Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026

KentaL

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om KentaL

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej. Förstår det 🙂 Yes, den är urtagen och rengjord, samt burken rengjord.
  2. Hej Pär, Håller med om att det inte är bra att lita på AI, men är vad jag har just nu. Har kabelschema som verkar stämma där kablage stämmer med min bild i huvudet. Alla spjäll rör sig som de ska, både med gasleglaget/växelreglage och den som är separat för att "varva" motorn vid friläge. Frånkoppling av kablar har inte förändrat något (kanske tur för mig). Upplever inte att den missar på någon cylinder, men har inte provat koppla från tändhatt. Funderar på tjuvluft på sugsidan av bränslepumen, så den suger luft och att det inte räcker till vid högre belastning, men tycker den borde spotta/fräsa misstända då?
  3. Hej. Äger en Uttern 450 styrpulpet med en Yamaha 40hk 1991-92 (C) 2T som inte vill varva ur. Vi har varit ute och kört och allt funkat bra, vi hade bytt lite platser för att fiska. Helt plötsligt efter start kunde jag inte få upp båten i plan, den ville inte varva ur. Max 2000-2500 rpm. Känns som den har något varvstopp, typ som när man drar i den separata spaken för att varva så man inte ska kunna varva sönder den.. Känns som den hamnar i lågfartsläge (Limpmode) Finns det någon neutralgivare? Google/Ai säger det men ser ingen under motorkåpan? Jag har kollat autolube givaren, visar avbrott vid full och oljan finns, även kopplat ur den så den inte ska spärra cdi boxen. Dock lyser den mittre lampan av 3 gul/rött svårt att avgöra, spelar ingen roll om oljetanken är full eller inte Kopplat ifrån temp givaren för samma orsak. även mätt givaren och den visar avbrott som det ska göra om tempen inte överstiger 80-90C Det är en rosa kabel som styr allt detta till CDI boxen och även den urkopplad så nära boxen det gick. för att inte den ska vara skadad och jorda. Ingen skillnad. Nytt bränsle, nya slangar, förgasare rengjorda. Startar fint, går bra när man puttrar iväg, inga misständningar vid gaspådrag, känna bara som det är något varvstopp på. Misständer inte när det tar slut, bara blir inte mer. Ger fullgas på förgasarna, spjällen öppnar fullt, ser att "pilen" på cdi boxen följer gaspådraget Ingen påväxt, endast legat i vattnet (Mälaren) 2 veckor, kan inte känna att propelern är dålig, vuulkningen. Jätte konstigt. Tacksam för förslag på var jag ska leta vidare. //Kenta
×
×
  • Skapa nytt...