Jump to content
Tuesday 07 February 2023

Boanjohan

Medlemmar
  • Content Count

    631
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Boanjohan last won the day on January 5

Boanjohan had the most liked content!

Community Reputation

335 Expert

About Boanjohan

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är normalt inget måste att ta bort den gamla färgen. Och det normala är att man inte gör det. Men vill du ta bort den så är nog blästring enklast, men kostar nog en ganska rejäl slant att hyra någon som gör det som har korrekt utrustning för omhändertagande av blästerresterna Vilken färg är helt upp till dig. Finns generellt fyra typer: Självpolerande biocidfärg, hård biocidfärg, självpolerande biocidfri färg och hård biocidfri färg. Googla för att läsa om skillnaderna och avgör vad som passar dig. Vilket märke är nästa steg, men egentligen inte så viktigt enligt mig.
  2. Boanjohan

    Stålbåt?

    De två problem du kan ha med stålbåt är korrosion, dels i form av vanlig rost och dels i form av galvanisk korrosion. Ett bra målningsprogram (ofta epoxyfärger) av stålet invändigt och utvändigt är därför bra för skydd mot vanlig rost. Generellt är det viktigare att skydda utsidan men man är dum om man inte oxå målar insidan. Se till att det hålls torrt i kölen i alla utrymmen och att eventuell kondens som kan bildas på bordläggningens insida kan rinna ner till kölen och inte fångas upp och blida pölar på ovan kant av förstyvningar, lister etc. Är det begagnade äldre båt så är det viktigt att kolla statusen på alla ytor, spant etc i alla utrymmen och tankar. Ett stort problem här är ofta att bordläggningens insida är inbyggd av inredning utan möjlighet till inspektion, det är inte bra. Galvaniskk korosion bl.a. pga fel i elsystemem kan ge stora skador väldigt fort. Så hålla koll på jordning och isolationen av elsystemet är mycket viktigt. Viktigt att tänka på om man själv ger sig in och börjar pilla i systemet. Har man bara 12 volt så är problemet inte lika stort, men med 220 volt kan det gå fort. Bimetallkorrosion är också viktigt att känna till. Man får tänka på vilka metaller man monterar i kontakt med stålskrovet. Stål är annars ett ypperligt material som är lättlagat om olyckan är framme. Går att laga lätt i alla årstider och väder🙂 Och billigt att reparera också skulle jag vilja påstå.
  3. Nu var det snart 20 år sedan jag bytte fönsterlister. Hade inte gjort det innan, så jag har bara gjort det en gång🙂 Men jag minns inte att det var något svårt, brukar minnas moment med många svordomar😂 Går säkert att hitta något på youtube spm visar hur man gör. Eller någon här som kan beskriva bra tillvägagångssätt för bra början. Om du vill undvika läckage så bör du nog investera i nya gummilister då de brukar börja läcka med åldern när de blir hårda.
  4. Nja, det är nog det lättaste jobbet jämfört med att fernissa (vilket kanske är enkelt men jobbigt). Men det kräver att du har tillgång till specialverktyg (köpa 689kr eller låna) för låslisten/spränglisten. Har du inte det verktyget har jag hört att det är ett helvete. Har bara gjort det med verktyget och då gick det ganska enkelt. Köpte ett verktyg, vågade inte pröva utan. Men som nämndes tidigare kan de vara hårda och stela av ålder och omöjliga att få dit igen i okej skick och då blir det en extra kostnad för att köpa nya.
  5. Boanjohan

    Okänd Crescent

    Hej! Om jag googlar Crescent 66 DC så tycker jag nog det dyker upp många träffar som är slående lika din båt. Sannolikt är dina fönster fram en efterkonstruktion. Det är inte helt ovanligt att folk satt in extra fönster på den typen av båt. Så jag tycker det är uppenbart en Crescent 66 DC🙂 Hittade denna tråd här på maringuiden:
  6. Ha ha, just det där tänkte jag när jag läste om flaggbränningen i Turkiet. Tror de verkligen någon i Sverige blir upprörd.....så söta de är😂
  7. Så här skriver Länsförsäkringar: De har oxå en del aktsamhetskrav som jag antar kan åberopas om t.ex. elsystemet är uppenbart felaktigt.
  8. Svenska sjö är ju "bara" en försäkringsförmedlare och försäkringsgivare är Trygg Hansa, så det är väl därför de har så lika villkor. Ingen slump alltså🙂
  9. Du körde 90% av all tid förra sommaren. Vad innebär det i t.ex. körtid? och vad med tilläggningar, basade du över det eller var det du som fick hoppa iland med tampen eller kasta i ankaret? Har körningen inkluderat navigeringen, dvs kan du prickar, läsa sjökort etc? Som nämnts tidigare är det svårt att svara på frågan utan lite djupare förståelse sv dina kunskaper och erfarenheter.
  10. Oavsett förändrar det såklart inte faktumet att TBT är förbjudet, men för ditt resonemang Mellgard, om spärrande effekt av vanlig bottenfärg, så hade det varit intressant. Det är inom IMO och medlemsnationers inlagor till arbetet med AFS konventionen som man kan hitta olika undersökningar etc.
  11. En sak att också beakta är responsen på en inlaga till IMO. Många länder skickar in inlagor som talar för sin sak,, de är alltså som propositioner, det är alltså alltid partiska inlagor även om det kan föreligga seriös forskning bakom. I slutändan är det alltså någon form av politik som avgör om en inlaga får stöd eller inte. En del nationers politik väger tungt på säkerhetsaspekter, andra nationers väger tungt på ekonomiska aspekter. Att BIMCO (intresseorganisation) har en inlaga som förespråkar att normala AFS system fungerar spärrande och presenterar någon form av studie på det är lika "objektivt" som dina alla bilagor etc som du skickat in i ditt överklagandeärende. Om inlagorna till IMO får gehör så föreligger det i alla fall så att många gillat det som presenterats, oavsett om det är vetenskaplig objektiv fakta eller inte. Vad ville jag ha sagt med detta svamlande? Jo att bara för att det är en inlaga till IMO så är det inte uppenbart att det är fakta och trovärdigt. Man får helt enkelt läsa och bilda sig sin egen uppfattning vilket värde innehållet har. Utfallet i IMO indikerar hur många andra som gillat inlagan och om den får gehör ger det den på så sätt dess innehåll trovärdighet som blir svår att ifrågasätta. Jag själv ser som sagt svagheter i rapporterna med avseende på TBT frågan och ser inte att de på något vis talar för din sak tyvärr. Liknande inlagor i samband med utvecklingen IMOs arbete för TBT förbud hade varit intressanta, att se hur diskussionerna om spärrfärg gick då och om någon motsvarande inlaga fanns då.
  12. En fråga är väl oxå hur högt seglingsegenskaperna prioriteras. Tänker att ska ni bo mycket på båten kan ju en liten motorseglare vara ett alternativ. I den prisklass du anger är det väl främst en typ Winga 78 som jag känner till. Eller mer klassiska skut former i t.ex. Trålaren. Googla dessa två om du inte känner till dem. Ingen av dem är väl någon speciellt bra seglare, kanske rent ut sagt dåliga seglare, men bjuder på relativt bra utrymmen för boende.
  13. Spana på Blocket är mitt tips. Finns två aktörer som brukar marknadsföra sig med begagnade motorer: - Davids mekaniska i Göteborg - Arken Teknik Patrik Dahlgren i Lidköping Finns säkert många fler, men det är dessa två jag minns har annonserat på blocket. Själv hade jag utombordare på min Magic, med de fördelar och nackdelar som finns med det. Fördelar är väl just att det är lätt att byta och att ny motor är mycket billigare än ny inombordare.
×
×
  • Create New...