Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Sailzman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    91
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om Sailzman

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej och tack till alla som kommer att ge ett tips! Motorn är en 80talet Suzuki DT 85 2 taktare med förgasarna och oljeinsprutning. Den gick på höga varv som fan men vid parkeringen dog när man skulle byta växel. Vid start också motorn vibrerade liksom fungerar ek på alla cylindrar. Ifall tänkte ingen stor brist för att den är ju en urgammal motorn. Till sist den dog när skulle man gasa hem och det gick knappt komma in till hamnen hamnen med halvgas annars om man tycker ner gaspådrag då dör den. Har kollat bränslepump, membranerna är ok, bytt tändstift, öppnat förgasarna som är rena inuti, provar med en annan tändspole men inget hjälper. Allt som man har upptäckt att det går inte att starta motorn alls när man kopplar bort kabel till tändstift från första cylinder. När man kopplar bort den andra då motorn fungerar med halv gas och samma när kopplar bort den 3e cylinder! När lägger ner gas då dör direkt. Vad det kan vara för felet för att jag fattar att en cylinder fungerar inte då hittar man den skyldige men varför det är ingen skillnad om man kopplar bort dom 2 sista. Bränsle finns, tändspole bytt, att minst på dom första 2 cylindrar (kabel tillåter inte prova den nedre som är längre). Vad är det för felet? Kompression? Tack!
  2. En mekaniker sa att man behöver bara instalera brytaren som tyvärr inte finns och köpa ett nannat bateri till förbruknigen. Då kan man undvika bipningen på det här sättet.
  3. Som minns från den enda körningen en månad sen när kom till bryggan med motorn av då var ingen bipning.
  4. Det verkar att vara sant. Men det gör det ännu sämre. Ska kika givaren på oljenivå annars har ingen äning hur den ska vara inkopplad på rätt sätt!
  5. Ja, det stämmer! Ja, kopplar och den skriker tills man startar. Typ på gamla dieslar. Jag antar att batteriet på båten är inkopplad hela tiden för att få elen till länspump, plattan osv och då bipen är helt onödigt!
  6. Tills jag lägger - klämma på batteriet då börjar bipa hela tiden men 5 sek paus! När startar då försvinner bipningen. Batteriet mår bra. Kanske måste koppla av givaren från oljetank för blandning. Allt jag kan tänka på. Den är 2 taktare med separat oljeblandning.
  7. Och även oljenivå givaren i blandare är trasig då varför försvinner ljudet när motorn fungerar? Mysteriet... Vad är det mera om vad en gammal 2taktare kan signalera? Bara värme i kylningen!
  8. Ja, exakt! Då var motorn DF som troligtvis är 4taktare!
  9. Ja, signalen biper på samma sett, men i min case den gör det innan man startar motorn och försvinner när motorn fungerar, att minst den görde så när åkte till bryggan ca 5 minuter. Kanske någon oljenivå givare i oljeblandare fast den är fullt med oljan.
  10. Bateriet snurrar runt motorn som fan, och den var laddad innan avhämtningen 4 veckor sen. Då är det inget fel på batteriet.
  11. Näj, batteriet är fräsch Biltema med grönt i små fönstret!
  12. Har hittat tidigare i förumet "Den piper när tändningen är på och den inte har oljetryck." Låter bra, men lite konstig ändå! Jag vill ha batteriet inkoplad till länspump eller annan el. Fel i el scheman?
  13. Hej allihopa! Har köpt och bytt klämmor till batteriet till min nyköpt gammal båt, men när sätter på --- klämma börjar bipa vid gasreglare ca 2 sekunder och igen efter 5 igen för 2 sek. Vad är det för nåt? När köpte båt fick köra med den en liten bit till bryggan och då hade ingen bip när körde den. Vad betyder den signalen? Motorn är 2 takt Suzuki DT 85 med oljeblandning vid motorn (oljan finns). Tack!
  14. Tackar alla som har svarat! Öppnade muttern mera och tryckte den (stången) in och stången gick ner! Tack Caycoat!
  15. Tackar! Lossnade muttern och provade trycka in den men det gick inte riktig bra. Ska prova det igen med mer kraft.
×
×
  • Skapa nytt...