Jump to content
Thursday 14 November 2019

excel319

Medlemmar
  • Content Count

    1,772
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

76 Expert

1 Follower

About excel319

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. I Grums betalar vi 425:-/breddmeter mellan stolpar, uppdelat på cm, för sommarplats. Vinteruppställning på egen vagn 400:- Kranlyft 200:-/lyft Traktortransport 100:-/transport. Går att sjösätta med traktor om båtstorlek och vagn är gjorda för det. En arbetsdag och en bevakningsnatt ska utföras. Avspolning och täckning görs själv.
  2. Om man vill ha en grädde som håller volymen över tid ska den vara kall och vispas långsamt. Detta gör att de "halkiga" fettmolekylerna blir lite raggiga i kanten och hakar i varandra. Ett uppblåst skum göra att grädden fort faller ihop och blir till en film på ytan. Den som vill kan prova att vispa grädde i två skålar, en med hög hastighet och en med låg, och ställa i kylskåpet över natten. I den som vispats snabbt kommer det att finnas betydande mängd vätska i botten vilket saknas nästan helt i den som vispats långsamt.
  3. excel319

    0,2-lagen

    Som vanligt, tyvärr, så innehåller en tidningsartikel faktafel. Det är inte 10m och 15 knop utan 10m och/eller 15 knop. Det gör att det är många segelbåtar som omfattas av lagen och inte som skrivs i artikeln, bara ett fåtal. Har inga bra erfarenheter av journalistikt arbete, vare sig privat eller yrkesmässigt. Inte en gång har det som stått i artiklarna stämt med verkligheten fullt ut.
  4. På min badbrygga har jag använt http://www.fogsaljarna.se/Sealine.pdf och det har varit en bra massa att arbeta med. Behöver ingen primer heller.
  5. Jag bytte ut akterspegeln på en eka för några år sedan. Använde då formplyfa, som står emot vatten mycket bättre. Var bara noga med att matta ned den glatta ytan på plyfan innan plastning. I övrigt goda råd i övriga inlägg.
  6. Jag har en äldre modell av Promarine och den håller inte minnet när jag bryter spänningen.
  7. Du måste spara de delar av spår som är intressanta och det görs när spåret görs. I annat fall äts spåret upp bakifrån i takt med att spårminnet blir fullt. Jag brukar göra så att när jag kommer till en intressant passage så raderar jag spårminnet och när passagen är gjord sparar jag aktivt spår under eget namn.
  8. Ju närmare masten du kommer med backstaget ju mer kraft förlorar du, med samma ansättning. Såg , tror det var på 80-talet, hur det gick för maxibåten Midnigh Sun när backstagskillen missade vid en gipp. Hela masten gick över bord. Tror killen entledigades efter det. Kostade många sköna kulor.
  9. En stor fara med för hög oljenivå på dieselmotorer är om det trycker ut olja som följer med insugningsluften och medför att motorn rusar okontrollerat. Inte alla motorer har en catchtank. På en bil med manuell låda kan man bromsa ihjäl motorn men på en automat eller båt är det omöjligt. Då får man vara snabb och täppa till insuget för att kväva den.
  10. Tycker som sagt inte att den delen av båten kan ha nått ner till vattenytan. Bara vid ett tillfälle har vi krängt ner den så att relingen varit under vatten, och det handlade om nån dryg sekund. Detta inträffar varje gång vi seglat i lite friskare vind med krängning som följd, utan att det för all del varit tokmycket. Hur lyckades du slutligen identifiera att det var så och var läckan fanns? Högtrycksstvätt rakt mot? Krängning vid kaj? På min båt är hela aktern skarvad. Däcksskarven fortsätter runt hela aktern med en "relingslist" fastsatt på näbben som bildas. Jag tog skottet i akterkabinen och kollade när vi seglade hårt. Kom in en liter på 5-6h om vi låg på samma bog. Väldigt skönt när det var fixat. Få saker är så enerverande som olokaliserade läckor.
  11. Det står inte tändning i schemat utan tillbehör. I övrigt rätt tänkt av dig. Dra den tunna röd direkt till batteriet, om du vill ha minnesfunktionen.
  12. Jag var på kanalen mellan Sjötorp och Karlsborg + Vadstena 25/6 -> 12/7.
  13. Hade liknande problem på min Excel. Kom bara in vid ordentlig krängning och bara på en bog. Tog fyra år att hitta en dålig plastning där skrov och överbygge plastats i hop i akterkanten på båten.
  14. Har inte provat på den modellen men det borde vara samma inom garminfamiljen. Stänga av "visa spår" ska inte radera spårdatan utan det måste göras via "rensa spår".
  15. Det är diodplattan som tar stryk, har jag lärt mig. Har ingen aning om vad ett sådant byte kan kosta, så Mackeys råd kan vara en billigare lösning.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy