Jump to content
Saturday 18 January 2020

Botved

Medlemmar
  • Content Count

    1,030
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Botved last won the day on January 16

Botved had the most liked content!

Community Reputation

81 Expert

2 Followers

About Botved

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Att renovera gamla båtar är bland det roligaste jag vet. Vi köpte i det närmaste ett vrak för 3000:-. Nu har vi två andra båtar att segla med så vi kan både segla och renovera. Lycka till med letandet 👍
  2. Även jag är för gammal för den typen av prylar. Dock tycker jag man kan förstå viljan att fixa grejor på båten som man tycker är snyggt. Många köper dyra fälgar till bilen, andra kör på gamla återanvända stålfälgar. Vi ser dom inte när vi kör men många väljer ändå utseendet med omsorg. Jag lever med elever hela dagarna och för dom är "pimpa" båtarna viktigt.
  3. Finns ingen hjälp att få i en verkstadshandbok?
  4. Botved

    Rätande moment?

    Vi seglar nog nästan aldrig ner Windexen till 30 grader, hon ska seglas ganska upprätt. Min fundering var just att båtar med högre RM kan upplevas vekare än en båt med lägre RM. Guyline 95:an vi ägde för några år sedan fick kolfiberrigg vilket ökade momentet så jag är med på riggens betydelse. Vi bytte även stor på Windexen från en ganska tung fathead till ett aramidsegel som väger "nästan ingenting". Fattar nu att RM på det sätt jag läst det har mer med dimensionering av riggen att göra. Tack för hjälpen 👍.
  5. Botved

    Rätande moment?

    Aha. Då kan det vara "normalt" att vår Windex 92 är så enormt mycket styvare än våra kompisars Elan 31 trots lägre RM? Elanen revas ganska tidigt och Windexen "nästan" aldrig om jag överdriver lite. S30 med samma RM som Windexen revade vi också väldigt sällan.
  6. I min tidigare tråd om renoveringen av vår lilla Westerly så nämnde någon skillnaden mellan rätande moment på den och andra vi tänker ta en rigg ifrån. Det gjorde mig nyfiken så jag kollade lite RM på Selden sida för båtar vi seglar och ägt i familjen. Vad innebär egentligen siffrorna, dvs hur borde man uppleva en båt med högre RM än en med lägre? Det står ca på Windex 92 då jag inte fattar hur man ska räkna med centerbordet och på Elan 31 som kompisar äger och jag var osäker på bulbköl eller ej. Såhär fick vi fram: Magnifik Midget 5.9 kNm Westerly Cirrus 6.7 kNm Comfort 26 7.6 kNm Maxi 77 8.3 kNm Windex 92 ca 15 kNm Elan 31 ca 17.5 kNm S30 15 kNm Swede 55 35 kNm
  7. Jag tänkte likadant. På vår Windex med B&R rigg som ju är "förböjd" designade Gransegel ett mastlik just för detta, vår mast har en förböj på ca 10cm. För mig låter det lite konstigt att krumma en masthead mast med 15cm på den förhållandevis korta längd en Maxi 77 har på sin mast.
  8. Väldigt svårt att få djupet i bilden så bristen på utrymme framgår. Vill man ta bort utrymme så funkar nog Peters variant men det är mindre än bilden ger sken av. Min idé är alltså att ha en fyrkantsprofil hitom ramen för skutluckorna (det är ca 10cm mellan ruffens sida och skutluckornas ram)och sedan föankra varje ände i skrovet via vertikala profiler som laminernas till skrovet. Grundfrågan är alltså hur mycket en profil kan tänkas böja sig av riggens belastning? Längden på pentryt är ca 1m. Andra lösningar är såklart välkomna. Mitt yrke handlar om marinteknik så när det gäller hållfasthet i laminering och liknande har jag rätt bra koll, men krafter för att böja profiler har jag sämre koll på. Nuvarande konstruktion är bara ett fäste i däcket utan annan förstärkning än ca 10mm extra tjocklek av däcket just där.
  9. Ordentligt ska det absolut bli. Det finns ju olika sätt att lösa problem. Jag ska försöka fota.
  10. Det kan kanske vara en tanke, tack. Det finns utrymme att laminera fast något nytt skott men inte där nya infästningen för röstjärnen kommer, därav behovet av annan lösning.
  11. Båten har ju klarat sig sedan 1968 och nya riggen är väldigt lika i storlek. Det enkla är att köra vidare som den gamla. Nu ville jag avlasta däcket och i stället låta en fyrkantsprofil eller U- profil ta lasterna. Det lutar åt att en profil 40x4 kommer få göra jobbet.
  12. Botved

    Vinchbyte?

    Jag gillar funktionen att kunna "backa" men har bara haft setamar som inte finns längre. Dyker sådana upp på beg marknaden köper jag nog sådana igen. Pratar vi "vanliga" så är min favorit Andersen.
  13. Ok, jag fattar tror jag. Det verkar som att jag "skjuter kråkor med kanon". Vilken infästning det än blir så verkar tanken med stålprofil vara mer än starkt nog.
  14. Ok. Och om dom plastas direkt ner mot skrovet med en lösning liknande tie rods men i ändarna? Problemet är ju inte ändarnas infästning dom kan lamineras fast i skrovet i en urstark konstruktion och kommer röra sig minimalt. Det är dimensionen på profilen jag inte får fram. Nu har jag fått lite input från annat håll att en fyrkantsprofil på ex 40x4 skulle bli "urstark" och antagligen bli betydligt rejälare än nuvarande infästning.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy