Jump to content
Monday 25 January 2021

RBack

Medlemmar
  • Content Count

    227
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

RBack last won the day on August 25 2018

RBack had the most liked content!

Community Reputation

75 Expert

About RBack

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

634 profile views
  1. RBack

    Sniptråden

    Sådana funderingar finns. Batterier skulle man också bra kunna rada ut här och var.
  2. RBack

    Sniptråden

    Blir lite bloggstuk på den här tråden kanske. Hur som helst. Hälsade på patienten i dag och snackade åtgärder. Undrar om de alls behöver starta blästermaskinen eller om det räcker med att knacka lite på skrovet. Å andra sidan är det så skitigt att smutsen antagligen håller allt på plats. Det blir blästring hela vägen upp, tre gamla genomföringar som plastas fast och så rivs det fasta trimplanet bort. De fixar ett nytt och fräscht och lite mer (förhoppningsvis) effektivt sådant.
  3. RBack

    Sniptråden

    Så... båtsommaren 2020 börjar lida mot sitt slut och yachten har sträckt ut över böljorna hela tre gånger denna säsong. Den tredje gången - tidigare i dag - var två och en halv timme transport av flytetyget till en firma som får ta hand om allt jag själv varken har tid, utrymme eller kapacitet att sköta om. Inte ett år för tidigt. Behandlingen inleds med sandblästring och plastning av några gamla genomföringar. Dyvikan som lagts in någon gång för länge sedan ser jag inget skäl att behålla. Jag pumpar och torkar ändå bort vattenskvättarna som tenderar samlas nere i kölskarpen. Dessutom är dyvikan konstruerad på ett sådant sätt att den bara känns som en ren säkerhetsrisk. Sumlog-givaren ska också bort. Skovelhjulet i givaren har tappat ett antal vingar och även den genomföringen känns numera vansklig. Dessutom är hela mojängen överflödig när gps-satelliterna ändå passerar ovanför de farleder jag tenderar välja. Blir säkerligen aktuellt med en del uppfräschning av gamla reparationer också. Framme i stäven finns tecken på tidigare möten med något som varit skarpare än vatten. Får ju hoppas inga strukturrelaterade frågetecken hittas någonstans... och om sådana finns hoppas jag de hittas. Fasta trimplanet ska väck. Det är en lite klumpigt inplastad - numera mjuk - träskiva av något slag. Trimplan behövs troligen men jag fantiserar om en hydrodynamiskt mer förfinad lösning än den befintliga. Går även med idéer om rodrets utformning, men det återkommer jag kanske till senare. Inte säkert att roderidéerna blir åtgärdade nu heller. Några lager epoxy på det då. Det mesta av min vistelse på sjön har den här sommaren skett med kajak. Det har varit kul det också.
  4. RBack

    Sniptråden

    Berättigad fråga. Måste finnas... men måhända ägarna till den typen av båtar inte hänger på detta forum? Fortfarande ganska (relativt) vanliga här på finska sidan av Kvarken också, men färre blir de. Tydligen en hel del människor som vill ha praktiska båtar - vad nu det kan bero på.
  5. Något generellt tips gällande lämplig ny elektricitetsalstrande grunka för en dylik gammal diesel? Finns ju många alternativ och tankarna går förstås mot den där klassiska "zonen" där hållbarhet och pris möts. Exakt var den zonen ligger (nivå-mässigt) har jag inte koll på, men tippar att här finns många som har exempel att ge.
  6. Haha! Jo, jag noterade den anmärkningsvärda konditionen på kabelskorna när bilden hade tagits och reaktionen var onekligen att dessa ska bytas. Det där är ett mörkt skrymsle som inte ägnats okulärbesiktning på en tid och förfallet har uppenbarligen inte tagit paus med de där kablarna. Det var lättare att knyckla in telefonen för en bild än att komma åt att se med ögonen där under Bowman. Jag trodde faktiskt de redan var bytta och någorlunda nya - men uppenbarligen inte. Kabelskor och den absoluta merparten av alla kablar fixades upp och drogs om för några år sedan. Men just dessa två verkar ha återanvänts. Det är faktiskt inte heller omöjligt att det blir en ny och fräsch lektrisalstrande mackapär.
  7. Jag har ljugit. Men jag lovar att det inte handlar om att jag ville undanhålla det faktum att generatorn är av det tidvis bespottade märket Lucas. Det var bara en simpel blackout då när inläggen skrevs. Dessutom är det jättelätt att blanda mellan Bosch och Lucas. C och s finns i båda namnen och det är lika många bokstäver. Vem blandar t.ex. inte ständigt mellan Granada och Cortina eller mellan Volvo Sonett och Saab Duett Generatorn - eller alternator som Lucas kallar dem - ser alltså ut så här. Har inte sett någon typbeteckning på den, men det finns många ACR-modeller att välja mellan.
  8. Värkar grömt stressot po na vis. An måst jo tänk po bLåodtryttje å. He sluotar me na nitro-tagas om an ska haald på som mopopojkan. Ska blåodtryttje stig så ska e va åt ti som int kan haald hastiheitsbegrensningan i hamnan å som måst press se teett föbii i halvplan så ja måst böri plåck upp allt löst som ha fLuji runt i bååtin. Lejdär fuL nåo ti nitro he å föschtåss. Men visst. Mindre remskiva på generatorn kunde vara något. Men den är ganska liten redan. Större remskiva till motoraxeln är kanske inte det lättaste att hitta. Det skulle förresten påverka vattenpumpen också - som är på samma rem. (eller så är det lite overkill om allt ändå fungerar) Men en vacker dag ska någon solcell också monteras - förutsatt att jag hittar någon installationslösning som inte sabbar aerodynamiken - eller designen - för mycket.
  9. Tackar! Koncis och prima beskrivning.
  10. Jäpp. Bilder blir det en annan dag. Försökte nyss hitta bild av samma Bosch-mojäng på nätet, men har hittills gått bet. Vet att jag hittade några då när jag letade kopplingsschema för dessa "Bosch-generatorer" med tre kontakter.
  11. Kanske förtydliga lite angående de gånger batteriet laddade ur. Då lyste ingen lampa någon gång - och det berodde på en felaktigt kopplad kabel från generatorn. Men jag var ouppmärksam vid start och borde ha noterat att lampan inte lyste då strömmen kopplades på heller. När kopplingen blev korrekt så började lampan lysa så som den ska, men kräver alltså en rejäl (men kort) uppvarvning av motorn (utan ikopplat backslag/växel) för att slockna.
  12. Jo jag ska införskaffa något som mäter och håller koll på detta. Nä laddningslampan brukar inte glöda. Den lyser antingen klart eller inte alls. Drivremmen är tight. Inget slirande.
  13. Aha? Du tänker så? Finns viss logik i det ska jag medge. Jag skyller mitt aningen faktabefriade inlägg med hastigt påkallad behandling av en undulat vilket stal min koncentration och orsakade informationsbrist. - Motor: Parsons Pike Marine (Industrivariant av Ford Trader / Fordson Super Major 1962) - Bosch "3 pin" alternator anno dazumal (har inte sett någon modellbeteckning) Den tänkta tanken kan tyvärr sågas vid fotknölarna. Vore det så prima hade jag säkert lärt mig finska mycket lättare också. Men "lektris" är dock inte finska. Det är en österbottnisk dialektal form av ordet elektricitet. Lektris är dock ganska uniformt över hela Österbotten trots att dialekterna varierar stort från ort till ort. Precis! Så det är någon spänningstopp som liksom behöver starta det hela och sedan laddar det på som det ska även om man "varvar ner"? .. ungefär som att en strömpropp lossnar i kablarna och elektriciteten börjar rinna till ner i batteriet. Tippar någon lektris-kille snart kommer in och styr upp terminologin här. Jag simmar lugnt och varvar upp. Är egentligen föga bekymrad över fenomenet, men vill ha lite koll på processen bara.
  14. Lektris (betoning på e och alla vokaler korta) = elektricitet här i Österbotten. Funderar en smula på det där med laddning av batteri och den där laddlampan. Om jag inte varvar upp ordentligt och bara puttrar ut ur hamnen och kör helt normalt så slocknar aldrig laddningslampan - inte ens när jag kör med max gaspådrag. Då utgår jag från att batteriet alltså inte laddas. Men om jag slår ur backslaget och varvar upp motorn så slocknar laddlampan och börjar inte lysa igen även om motorn går ner till tomgång eller när jag kör på lägre varv. Då utgår jag från att batteriet laddas. Jag kan förvisso få mina antaganden bekräftade genom att köra länge med lysande laddlampa och så småningom få tömt batteri, eller köra med icke lysande laddlampa och ha ett batteri som håller hela säsongen. Men jag är liksom intresserad av vad det är som sker när jag varvar upp och som gör så att laddlampan därefter inte bryr sig om att lysa även när varven går ner radikalt... samt få bekräftat att detta är helt normalt och att jag håller batteriet vid liv på detta sätt. Eller finns det risk att batteriet inte laddas tillräckligt även om laddlampan slocknat? Visserligen har jag alltid ett laddat reservbatteri just in case. Men helst vill man förstås ha grejerna i skick. Det har nämligen tidigare varit en del bekymmer med laddningen - fåniga bekymmer med missad kontakt vid generatorn (eller en gammal Bosch-alternator) och en löskontakt vid själva laddlampan. Så jag har hunnit tömma batterier vid ett antal tillfällen.
  15. Det är därför vattenskoter-förare i hög fart ständigt snirklar och cirklar runt, runt, runt, runt... runt...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy