Jump to content
Wednesday 08 April 2020

Perrr

Medlemmar
  • Content Count

    77
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About Perrr

  • Rank
    Kapten

Profile Information

  • Location
    Malmö/Lund

Mina båtar

  • Båtens namn
    Beason 31

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Okey, jag är beredd att offra vaggan mm, så båten blir polerad och vaxad (mha rätt smörja).
  2. Aha, jag var visst inte riktigt vaken där, en bild tillochmed. Men dethär med polera och vaxa, och då i synnerhet antihalkgelcoat (om det ens går). Ska man göra det när båten står på land? Tänker mig att vibrationer, kan leta sig ner till min rostiga vagga. Stort hästjobb att polera och vaxa en 10m lång båt, måste ju göras med maskin. Såvida man inte sätter trasor på fötterna (ungefär som pippilångstrump). Men antihalkgelcoat, måste man köpa någon viss smörja just för den (börjar bli lite mycket olika smörjor..?
  3. Antihalkvax, wut? Gav inga träffar på google -sökning. Går det inte polera och vaxa, så får jag måla nytt lager gelcoat (med sand i). Får bli min special smörja, gelcoat + sand.
  4. Jag funderar på att gå över hela båtens gelcoat med rubbing, och sedan vaxa. Så blir jag av med kinaoljan, och matt gelcoat samtidigt. Men det går ju inte polera anti-halk gelcoat med varken rubbing, eller vax? Vad kan man göra med anti-halk gelcoaten, måla över? Sett Biltema säljer någon (akrylbaserad -ingen härdare?) halkskydd. https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/grundfarger/halkskyddsfarg-075-l-2000039746 Biltema säljer även microglasballonger, så man kan göra sin egen lätta spackel -gelcoats massa. Kan man inte ta lite fin sand ifrån stranden, blanda ut i ny satts gelcoat, och stryka över befintligt anti-halk -gelcoat? (så maskerar man lava/mossa mm därunder)
  5. Jag skulle oxå behöva hjälp av någon dvärg (spänna pulpit, samt förtöjningsknopp). Lönt? Man kommer bara behöva den 1 gång.
  6. Varför lånar man inte ut verktyg till andra? (jo för man vet inte om man får till baka dom hela, och på sin plats, i tid.. Och detdär med folk (finns dom som lovar mycket, men håller tunt.. Kan man foga över sina egna saker, är det tyvärr bäst.
  7. Jag har endel lava/mossa i den räfflade (anti-halk) gelcoaten, (samt olja), hur får jag bort det? Har även skvätt olja (kina olja), som inget tyx bita på. Aceton, rubbing/putsmedel, samt drämel-maskin tyx bita lite, men kommer inte åt på alla ställen, speciellt inte vid räfflad gelcoaten. (vilket jag tidigare nämnt i annan tråd, om teak: Någon jag snackade med irl, trodde oxalsyra, samt hård borste, samt något han kallade jif (skulle hjälpa)?
  8. Jag tror teakskivorna ligger på något tryckimpregnerat (marint) plywood, har ungefär samma stuk som dig i sittbrunnen (fastlimmade), går inte borra underifrån. Och nu undrar jag något annat om "Kinaolja". Jag skvätte tydligen lite mycket, det som kom på gelcoaten, tyx inte gå att tvätta bort (blivit något hårt segt vax). Aceton tyx mjuka upp det, men vad ska jag riva med (som inte repar)???
  9. Jag mätte 28mm på mina bultar. Men jag avser inte spänna dom själv, hursom. sy_Alice, har du ankaret i ankarfacket i fören? Det uppmanar förra ägaren till min båt, att jag inte skulle ha. Han ändå förstärkt det utrymmet med extra glasfiberplast, men tror ändå inte det håller för 50kg ankaret. Annan fråga: hur får man till gummilist under sittbrunns lådor? Vilket material? och vilket lim? (så det inte serut som på bilden)
  10. Jaha.. men jag ska nog inrikta mig på att få min båt i bruksskick (ivf hjälpligt), istället för att modifiera.(skippar nog att riva ner masonitskivorna ifrån taket oxå, får fortsätta droppa ifrån hyttdörren tillsvidare). Tillräckligt med lösa prylar, tampar, stag mm, som ska på sin plats. Istället för motor, kan du skaffa dig åror/paddel, eller utombordare. Anv motor nästan enbart för att ta sig in & ut ifrån hamn.
  11. För att spänna kölbultarna krävs nästan fackman, snacka med hamnkapten (eller landplats ansvarig). Stort verktyg, som sällan kommer till anv iö. Annan fråga: Hur får man ner masonitskivorna ifrån rufftaket? Jag har skruvat av alla skruvar, men de kommer inte ner. Bara lyckats glipa på 1, vilket rev upp takbeklädnad under ena listen. Ligger sladdar till navigations inst (jag ska rensa där oxå), som flertalet löper mot fören, dessa ligger dock fastklämda på vägen (går inte rubba). Men sedan finns sladdar till solcellen som lyckats dras kortaste vägen. Samt något till babord (som jag antar är till utplockat ekolod). Jag har som sagt problem med droppande hyttdörr (masonit borde sväla, vilket jag vill kontrollera), bör få ner den skivan.. inkluderar bild (vet inte om de säger såvärst mycket dock). Btw det är dålig isolering i taket oxå, ca 1cm luftspalt, beroende på hur platt masonitskivan nu än är. -cellplast/frigolit som distanser för list-skruvarna (så de kan vara olika hårt indragna.. varför det inte var frigolit hela vägen förstår jag inte (borde vara bättre än ojämn luftspalt). Sandwitch taket är lika kallt som skrovet i övrigt. Om motorn. En (volvo penta) Diesel maskin är en robust sak (till skillnad från elmotor till havs). Här är en norrman som får igång en motor som legat 3 månader sjuken. Snacka med föregående ägaren, kanske något mystiskt knep han bara vet.. kanske drivrem som slirar, el dy..
  12. dono, varför inte anv någon läsplatta, med usb-otg och usbtv. Kanske duger med en mobiltelefon. Och vill man ha större bild, låna någon Frenel-lins, ifrån någon fyr kanske. (men lägg inget sådant glas i fönstret..
  13. Bordsfästet är den framför gasreglaget, på sidan av nere i sittbrunnen. Och det är inte samma bord som inne i hytten. Jag har ett separat (massa tjockt aluminium stuk), som man kan vrida vinkla..
  14. Jag har varit tydlig med sy_Alice, att jag har en Beason 31 båt oxå, oxå inköpt i fjol. Han har inte haft invändningar mot att jag postat mina egna frågor här oxå. Kanske jag kommer ner (på tvären, sedan på längden, ömsom.. men sedan finns inget utrymme för armarna att röra sig, och stor risk att fastna där nere. Går inte. Värre än att komma åt bakom motorutrymmet (s-drev..
  15. Kan man göra det trotts att något undertill är ruttet och svullet? Tror någon fågel har varit framme och pickat bort endel gummi, men om jag bara ska komplettera (existerande) inte lägga om allt, så krävs det inte mycket gummi-massa. Känns lite onödigt att köpa. Finns det inget annat man kan smälta ner där?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy