Jump to content
Saturday 27 November 2021

Boanjohan

Medlemmar
  • Content Count

    68
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Boanjohan last won the day on September 30

Boanjohan had the most liked content!

Community Reputation

43 Expert

About Boanjohan

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Själv gick jag över till HVO100 till min gamla volvo penta från 1979. HVO ska inte ha problem med tillväxt. Dess lagringsbeständighet ska vara bättre än ren diesel (blankdiesel/sjödiesel/etc). Den är dryga kronan dyrare än vanlig diesel på OKQ8 på landbacken. Jag köper på dunk. Gör kanske av med 60-70 liter på en säsong så varken pris eller besväret är avgörande för mig. Som jag förstått är vatten i dieseln (tillsammans med syre) den stora boven för att få tillväxt i tanken. När du rengjort tanken så kolla även på din påfyllning. Om du har sån vanlig flushad genomföring i däck så se till att den har en bra O-ring som tätar. Om O-ringen är dålig finns ju risk att regnvatten kan tränga ner och med tiden får du tillväxt om du inte har hygglig omsättning i tanken.
  2. Svar på första frågan är ja, slingerskott eller skvalpskott är ju inte täta, de ska bara ge en tröghet i vätskeförflyttning. Svar på andra frågan är också ja. Du har haft tur hittills! Jag själv skulle inte fått ro i själen innan tanken var tömd och rengjord!
  3. Kabeldimensionen från generator till startmotor vs huvudsäkringens storlek var inget jag reflekterat över tidigare. Men nu med många kloka synpunkter i denna diskussion så har man fått nya insikter. I mitt tillfälle känns det som jag nog kommer att göra någon justering. Att klamra/säkra en grövre kabel för att undvika böjande moment på generatorns anslutning ska inte vara några problem, finns fina förutsättningar för det i mitt maskinrum.
  4. Här måste jag dessvärre göra en pudel. Jag har en 300A säkring till min MD21A. Var ned till båten och tittade för säkerhetsskull och det visade sig vara 300A jag har. Det är min andra huvudsäkring, som sitter på förbrukningssidan, som var 150A. Och jag var bensäker på att stsrtmotorn var snäppet större, men den är alltså 300A. Efter allt grubbleri om vilken storlek jag skulle välja så blev det alltså 300A till motorn. Hur jag kom fram till det minns jag bevisligen inte. Beklagar att det blev fel☹️
  5. https://youtu.be/8fQL-P20iYs Det är denna metod jag försökte beskriva, men med den skillnaden att jag skulle prövat med en slagskruvmejsel istället för med spärrskaft.
  6. Oh, ångest!!! man kan alltid kolla söka på youtube eller lite modernare TikTok, där brukar man kunna hitta mycket tips på hur man kan få ut avdragna skruvar. Jag själv hade nog undvikit den så kallade Grispitten, har ingen bra erfarenhet av dem, men jag kanske gjort fel. Jag hade nog satsat på att t.ex. borra ett litet kort hål i den och lätt slå ned en philips eller torx bit och sedan sätta en slagmejsel på och försöka. Du kan säkert hitta video på detta koncept om du googlar. Men det är lätt hänt att man förstör mer och gör läget svårare om man misslyckas.
  7. Håller med, jag valde på känn efter mycket googlande och velande fram och tillbaka mellan olika storlekar. Det är därför jag är lite osäker på exakta storleken. Men det har fungerat bra och i alla fall förra året blev det några längre körningar med startmotorn pga dålig glödning (trasigt/dåligt kontrollmotstånd).
  8. Är osäker på vilken säkring det är, den enda som finns på motorn är en som är original, se bild. Det är 4st säkringar där endast en används och 3 är reserv. Det är i alla fall ingen våldsamt stor säkring, typ 15A kanske.
  9. Jo jag passade på att sätta en "huvudsäkring" vid batteriet, vilket är ett avsteg från hur det var innan då det saknades sådan säkring. Jag minns inte den exakta storleken, men det är 150A eller 200A.
  10. Själv har jag en Volvo Penta MD21A och där är original att generator är kopplad till startmotorplus och sen startmotor till batteri. Kabel mellan batteri och startmotor är original 50mm2 och mellan startmotor till generator 6mm2. Jag körde vidare på detta koncept när jag förnyade systemet för 2år sedan och det funkar bra.
  11. Och så tror jag det står något om att det ska vara helt torrt innan man får/ska vistas under kapellet. Tror det är typ 24-48 timmar. Gäller alltså imprenex medlet.
  12. Har själv kört imprenex med lyckat resultat. Det är ju mest lacknafta så jag skulle inte tänka mig att använda det när kapellet sitter på båten. Tänker att drt inte är så kul att slabba lacknafta över båten. Jag spände upp mitt i trädgården och sprayade på det, det blev fint resultat (visuellt fint)!och det har funkat bra också. Det ska ju finnas lösningsmedelfri impregnering oxå, men har hört att det är mer noga med att man applicerar det jämnt, annars kan det se fult ut, Har dock aldrig prövat det.
  13. Den enda risken att råka koppla bort generatorn är väl om huvudströmbrytaren skulle paja under gång. Men annars känns det långsökt att man av misstag skulle råka vrida av huvudströmmen vid gång. Klart större risk att man slår av tändningen pga misstag eller att man glömmer bort dig när man dka stänga av motorn (jag har sån där äldre motor med avstängningshandtag och då får man tydligen absolut inte vrida från tändningen när motorn är igång). i övrigt verkar det finnas många olika skolor när det gäller elen. Inte lätt att avgörs vilken som är sundast.
  14. Skulle vilja ha möjligheten att kunna göra detsamma🙂
  15. Okej, så ett försök på uppsummering till trådstartaren tycker jag tyder på konsensus att det inte är värt det eftersom det oftast är hiskeligt dyrt. Om jag hade möjlighet att stå i varmförvar till marginellt högre kostnad än vanliga platsen ute under press på båtklubben (1800kr/vinter) så skulle ialla fall jag ta det alla dar i veckan. Men nu är inte verkligheten sån att det går att hitta varmförvar för några tusenlappar, i alla fall inte som vanlig dödlig i Sthlms området. Och med korrekt vinterkonserveringar så mår inte båten dåligt av traditionell kallförvaring.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy