Jump to content
Wednesday 21 April 2021

RBack

Medlemmar
  • Content Count

    230
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

RBack last won the day on August 25 2018

RBack had the most liked content!

Community Reputation

77 Expert

About RBack

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

699 profile views
  1. RBack

    Sumlog

    Men en elektronisk har väl inte wire? Sumlog-givaren i min båt är utopererad ur skrovet denna vinter. Det är varianten med skovelhjul. Ett par vingar saknas dock på skovelhjulet/impellern men eftersom den visar för mycket så ska den gå att få någorlunda korrekt med inställningarna bak på själva mätaren. Har inte koll på skicket eftersom jag inte medverkat i att plocka bort givaren. Den finns säkert tillvaratagen och kvar i båten (som är på en firma).
  2. RBack

    Sniptråden

    Det här jämra båtägandet är helt på tvären mot mina normala, grundläggande principer. Egentligen skulle jag helst kanske vistas på sjön i/på en segelbåt eller t.o.m. en specifik liten "segelkajaktrimaran" och helst vill jag fixa allt på egen hand pga. kostnader och att det finns en specifik glädje i att göra grejer själv. Men nu är tingens tillstånd varkendera. för ett år sedan var jag på vippen att sälja yachten. Hade hunnit fixa annons och lägga ut den på en lokal köp-/sälj-sida. Annonsen inbegrep att jag enbart säljer till ett helt orimligt överpris. En intresserad hann höra av sig innan jag plockade ner annonsen. Han ville oberoende se på båten av pur intresse vilket givetvis ordnades. Som tidigare nämnts är den nu inne för behandling. Det är den både värd och inte värd. Det senare - "inte värd" - är givetvis baserat på rationellt tänkande. Inte ens efter restaureringen är den värd vad restaureringen är "värd". Ändå känns det fint att notera hur år av ganska brutal och ofin kosmetisk skötsel nu avlägsnats och fixats till på allvar. Framme i stäven precis ovanför vattenlinjen avlägsnades en gammal och lite grov - samt delvis flagnande - lagning varpå ett 4x4 cm hål uppenbarade sig. Det såg ut som om någon kört ett järnspett rätt genom. Det fasta bärplanet är avlägsnat och nu ska linjerna inte få störas av dylika styggelser länge. Här har slipats, plastats, spacklats och slipats. I detta nu väntar yachten på ny och fin ferrariröd färg. Självfallet måste den gamla lotsbåtsfärgen bibehållas (även om det kanske vore mer estetiskt med någon annan färg). Men så är båten förstås också lite snabbare om den är röd.
  3. RBack

    Sniptråden

    Som jag misstänkte redan i den här trådens barndom så fanns det risk att det kan börja röra sig om monologbloggkaraktär. Väldigt få människor som äger en snipa hänger på internet. Majoriteten av snipägarna har inte ens dator eller smartphone. En eloge till dessa! Senast jag ordade om yachten var i oktober. Då hade jag kört den till en firma som skulle få uppdraget att leta efter skrovet bakom otaliga lager av papiér maché, häftmassa, krackeleringsfärg, tippex och läppstift. På väg ner genom de geologiska lagren kunde det gamla, klassiska, runda (finska) blåvita lotsmärket nära stäven plötsligt skönjas. När jag var på inspektionsbesök och såg märket ryckte det till i nostalginerven. I ungdomen blev det blev många vistelser på den lokala lotsstationen. Sedan dessa bilder togs har det hänt ganska mycket. Men det får jag väl återkomma till en vacker dag.
  4. RBack

    Sniptråden

    Sådana funderingar finns. Batterier skulle man också bra kunna rada ut här och var.
  5. RBack

    Sniptråden

    Blir lite bloggstuk på den här tråden kanske. Hur som helst. Hälsade på patienten i dag och snackade åtgärder. Undrar om de alls behöver starta blästermaskinen eller om det räcker med att knacka lite på skrovet. Å andra sidan är det så skitigt att smutsen antagligen håller allt på plats. Det blir blästring hela vägen upp, tre gamla genomföringar som plastas fast och så rivs det fasta trimplanet bort. De fixar ett nytt och fräscht och lite mer (förhoppningsvis) effektivt sådant.
  6. RBack

    Sniptråden

    Så... båtsommaren 2020 börjar lida mot sitt slut och yachten har sträckt ut över böljorna hela tre gånger denna säsong. Den tredje gången - tidigare i dag - var två och en halv timme transport av flytetyget till en firma som får ta hand om allt jag själv varken har tid, utrymme eller kapacitet att sköta om. Inte ett år för tidigt. Behandlingen inleds med sandblästring och plastning av några gamla genomföringar. Dyvikan som lagts in någon gång för länge sedan ser jag inget skäl att behålla. Jag pumpar och torkar ändå bort vattenskvättarna som tenderar samlas nere i kölskarpen. Dessutom är dyvikan konstruerad på ett sådant sätt att den bara känns som en ren säkerhetsrisk. Sumlog-givaren ska också bort. Skovelhjulet i givaren har tappat ett antal vingar och även den genomföringen känns numera vansklig. Dessutom är hela mojängen överflödig när gps-satelliterna ändå passerar ovanför de farleder jag tenderar välja. Blir säkerligen aktuellt med en del uppfräschning av gamla reparationer också. Framme i stäven finns tecken på tidigare möten med något som varit skarpare än vatten. Får ju hoppas inga strukturrelaterade frågetecken hittas någonstans... och om sådana finns hoppas jag de hittas. Fasta trimplanet ska väck. Det är en lite klumpigt inplastad - numera mjuk - träskiva av något slag. Trimplan behövs troligen men jag fantiserar om en hydrodynamiskt mer förfinad lösning än den befintliga. Går även med idéer om rodrets utformning, men det återkommer jag kanske till senare. Inte säkert att roderidéerna blir åtgärdade nu heller. Några lager epoxy på det då. Det mesta av min vistelse på sjön har den här sommaren skett med kajak. Det har varit kul det också.
  7. RBack

    Sniptråden

    Berättigad fråga. Måste finnas... men måhända ägarna till den typen av båtar inte hänger på detta forum? Fortfarande ganska (relativt) vanliga här på finska sidan av Kvarken också, men färre blir de. Tydligen en hel del människor som vill ha praktiska båtar - vad nu det kan bero på.
  8. Något generellt tips gällande lämplig ny elektricitetsalstrande grunka för en dylik gammal diesel? Finns ju många alternativ och tankarna går förstås mot den där klassiska "zonen" där hållbarhet och pris möts. Exakt var den zonen ligger (nivå-mässigt) har jag inte koll på, men tippar att här finns många som har exempel att ge.
  9. Haha! Jo, jag noterade den anmärkningsvärda konditionen på kabelskorna när bilden hade tagits och reaktionen var onekligen att dessa ska bytas. Det där är ett mörkt skrymsle som inte ägnats okulärbesiktning på en tid och förfallet har uppenbarligen inte tagit paus med de där kablarna. Det var lättare att knyckla in telefonen för en bild än att komma åt att se med ögonen där under Bowman. Jag trodde faktiskt de redan var bytta och någorlunda nya - men uppenbarligen inte. Kabelskor och den absoluta merparten av alla kablar fixades upp och drogs om för några år sedan. Men just dessa två verkar ha återanvänts. Det är faktiskt inte heller omöjligt att det blir en ny och fräsch lektrisalstrande mackapär.
  10. Jag har ljugit. Men jag lovar att det inte handlar om att jag ville undanhålla det faktum att generatorn är av det tidvis bespottade märket Lucas. Det var bara en simpel blackout då när inläggen skrevs. Dessutom är det jättelätt att blanda mellan Bosch och Lucas. C och s finns i båda namnen och det är lika många bokstäver. Vem blandar t.ex. inte ständigt mellan Granada och Cortina eller mellan Volvo Sonett och Saab Duett Generatorn - eller alternator som Lucas kallar dem - ser alltså ut så här. Har inte sett någon typbeteckning på den, men det finns många ACR-modeller att välja mellan.
  11. Värkar grömt stressot po na vis. An måst jo tänk po bLåodtryttje å. He sluotar me na nitro-tagas om an ska haald på som mopopojkan. Ska blåodtryttje stig så ska e va åt ti som int kan haald hastiheitsbegrensningan i hamnan å som måst press se teett föbii i halvplan så ja måst böri plåck upp allt löst som ha fLuji runt i bååtin. Lejdär fuL nåo ti nitro he å föschtåss. Men visst. Mindre remskiva på generatorn kunde vara något. Men den är ganska liten redan. Större remskiva till motoraxeln är kanske inte det lättaste att hitta. Det skulle förresten påverka vattenpumpen också - som är på samma rem. (eller så är det lite overkill om allt ändå fungerar) Men en vacker dag ska någon solcell också monteras - förutsatt att jag hittar någon installationslösning som inte sabbar aerodynamiken - eller designen - för mycket.
  12. Tackar! Koncis och prima beskrivning.
  13. Jäpp. Bilder blir det en annan dag. Försökte nyss hitta bild av samma Bosch-mojäng på nätet, men har hittills gått bet. Vet att jag hittade några då när jag letade kopplingsschema för dessa "Bosch-generatorer" med tre kontakter.
  14. Kanske förtydliga lite angående de gånger batteriet laddade ur. Då lyste ingen lampa någon gång - och det berodde på en felaktigt kopplad kabel från generatorn. Men jag var ouppmärksam vid start och borde ha noterat att lampan inte lyste då strömmen kopplades på heller. När kopplingen blev korrekt så började lampan lysa så som den ska, men kräver alltså en rejäl (men kort) uppvarvning av motorn (utan ikopplat backslag/växel) för att slockna.
  15. Jo jag ska införskaffa något som mäter och håller koll på detta. Nä laddningslampan brukar inte glöda. Den lyser antingen klart eller inte alls. Drivremmen är tight. Inget slirande.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy