(Spekulerar lite här eftersom jag inte hittade någon rapport på olyckan. Det tog dom 2 år att få ut rapporten på hennes syster som gick av ute på atlanten).
I normala fall så skulle hon ha bogserats till land. Men med tanke på att det har varit stora problem med den här båttypen på grund av utmattning, rost, sprickor i skrov, bristfälliga lagningar och generell snålhet så skulle jag om jag va hamnkapten neka skrotet att åka till min hamn(eftersom det inte fanns fara för liv). Sen så har de ingen kund längre https://www.offshore-energy.biz/vale-to-phase-out-25-converted-vlocs/ .
Lite historia om sänka skepp båtarna:
2010 kom det regler om att väldigt stora oljetankers(VLCC) ska ha dubbelskrov. Polaris köpte en massa VLCC båtar och konverterade dessa till väldigt stora malmbåtar(VLOC). Problemet är att det är stora skillnader mellan en väldigt stor oljetanker och en väldigt stor malmbåt när det kommer till hur man designar skrovet för att det ska hålla. Dessa billiga oljetankers blev konverterade till malmbåtar på billigast sätt. Man fuskade helt enkelt med jobbet: https://gcaptain.com/south-korea-seeking-arrest-warrants-over-2017-stellar-daisy-sinking-in-south-atlantic/ .
Nu äntligen efter en massa döda sjömän och förstörd miljö så blir man av med de flesta av dessa fuskbyggen.
Rapport om systern som sjönk 2017: https://www.register-iri.com/wp-content/uploads/Republic-of-the-Marshall-Islands-Office-of-the-Maritime-Administrator-STELLAR-DAISY-Casualty-Investigation-Report.pdf