Jump to content
Thursday 13 June 2024

jhnlfgrn

Medlemmar
  • Content Count

    40
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About jhnlfgrn

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Löste det själv. Mätte upp på regulatorn och där är ju alla minus ihopkopplade. Utom chassit då. Alltså blir det ju gemensam jord när jag kopplar med +- till batterierna. Sedan chassit till minus så är allt jordat tillsammans och med motorn. Det borde väl funka?!
  2. Hej! Jag har en Epever Duoracer https://sunlux.se/produkt/epever-duoracer-dr1106n-ddb-mppt-12v-10a/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwmYCzBhA6EiwAxFwfgGRl-ywOApmczENGNsLH_BHQ_n8d2KcOEnPJ4RxHZkItX2OXAjAK_xoC0AcQAvD_BwE Manual: https://www.epever.com/wp-content/uploads/2021/05/DuoRacer-Manual-EN-V2.5.pdf Den har möjligheten att ladda förbrukningsbatteri och på sidan om ladda startbatteriet. Solcell, regulator samt förbrukningsbatteri kommer att vara på ett ställe medan startbatteri kommer att vara längre bak vid motorn. Min fråga är om jordning/minusterminaler: -Dels ska "chassit" av regulatorn jordas. Jag har förstått att det kan jag göra genom att koppla den till minus på tex förbrukningsbatteriet. -Sedan ska väl minus på start och förbrukningsbatteri kopplas ihop?! Då får jag dra en lite längre kabel för att koppla ihop dessa. Efter det borde motor/startbatteri, förbrukningsbatteri och regulator vara jordade på samma punkt?! -Men då kommer vi till att koppla laddningen till start och förbrukningsbatteriet. Det finns ju både en -terminal och en + terminal för respektive laddning. Dvs en - och + för laddning av förbrukning och en - och + för laddning av startbatteri. Jag förstår att jag drar +terminalerna till respektive batteri. Man ska jag även dra - till respektive batterierna?! De är ju ihopkopplade på minussidan redan. Eller ska lämna en av dom tomma och bra dra -terminalen till tex förbrukningsbatteriet och låta -terminalen för laddning av startbatteri vara tom?! /Johan
  3. Jo. Har funderat på det. Problemet är att lampan skall monteras i ett stående glasrör. Möjligtvis går det att "limma" fast den stående med tex sikaflex eller liknande.
  4. Hej! Jo. Det har suttit en spollampa. Jag har fjädrarna men de är ju som lösa och jag vet inte hur jag ska kunna fästa kablarna på nåt vettigt sätt utan att höljet blir strömförande. Därav funderingar på byte av sockel.
  5. Tack för lite klargörande av socklar samt lamptyp att tänka på @Lintott och @IngemarE.
  6. Hej! Jag har en akterlanterna (samma som den på bilden) som saknar en hel sockel för lampan, Jag funderar på att sätta dit en ny sockel av typen som man kan byta lampan uppifrån. Har kollat på BA15-varianter men blir inte klok på de olika varianterna. Jag vill kunna skruva fast plus och minus-sladd på den. Vilken sockel ska jag välja? En enpolig BA15s verkar inte ha nån fastsättning för minus utan då måste man sätta den i höljet, eller? BA15d och BAY15d verkar ha två terminaler men då läser jag att det är båda för plus?! Eller? Eller kanske finns någon annan sockel som kan fungera? Invändig diameter på glasröret är ca 30mm
  7. Jo. Tanken är att vi ska byta ut den mot en 4-taktare pga miljö och bränslepris, men inte i år om allt går som tänkt. All elektronik använder ett förbrukningsbatteri som är kopplat till solpanel så motor och startbatteri jobbar bara med varandra. Tack för alla tips och råd samt allmän info om laddning mm @guestsson , @IngemarE och @ChristerN Jag återkommer i denna tråd om jag har fler funderingar efter jag startat upp den med nytt batteri mm
  8. Nu hittade jag ett öppet (verkar det som?!). Dyrare än på biltema men då kanske jag slipper modifiera laddningskretsen på motorn: https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/fritidsbatteri-80ah-80ah-outdoor-265-x-174-x-224-mm.html Vad tror ni om det batteriet?
  9. Jo. Många val men inga som känns klockrena. Jag vill ju inte lägga allt för mycket pengar på gammmotorn. Särskilt inte innan jag vet att statorn är ok. Hur stor risken är att det blir problem med ett "underhållsfritt" batteri?! Är det om man kör länge samt att den verkligen laddar som den ska, eller är det nåt som uppstår relativt ofta/snabbt? Vad händer om det skulle inträffa? Som sagt verkar det ej gå att köpa batterier med påfyllningspluggar. Har googlat men hittar inget vettigt....
  10. Denna: https://sunlux.se/produkt/epever-duoracer-dr1106n-ddb-mppt-12v-10a/ Finns även kraftigare varianter i samma serie.
  11. Ok. Solpanelen som ska ladda förbrukningsbatteriet är på 35w. Till den har jag en solcellsregulator (mppt) med två utgångar. En för att ladda förbrukningsbatteriet och en som skickar 1 ampere till tex startbatteriet om förbrukningsbatteriet är fullt. Så där skulle ju startbatteriet få lite laddning ibland iallafall MEN jag har även en annan enklare solcellsregulator (pwm) som vi tidigare hade i stugan. Den klarar max 10 ampere från solpanel och ger max 10 ampere. Skulle man kunna använda denna och koppla efter likriktaren för att reglera laddningen till batteriet?
  12. Något tips på vilken regulator som passar? Hittar denna från CDI https://www.cdielectronics.com/product/193-5114/ som verkar ska gå att använda. Vet du om det finns andra alternativ?
  13. Jo, jag har förstått att man helst ska mäta med en MVA (?) -meter för att få korrekt värde.
  14. Ok. Tack. Det batteri jag använde var i tveksamt skick (det är därför jag ska köpa nytt) så det kanske är att det slukade ström och att spänningen inte blev så hög?!
  15. När jag gjorde felsökningen innan jag bytte likriktare mätte jag AC-sidan med likriktaren bortkopplad och fick mellan 14-16 volt vid ca 3000 varv och 5-6 V vid tomgång. Mätte med vanlig multimeter. Även resistansen i spolen var inom de värden den ska vara tror jag. 1 ohm mellan polerna och oändligt mot jord. Det var efter det jag bytte likriktaren. Vad tror du om statorns status utifrån mätvärdena? Hur mäter jag strömmen?
×
×
  • Create New...