Jump to content
Monday 28 November 2022

jan_af_lisoe

Medlemmar
  • Content Count

    1,961
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

jan_af_lisoe last won the day on November 3 2021

jan_af_lisoe had the most liked content!

Community Reputation

153 Expert

About jan_af_lisoe

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Man byter inte, man tvättar bara.
  2. Du har med strörsta sannolikhet ett smutsigt oljefilter, oljefilter sitter i oljetanken och filtrerar smuts från olja mellan tanken och insprutningspumpen. Filtret ser ut som en finmaskig sil och inte som oljefilter i en fyrtaktsmotor.
  3. Här kan du beställa brytpinnar Även här, inkl info till vilka modeller olika pinnar passar
  4. Det finns en fördel till med inombordare, det är viktfördelning i båten. Annars så känns utombordare smidigare i alla avseenden....
  5. Är det svårt, limpan verkar väldigt tung?
  6. Hur mycket fanns kvar på limpan och knät ? Jag undrar för jag har en Mercruiser 3.0 från 2006, kört lite i Norrland och sedan i Stockholms skärgård. Har ingen timräknare, men själv kör mer än 12 timmar om året (som verkar vara medelvärde för din motor).
  7. Avdragaren till svnänghulet köper du på Biltema, ingen stor utgift. Låter att dina tändspolar får ingen inspänning. Borde gå att köpa statorn hos någon som har skrotad sin Envinrude om det behövs.
  8. Nu vet du i alla fall att du skall inte köpa dyrare varor där, några hundra i läropengar är inte så mycket i båtbranschen.
  9. Det var mer än 15 år sedan som jag avyttrade min 30 hk Yamaha, troligen den bästa utombordare som någonsin har gjort, så minns inte exakt hur jag gjorde. Jag hade en instruktionsbok som det stod hur man gjorde, minns att jag fick ta loss hela oljetanken (nr 27 på bilden) som satt i 2 eller 3 bultar. Jag tror det är nummer 33 som fick rengöras, men du borde se mer exakt på plats. Sen är den nog 33:s utsida som skall rengöras (tror jag), ev även oljetanken på insidan efter 30 års användning. Nej, det är inte så svårt men lite kletigt. Jag tror det är samma larm och samma beteende för låg oljenivå som skitigt filter, det blir för lite olja i 33:an.
  10. Jo, du har oljeinstrutning (autolube) och det finns ett oljefilter mellan oljetanken och insprutningspumpen. Det är en finmaskig sil. O i DEO står för oljefilter. Det står autolube på motorn. Oljefiltret måste rengöras då och då. Men motorn skall larma och sänka varvtalet när filtret blir smutsitg och oljeflödet för lågt. Men kanke larmfunktionen har gett upp efter 30 år ?
  11. Har du rengjort oljefilter ? (jag tror inte det är oljefilter, men kostar inte så mycket att kolla. Jag minns att jag fick rengöra mitt oljefilter, men jag tror att symptomen såg annorlunda ut. Dessutom skall skitigt oljefilter ge larm)
  12. Det är väl bara att öppna kylarlocket och kolla om det är glykol eller vatten där. Hittar du inget kylarlock så är det sjövattenkyld. Be ägaren att göra det.
  13. Utan expansionskärl kommer du att ha för lite kylarvätska med tiden och kommer att behöva fylla på. Så ser den ut: https://www.marinshopen.se/produkt/mercury-mercruiser-brunswick/71587a10/expansionskärl-kit-1681407
  14. Det är kanske för sent att skriva det nu, men det vanligaste rådet man får här på MG vid båtmotorinköp är att köpa en motorn som man får bra service i närheten. Gärna från den som utför service för då får man ofta företräde. Finns det inga instruktionsfilmer på YT som du kan använda, 3 liters Mercruiser är en väldigt tålig maskin med rötter i 60 talets amerikanska motorer. Eller kanske kolla med veteranbilsklubben hur de gör när de återsstartar motorer som stått länge. Största risken måste väl vara gamla oljor som blivit stela och skapar friktion isf att smörja.
×
×
  • Create New...