Jump to content
Wednesday 22 January 2020

jan_af_lisoe

Medlemmar
  • Content Count

    1,728
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

jan_af_lisoe last won the day on March 9 2019

jan_af_lisoe had the most liked content!

Community Reputation

91 Expert

About jan_af_lisoe

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det sägs att limpor och knän skall klara att leva ca 15 år i Östersjön. Någon verkar ha blivit lurad.....
  2. Både, först i drevet. Så gjorde jag i alla fall
  3. Det skall vara en speciellt olja för stora växelhus, dvs inte ens Quickslivers billigaste (kräver extra mycket bly sade de till mig på Båtaccenten när jag skulle fylla på växelhusoljan)
  4. Men det finns väl en burk med drevolja även i motorrummet, den måste också fyllas på för annars ljuder larmet!
  5. Hoppas verkligen att du har rätt, för jag hittar inte kvitto så hårdvaroreparation kan bli dyrt. Ska testa.
  6. Är det verkligen ingen som känner igen problemet ??
  7. Jag har sedan strax tre år tillbaka navigationsinstrument Lowrance Elite-9 Ti TotalScan, dvs både GPS plotter och ekolod i samma. Den funkade utan problem i nästan två säsonger, men i slutet av förra säsongen fick jag problem som uppkommer oftare och oftare. Undrar om det finns någon här som känner igen problemet och kanske även har löst det. Problem visar sig på två sätt: 1. Vid start vill inte ladda sjökortet (jag har C-Map), den skriver på skärmen "Laddar Sjökort" men sjökortet blir inte laddat. Waypoints syns, men inget sjökort. Ibland händer det att skärmen blir svart och den börjar återställningen och sjökortsladdningen. Lösningen har hittills varit att stänga av instrumentet och försöka igen, ibland funkar vid 2a försöket, ibland behövs upp till fem. 2. I detta fall funkar navigationen, men plötsligt blir skärmen svart och den kör en återstart. Ibland lyckas den laddar sjökortet och fortsätter, ibland inte. Behöver ibland stänga av instrumentet några gånger tills den funkar igen. Jag har hittills inte gjort några manuella återställningar (vet inte ens om det finns några) och inte uppdaterat programvaran. Skulle vara tacksam om någon vet vad jag skall göra, vore synd att kasta 10 000 kronors instrument över bord.
  8. Har du kollat tändkablarna. Jag har en liknande motorn, troligen 93:a, har inte gått många timmar, men jag såg att det var någon kletig massa där kabeln ansluts till tändstiftet och även, om jag minns rätt, i andra ändan. Efter en rengöring så fick jag igång motorn.
  9. Vid ingången till förgasaren sitter det ett litet bränslefilter, i alla fall på min 3.0 från 2005. Borde i å för sig inte kunna finnas något skräp där, men jag hittade lite i mitt filter när jag bytte i våras. Sen kan du kolla tändstiften och gnistan, kan du ha fått någon skit på stiften ? Hur ser rotor ut ? Fördelarlocket ? Sitter alla tändkablar som de skall ? Funkar tändspolen ? Är alla elanslutningar, inkl jordning, rena och sitter som de skall ? Kan fukten ha kommit någonstans, kan något ha oxiderat och kontalten blivit dålig ?
  10. Felixs, har du dubbla bränslefilter, i så fall kolla även det andra filtret.
  11. Kanske vore bra med en verkstadshandbok, t.ex https://www.ebay.com/itm/B7352-Johnson-Evinrude-2-70hp-1995-2007-Outboard-Service-Repair-Shop-Manual/131499307385?epid=1018873459&hash=item1e9df83179:g:Lb0AAOSwiqdarAqQ finns kanske flera olika, kanske skruvat.se har någon ? För mig har verkstadshandbok till min Mercruiser räddat 2 olika somrar.
  12. Förr i tiden lärde sig de flesta pojkar meka motorn när de blev 15 och fick köra moppe. Gamla bilar fick man ju meka med på heltid, idag är bilar både tillförlitliga och omöjliga att förstå vad är vad i motorrummet. Bara att fylla på spolarvätska är en utmaning då det finns 10 burkar som ser ungefär likadana ut. 2 av mina båtsomrar har räddats genom att studera verkstadshandboken och lite diskussioner med en kunnig kompis, annars så skulle båten stå stilla under två semestrar. Tack och lov bygger Mercruiser på 50-tals chevamotorer så man fattar vad är vad, oftast.
  13. Har du kollat i instruktionsboken vad används denna 20A säkring som går. Antingen så går den till tilt eller till reläet på startmotorn. Tror inte på kuggarna, strömmen som drar igång motorn går inte via 20A säkringen. Kuggarna kommer att ligga rätt när startmotorn jobbar, men de kan inte kugga in annars för då skulle startmotorn snurra hela tiden medan motorn är igång. Om jag vore dig så skulle jag kolla om du har fått kortis i reglaget eller i kabelhärvan som på något sätt kopplar ihop tiltkablarna med startmotorkablarna, även om jag kan inte logiskt förklara hela förloppet.
  14. RYDS 18 GTS drar på årsbasis 0.97 l/dm i skärgården, så du kan kanske räkna med mellan 1.2 och 1.5 l/dm.
  15. Bättre sent än aldrig 😀, frågan är från 30 Juli 2007, dvs fyllde nyss 12 år.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy