Jump to content
Thursday 17 June 2021

KlasBL

Medlemmar
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About KlasBL

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej! Hur har det gått? Håller också på med detta. Bytt tändningslåset och efter det går bränslepumpen när jag slagit på tändningen. Från bränslepumpen är det en lila kabel upp till tändspolen, där kommer strömmen ifrån. När jag drar ut den, slutar bränslepumpen. Detta är alltså utan att motorn är igång. Mycket märkligt att detta uppstått efter att jag bytt tändningslås. Stor helt handfallen. Törs ju inte ens starta motorn när den stått och tryckt ut en massa bränsle.
  2. Hej! Jag har en mercruiser 5.7, förgasare, från 1998 där den elektriska motorpumpen går så fort jag slår på tändningen. Dvs bara strömmen på, utan att motorn startat. Jag har nyss bytt tändningslås (3 poligt som tidigare från Jula). Vet inte om det har med det att göra. Men den är ju exakt likadan. Och jag har kopplat det exakt likadant. Röd-lila: B Gul-röd: S Lila (2st): I Det gamla tändningslåset slutade att fungera. Den vred inte tillbaks sig när motorn startat. Kunde ligga kvar i startläge och låta startmotorn jobba trots att motorn var igång. Och man kunde vrida runt den en helt varv och missa tändningslåset. Vet inte om något relä kan ha gått sönder när den låg och jobbade med startmotor igång. Men om något borde ju den inte gå igång på bara strömläge. Jag har läst att den får signal från tex oljetryck sketchen osv. Men den här ju jag inte rört. Några tankar om vad som är fel och hur jag kan få den att bara gå när motorn ska startas och är igång? Säkerhetsfråga: Pumpar den in massa bensin nu i förgasare och cylindrar så den kan säga BOM! ? Bör jag vidta extra försiktighet om jag försöker starta den? Tack!
  3. Och JA! Jonas är fenomenal att ha att göra med. Jag har bollat med honom mina problem och han har hjälpt mig på vägen. Skulle känt mig 100% säker att lämna in motorn till honom om det skulle behövts. 5 stjärnor till Jonas på JR Motorteknik! 🙌
  4. Tyckte att de hade fler "gänger" än övriga. Så med det förmodar jag att tidigare men var en klant. Men tror ju plan på den enkla lösningen. Hur kan jag kontrollera om sätena de facto har börjat sjunka?
  5. Tack, men det är fixat. Och ja, den man drar till den blir stabil och sen ett varv till. Följer Selocs servicehandbok. 👍
  6. Tack! Ja, märkligt att de satt så hårt. De ska ju möjligen kunna släppa, men inte bli tightare. Hoppas ingen större skada skett på ventilera. Nu fixade jag bara dem på styrbordssida. Ska försöka komma på ett sett att få loss ventilkåpan på babordssida, utan att behöva ta av knät.
  7. Tack. Nej förvisso. Får se hur den ter sig väl i plurret.
  8. Något magiskt har hänt!! Jag justerade ventilerna. De var väldigt hårt åtdragna på dessa cylindrar. Flera varv innan de lossnade lite. Lossade, och ansatte dem som man ska. (1 varv). Vips! Så var kompen tillbaks i cylindrarna. Helt otroligt!! Nu ska jag bara förstå hur det kan komma sig, och hur de kan bli så tighta. Det är något med dessa ventiler för i serviceboken som jag fick med sätt det post it lapp just på "valves adjustment" sidan. Har ni någon idé? Och är mina symptom i paritet med åtgärden? Men först ska jag njuta av att jag kompressionen är iaf tillbaks!! Tack alla ni som bollat mina tankar och funderingar! Tack!!!
  9. Jag borde väl se detta väldigt tydligt på tändstiften på dessa två cylindrar? De borde ju vara kladdiga av bensinen om inte annat? Jag har inte märkt något speciellt med dessa tändstift i jämförelse med de andra. Kan man se på oljan om det är uppblandad med bensin?
  10. Det är lite det jag misstänker också. Att jag ofrivilligt åker omkring med en V6:a. Jag har hört att denna ska upp i 34 knop, men jag har inte kommit upp i mer än 30 knop. Men tänkt att det kanske har att göra med stigning och proprellen osv osv. Och det skulle ju vara möjligt då kanske, utan massa vibrationer mm om tändlägena på 2:an och 6:an är dess motsvarande - som du beskriver. Men tändordningen är: 1 8 4 3 6 5 7 2, så 1:an "jobbar ihop med" 6:an som jag tolkar det..och 8:an med 2:an. Så 2:an och 6:an ligger ju inte "mot varandra" heller som skulle kunna minska dessa vibrationer. Men jag ska rycka bort respektive tändkabel för att se om det blir någon förändring i vibrationer mm. Fråga: Bör jag märka detta på bara tomgången eller måste jag varva upp den?
  11. Ska testa det också innan jag plockar isär motorn i molekyler Tack!
  12. Med utgångspunkt att mina tester är korrekt utförda så låter ju din beskrivning på fel logisk. Jag ska försöka få ner kameran. Men den är jävligt bångstyrig (sån där sladdrig kabelkamera från Biltema). Men ska göra ett försök, fota och kanske lägga upp bilderna här om jag får till det. Tack!
  13. Det är exakt så jag gjort. Alla stiften ute, full gas, låter den snurra ett par varv (som jag styr med remote starter). Då får jag jämn komp på alla cylindrar, utom 2:an och 6:an. 0 resp. 20 psi (typ 0). Och japp, jag har blåst luft i alla 8 cylindrar med en mätare som visare på procentuell läckage. Och när jag kalibrerat den enligt dess insrtuktioner får jag läckage långt under 40% (som är gränsen från GRÖNT till GULT område), snarare runt 20% på alla cylindrar. (40% på 2:an). Och jag hör inget markant utblås någonstans. Det är detta som förbryllar mig. 0 komp, men inget läckage. Jag har suttit uppe och googlat på problemet, det finns vissa som har fått samma märkliga resultat och då pratar man om skada på cylindern längre ned. Så det blir tätt i TDC (eller ÖD) men släpper förbi när kolven rör sig. Men också att det kan vara att ventilerna sitter för tight. Så min plan idag blir att kolla ventiljusteringen. Har en viss känsla på att det har varit fel på ventilerna tidigare, för förra ägarens servicemanual har en postit just på den sidan. Och sen göra om det hele, för att se om det blir något annorlunda. Det är denna läckagetestare jag kör: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/cylinderlackagetestare/cylinderlackagetestare-2000041057 Nu när jag gett mig in i att felsöka lutar det åt att fortsätta med det, och om jag inte får fram något resultat blir det till att skruva dän toppen till helgen tänker jag. Sommaren verkar ju dröja på sig och vädret tillåter en att krypa ner i motorrummet.
  14. Japp. Jag gjorde ett hederligt kompressionstest. Alla tändstift ute, full gas, lät gå flera varv (använder en remote starter). Så den har ju massa med tillfällen att komma in i kompression. Men nada. Jag gör precis på samma sätt som på de cylindrar som hade komp. Det finns en del skrivelser om på nätet om att man kan ha dålig komp, med bra leakdown om problemet sitter längre ned i cylindern. Så det blir tätt när den står i TDC. Det låter som en förklaring jag kan förstå...typ. Om det är stora sprickor i cylinderväggen eller något i botten av cylindern. Men också om ventilerna sitter för tight...vilket jag inte förstår riktigt. Steget idag är att lossa ventilkåporna och titta på ventilerna, så de inte sitter för tight eller för löst. Och därefter göra om testen och då, som du nämner säkerställa att de är stängda. Tack!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy