Jump to content
Thursday 15 April 2021

Henge9

Medlemmar
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Henge9

  • Rank
    Kadett
  1. Det som förgasaren sitter på ser inte ut som motorblocket. Så det kanske räcker med att byta ut den manifolden.
  2. Man ska inte ha pekskärm som nödraket. lyssna på Zwen... Det är kallt, blåsigt och jävligt när man sjunker. VHF kan vara dyrt och krångligt men det har ju fördelen med AIS och DSC. Med AIS så ser andra båtar dig. Med DSC så kan du bara trycka på en knapp och skicka nödsignal. Ifall man lyssnar på kanal 16 så kan andra båtar prata med dig. VHF kostar ju mindre än en smart telefon. Man kan kankse behöva VHF cert fört att köpa en upplåst VHF. Det är ju inte helt fel att ha lite brus och knaster från en riktig radio när man är ute på sjön. Själv så kör jag med smart telefon eftersom jag har båten i en insjö.
  3. Om du söker på serienummret på den här sidan -> https://public-mercurymarine.sysonline.com/Default.aspx?sysname=NorthAmerica&company=Guest&NA_KEY=NA_KEY_VALUE&langIF=eng&langDB=eng Så kan du få fram mer info om motorn och sedan gå till https://www.downloadboatmanuals.com/motors/mercury/mercury-mercruiser-service-manual/ för att hitta en manual. Det finns en lista på manualerna längre ner på sidan så det blir enklare att hitta rätt.
  4. Menar du att båten är i Roermond? Då behöver du väl kanalintyg för att åka ut till sjön? Då kan du ta den rödmarkerade vägen ifall det dåligt väder på Nordsjön.
  5. (Spekulerar lite här eftersom jag inte hittade någon rapport på olyckan. Det tog dom 2 år att få ut rapporten på hennes syster som gick av ute på atlanten). I normala fall så skulle hon ha bogserats till land. Men med tanke på att det har varit stora problem med den här båttypen på grund av utmattning, rost, sprickor i skrov, bristfälliga lagningar och generell snålhet så skulle jag om jag va hamnkapten neka skrotet att åka till min hamn(eftersom det inte fanns fara för liv). Sen så har de ingen kund längre https://www.offshore-energy.biz/vale-to-phase-out-25-converted-vlocs/ . Lite historia om sänka skepp båtarna: 2010 kom det regler om att väldigt stora oljetankers(VLCC) ska ha dubbelskrov. Polaris köpte en massa VLCC båtar och konverterade dessa till väldigt stora malmbåtar(VLOC). Problemet är att det är stora skillnader mellan en väldigt stor oljetanker och en väldigt stor malmbåt när det kommer till hur man designar skrovet för att det ska hålla. Dessa billiga oljetankers blev konverterade till malmbåtar på billigast sätt. Man fuskade helt enkelt med jobbet: https://gcaptain.com/south-korea-seeking-arrest-warrants-over-2017-stellar-daisy-sinking-in-south-atlantic/ . Nu äntligen efter en massa döda sjömän och förstörd miljö så blir man av med de flesta av dessa fuskbyggen. Rapport om systern som sjönk 2017: https://www.register-iri.com/wp-content/uploads/Republic-of-the-Marshall-Islands-Office-of-the-Maritime-Administrator-STELLAR-DAISY-Casualty-Investigation-Report.pdf
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy