Jump to content
Friday 19 July 2019

jan_af_lisoe

Medlemmar
  • Content Count

    1,720
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

jan_af_lisoe last won the day on March 9

jan_af_lisoe had the most liked content!

Community Reputation

87 Expert

About jan_af_lisoe

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vid ingången till förgasaren sitter det ett litet bränslefilter, i alla fall på min 3.0 från 2005. Borde i å för sig inte kunna finnas något skräp där, men jag hittade lite i mitt filter när jag bytte i våras. Sen kan du kolla tändstiften och gnistan, kan du ha fått någon skit på stiften ? Hur ser rotor ut ? Fördelarlocket ? Sitter alla tändkablar som de skall ? Funkar tändspolen ? Är alla elanslutningar, inkl jordning, rena och sitter som de skall ? Kan fukten ha kommit någonstans, kan något ha oxiderat och kontalten blivit dålig ?
  2. Felixs, har du dubbla bränslefilter, i så fall kolla även det andra filtret.
  3. Kanske vore bra med en verkstadshandbok, t.ex https://www.ebay.com/itm/B7352-Johnson-Evinrude-2-70hp-1995-2007-Outboard-Service-Repair-Shop-Manual/131499307385?epid=1018873459&hash=item1e9df83179:g:Lb0AAOSwiqdarAqQ finns kanske flera olika, kanske skruvat.se har någon ? För mig har verkstadshandbok till min Mercruiser räddat 2 olika somrar.
  4. Förr i tiden lärde sig de flesta pojkar meka motorn när de blev 15 och fick köra moppe. Gamla bilar fick man ju meka med på heltid, idag är bilar både tillförlitliga och omöjliga att förstå vad är vad i motorrummet. Bara att fylla på spolarvätska är en utmaning då det finns 10 burkar som ser ungefär likadana ut. 2 av mina båtsomrar har räddats genom att studera verkstadshandboken och lite diskussioner med en kunnig kompis, annars så skulle båten stå stilla under två semestrar. Tack och lov bygger Mercruiser på 50-tals chevamotorer så man fattar vad är vad, oftast.
  5. Har du kollat i instruktionsboken vad används denna 20A säkring som går. Antingen så går den till tilt eller till reläet på startmotorn. Tror inte på kuggarna, strömmen som drar igång motorn går inte via 20A säkringen. Kuggarna kommer att ligga rätt när startmotorn jobbar, men de kan inte kugga in annars för då skulle startmotorn snurra hela tiden medan motorn är igång. Om jag vore dig så skulle jag kolla om du har fått kortis i reglaget eller i kabelhärvan som på något sätt kopplar ihop tiltkablarna med startmotorkablarna, även om jag kan inte logiskt förklara hela förloppet.
  6. RYDS 18 GTS drar på årsbasis 0.97 l/dm i skärgården, så du kan kanske räkna med mellan 1.2 och 1.5 l/dm.
  7. Bättre sent än aldrig 😀, frågan är från 30 Juli 2007, dvs fyllde nyss 12 år.
  8. Här kommer ett svar till TS: Båten är säkert jättebra (har haft RYDS 480S från 1995 i drygt 20 år) och den är nästan oslitbar. Den har fantastiska stuvutrymmen och det är en säker båt, jag har besökt Stockholms yttersta skärgårdar med den, bl.a Skarv, Svenska Stenarna, Svenska Högarna, etc, etc, även Märket på den åländska sidan. Övernattat på många av dessa, även i båten. Motorn är jag mera tveksam till, Johnson/Envinrude som tillverkades av OMC på den tiden var inga kvalitetsmotorer, de hade usel kvalité, tyvärr. Dessutom är denna motor tvärspolad, vilket betyder mera bränsleförbrukning och mera oljerök. Dessutom är det det högsta motorstyrka i en serie, samma cylindervolym hade även 20 och 25 hk motorer, så 30 hk kommer att gå högvarvigt (du får dina 30 hk vid 6000 varv eller däromkring) och bullrigt. Min kompis som har denna motor (20 hk upptrimmad till 25) kör med hörselkåpor över öronen. Du bestämmer själv hur du gör, jag ville ge bara lite fakta. RYDS 480S behöver egentligen 40 hk motorn, jag körde i 8 år med 40 hk Tohatsu, det var en bra kombination.
  9. Du måste identifiera var ligger problemet: alt 1. Under motorkåpan, där växelvarjern ansluter som stiftstången (heter säkert något annat) neråt. Väldigt enkelt att kolla när kåpan är borttagen. Kolla om du kan få in växeln med fingrarna. alt 2. Växelhuset, då blir det mer problematiskt. Då tror jag du måste lossa hela växelhuset och göra kontrollen "uppifrån", men det ligger lite utanför mina kunskaper.
  10. Skitigt oljefilter, rengör, oljefilter sitter i oljetanken.
  11. Måste väl vara väldigt enkelt att felsöka när motorn är helt dött, jämfört med intermittenta gel som uppträder bara under speciella omständigheter. Tips är elfel och inte bensinbrist. Börja med batteriet, batterianslutningar och sedan nyckellåset och jobba dig inåt...
  12. Har du kollat att motorn är rätt monterad ?? Kavitationsplattan skall sitta på samma höjd som båtens botten, någon centimeter högre upp kan också funka. Kolla också om botten är ren och i gott skick, någon säsong hade jag så mycket hanstulpaner att båten var okörbar. Du kan också förtydliga begreppet "galopperar", exakt vad som händer (Jag har tolkat det hela att båten är okörbar pga att propellern sitter för högt).
  13. Jag har en RYDS 18 GTS med 3.0 l Mercruiser från 2006, ekipaget väger ca 1 ton. Bensinförbrukning blir mellan 0.96 och 1.00 l/dM, då ingår ju allt. Det blir normalt ca 500 dM per säsong fördelat på 30+ turer med oftast bara en person, enstaka gånger flera. Skärgården. Även något tiotal dM med wakeboard ingår och någon enstaka fisketur (ej trolling). Det är en verklig siffra och inte något skapat under ideala förhållanden. Min normala marschfart ligger mellan 18 och 22 knop, dvs ingen utpräglad fortkörning, omkring 3000 varv.
  14. Håller inte alls om bekväm motorbrunn att krypa in, på min Ryds med Mercruiser är det mesta väldigt svårt att komma åt och man jobbar med benen upp och skallen ner. Allt var lättare att komma åt på utombordaren. Det med glykolkonservering gör att inombordaren kan knappt användas som trailerbåt när det är risk för minusgrader. Drevet i vattnet kräver massa anoder samt devmålning för att slippa påväxt. Finns inga inombordare till mindre båtar heller. Enda fördelen är att den inte stjäls.
  15. Jag tycker att du tar med dig en tändstiftsnyckel. När båten inte startar så lossar du ett tändstift, sätter de någon millimeter från motorgodset och kollar gnistan. Finnas det gnista så är problemet på bensinsidan, är det ingen gnista så är problemet på elsidan. Ev kan du göra samma koll på flera av tändstiften. Tycker inte det finns någon självklar förklaring utan man får nog kolla steg-för-steg tills man hittar problemkällan.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy