Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

jhnlfgrn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om jhnlfgrn

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ok. Tack för svaren. Jo precis D är jord och den som kopplas till E då man vrider på AV. Men som sagt är motståndet väldigt högt så jag måste se över tändningslåset.
  2. Hej! Har en gammal Mercury 650 från 68. Motorn går bra men jag har två problem: 1. Den laddar inte batteriet. Vad jag förstått så är det troligtvis likriktaren. Men innan jag börjar bråka med det tänkte jag mäta upp så att jag vet om statorn ger spänning. Jag har läst att man kan koppla bort de två ledningarna (gula) som går från statorn till likriktaren och därefter starta motorn och mäta växelspänningen mellan dom? Stämmer det att detta är rätt metod? Vad bör jag få för spänning då? 2. Motorn stannar inte då jag vrider nyckeln på off. När jag mäter upp motståndet mellan den orangea kabeln och jord i handsken som man sätter i motorn så visar den 400kohm. Det är väl lite högt?. Borde väl vara typ 0. Kanske är dålig kontakt i tändningskontakten?! Om jag nu vill sätta en "kill switch" som alternativt sätt att stänga av motorn så har jag förstått att jag ska koppla den orangea kabeln till jord. Dvs den som går till blå anslutning på "switch boxen". Verkar det rätt? Jag bifogar en bild med kopplingsschemat med de jag frågar om. Tacksam för råd och tips
  3. Ok. Var kan ett sådant eventuellt hjälprelä tänkas sitta i så fall? Jag ser inget relä när jag öppnar gasreglaget och inte kring solenoiden eller kontakten för reglaget i motorn. Betyder det att det troligtvis inte finns nån?!
  4. Hej! Lite bakgrund: Köpte en Capri Cabin i höstas med en Mercury 650 -68. Motorn hade inte startats sedan 2007 typ. Jag rengjorde förgasarna (man var typ tvungen att demontera hela motorn för att komma åt dom). I övrigt gjorde jag inget. För någon månad sedan provstartade jag motorn. Den gick igång! Hade inte förväntat mig det. För en vecka sedan gjorde jag en ordentlig balja och startade den och den fick gå på tomgång några minuter. Gick bra och pumpade vatten ok. Stängde av och drog igång den några gånger. Allt frid och fröjd. Men typ tredje gången jag skulle starta den så hände ingenting. Inget klick eller nåt. Ruckade på sladdar mm men helt död. Jag tömde baljan och kopplade ur tanken och batteri och sedan har den stått orörd. Gick idag ut för att mäta upp om solenoiden var felet. Innan jag gjorde det så tänkte jag att jag kanske ska vrida på nyckeln. Tro det eller ej så drog den igång. Någon som har något klokt att säga? Kan en solenoid bete sig på detta sätt? Att ibland funka och ibland inte? Nedan har jag bifogat en kort filmsnutt när motorn går. Låter den som den går ok?! (har ej så mycket erfarenhet av fyrcylindriga två-taktare) Tacksam för råd /Johan IMG_6045.MOV
  5. Tack för tipsen. Har fått ett svar på annat forum om att använda mjukt wax. Även att man kan blanda det med fårtalg. Verkar förbli hyfsat formbart så det kan följa med när träet sväller.
  6. Jag vill nog inte greja på med bly i onödan.
  7. Jo, bomull har jag hört att man kan lägga dit. Sedan linolja. Kokt härdar ju dock relativt hårt med tiden.
  8. Nja. Jag har koll på liknande. Vad jag förstår så blir dom hårda i slutändan vilket jag inte vill.
  9. Hej! Ser en del diverse träbåtsrenoverare och byggare på youtube som använder tex dolphinite som så kallad "bedding compound". Det verkar inte gå att få tag på i Sverige eller någon annanstans i Europa. Är det någon som vet vad det innehåller eller hur man skulle kunna blanda ihop nåt liknande?! Jag ska nämligen byta ut lite trä längst nitraden på ett bord på en klinkbyggd mahognybåt (fräsa ur och epoxi-limma dit nytt mahogny). Jag skulle vilja lägga nåt i "landet" då tänker jag. Jag vet ju om tex ettan men jag vet inte om jag vill ha tjärdoft i båten. Tacksam för tips och råd Johan
  10. Jo. Att den råa linoljan härdar långsammare hade jag nog tänkt. Det kan väl också vara en fördel då den hinner dra in ordentligt. Jag tänkte mer på om det fanns andra fördelar då den är så mycket dyrare. Typ att den kinesiska träoljan har nån fördel gentemot linoljan. /Johan
  11. Hej! Tänker använda epifanes produkter på min mahognybåt. Tex bottenprimer under vattenlinjen samt fernissa över vattnet. De har ju en impregneringsolja som heter easy flow som de rekommenderar att stryka på innan. Den verkar bestå av linolja och kinesisk träolja samt lacknafta. Den är ganska dyr i förhållande till att köpa hederlig rå linolja (typ 5 gånger så dyr). Finns det någon anledning att använda easy flow istället för rå linolja?! mvh Johan
  12. Hej! Jag håller på att renovera en Capri Cabin. Jag har demonterat de gamla listerna runt fönstren och tänker montera nya: https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Dackutrustning___Skruv/Relingslist_Glaslist/Glaslist/VINDRUTELIST_16M_VIT?id=05667 Mina frågor: 1. De gamla satt med kopparspik (?) med kullrigt huvud. ca 20 mm långa och 1,5 mm diameter. Jag kan dock inte hitta någonstans som liknande säljs. Förslag någon? 2. Vad bör man ha för fog under listen? Dvs i falsen där fönstrets insida sitter mot samt under listen så det inte kryper in vatten där. De gamla (original?) satt med någon svart och ganska hård gammal fogmassa. Några hade även silikon. Dom gissar jag har gjorts om senare. Ska man bara ta vanligt fönsterkitt? Jag inbillar mig att jag vill ha nått som inte blir för hårt eller som limmar fast listerna.
  13. Jo. Förvisso. Jag har läst lite i böcker nu och det lutar åt att jag börjar med att skrapa bottenfärgen. Dvs ej rent utan där det lossnar utan värmepistol. Får se hur mycket som lossnar samt hur det ser ut. Det trärena behandlar jag med linolja. Sedan är ju frågan vilken bottenfärg man bör måla med. Jag har läst lite om järnmönja. Då båten ska ligga i bottenviken är väl inte behovet av att förhindra påväxt så stort?!
  14. Hej Det är en utombordare så just oljespill med mera kanske inte är något skäl i mitt fall. Jag får se hur jag gör. Förra ägaren ska se om han hittar vilket färg det är målat med. Avvaktar tills jag vet. Just nu lutar det dock åt att låta färgen i kölsvinet vara ett år till men däremot skrapa rent bottenfärgen. Dels för att kunna inspektera alla borden och dels för att mätta med linolja och sedan måla med järnmönja.
  15. Tack för råden. Jo. Det är mycket mahogny. Men spanten är i ek och jag har dock fått uppgifter om att kölen är i furu. Dock tror jag bordläggningen är mahogny hela vägen. Men jag får väl se när jag skrapar. Då får jag börja skrapa invändigt med andra ord. Hur märker man/vet man att ett bord fryser sönder? Blir lite orolig... På bilden kan man se en spricka längs ena bordet. Den verkar dock inte glipa nåt trots att båten är torr (Har stått i en lada i 15 år). Den går inte så långt heller utan resten av bordet verkar vara ok. /Johan
×
×
  • Skapa nytt...