Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Sailzman

Båten biper! Help!

Rekommendera Poster

Hej allihopa! Har köpt och bytt klämmor till batteriet till min nyköpt gammal båt, men när sätter på --- klämma börjar bipa vid gasreglare ca 2 sekunder och igen efter 5 igen för 2 sek. Vad är det för nåt? När köpte båt fick köra med den en liten bit till bryggan och då hade ingen bip när körde den. Vad betyder den signalen? Motorn är 2 takt Suzuki DT 85 med oljeblandning vid motorn (oljan finns). Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handbromsen😆

 

Kolla manualen... Lär gå att hämta på nätet om du inte har nån fysisk.

😁

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat tidigare i förumet "Den piper när tändningen är på och den inte har oljetryck." Låter bra, men lite konstig ändå! Jag vill ha batteriet inkoplad till länspump eller annan el. Fel i el scheman?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Sailzman:

Har hittat tidigare i förumet "Den piper när tändningen är på och den inte har oljetryck."

Fast…

1 timme sedan skrev Sailzman:

Motorn är 2 takt

…vilket oljetryck..?

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Troligtvis låg spänning på batteriet. Vad är det för skick på batteriet, har du mätt spänningen med multimeter?

Redigerad av Makro
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast…

…vilket oljetryck..?

Den tråden måste ha handlat om en fyrtaktare, de har väl för övrigt samma felkodssystem skulle jag tro?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Makro:

Troligtvis låg spänning på batteriet. Vad är det för skick på batteriet, har du mätt spänningen med multimeter?

 

Näj, batteriet är fräsch Biltema med grönt i små fönstret!

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Makro:

Den tråden måste ha handlat om en fyrtaktare, de har väl för övrigt samma felkodssystem skulle jag tro?

Oklart. Men vi kanske kan konstatera att det inte indikerar för lågt oljetryck på en tvåtaktare, så det är bra att kolla manualen som det skrevs om. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Sailzman:

Näj, batteriet är fräsch Biltema med grönt i små fönstret!

De små gröna "fönstren" kan man aldrig lita på. Testa att mäta spänningen på batteriet, dels när det har vilat ett dygn och dels när det laddats fullt (vilket du ändå bör göra för att utesluta det felet) och sedan vilat ett dygn. Mät sedan också när du slår på tändningen.

Återkom här och redovisa så kan några riktigt erfarna hjälpa dig med vad dina mätningar indikerar.

(PS. Har du ingen multimeter så är det en riktigt bra investering för alla båtägare. Vissa tar det ett steg till och köper en tång-amperemeter som kan visa likström. Bra för de allra flesta.)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Sailzman:

Hej allihopa! Har köpt och bytt klämmor till batteriet till min nyköpt gammal båt, men när sätter på --- klämma börjar bipa vid gasreglare ca 2 sekunder och igen efter 5 igen för 2 sek. Vad är det för nåt? När köpte båt fick köra med den en liten bit till bryggan och då hade ingen bip när körde den. Vad betyder den signalen? Motorn är 2 takt Suzuki DT 85 med oljeblandning vid motorn (oljan finns). Tack!

Kolla denna youtube film.

Är det samma? I sådana fall verkar det vara larm låg oljenivå. Du säger det finns olja, men hur mycket? Det kanske ändå är så låg nivå att larmet går. Eller så kanske det är det fel på givaren som känner av oljenivån.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

De små gröna "fönstren" kan man aldrig lita på. Testa att mäta spänningen på batteriet, dels när det har vilat ett dygn och dels när det laddats fullt (vilket du ändå bör göra för att utesluta det felet) och sedan vilat ett dygn. Mät sedan också när du slår på tändningen.

Återkom här och redovisa så kan några riktigt erfarna hjälpa dig med vad dina mätningar indikerar.

(PS. Har du ingen multimeter så är det en riktigt bra investering för alla båtägare. Vissa tar det ett steg till och köper en tång-amperemeter som kan visa likström. Bra för de allra flesta.)

Bateriet snurrar runt motorn som fan, och den var laddad innan avhämtningen 4 veckor sen. Då är det inget fel på batteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Boanjohan:

Kolla denna youtube film.

Är det samma? I sådana fall verkar det vara larm låg oljenivå. Du säger det finns olja, men hur mycket? Det kanske ändå är så låg nivå att larmet går. Eller så kanske det är det fel på givaren som känner av oljenivån.

Ja, signalen biper på samma sett, men i min case den gör det innan man startar motorn och försvinner när motorn fungerar, att minst den görde så när åkte till bryggan ca 5 minuter. Kanske någon oljenivå givare i oljeblandare fast den är fullt med oljan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Makro:

Den tråden måste ha handlat om en fyrtaktare, de har väl för övrigt samma felkodssystem skulle jag tro?

Ja, exakt! Då var motorn DF som troligtvis är 4taktare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och även oljenivå givaren i blandare är trasig då varför försvinner ljudet när motorn fungerar? Mysteriet... 

Vad är det mera om vad en gammal 2taktare kan signalera? Bara värme i kylningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läser och försöker förstå vad du tycker du har för fel. Är det så att du slår på tändningen, det piper från reglaget men när du startar motorn slutar det pipa?

Eller piper det fast motorn är igång?

Eller startar inte motorn?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag läser och försöker förstå vad du tycker du har för fel. Är det så att du slår på tändningen, det piper från reglaget men när du startar motorn slutar det pipa?

Eller piper det fast motorn är igång?

Eller startar inte motorn?

Tills jag lägger - klämma på batteriet då börjar bipa hela tiden men 5 sek paus! När startar då försvinner bipningen.

Batteriet mår bra. Kanske måste koppla av givaren från oljetank för blandning. Allt jag kan tänka på.

Den är 2 taktare med separat oljeblandning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Sailzman:

Tills jag lägger - klämma på batteriet då börjar bipa hela tiden men 5 sek paus! När startar då försvinner bipningen.

Batteriet mår bra. Kanske måste koppla av givaren från oljetank för blandning. Allt jag kan tänka på.

Den är 2 taktare med separat oljeblandning.

Jag fattar inte... när du kopplar in strömmen "piper" reglaget?
Och jag antar du har tändningen på?
Och när motorn startar slutar "pipet"?
Är detta ens ett fel..?

Som föreslogs i början av tråden:

15 timmar sedan skrev Hybro:

Kolla manualen... Lär gå att hämta på nätet om du inte har nån fysisk.

😁

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag fattar inte... när du kopplar in strömmen "piper" reglaget?
Och jag antar du har tändningen på?
Och när motorn startar slutar "pipet"?
Är detta ens ett fel..?

Som föreslogs i början av tråden:

 

Ja, det stämmer! Ja, kopplar och den skriker tills man startar. Typ på gamla dieslar.

Jag antar att batteriet på båten är inkopplad hela tiden för att få elen till länspump, plattan osv och då bipen är helt onödigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då låter det som om något är felkopplat. För om tändningen är avstängd så borde det inte heller pipa. Men om det piper när man slår på tändningen så är det mer normalt att det piper som funktionstest.

 

Tändningen verkar felkopplad mot batteri på så sätt att den alltid verkar vara "on".

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Boanjohan:

Då låter det som om något är felkopplat. För om tändningen är avstängd så borde det inte heller pipa. Men om det piper när man slår på tändningen så är det mer normalt att det piper som funktionstest.

 

Tändningen verkar felkopplad mot batteri på så sätt att den alltid verkar vara "on".

Det verkar att vara sant. Men det gör det ännu sämre. Ska kika givaren på oljenivå annars har ingen äning hur den ska vara inkopplad på rätt sätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Sailzman:

Det verkar att vara sant. Men det gör det ännu sämre. Ska kika givaren på oljenivå annars har ingen äning hur den ska vara inkopplad på rätt sätt!

Eftersom det slutar pipa när du startar motorn kan du utesluta oljenivågivaren som felkälla. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Sailzman:

Ja, det stämmer! Ja, kopplar och den skriker tills man startar. Typ på gamla dieslar.

Jag antar att batteriet på båten är inkopplad hela tiden för att få elen till länspump, plattan osv och då bipen är helt onödigt!

Börjar det pipa igen när du stoppar motorn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev excel319:

Börjar det pipa igen när du stoppar motorn?

Som minns från den enda körningen en månad sen när kom till bryggan med motorn av då var ingen bipning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Sailzman:

Som minns från den enda körningen en månad sen när kom till bryggan med motorn av då var ingen bipning. 

Det verkar vara helt normalt att det piper i summern innan start. Problemet med din motor och instalation verkar vara att strömmen kopplas på direkt från batteriet utan att passera tändningsnyckeln. Så det är inget motorrelaterat problem utan eldragningsfel, verkar det som.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Det verkar vara helt normalt att det piper i summern innan start. Problemet med din motor och instalation verkar vara att strömmen kopplas på direkt från batteriet utan att passera tändningsnyckeln. Så det är inget motorrelaterat problem utan eldragningsfel, verkar det som.

 

En mekaniker sa att man behöver bara instalera brytaren som tyvärr inte finns och köpa ett nannat bateri till förbruknigen. Då kan man undvika bipningen på det här sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...