Jump to content
Wednesday 17 August 2022

Hybrid

Medlemmar
  • Content Count

    109
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Trovärdig

About Hybrid

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Tjörn

Mina båtar

  • Båtens namn
    Råvita

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hybrid

    Stiltje😴

    Vi ligger på rätt exakt 1L/h i cirka 5 knop men det innefattar att man står på lite i motvind/motströms. Vice versa givetvis. Tyvärr fel propeller känns det som. Med spaken i botten möter motorn inget motstånd och skenar iväg upp mot 4000Rpm. Inte ok. Nanni 21Hk. Avverkat över 180Nm i år. Blev 30,4Nm senast igår enligt GPS-tripp.
  2. Hybrid

    Hög motortemp

    Tycker jag. Då ser du även hur varm (eller troligen kall) den är med full kylning. Maskin ska gå för kallt. Då är det termostatfel. En dag tar inte livet ur maskin.
  3. Tryck +1 och -1 samtidigt igen. Då ska den återgå till auto-läge på avdrift. Eller dra ur kontakten. Den startar alltid i läge "Auto".
  4. Gör som Georg_Ohm beskriver. På premiärturen i havet sen hade jag -som man alltid ska ha- örnkoll på tempmätaren.
  5. Satte i en ST2000+ förra veckan. Den var lite vobblig i början. Har TS en sådan så finns det inställningar att göra... I autoläge kan man tryck på +1 och -1 samtidigt och då går den i skarpt läge och styr mer nogrannt. Prova! Blir det bättre eller sämre så vet ni åt vilket håll känsligheten ska gå mot. EDIT: Inget glapp i överföring mellan pilot och styrning? De gillas inte i högre farter.
  6. Gången påminner om när vi på 80-talet tog kompisens Smögen 45:a som det satt en 18hk utombordare på. Den gick under namnet "spoltoan" då det var en mäktig fors med vatten som sköt upp bakom snurran.
  7. Var anslöt du starthjälpen?
  8. Vi har alltid haft båtar där mastning ingick i köpet. Sen har den plockats upp med mast på. Så i våras var första gången vi gjorde en påmastning. Trots min ålder och för att inte tala om far min... Så vi anlände mastkranen en kväll. Vädret var sådär. Masten låg över båten och vi stod i snålblåst och kliade oss i huvudet. Inga andra på kö. På med slingan från kranen under spridarna. En medhjälpare började veva på... Den var framtung så fick tvinga ner masten i sin fot. Farsgubben gick fram och satte fast rullen. Jag kunde då lägga all tyngd bakåt så att han kunde fästa vanten ner från de bakåtsvepta spridarna. De som gick längst bak. Ett av dessa blev felaktigt men var ändå bakom masten. Allt sattes fast med M8-skruv och mutter. Fort & lätt. Vanten drogs åt så masten kändes stadig i sin fot. Akterstag var lite lurigt för det finns en Y-deling och någon form av trim på denna. Men masten stod där! Bytte till riggbultar på för och 2 sidovant. Dagen efter gick vi över saker och ting och googlade. Det blev nog bra. Trots vår okunnighet. Har redan avverkat +200Nm med god marginal. Men Mastskötare, mastkramare och vantskruvare är ju uppenbarligen minimikrav. Nu tror jag väl TS fått på sin mast...
  9. Ja... En Winga 30 med MD32B och BW backslag. Tips? Motorn är ju antik men ska enligt säljare "gå som en klocka". Att åka i 5-6 knop som vi lär göra i 95% av tiden klarar den säkert. Men att stå på över en fjord i 10-12 knop i 30 minuter? Backslag? Ok? Båten i övrigt känner vi till.
  10. Drar summer igång vid kontinuerlig drift eller vid gasavdrag?
  11. Låter som shunten i blandaren fastnat. Provat och banka lite försiktigt på den?
  12. Går på Kane-linjen. 40Hk så slipper motorn vara självmordsbenägen och kraft finns så det räcker. Upp i planing och dra ner lite så får man hyfsad bränsleekonomi med. Tjacka en Yamma! Hm. Hade ju en Jofa Winth med 35hk Mariner som pendlingsbåt på 00-talet. Den gick friskt.
  13. Många är negativt inställda till Maxi 77. Men inombordare är gott (Krav enligt mig) och faktum är att dessa betongblandare till båtar har mycket utrymme inne. Jag tycker detta är viktigt om man ska bo i båten någon vecka. Shipman 28 har ju dinett. Kan vara praktiskt, var nära att köpa en sådan för många år sedan. Hur de seglar vet jag inte. Vi avstod pga risig motor. Eftersom ni bor på västkusten så kan det vara fullt möjligt att köpa en Maxi 84 på hösten för 35-40k. Prisvärt.
  14. Laddström är ju rätt moderat. Vi har en solpanel och PWM-regulator kopplat till ett 110Ah-batteri hemma som nödström. PWM har 2 USB-uttag så alla sådana laddas från denna setup sedan många år. Regulatorn gillar att putta i 14,4v i batteriet. Batteriet mår bra. Men en generator på 70-90A som laddar på som en idiot är mindre bra.
  15. På tal om laddning... Körde över Marstrandsfjorden i förrgår. Rejäl sjö så drog på ordentligt. Hade varit inne i en vik och sniffat lite tidigare så plottern var inställd på delad skärm mellan sjökort/ekolod. Då ser man även laddningen. Den pendlade mellan 14,6v och 15,4v. Blybatterier. Inte ok även om vissa förbrukare var påslagna. Även jag får ner och undersöka saken. Så kan det gå.
×
×
  • Create New...