Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Searaysearay

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Searaysearay

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Motor: Mercruiser v8 5.0LX Har ett problem med min motor och tänkte kolla om någon här kan komma med lite tips. Säg att jag vart ute med båten dag 1, När jag sen kommer till båten dag 2 och vrider på nyckeln och har reglaget i neutralt läge så går motorn igång direkt men dör efter några Sekunder. När jag sen ska försöka starta den igen så är den jätte svårstartad, blir omöjligt att starta i neutralt läge utan jag måste dra på ordentligt med gas och försöka ett flertalet gånger innan den vill starta. Sen när den väl har startat om jag då låter motorn gå på lite högre varvtal tills den blir lite varm så är den enklare att starta sen. När jag kommer tillbaka dag 3 så är det samma historia igen, jag skulle vilja få lite tips på varför den går igång direkt när jag vrider på nyckeln första gången men sen dör och blir svårstartad?
  2. Tack så mycket Ingemar!. Uppskattar att du tog dig tid att förklara. Nu har man lite mer koll. mvh Alex
  3. Yes är medveten om detta! jag va otydlig där, i färskvattentanken ska jag använda (Vake organic Antifreeze). Jag trodde att de va nån sorts ofarlig glykol först när jag skrev detta inlägg, men insåg sen efter att ha läst på att det inte ens är glykol. Men Men hur som helst tanken är att inte dricka det vattnet ur kranen endå eftersom jag inte vet hur tidigare ägare gjort, båten är trots allt tillverkad 90. Utan jag kommer att ha med mig en dunk med dricksvatten istället. Kanske bestämmer mig för att byta ut tanken samt alla slangar en vacker dag, men tack för varningen!
  4. Tack för svaret! En lite följd fråga bara, då jag har en mercruiser bensinare, så måste detta va en bensin värmare som jag har i båten eller? Har bara hört talas om dieselvärmare nämligen.
  5. Hej, har nån koll på vad denna pryl har för syfte? mvh Alex
  6. Hej, jag undrar om nån här kan hjälpa mig lite, jag har precis köpt en båt där det sitter en värmeväxlare (sötvattenkyld) mercruiser v8 5.0 LX Med Alpha one drev och jag ska nu konservera motorn. Hittar ingen tydlig information om hur man ska utföra en korrekt konservering. Behöver jag koppla muffar på drevet samt även koppla vatten till den bältes drivna sjövattenpumpen eller räcker det med muffar på drev när jag ska spola igenom? Samt när jag sen ska köra glykol ska jag göra på samma sätt då också och koppla på både drev och vattenpump? Ska glykolen sen tömmas ur igen eller ska den vara kvar över vintern? Behöver jag även byta glykol i kylsystemet? Eller tömma systemet så att det står tomt hela vintern? behöver jag byta båda impellrarna? I drev och pump? Slutligen jag ska köra glykol i färskvatten tanken och spola igenom kranar samt toa, behöver jag sen tömma ur allt glykol ur septitanken? Nåt mer jag ska tänka på? mvh Alex
×
×
  • Skapa nytt...