-
Content Count
1,756 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
23
Makro last won the day on September 2
Makro had the most liked content!
Community Reputation
1,198 ExpertAbout Makro
-
Rank
Amiral
Profile Information
-
Location
Hönö / Västkusten
Mina båtar
-
Båtens namn
Lady Ellen
-
Bild
-
Då får du kolla vad du har för utväxling och propellerstorlek. AD30 kom precis som AD31 mig veterligen med 2:30 i drevutväxling och då borde du ha A5-A7 propellrar och nå ca 25-30 knop vid 3800 varv. Men jag antar att motorn klarar att varva ur eftersom du har mätt laddtrycket hela vägen?
-
Vi har haft en riktigt fin helg på Vinga också.
-
Välkommen till MG! Vet du vad du har för utväxling och propellerstorlek? Men man kan ju anta att det varit korrekt från början så börja med att mäta turbons laddtryck för att avgöra om motorn är frisk och då förutsätter jag att du har bytt luft och bränslefilter så att felet inte ligger där. Att propellrar, drev och båtbotten är rena är ju också en förutsättning innan man börjar med djupare felsökning.
-
Polar försvann väl som tillverkare för många år sen så jag skulle kolla med dekaltrim.se Prata med dem och fråga om de kan göra nya dekaler efter t.ex en bild som förlaga.
-
Motorolja Yanmar 865 sek för 5 liter eller Biltema ...
Makro replied to saltpeter's topic in Mek & Teknik
Jag kör med OK/Q8 som jag köper in i större mängd och kollar man din motor så hamnar man på samma olja som till mina turbodieslar och även i min gamla tvåcyllindriga SABB 18hk: Q8 T 750 15W-40, jag köper den från fat för 50kr/lit men det finns ju flera olika ställen att beställa från som oljemagasinet med flera. -
Vilket fabrikat är det. Här kan du läsa vad Simrad rekommenderar . Installation_63967_Active-Imaging-transducer.pdf
-
Har du kollat att inget vatten finns i filter eller tank? Luftat bränslesystemet och bränslefiltret är bytt som det ska?
-
Här har du Airmars rekommendationer om du inte har en givare för montering på akterspegeln. På din Utterbåt blir väl "outboard and I/O" versionen närmast.
-
Kolla propellern också, fick lyfta min julle som legat still mycket i sommar, det satt hyfsat med havstulpaner på propellern så båten gick knappt framåt, skrovet var däremot ok. För några år sen var det en båtgranne som trodde att turbon var kass på en Searay, båten gjorde bara 12 knop mot normala 30 och det rök svart från motorn på fullgas men det visade sig vara påväxt på drev och propeller.
-
Av nån anledning åker jag där oftast dagligen och i passagen väster om Grötö där färjan också lägger till finns ett fartområde där 5 knop gäller, sannolikt på grund av säkerhetsskäl och för att färjorna går tätt och när de väl avgår så gör de det , då är det bara att hålla undan. Norr om färjeläget finns även inloppet till Öckerö hamn. Ändå ser man många passera i full fart nära färjan. Men jag har inte hört talas om någon olycka fast desto oftare hört färjan ge en lång signal åt de de ska pressa sig framför färjan. Däremot har man ju tagit bort 7 knops området mellan Bohus-Björkö och Hälsö utanför inloppet till Björköhamn där det sommartid är ganska livligt trafikerat på havets E6. Skippo verkar dock inte har rättat sitt kort fast det var ett par år sedan begränsningen togs bort. Skyltarna togs ner något år senare och man ser fortfarande folk som saktar ner av gammal vana ( om de inte kör efter Skippo då?) Vid bron till Fotö har man återigen infört 5 knop under sommartid, denna begränsning togs bort då linfärjan ersattes med bro men passagen är trång och sikten begränsad så 5 knop är högst rimlig. Där är det också svårt att rätta sig tydligen, jag har varit med och två tillbud där jag fått väja kraftigt för en styrpulpetbåt och en annan gång för en större flybridgebåt. Där verkar Skippo heller inte ha uppdaterat? Om det är för att man inte ser eller förstår skyltar för hastighetsbegränsning eller stirrar i en plotter med dåligt uppdaterad information eller bara struntar i det vet jag inte? Brist på rutin kan ju också vara en orsak då de flesta inte kör båt lika ofta som bil t.ex men då borde man ha vett att ta det lugnt kan tyckas? Så Vaxholm eller Öckerö spelar ingen roll, en del kör som de vill eller har vett till. För övrigt är ju färjorna som trafikerar leden som @raols bild visar, Vaxholmsflaggade, färjerederiets kontor ligger visst där.
-
Sök på forumet, jag la upp bilder för inte så längesen i en tråd. Börjamed att lossa fläkthuset som sitter med två muttrar sen lyfter du brännaren och där har du veken och glödspiralen. Passa på att även byta veksats om det inte är gjort de senaste 5 åren.
-
Står den skylten på land väl synlig? Annars verkar det vara långt ifrån alla som läser sjökort eller kan tolka det rätt. Det verkar gälla allt från de där röda och gröna pinnarna som ska följas slaviskt fast man har ett djupgående på max en meter eller de märkliga rödvita skyltarna med siffror i, är det vattendjupet i den trånga passagen som anges tro?
-
För mig är det som med bilar, de kanske 3-5 första åren bör vara servade hos auktoriserad för att kvalitetsbrister ska vara åtgärdade enligt servicebullentiner, om det kan vara aktuellt. Och när det gäller moderna maskiner innebär det ju också mjukvara till motorns styrsystem som man annars missar. Men på 25 år gamla grejer skulle jag inte bry mig om vem som gjort jobbet, bara det är dokumenterat vad som är gjort och att allt är gjort enligt tillverkarens rekommendationer och service protokoll.
-
Och glöm inte att bränsleförbrukningen inte brukar vara så stor del av det totala båtägandet i de allra flesta fall. (Kanske med en 35 fots planande båt med två big block bensinare då 😄) Kostnaden kanske känns i plånboken just när man tankar men utslaget över året tillsammans med allt annat så. Bara båtplatsen kostar mig mer än att driva min planande 30 fots båt med 2 st 130 hk dieslar och då tillkommer vinterförvaring, service, försäkring och div annat
-
Du behöver inte tömma tanken, lossa slanganslutningen vid filtret, ev. skarva på något och stoppa ner den i en 5-litersdunk med alkylat och kör en stund bara.