Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

lab

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

lab senast vann den dag 14 Oktober 2023

lab hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

15 Trovärdig

Om lab

  • Placering
    Kadett

Contact Methods

  • Webb
    https://www.bostrom.name/

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ariel
  • Bild

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tackar för tipset! Ja det var någon sådan lösning jag hade tänkt mig som komplement till de 160W jag har monterat idag. Man måste vara inloggad med Google konto för att kunna kommentera via bloggen och det kan tydligen även vara problem med vissa webläsare.
  2. Ja det är nästan lite kul att det blev så med tanke på att den normala uppfattningen är att eldrift gör saker tyngre. Men lyfter man ur ca 450kg motor och ersätter med 200kg batterier så blir det ju faktiskt tvärt om. Jag hoppas att utbyggnaden av badbryggan och ankarspelet jag ska montera till nästa säsong återställer lutningen något, vi pratar ju inte om några 250kg extra direkt men vikten ligger ju ändå väldigt långt bak. Båten blev även runt 200kg lättare pga avsaknad av bensin i tanken men den vikten ligger ju under midcabin så det har nog inte någon större inverkan på lutningen. Sen är väl i ärlighetens namn aldrig denna typ av båtar fulltankade någon längre stund ändå 😄
  3. Kul att se att sidan uppskattades! Det är mycket riktigt en helt annan båt efter konverteringen. Sett till vårt behov och våra förutsättningar en oerhört mycket bättre sådan. Men som jag också skrev. Har man ett behov av att åka fort hade nog en modernare Diesel varit det mest realistiska alternativet, såvida man inte har en väldigt stor plånbok och kan satsa på bärplan och högspännings-drivlina.
  4. Hej. Jag har totat ihop en web-sida med erfarenheter runt en elkonvertering jag gjorde av min Bayliner 2655 CS förra vintern. Finns att läsa här för den intresserade: https://www.bostrom.name/
  5. Japp som jag skrev i inlägget så påminner fönstren på framruffen och grabbräckena om de man hittar på en Storbleka. Så hade båten varit 7,20m lång hade jag nog utgått från att det är en ovanlig årsmodell av en Storbleka som saknar fönstret bakåt på akterruffen, men jag har kontroll-mätt med laser och båten är 7,50m lång (som en Winga 25).
  6. Ja när jag letade runt efter ledtrådar på nätet hittade jag lite info här på siten som bekräftar det du säger om rörigheten och även skulle kunna förklara släktskapet mellan Blekorna och Winga 25. Den som skrivit detta angående ADEC 700 tycks ha rört ihop årtalen eftersom Winga 25 kom på 70-talet och jag tror familjeblekan är kortare men intressant ändå: https://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=1748&battypID=11 Den egentliga anledningen till att jag vill ha reda på vad det är för båt är att jag köpt en större båt nu och därför tänkt sälja denna så jag vill vara säker på att jag skriver rätt modell i annonsen men då känns nog Winga 25 rätt ändå.
  7. Tackar så mycket för infon! Då köpte jag antagligen det jag trodde att jag köpte då 😀 Blev lite konfunderad över vad du menar med "olika tillverkare"? Enligt Wikipedia så är "Family Four" tidigare namnet på Winga 25 och "Family Six" tidigare namnet på Winga 30, men det är väl samma tillverkare (Winga Marin) oavsett namn? Eller var det ett annat företag som tillverkade de som hette Family?
  8. Hej, Skulle behöva lite hjälp med att identifiera vilken båt jag har. Han jag köpte båten av för några år sedan hävdade att det är en Winga 25 men den ser inte riktigt ut som en sådan. Vissa har hävdat att det är en Storbleka men det stämmer inte helt heller. Winga Family Four känns som det hetaste tipset jag fått. Har inte lyckats hitta någon märkning i båten som bekriver vad det är. Båten är 7,5m lång och 6,5m i vattenlinjen vilket stämmer exakt med måtten jag hittat på en Winga 25. En Storbleka ska enligt uppgift vara 7,2m lång. Motorn ryms helt under golvet, så den har inte heller den "motorlåda" som en Storbleka brukar ha fast motorn är ju iofs utbytt. Fönstren på ruffen fram påminner om de man hittar på en Storbleka, däremot så påminner fönstren på akterruffen mer om de man hittar på en Winga 25 då denna båt inte har något fönster bakåt. Grabbräckena ser ut som de man hittar på en Storbleka. Har hittat info på nätet som tyder på att Winga Family Four och 25 är olika namn på samma båt o andra sidan har sett bilder på (storebror) Winga 30 som har lite olika varianter på fönster beroende av årsmodell (antar jag). Någon som med säkerhet kan säga vad det är för båt?
  9. Ok, jag hittade ett YouTube klipp på någon som gjorde en linjering av en båtmotor och det verkade ju i vart fall inte omöjligt, men för att ytterligare belysa min okunskap i ämnet: När du skriver "flera gånger framöver" @Hybro, innebär det att detta är att betrakta mer som "normal service" man brukar göra med ett eller några års intervall typ som att byta olja, oljefilter, bränslefilter, impeller osv? Eller är det något man normalt bara gör om det blir vibrationer, missljud eller hur man nu kan upptäcka problem med dålig linjering? Jag levde i tron att detta bara är något man gör när man installerar ny motor eller så.
  10. Nej, jag har bifogat en bild på fästet i början av tråden och det ser alltså mer ut som fästet på sidan 31 men det har bara 4 skruvar i stället för 6 (äldre modell sannolikt). Beträffande de yttre skruvarna så var hålen på ena sidan "springan" 10mm och på andra sidan ca 9,5mm, så det blev en "Men vad i hel...." (eller "det här var lite konstigt" som det egentligen heter) när jag skulle sätta dit M10 skruvarna 🙂 men efter lite försiktigt borrande i fästet så är de numera 10mm på båda sidorna. Fast om man bör göra om linjering av motor och backslag efter att dessa skruvar dragits åt låter det nog som överkurs för mig, så då får jag nog ta ut någon båtmek som fixar detta i allafall.
  11. Tänkte bara återkoppla lite till denna tråd från i höstas. Eftersom det av någon anledning inte gick att sätta i M10 skruvar i de två yttersta hålen blev jag till slut tvungen att borra upp dessa någon halv millimeter och efter att jag satt i fyra nya M10 A4-80 skruvar och dragit åt dessa i steg upp till 40Nm så verkar nu propeller-axeln sitta fast som den ska 👍 Men jag har ett par funderingar till eftersom jag vill försäkra mig om att den fortsätter sitta kvar lika bra även i framtiden. Jag har använt både fjäderbricka och låsmutter, bör man ändå lägga på lite loctite för att försäkra sig om att muttrarna sitter kvar där de ska? A4-80 skruvarna jag använt kan dras ungefär lika hårt som 8.8 skruvar (Huvudsakliga skillnaden är att A4-80 är rostfritt/syrafast). Vad jag kan se av andra klämfästen jag hittat info om på nätet (till skillnad från mitt) så verkar det vanligtvis vara 12.9 hårdhet som ska användas. Dessa går ju som sagt att dras mycket hårdare än mina A4-80 men de finns så vitt jag kan se bara som obehandlade och dessa kan ju rosta rätt ordentligt om jag förstått saken rätt. Så min andra fundering är alltså om det kan vara lönt att byta till 12.9 hårdhet och dra åt ännu hårdare och i så fall om man bör behandla dessa skruvar på något sätt så att de inte rostar ihop. Har fått bort vattnet nere vid kölen som var med på bilden och det har inte kommit dit något nytt vatten men jag skulle ändå bedöma detta som en ganska fuktig plats.
  12. Ja mycket observant @Peter_K 🙂 Har man solceller eller batteriladdare inkopplat kommer ju som sagt det hela i ett helt annat läge.
  13. Funderar lite på vad som kan få ett skiljerelä att hålla på och knäppa av och på med allt avstängt. Ett skiljerelä slår ju inte till förrän vid drygt 13 volt och såvida du inte har solceller, batteriladdare eller motorn igång kommer ju batterierna själva aldrig upp i det. Så min förklaring är nog att man råkat koppla ihop minus på ena batteriet med plus på det andra och följaktligen fått en seriekoppling och 24 volt in till reläet. När reläet slår till kommer antingen ena eller båda batterierna att kortslutas beroende på var den andra kabeln från skiljereläet är inkopplat. Spänningen kommer då snabbt att sjunka och reläet slår ifrån, sedan kommer det att fortsätta slå till och från tills ena eller båda batterierna är tomma pga alla kortslutningarna. Så om det är felet borde lösningen i så fall vara att kontrollera att bara minus-polerna på batterierna är ihopkopplade med varandra och att skiljereläkablarna är rätt kopplade till respektive plus pol. En annan möjlig förklaring är ju naturligtvis också det du var inne på att själva skiljereläet är trasigt.
  14. Nejdå, jag menar en riktig momentnyckel av större modell som man kan ställa in. Har mindre momentnycklar för helt andra ändamål också (men Ncm känns inte gångbart här). Har kollat upp maxmoment för de nya bultarna. Manual till motor och backslag hittar man direkt på nätet men själva fästet var det tyvärr lite värre med. Motorn är en Solé Diesel Mini-26 med ett backslag som bör heta RONIM-V även om jag tyvärr inte lyckats hitta något namn på varken det eller fästet.
  15. Nr 1 sedan slutet av 80-talet. Tänkte då "snart" fortsätta med 2 med det har inte riktigt blivit av.
×
×
  • Skapa nytt...