Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Gustav8009087

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Gustav8009087

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för svar! Exakt, mäter med den analoga som sitter monterad i båten. Vad finns det för alternativ menar du?
  2. Heja! 5 meters styrpulpetare med 75 e-tec som saknar några hundra varv från max, motorn är hissad och även när jag tiltar ut får jag inte maxvarv. Innan jag börjar laborera med ny propp vill jag försäkra mig om att motorn verkligen går på max när jag lägger reglaget i botten. Jag är lekman på området. Hur säkerställer jag detta? Eller är det ens ett potentiellt problem?
  3. Jag har alltid haft ett komplicerat förhållande till kapellet på 5-7 meters dc / br båtar. De går sönder med tiden, har alltid för trånga kapellgarage, utgör måsarnas bajsplats nr1 och är sällan trevliga att åka under med imma och resonans. Osv. Å andra sidan. Utan kapell har du pollen, och fiskmåsar rakt i båten istället. Jag vet inte exakt vad min fråga är. Men visst har jag några seglarvänner som känner igen sig? Hur tänker ni? Har vi någon tillverkare som löst det är med kapell bättre än med 35 knappar, spännen och remmar?
  4. Vilken av båtarna blev det? Drömmer själv om just de modellerna
  5. En bättre beg. topp är införskaffad. Har googlat, men hittar inte med vilket moment och i vilken ordning jag ska dra toppen . Någon som har koll?
  6. Yes- det bästa vore att hitta en topp som är komplett med ventiler och kam. Ny snurra kostar plus 30 000 så jag ger det här ett försök. Annars får det bli att sälja den som reservdel!
  7. Du var på rätt spår. Korrosion i locket. Finns ett litet hål intill den nedersta ventilen, hålet leder in mot kylvattenkanalen. Har du eller någon annan en patentlösning? Eller någon som vill sälja ett nytt topplock 🙂
  8. Heja! Motorn ifråga släpper igenom kylvatten via ett litet hål (korrosion) till höger om den nedersta ventilen och kylvattenkanalen. Någon som sitter på en patentlösning? Eller som har ett topplock till övers 🙂
  9. Började med att ta av power head iaf. Noterar att det ovala hålet uppe till vänster har väldigt fula kanter jämfört med hur oljetråget ser ut i övrigt. Men det är inget fel i sig gissar jag? Inser att det här en högre nivå av mekande än vad jag har varit inne på tidigare 😅
  10. Tack för respons! Eftersom att motorn går bra, så tänker jag att motorn har kompression och att topplockspackningen är OK. Men någonstans så läcker det ju in. Torde bli att riva motorn motorn med andra ord.
  11. 120 visningar men inga förslag 😅. Ska jag tolka det som att felet är väldigt ovanligt, eller svårt att härleda?
  12. Har en Mercury 9,9 4takt. 20 minuters körning efter oljebyte så ser oljan ut som milkshake, och fortsätter jag köra så flödar till slut den missfärgade oljan ut genom vevhusventilationen 😅. Det blir väl övertryck pga för mycket vätska i systemet tänker jag. Motorn går bra och är lätt att starta. Har bytt termostaten då den gamla fastnat i öppet läge. Torde vara kylarvatten som letar sig in. Frågan är vart? Och vart man börjar felsöka? Stort tack för hjälp!
  13. Heja! Har rengjort förgasaren men tycker inte att motorn går riktigt jämnt. Den guldfärgade nålen som sitter uppe till vänster på bilden ovanför tomgångsjusteringen. Visst styr den bränsleblandningen? Är det både för hög och låg fart? Någon som vet hur djupt från botten som är standardinställningen? tacksam för hjälp 🙂
×
×
  • Skapa nytt...