Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

strykollon

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    96
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om strykollon

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kan det vara något med tändningen såsom överslag/kortslutning vid tändkabeln? När man gasar så flyttas väl hela tändplattan å då kan en elkabel eller tändkabel hamna i ett ogynsamt läge.
  2. Den är ny-ny. Treochenhalv timmas gångtid.
  3. Det haaaar inte med snålhet att göra! Frågan kvarstår. Så, är en SJ-olja en SJ-olja?
  4. Min motor har gått 3,5 timmar, ganska ny alltså. Enligt boken skall oljan bytas efter 20 timmar. Kollade runt lite. Yammaoljan kostar ca 200 kr/lit. En del andra SJ-oljor kostar mindre, avsevärt mindre. Frågan är, återigen; vad är det för skillnad på en SJ-olja och en SJ-olja?
  5. Ja, grejen är ju att Yamma-oljan är klassad till SJ. Det är en olja som är bra, hög kvalitet och tål mycket. MEN, - den är dyr, kostar mycket. Min fråga är; andra oljor som håller samma klass, SJ, är de lika bra, trots att de är billigare? Det står "Marine Oil" på dunken. Vaddå "Marine Oil"? Vet motorn om att den jobbar med vatten? Jag vill tycka att det är klassningen av oljan som är det som bestämmer vad den duger till. Kan jag använda en SJ-olja av annat märke i min Yamaha fyrtaktare?
  6. En ny Yamaha 60. Det ska vara Yamalube 10/30 API SJ. Det är en ganska bra olja, klassad till SJ, syntetisk. Den är emellertid dyr. Hur viktigt är det att man håller sig till Yamalube? Det finns massor med andra oljor som håller SJ oxå, syntetiska och delsyntet.
  7. - Taaack !! Då finns det hopp om att finna rätt gängtapp.
  8. Nu har jag forskat lite. Den gamla motorns Tilt Tube är 310 mm, den nya är 285 mm, ungefärliga mått. Detta innebär att styrningen SKA inte passa på den nya motorn. Jag får alltså tillverka adaptrar, 2 st. ca 17-18 mm långa. Det låter enkelt men gängan på Tilt Tuben är svårbestämd. Jag har mätt dia 22 mm och ca 2mm mellan gängorna. ELLER 7/8" och 12 gängor per tum (TPI). Det är mätt UTAN gängtolk, endast skjutmått. Det är standard, lika på alla motorer, i alla fall i motorstorleksklassen. Vet någon vad det kan vara för gänga på Tilt Tuben utvändigt?
  9. Undrar om det finns adaptrar av olika storlek? Hmmm
  10. Ja, det verkar skumt. Det verkar skilja sig på mina #7 och din #2 och kanske #12.
  11. Nej, det fick jag inte. Den du visar är lite äldre än min men min är oxå OC 115. Det var nån som sa att min model var lite modifierad. På min modell skruvar man på två st hållare, en i var ända, där vajerstyrningen vanligen apteras. (På ena sidan). På dem monteras sedan #3. Prövade att lösgöra två adaptrar i vardera ändan på #1 , ej med på din bild. Men jag får inte riktigt ihop det.
  12. Bytte motor från Yamaha 60 -91, till Yamaha 60 -2022. Hydraulstyrningen passar inte. Den nya motorn är för kort, ca 35 mm. Märket är Multiflex inköpt förra året hos Hjertmans. Där fanns inte mycket hjälp att få. Finns det adapter eller distanser att få någonstans? Har någon koll på sånt här? På bilden kan man se hur mycket och var det behövs två adaptrar eller liknade, en på babord och en på styrbord.
  13. Jag veeet inte, men när jag var in till en Yamma-handlare å frågade. När jag hade sagt att jag hällt i röd automalådeolja ATF, så motfrågade han "funkar det?". - Ja, det gör det ju, alldeles utmärkt. - Jo, men det är ju bra då. Jag fyller numera på en liten skvätt röd ATF varje år innan sjösättning. Det kaaaaan inte vara så himla viktigt med exakt rätt olja, så länge den är röd och lämpar sig för tätningar och o-ringar, som i en automatlåda. Jag kommer att använda det tills den dör, min 30 år gamla motor.
  14. Hehe...Behåller Tvärdragsmaskinen (tvåtaktaren). Jag har börjat köpa lite reservdelar till den . En trim- och tiltknapp och en bensinpump kan vara bra att ha. 🙂
×
×
  • Skapa nytt...