Jump to content
Monday 24 January 2022

excel319

Medlemmar
  • Content Count

    2,007
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

excel319 last won the day on August 31 2021

excel319 had the most liked content!

Community Reputation

163 Expert

1 Follower

About excel319

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Så länge Europas elnät hänger ihop och det eldas fossilt någon stans är det bättre att exportera elen än att tillverka vätgas på ett ineffektivt sätt. Höjden av idioti är vurmet för att vi ska plocka CO2 ur luften med grön el för att lagra lång ned i marken. Tyskland får elda kol och vi plockar CO2 ur luften. Bättre att exportera. Det är hållbart på t.ex. Island, där man forskar på det, då man inte kan exportera överskottsenergi.
  2. Du har aldrig köpt ett nytt segel, förstår jag. Billigare att köra en liten diesel.
  3. Nästan alla har väl sin lösning som man tror på och som är beroende på motor/motorer samt laddning och förbrukning. Jag prioriterar en större batteribank, 330Ah som utnyttjar generatorn bättre och genom att jag har en relativt liten motor, 18 hkr, så klarar förbrukarbatterierna starten utan problem. Nu slipper jag dra omkring med dödvikten av ett startbatteri.
  4. Vilka är nackdelarna med en enda stor batteribank, mer än att man kan förbruka så mycket att motorn inte startar? Det problemet avhjälps med en Battery Brain https://www.batterybrain.co.uk I övrigt är det väl bara en fördel med en stor bank.
  5. Som Mackey skrev tidigare "Pantaenius betalar ut försäkringsvärdet vid totalförlust, men de flesta andra bolag betalar bara ut marknadsvärdet." Pantaenius är inte billiga men du får ut det du har försäkrat för. Så allt är en bedömning av vad man vill ha. Billig/billigare försäkring med okänt ersättningsbelopp eller en dyrare där du får ut det bolaget och du kommit överens om.
  6. Det gäller framför allt landbaserade transporter. 1985 kostade en liter bensin 4,85 vilket i dagens penningvärde motsvarar ca 10kr. Då drog en bil i stora klassen minst 1l/mil och idag hälften. Båtmotorer har också blivit snålare men åldersfördelningen är inte till båtlivets fördel. Jag köpte nya segel, stor och genua, 2010. Med dagens dieselpris, min förbrukning och drygt 300M/år så har jag 20 år kvar till break even och då om inte tidigare är det dags att köpa nya, dyra.
  7. Jag använder fallknop på samtliga fall. Jag tycker det känns bättre än med en avsmalnande splits som blir längre och som kan nypa fast vid linhjulen.
  8. Och seglet ger ett tryck som minskar återrullningen
  9. Om du inte använder båten behöver du väl inte byta olja och filter eller bottenmåla? För mig är enskilt största kostnaden försäkringen.
  10. Jag förbrukar 0,3l/M. Med dagens bränslepris närmar jag mig kostnaden för att slita på seglen 🙂
  11. Nej, det är inte alltid som det blir som man tänkt sig, i synnerhet nu med ordförslags funktion i plattor och datorer. Gott nytt år själv. Vi syns nog i sommar.
  12. Det var inga aktivister som sålde in förslaget utan det var en undersökning initierad av bl.a Värmlands Båtförbund som skulle visa på ett ungefär hur stort problemet är i Vänern. Det är bara en person som vet vilka båtar det var som var kontaminerade, och som jag skrivit tidigare, så erbjöds de båtägarna sanering till en liten kostnad. Inget tvång och inget jagande av båtägare. Att mäta är ett veta och veta måste man om man ska kunna diskutera problemet.
  13. Tyvärr faller din hypotes. Värmlands Båtförbund, Länsstyrelsen Värmland, Skoghalls Båtsällskap samt Karlstad segelsällskap gick i hop i ett pilotprojet, som skulle ge klarhet i hur omfattande problemet med giftig bottenfärg kan bedömas vara i Vänern. Man mätte båtarna och där det upptäcktes för höga halter Tenn eller Koppar kontaktades båtägaren och erbjöds hjälp med sanering av botten. De flesta nappade på erbjudandet, som var helt frivilligt. De som har vinteruppläggning i berörda klubbar men som har båten så Västkusten på sommaren var naturligt vis inte intresserade, om de inte ville ha en ren botten av annan anledning. Det har aldrig varit frågan om att jaga båtägare, men man måste ha ett bra underlag om man ska kunna svara på frågan om problemet med giftig bottenfärg är omfattande eller inte. Det som var positivt var att så få var kontaminerade med TBT.
  14. Det verktyget är för insatsfilter. Där kan man inte använda de vanliga filterverktygen som kramar runt filtret, då det riskerar att krama sönder filterhållaren.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy