Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Jonbeee

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    182
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Jonbeee

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Hej hopp! Long time no see. Köpte en snipa av en släktning i höstas. Gällande axeltätningen så var svaret att "Jag har aldrig tryckt i något fett och det har aldrig läkt något vatten". Han har aldrig rört någonting där... Högst förbryllad över hur detta fungerar så tror jag att det är en gland-packning med talgpackning (talgfläta?) som sitter i båten (Hönösnipa med Yanmar YSE8). Är dock något osäker då den verkar liten. Några frågor Är det en "glandpackning" med talgpackning/fläta? Det finns ingen fettnippel någonstans men det kanske är normalt? Dock ser man fett på bilderna närmast motorn men det kanske fylls på när man tar isär? Om det är talgpackning, ryms packningarna inom de blåmarkerade området eller det rödmarkerade? Det ryms talgpackning som är 14 mm höga men om det är det rödmarkerade området så får det knappast plats många varv... Jag har hittat talgpackning som är 14 mm hög men i så fall i Teflon. Många nämner grafit här i trådarna men det har jag inte hittat i rätt storlek. Funkar Teflon bra? Eller har ni några tips på affärer där utbudet är större? Har hittills endast hittat; https://sv.forboat.eu/teflon-axel-forpackning-14-x-14mm-1-5mt Noterbart är att det finns inget cutless lager bak utom en trähylsa som är ca 7 cm lång. Misstänker att den är tänkt att svälla och hålla axeln något så när stabil men det kan ju knappast vara mer trä längre in längs axeln som håller ute vattnet... Tack på förhand // Jonas
  2. Hej! Sorry för min in-aktivitet, har varit fullt upp senaste månaderna. felet satt som nämnt tidigare på drivaxeln, där klumpen under drivaxeln som håller tillbaka oljan i oljetråget hade oxiderat motsv och kärvat fast. Hade inne delen för reparation och beställde samtidigt ny packning att sitta under motorn (mellan oljetråg och motorkåpan. När jag väl kom igång insåg jag att jag även behövde ny packning för själva oljetråget. Tog lite tid att få hem delarna och därefter blev det liggande pga arbete. Satte igång igen för två veckor sedan, rädd att jag inte skulle komma ihåg hur allt skulle sitta igen men det var inga större bekymmer. Lugnt och metodiskt samt med datorn inkopplade i garaget (där jag jämförde med sprängskisserna) fick jag så ihop motorn. Sedan bar det iväg till bohuslän med den. Jag ville inte fylla på några oljor inför att den skulle ligga i bilen, just in case, så väl där uppe var det i med oljor, nytt tändstift och fram med balja att provköra i. Stora bekymret var huruvida jag hade fått ihop kylvattenledningen som går nere från växellådan till motorn. detta var jag osäker på. Motorn gick igång fint på tredje rycket. Stor glädje! Och kylvatten kom också direkt! Dock började det efter 10 sekunder spotta olja till höger och vänster. Visade sig att jag hade glömt att sätta i ena änden av returledningen som leder olja från övre delen av motorn tillbaka till tråget. 15 minuters arbete så var det dags att försöka igen. återigen startade den fint. Och där fick den puttra i ca 1 h. Ibland med växeln i och ibland ur. Kylvattnet gick fint hela tiden. Ideligen kontrollerades mängden och kvaliten på oljan i motorn och efteråt kontrollerades även oljan i växellådan. Allt var kvar där det skulle vara och ingen skit i den eller andra dåliga tecken. noterade att motorn dör på grundgas med växeln i men detta är nog bara en justering som krävs på grundgasinställningen. Så livet är gött! Kul att man kunde fixa problemet "själv" och kul att få chansen att öva på ett objekt som var ut-dömt av mekaniker. Det var således ingen risk att ta sig an uppgiften. Och lite skönt att jobbet är över och klart i god tid innan sjösättning. Min farfar, 90 år, har följt händelseutvecklingen och är mycket glad. För honom, i sin ensamhet, har detta varit något att fördriva dagarna med, dock från håll då han bor på annan ort. Stoort tack för allt engagemang och all hjälp. Känns mycket skönt att ha bollat frågan med er! Stort tack!
  3. Herregud Thomas, du lägger ner ett jättejobb på att leta fram information. Det har inte gått obemärkt förbi, stort tack! Jag skall sätta mig in i materialet efter julen. Jobbar just nu och imorgon bär det av för julfirande. God Jul tills vi hörs igen! Och återigen, tack!
  4. Tänker du på t ex tätning på packningar etc?
  5. Motorn gick 20 minuter vid sjösättning och sedan 5 min vid bryggan. Om man skall vara dum och misstänksam så kanske föregående ägare smorde igång den inför försäljningen. Men detta är klart sagt helt utan kunskap om oxidation och dess egenskaper. Det är dock att lägga mycket jobb för att "spara" några hundralappar... Och det är inget jag de facto tror har hänt. Men klart är att drivaxeln med den klumpen är det enda som kärvar. Ingen del i motorn, vare sig över eller under dessa delar, kärvar...
  6. Intressant läsning. Det goa med att göra det själv är ju att man kan passa på att rengöra kanaler (mycket saltavlagringar) och som du är inne på, byta packningar. jag är lite förvånad att oxidering ligger bakom problemet, och att det slutade fungera så tvärt. En modern motor, som dessutom suttit på segelbåt (knappt körd) borde ha hållit sig längre...
  7. Pratade med honom idag på morgonen, han menade på att det var kombinationen aluminium i oljetråget med drivaxeln och klumpens järn(?), tillsammans med saltvatten som gjorde detta... Kanske hade en närliggande anod hjälpt, ingen aning...
  8. Hej hopp! Nej, då, låter gärna tråden gå vidare. Skall ju få ihop "skiten" igen Fick idag besked från verkstaden att problemet var oxidering. Varför det fastnade så plötsligt glömde jag att fråga. Sitter för övrigt inget lager där, bara packningar. Får delen genomgången med nya packningar för 850 kr inkl allt. Då även med en annan packning som var kass. Så jag har med varm hand lämnat över det jobbet till firman. Blir väl till att börja sätta ihop den igen efter jul. Min största farhåga gällande återmonteringen är två saker; Mellan impellern och drivaxeln sitter ett stift som skall hålla impellern snurrande. Detta var mkt krångligt att återmontera. Har ej gjort det än. Växellänkaget skall kopplas ihop inne i riggen. Får se hur enkelt det blir. // J B
  9. Hej! Gick inom en verkstad med drivaxeln och "klumpen", han trodde inte att det var ett lager där, endast en serie packningar. Hur som haver, jag kände att jag inte ville kludda till det jobbet med packningar som delen är lämnad där och inväntar prisförslag. troligtvis handlar det inte om så mycket pengar men jag har haft tråkiga händelser med dyra delar tidigare (en kostnad blev 3900 kr istället för 800 ) Stort tack till alla som har bidragit med idéer och förslag. Tror att resten skall lösa sig, annars får jag väl hojta till igen
  10. Hej. Fick loss drivaxeln med klumpen* från tråget. Ser inget som sitter fast i form av mutter, brickor, metallspån etc. Ser ett lager vilket jag dock inte får ut. Kanske inte skall komma loss heller? Tittar man i reservlistorna så finns det inget separat lager. Misstänker att lagret "ingår" i godset*. Sitter dessutom 3 st packningar där i. *Med "klumpen" och "godset" menar jag nummer 10 på denna lista https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/35-4stroke-carb/0r131842-up/oil-pan-serial-0r318095-and-below Vad tror ni? Eftersom lagret inte finns med i reservdelslistorna, ingår det i nummer 10?
  11. Ha ha, ja något skall man ha och göra när julmaten skall smältas huvudsaken är väl att man inte har delar över när man är klar... Tack. Ett annat huvudbry som nu får stå tillbaka under vintern...
  12. FRAMGÅNG! Jag hade fått loss alla bultarna, motorn satt inte fast. Behövdes bara mer "jävlar anamma" och irritation. Fick loss motorn och plockade av oljetråget(?). Till min glädje snurrade motordelen jättefint medan tråget, med drivaxeln, är fortsatt trög. Troligtvis sitter där (vid pilen) ett lager som antagligen har skurit eller dylikt. Hann inte längre just då men det känns som en mycket bra nyhet!
  13. Alla delgivna erfarenheter uppskattas. Kanske är så att alla nyare motorer, oavsett styrka, måste ha en spärr? Spekulation så klart. Man kan ju hoppas. Får jag bara bort motorn från kåpan så är det lätt kollat. Hade ju varit klart lättare att åtgärda än något fel inuti motorn.
  14. Du behöver inte be om ursäkt, du får tycka precis vad du vill! Att jag har "ursäktat" mig i tråden beror mer på att det finns folk som följer den. Jag känner att de kanske vill se någonting hända medan min tidsplan är att bli klar till våren. Jag har inte så bråttom, därav mina ursäkter. det går inte så fort som när andra fritidsforskare arbetar. För övrigt har motorn varit hos en mekaniker som kände lite på den och sedan sa; "Det är inte lönt att laga". Kanske har han rätt? Ingen aning, känns dumt att slänga utan att prova och utan att ta chansen att öva. Hur som helst. kom in från garaget nu, har rivit väck allt "utomstående" runt motorn (förgasare, gasreglage etc). Har även lossat motorn från underliggande kåpa (nummer 5 på bilden https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/35-4stroke-carb/0r131842-up/driveshaft-housing)Tanken är att få ur motorn för att lättare dela den. Dock sitter den kvar som berget. Har säkert missat något eller så måste jag släppa något i riggen. Trodde att axeln skulle följa med upp snällt, om det nu är den som sitter fast. Får "googla" och ta nästa steg vid annat tillfälle.
  15. Då är vi tre som väntar med spänning! Skall följa växellänkaget nedåt och titta men som ni är inne på så finns det förmodligen ingen startspärr alls. Jag kan dock inte släppa tanken att för mycket olja kan ha ställt till något. Vätska kan ju inte komprimeras. Men vi får se. Hoppas jag kommer ut i helgen. Får besök imorgon och jobbar söndag. Får väl kanske bli idag, om man lyckas smita undan husets plikter lite grann.
×
×
  • Skapa nytt...