Jump to content
Friday 22 January 2021

jan_af_lisoe

Medlemmar
  • Content Count

    1,836
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

jan_af_lisoe last won the day on March 9 2019

jan_af_lisoe had the most liked content!

Community Reputation

121 Expert

About jan_af_lisoe

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. - Gästhamnen på Öja (Landsort), norra hamnen, sen går man 4 km till själva byn och till Fyren, fortfarande fungerande rotationsfyr - Fifång (redan nämnd) är jättefint, gå gärna en promenad bland ekarna samt en till jättegrytan (södra viken blir det då). - Det finns en in fin vik på Lackas östra sida, mot havet (vet inte hur djupt det är där) - Själv gillar jag Lacka Trutbåde och kolla tordmularna (vid gott väder och bara lunchuppehåll, inget övernattningsställe) - Maren på Järflottas insida är en väldigt skyddad vik, kolla bara djupet i sundet
  2. Jag tror att ankarspel som du kan styra mha. en fjärrkontroll är ett måste.
  3. För jag fick inte loss "skruven" från den den gamla och en ny kostar inga stora pengar.
  4. Du ska byta ut hela dyvikan mot en likadan men ny, och sedan byter du skruven i mitten mot en likadan med fyrkantskallen. Även en sk renspropp av rätt storlek passar. Jag brukade stoppa in lite gängtejp för säkerhets skull. Funkade perfekt i 25 år, även om rensproppen fick bytas ut då och då.
  5. Kolla med Börje på Tyresö Båtvarv. (Jag tror han och varvet heter så, det var några år sedan jag anlitade honom).
  6. Om det strular till sig och även om TS får rätt i en domstolsförhandling till slut, så kan det ta lång tid tills TS får tillbaka sin båt och kan njuta av båtlivet.
  7. Men vilken kylning har du, sötvattenkylning eller sjövattenkylning ? Om du har sötvattenkylning så antar jag att värmare värmer upp bara den slutna delen som kyler själva motorn, men inte värmeväxlaren ? Och den slutna delen är väl ändå glykolfylld. Men då blir det troligen så varmt i motorrummet att inte heller värmeväxlaren fryser sönder. Jag är ingen expert i frågan, men så länge det är isfritt (dvs vattnet varmare än +3 grader) så borde det funka, vattnet avger ju mycket mer energi än luften "stjäl", och motorrummets durk brukar ju ligga några dm under vattenytan.
  8. OT: Vad jag har förstått så har man inom friidrotten förbjudit knottriga spjut för de flög för långt.
  9. Men vad är det för blåsor ? Är det plastpest så räcker det inte att skrapa och måla över.
  10. Jag har inte löst problemet, rengjorde lite med aceton så motorn kom igång i tunnan. Det är en 4 hk som bara står i boden för jag får inget för den om jag skulle sälja och kan kanske komma till användning i framtiden.
  11. Jag kan inte motorn, men finns det risk att VRO system ger något larm typ "Ingen oljeinblandning" och motorn vägrar starta ? Hur är det med dödmansgreppet ? Växel i neutralläge ? Vet inte hur gammal din motor är, men på min 4 hk Envinrude från 1993 har anslutningar till tändkablarna gegat igen, så fick ingen/dålig gnista. Hur bra är din gnista ? Lutar det bensin ? Bensinlukt är en typisk signal att motorn får bensin, men ingen eller dålig tändning.
  12. Förklara för en okunnig, när ni ansluter kylvatten-in-slangen till en dunk med vatten/glykolblandning, riskerar man inte att bränna impellern ? Är det inte impellern som skall pumpa in vatten i sjövattendelan av kylsystem ? Finns den någon mer vattenpump i den delen än impellern ? (Funkar det på samma eller på olika sätt för Marcruiser och Volvo-Penta, jag har nämligen en 3.0 Mercruiser med Alfa drev och skulle väldigt gärna velat slippa drevsäcken).
  13. Om du har en biocidfri färg så kanske värt att testa. Men när jag frågade en marina så de målade med pensel för det var viktigt att "jobba in" färgen med en pensel.
  14. Så länge du inte skall starta motorn under -20 grader så skall det inte vara något problem. Glykolblandning på 50% har inte samma sprängverkan som rent vatten.
  15. Höstpriser och vårpriser kan skilja mycket åt, en sjösättningsbar båt på senvåren kostar mer än en nyupptagen höstbåt....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy