Jump to content
Wednesday 18 May 2022

Boanjohan

Medlemmar
  • Content Count

    272
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Boanjohan last won the day on March 11

Boanjohan had the most liked content!

Community Reputation

144 Expert

About Boanjohan

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Som sagt, enda sättet jag känner till att ta reda på det är att slipa bort gelcoaten. När skadans omfattning är fastställd så kan man gå vidare och fundera på hur man ska reparera. Vilket oftast inkluderar ännu mera slipande innan återuppbyggnad med nya laminat.
  2. En fråga i förbindelse med denna tråd. När man säger "hamnkapell" vad exakt avser man då? Jag vet att vissa har typ en enklare kapellsnutt man lägger över sitt vanliga kapell i hamn för att skydda sitt "riktiga" kapell mot sol och fågelbajs etc. Är det det man menar med hamnkapell? Eller är det något annat?
  3. Hmmm, en rak linje mitt i centerlinjen för kölen. Tycker det skulle kunna indikera något typiskt gör just den aktuella konstruktionen, typ två halvor som sats ihop och sedan målats med gelcoat (eller topcat som nog är det mer korrekta namnet på just denna yta). Men har ingen kunskap om Maxi 68 och om detta kan vara något känt problem för dem. Förhoppningsvis går du något bra specifikt svar från Maxi 68 kännare. Mitt allmänna råd är annars att slipa bort gelcoaten över sprickan så man kan se om det är någon spricka som går ner i laminatet eller bara i gelcoaten. Sprickor i gelcoaten är annars inte ovanligt eftersom det är ett icke fiberarmerat "spackel" eller "färg" som lätt spricker om det t.ex. blivit för tjockt lager vid tillverkningen. I ett kölsvin är det inte heller ovanligt att man hällt på lite extra för att fylla ut och få en jämn platt yta i botten och då spricker det tyvärr garanterat efter ett tag. Förhoppningsvis är det bara gelcoaten, hade det varit laminatet tror jag det hade varit mer synliga skador/sprickor sv större karaktär i gelcoaten, men det är bara vad jag tror.
  4. Tack för varningen, det uppskattas.
  5. Vill tipsa om en modell från början av 90-talet som heter "Albin Shuttle" ritad av Ocke Mannerfelt. Det var ett bra skrov för busig sjö och spartansk inredning helt i plast, inget onödigt komforthöjande lull lull eller bling bling. Skulle säga ursprungsmodellen till första verkliga multi purpose båt, både Bowrider och "salongsbåt" av typen HT/DC med öppen kapelltaklucka och en kapell baksida. Fördäcket var löstagbart så man kunde ha den som bowrider eller bara fylla med saker ut till stugan. Den var väldigt djup i sittbrunnen både fram och bak, det var ett minus minns jag. Tillverkades bara några få ex, blev aldrig någon hit. Aktersoffan är ju i princip ute i det fria! Det var i en halvfärdig sådan jag själv för första gången som tonåring fick känna på 60 knop.......utan vindruta!
  6. Den ser ut att vara lite spacklad här och där på akterspegeln och kanske då även på fler ställen. Akterspegeln ser ut att vara förstärkt med en stor metallprofil som motorn hänger på, finns nog en anledning till det. Bustrarna är i riktigt tunn aluminium och när det börjar bli läckor och sprickor så är det näst intill omöjligt att laga på annat sätt än med spackel och sånt. Jag tror den lever på långt gången övertid och hålls levande med spackel , och nya läckor kommer konstant uppstå. Ärligt talat ser den ut att vara i riktigt uselt skick. Förslaget på 7.000kr känns som en övre gräns, inte en krona för lågt men kanske några för högt. Men en glad fiskare kanske kan tycka det är värt att pröjsa några tusenlappar om motorn funkar och elmotor och vagn ingår.
  7. Tvångsarbete är det ju knappast, det är ju en förening och alltså i allra högsta grad frivilligt. Det finns inget tvång att va med i en specifik båtklubb. Och vad har vattenkvaliteten och halter av tungmetaller etc med saken att göra för deras beslut? Det låter som om du resonerar på så sätt att det är fritt fram (och nästan en rättighet) att kör på med kemikalier, gifter och allt vad man vill kalla det, fram till dess det går att påvisa en negativ inverkan och att det först då är en poäng med att sluta använda (tillföra till vattnet), förbjuda eller sanera. Jag har en helt annan syn på den saken. Det är beundransvärt att man i den nämnda klubben vill ta åtgärder för att säkra att man i så liten grad som möjligt har en negativ påverkan på Hjelmaren. Oavsett hur den faktiska vattenkvaliteten är just idag.
  8. Toppen, den varianten ska jag pröva. Jag har hängt min pump fritt hängande i buntband, det dämpar en hel del på så sätt att man slipper att ljudet fortplantar sig i skrovet och normal ljuddämpning i form av stängd lucka räcker bra, men inte perfekt. Din variant ser lovande ut. Tack för tipset.
  9. Jag tror det är minst sagt omöjligt att göra en kvalificerad gissning eftersom det uppenbart är ett renoveringsobjekt av en årsmodell som inte är så attraktiva idag (generellt oavsett båtmodell). Men motorn ser visuellt fin ut och det är nog avgörande att det finns en motor och ännu mer avgörande om den fungerar. Jag skulle gissa att värdet ligger i motorn om den fungerar. Kan du gå få igång motorn så kan du nog hitta köpare och få en peng motsvarande vad motorn är värd. Att fixa till båten kan snabbt kosta mer än vad den potentiellt är värd när den är färdigrenoverad. Vad värdet är vet jag egentligen inte, men jag skulle gissa på 30k med fungerande motor dom går att provköra och 10k så som den är nu. Bara en gissning.
  10. Vad är prioriterat: Att tjäna pengar eller bli av med den? Vill du bli av med den så sätt ett riktigt lågt pris och/eller begär bud. Då hittar du alltid någon som lockas av det riktigt låga priset och ser möjlighet. Vill du tjäna pengar så måste du gissa vad du maximalt kan få för den och försöka få den såld till det priset. Bedömt på din beskrivning riskerar du då att inte få den såld på ett bra tag eftersom du sannolikt kommer begära allt för mycket i jakten på att tjäna pengar beaktat att det inte finns många köpare på renoveringsobjekt. PS. Jag lyckades inte se bilderna.
  11. Har du jämfört de nya impellrarna med den gamla? Det bör ju vara enklaste sättet att avgöra om det är rätt impeller du har fått.
  12. Det kan helt enkelt vara stopp i slangen till skvallerstrålen. Vid mynningen är slangen sannolikt kopplad till en liten plastnippel som är den som vattenstrålen kommer ut ifrån. Eftersom denna plastnippel har mindre håldiameter än slangen så kan skit fastna just där. Jag hade en 9,9 hk Suzuki förut som konstant täpptes igen just där, så jag hade en liten ståltråd som jag fick pilla in i mynningen någon gång per säsong.
  13. Boanjohan

    Marchfart?

    Det beror hur du definierar marchfart. För mig är det där den går effektivast och då oxå oftast skönast. Med skönt menar jag ljudvolym vs fart och vs vibrationer. Det läge där ljud och vibrationer gör att det låter som motorn mår bra. Om det inte är så stor skillnad mellan 5500 och 6250 så ska du köra på 5500! Eller rättare sagt 5500 blir ditt max, ingen poäng att varva mer eftersom du bara får ut marginellt mer fart och det därför bara blir en kostnad. Marchfarten ligger nog en bit lägre. Du fick ett svar på 25 knop, jag skulle gissa på 20. Men det beror såklart hur stor båten är, vikt etc. Min styrpulpet jag hade med 40hk skulle jag säga gick bäst (snålast och skönast) vid ca 20. Brorsans styrpulpet går oxå effektivast och skönast runt 20 knop med en 70 hk.
  14. Vissa klubbar har så att inträdesavgiften skrivs av med en viss summa varje år, typ som en värdeminskning. Så det man får tillbaka när man lämnar minskar för varje år och efter x antal år får man inte tillbaka något alls. Om man kallar det systemet för "deposition" vet jag inte. Men som ChristerN skrev, det bör framgå av avtalet, annars i klubbens stadgar.
  15. Håller med. Skulle jag prioritera att köpa en ny elbåt i den storleken så skulle jag inte välja X Shore, den (och den andra på bilden) är ju faktiskt s***fula. Det är ju den som Terri visade bild på också, men den är nog uppenbart helt över min ekonomi. Det är märkligt att X Shore satsningen inte självdött ännu, tycker jag. Men smaken är som baken. Min bror brukar t.ex. ha tycke för fula designer.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy