Jump to content
Tuesday 26 January 2021

Perrr

Medlemmar
  • Content Count

    152
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

14 Trovärdig

About Perrr

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

543 profile views
  1. Annan dum fråga, annan trädetalj, vet inte om det är Mahogny eller Teak? (se bild) Det är/var en trä-ring som satt runt förstag/genoa -fästet (ute på däck), men den är trasig. Vet inte hur jag ev ska laga den, även om jaqg lyckas tälja till rätt bitar (som fattas), hur ska den spännas??
  2. Det gjorde jag nyligen, för att testköra motorn. Testkörde bara några sekunder, iom ingen kylning. Men undra hur nödvändigt det var, pumphuset var nog smort med glykol. Vet inte om bladen ska spreta åt alla håll (se bild). Ska nog byta min vakuumventil innan nästa säsong, uhm rörets inner diameter är 20mm, men närmsta mått är 19 resp 22 mm. Vilken bör jag välja? ("volvo penta" tyx rekommendera liknande ventil, men jag planerar inte köpa orginal).
  3. ? solpanelen är isigsjälvt sortof en diod Jag tycker regulatorn borde rädda batteriet ifrån ev backström. (tror inte jag sett någon Schottsky irl, -av någon anledning enbart skolexempel för mig)
  4. Nå hur gick det med dendär motorn? Var det på den som även bälgen borde bytas?? Annan fråga: bör man testköra båtmotorer nu på vintern (när den står på land)? (enligt min "Volvo Penta" manual, så bör motorer varmköras 10min varje månad)
  5. Jag vill inte lossa botten-bultarna, det är någon udda storlek 27mm, sitter för hårt för shiftnyckel.. Sådan systemkritisk sak (som att lossna botten-bultar) vågar jag mig inte på som lekman att göra själv.. O de som påstår sig kunna det (som jag irl mött) ter sig mestadels vara snackisar, -dono.. Man kanske han fördröja det oundvikliga (rostning), mha olja? Kanske WD40 som oxå driver ut fukt??
  6. Vet inte om detdär gamla analoga labbaggregatet på bilden, är tillförlitlig. Kanske du borde anv multimeter bredvid för att dubbelkolla spänningen. Går annars anv någon dators powersupply. (för att starta koppla grön till någon svart, då får du 12v mellan orange och svart) Vet inte om din plotter är något att ha, jag har nästan likadant (Garmin 182c om jag minns rätt). Garmin har ingen support på de sk "Bluecharts" -korten längre, går inte få tag på i butik. Alternativet kanske är OpenCPN på någon smartphone/padda?
  7. Anv TestDisk (linux): https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk (kan återställa förlorade diskar och filer, -jag har gjort det.. Ladda hem en live-usb distro, Grml är bra: https://grml.org/ Om man enbart vill anv Windows, så har "Norton Utils" funkat (vet dock inte om det funkar idag..
  8. Enbart en viss teflonbehållare går anv (allt annat kanske blir någon PTFE variant? "The Intercept" artikel var ifrån början av december, jag har inte hört något liknande (kanske något "Peak Prosperity" kan lyfta?
  9. Vet inte var Mahogny träpluggar finns. Hade även ett hål i mellanväggen som jag skapat, dvs tagit ur pluggen till en skruv. Jag täppte igen det idag med träspackel (dvs blandade ihop trälim och sågspån), dels för hålets kanter knappt gick att få passform, och dels för att skruven satt bara någon mm ner i hålet. Det luktar lacknafta om den Kinaoljan jag har. Jag "målade" inte direkt, anv bomulls-tygtrasa, samt torkade av tämligen omgående överflödig olja (mha bomulls-tygtrasa oxå). Tror "1" lager räcker (se bild). Kanske inte jätte bra att våtslipa trä inne i båten såhär års (vilket vad min hårda skurning i princip innebär), vill ju inte ta allt på engång, och inte heller damma ner oljat trä,.
  10. (after a rough year, this is what China has planned) Tänkte engång anv just den kondensatorn jag visade på bilden vid punktsvets (spotweldning). Fattigmans spotweldning av lithiums batteri och nickelplåt, rättare sagt. Men, enbart spikarna fastnade, och det flög ut gnistor (som du korrigerade istället för ljusbågar) flera dm. Jag har förvisso högre examen inom elektronik, men jobbar inte inom det (jobbar inte alls atm.. Vet inte om jag gjort några direkta rekommendationer. Men att dubbel säkra som någon gjort i kretsschemat ovan, är direkt felaktigt.
  11. 1m = 10⁻3 (milli, dvs 1/1000 del) 1u = 10^-6 (micro, dvs 1/1,000,000) Den jag visade på bilden är omskrivet 130F, och kan leverera ström (enbart kabel iprincip som tyx begränsa, kan slå flera dm långa ljusbågar vid kortslutning)
  12. Bara för att krångla till det lite extra, föreslår jag, anv en supercapacitor över batteriet. (se bild, då lär den kunna leverera startström till motorn) Man kan oxå skippa batterier, och enbart anv "supercaps". (och anv buck-boost converter till/från resten av systemet) Förlorade en budgivning på tradera idag (när det var 30s kvar), -varför jag har lust att krångla till det.. Om man är rädd att dra för mycket ström, kan batteriets BMS begränsa det (andra BMS icke, man får läsa datablad om det...
  13. Det går ej anv Lifepo4 och AMG -batterier parallellt.
  14. Hittade en gammal tråd, som svar på min egen fråga (vilken lack ska man anv till inrednings -trä): Dock, sk "kinaolja" som omnämns där, är väl snarare som lack! -Folk avrådde att anv olja (ink kinaolja), pga det numera ej innehåller antimögel -medel (skadligt även för människor). Funderar på att anv just "kinaolja" (för det är vad jag har). Finns massa andra knepiga tips om att först anv olja, sedan lack med förtunning, pluss massa andra lager lack.. ? Alla "vanliga" färger och lacker idag är akrylbaserade, där penslar rengörs med vatten. Förtunning är mycket hälsovådligt... Annan fråga: träplugg, jag tror jag har teakträpluggar, går det anv till min mahogny fönsterram? (samt hur slipar och målar man upp&ner?)
  15. Oxalsyra tyx hjälpa, men då bleks träet. Vet dock inte om det är som lackmuspapper (dvs att prickarna kommer tillbaka vid neutral alkalitet. Gjorde några test, ink bilder: 1a bilden, den högra blev slipad innan, båda blev tvättade med Jiff (fd Vim) samt grovsida av disksvamp, båda luckornas ovansida blev tvättade med oxalsyra. Dock sköljde jag av med varmvatten den vänstra, den högra fick oxalsyran torka inn. (vidare torkade jag dom enbart hjälpligt mha varmluftspistol, -för det tar flera dagar för saker att torka i båten atm). slutsats: onödigt att slipa, man kan anv jiff & disksvamp, +ev svinto (stålull, gjorde det på något hörn). 2a bilden, baksidan. Dendär ramen förresten (frontfönsterlucksram) , på sista bilden, det är hårdare lack på den (går inte anv jiff), slipade färdigt, men märkte antydan att gammal lack satt kvar. Fråga: vilken lack ska man anv till inrednings -trä??? (är det skam att lämna det omålat? -tror jag gillar ljusare trä än murrigt mahogny)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy