Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

KlasBL

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    34
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om KlasBL

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack! Denna båt hade även ganska mycket sprickbildningar i gelcoaten runt hela ena fönstret på babordssida. Så det är mycket som jag ser som alarmerande fel, som inte är så lättförklarade. Så det är helt klart att en besiktningsman bör tas in. Men det finns också fler båtar som inte har så tydliga varningsflaggor, så jag har bestämt mig för att leta vidare. Tack för alla bra råd och tips!
  2. Hej! Är på jakt efter en viss segelbåt. Den jag har fått korn på verkar ha lite vatteninträngning på/ovanför bälgen (vit markering - det bruna mellan vita metallplattan och svarta gummit) och ganska så mycket rost på ett ställe, vad det nu är för del(?) (Röd markering). Jag har smakat på vattnet 🤢, svårt att avgöra om det var saltsmak eller inte. Smakade inte glykol iaf. 😋 Någon här som kan motorn VP MD11D och kan ge en gissning på vad vattnet och rosten kan bero på. Tack på förhand! 🙏
  3. Sant. Så man kan ju anta att den gått på grund. Frågan är väl då ifall dessa sprickor är acceptabla eller något man bör akta sig för.
  4. Hej! Är spekulant på en Maxi 909. Säljaren hävdar att de aldrig gått på grund. Samtidigt finner jag tvärgående sprickor vid främre kölbunt, men även mindre vid bakre kölbunt. Hur bör jag tänka här? Fara eller inte? Dessutom känner jag visst glapp i rodret. Ska det vara helt stumt eller kan lite rörelse accepteras? Någon som sitter på facit?
  5. Hej! Diva 35 (den från slutet av 80 och början på 90-talet) har ju ett "rykte" av sig att det är risk för svajköl. Gäller detta även de som byggdes från 90-talet, eller hade det åtgärdats då? Om det inte har åtgärdats och man har inte befarat svajköl idag, kan man då avfärda den risken? Någon som vet? (Är nämligen spekulant på en) Övriga tankegångar om Diva 35 emottages gärna också. Tack på förhand!
  6. Hej! Hur har det gått? Håller också på med detta. Bytt tändningslåset och efter det går bränslepumpen när jag slagit på tändningen. Från bränslepumpen är det en lila kabel upp till tändspolen, där kommer strömmen ifrån. När jag drar ut den, slutar bränslepumpen. Detta är alltså utan att motorn är igång. Mycket märkligt att detta uppstått efter att jag bytt tändningslås. Stor helt handfallen. Törs ju inte ens starta motorn när den stått och tryckt ut en massa bränsle.
  7. Hej! Jag har en mercruiser 5.7, förgasare, från 1998 där den elektriska motorpumpen går så fort jag slår på tändningen. Dvs bara strömmen på, utan att motorn startat. Jag har nyss bytt tändningslås (3 poligt som tidigare från Jula). Vet inte om det har med det att göra. Men den är ju exakt likadan. Och jag har kopplat det exakt likadant. Röd-lila: B Gul-röd: S Lila (2st): I Det gamla tändningslåset slutade att fungera. Den vred inte tillbaks sig när motorn startat. Kunde ligga kvar i startläge och låta startmotorn jobba trots att motorn var igång. Och man kunde vrida runt den en helt varv och missa tändningslåset. Vet inte om något relä kan ha gått sönder när den låg och jobbade med startmotor igång. Men om något borde ju den inte gå igång på bara strömläge. Jag har läst att den får signal från tex oljetryck sketchen osv. Men den här ju jag inte rört. Några tankar om vad som är fel och hur jag kan få den att bara gå när motorn ska startas och är igång? Säkerhetsfråga: Pumpar den in massa bensin nu i förgasare och cylindrar så den kan säga BOM! ? Bör jag vidta extra försiktighet om jag försöker starta den? Tack!
  8. Och JA! Jonas är fenomenal att ha att göra med. Jag har bollat med honom mina problem och han har hjälpt mig på vägen. Skulle känt mig 100% säker att lämna in motorn till honom om det skulle behövts. 5 stjärnor till Jonas på JR Motorteknik! 🙌
  9. Tyckte att de hade fler "gänger" än övriga. Så med det förmodar jag att tidigare men var en klant. Men tror ju plan på den enkla lösningen. Hur kan jag kontrollera om sätena de facto har börjat sjunka?
  10. Tack, men det är fixat. Och ja, den man drar till den blir stabil och sen ett varv till. Följer Selocs servicehandbok. 👍
  11. Tack! Ja, märkligt att de satt så hårt. De ska ju möjligen kunna släppa, men inte bli tightare. Hoppas ingen större skada skett på ventilera. Nu fixade jag bara dem på styrbordssida. Ska försöka komma på ett sett att få loss ventilkåpan på babordssida, utan att behöva ta av knät.
  12. Tack. Nej förvisso. Får se hur den ter sig väl i plurret.
  13. Något magiskt har hänt!! Jag justerade ventilerna. De var väldigt hårt åtdragna på dessa cylindrar. Flera varv innan de lossnade lite. Lossade, och ansatte dem som man ska. (1 varv). Vips! Så var kompen tillbaks i cylindrarna. Helt otroligt!! Nu ska jag bara förstå hur det kan komma sig, och hur de kan bli så tighta. Det är något med dessa ventiler för i serviceboken som jag fick med sätt det post it lapp just på "valves adjustment" sidan. Har ni någon idé? Och är mina symptom i paritet med åtgärden? Men först ska jag njuta av att jag kompressionen är iaf tillbaks!! Tack alla ni som bollat mina tankar och funderingar! Tack!!!
  14. Jag borde väl se detta väldigt tydligt på tändstiften på dessa två cylindrar? De borde ju vara kladdiga av bensinen om inte annat? Jag har inte märkt något speciellt med dessa tändstift i jämförelse med de andra. Kan man se på oljan om det är uppblandad med bensin?
×
×
  • Skapa nytt...