Jump to content
Tuesday 16 August 2022

Guggen

Medlemmar
  • Content Count

    50
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Trovärdig

About Guggen

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag kör en smarsolar med två paneler, kör med dioder som ser till att strömmen inte går "bakåt" i det fall en av dem är helt i skugga. Vet ej om det gör så stor skillnad men de kostar en hundring st på tex amazon. https://www.amazon.se/gp/product/B087CPC4BP/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o07_s00?ie=UTF8&psc=1 Och sen kan du ha en sån här för paralellkoppling: https://www.amazon.se/Offgridtec-solcellskoppling-2-Faldiga-Kopplingsuttag-Solkontakt/dp/B007TJLBF8?pd_rd_w=lEBeb&pf_rd_p=d549205f-7069-4984-8d04-bbd25a0b8def&pf_rd_r=5MH6CP0M2SVG0JHXH6W8&pd_rd_r=332c580e-7597-465f-adf6-a5f06d9ef679&pd_rd_wg=0X9vd&psc=1&ref_=pd_bap_d_csi_pd_ys_c_rfy_rp_crs_0_i
  2. Du köper bara en Victor mppt display och kabel. Har en själv till en 75/15 som jag skall koppla in. Kostar runt 900 spänn på tex amazon.se. https://www.amazon.se/Photonic-Universe-official-distributor-VE-CONTROL/dp/B017T2XOE0/260-2037529-6322842?psc=1&pd_rd_w=okW6B&pf_rd_p=856bf2e7-6ec1-4de2-a9f6-a8d009dd15bb&pf_rd_r=G0KXBG4X7DV1NBVZGSBC&pd_rd_r=88af49b7-05de-4465-a968-65c602469511&pd_rd_wg=kCB8D&pd_rd_i=B017T2XOE0&ref_=pd_cart_rp_1
  3. Har faktiskt funderat på att testa HVO i min gamla penta, det är ju en helt annan sak än RME. Den skall ju vara i princip kemiskt identisk med blankdiesel. Är Preems Evolution diesel HVO? Kör du tillsattser och i sådana fall vilka med HVO'n?
  4. Jag tankar också numera mackens rme diesel eftersom man inte kan få tag blankdiesel sedan ett par år tillbaka häromkring. Det fungerar men är sorgligt, en äldre dieselmotor mår mkt bättre, går renare och ger bättre effekt med blankdiesel. Så kan du få tag på det så kör på det. Men för att svara på frågan så fungerar tillsatserna. Jag har inte haft några problem på min båt då jag använder sådana sedan iaf 5 år tillbaka. Däremot så glömde jag tillsatser i min gamla bm traktor, den råkade stå ett tag. Jag fick kola-smet ala rme och demontera hela bränslesystemet, pump, filter, rubbet och spola med aceton. En mindre trevlig historia.
  5. Har själv dieslat över Östersjön ett dygn ngn gång i en gammal snipa liknande sak. På en riktig långresa, det är klart det går, men i en gammal båt så dånar dieseln och det rullar friskt, det är inte jättebehagligt. Tänker man att man ofta skall gå för motor så måste ju en motorseglare med ketchrig vara bättre. Den kommer gå fint i 7 knop för motor med också ge dig fin segling i samma hastighet en fin dag.
  6. Hej. Jag har använt en del epoxy till större "laqgningar, tex 30*30cm och 1 tum djupt, underifrån utan problem. När det gäller pot life så beror det nog på vad du använder. Jag använder West Systems kvalitetsepoxy och med den kan du helt styra din potlife beroende på valet av härdare. Att det hela skulle falla ner har jag aldrig varit med om, snarare så har man för kort potlife och får jobba på som bara attan för att hinna. Man väljer härdare framförallt beroende på hur kall omgivningen så att man faktiskt hinner innan det brinner. Ofta när man laminerar så kan man också tillsätta förtjockning för ett par lager beroende på hur styvt och vilka egenskaper man vill ha, det gör man dock ej för att det skulle vara något problem med klibbet.
  7. Jag seglar själv med dubbla förstag och försegel med gamla bronshakar. Det finns klart fördelar när man seglar längre sträckor och i sämre väder, tex över östersjön, det är säkrare, man kan byta segel enkelt etc. Jag har fäst (elastiska band) seglen i mantåget när de inte används under seglingen. Jag kommer sannolikt dock sätta rulle på mitt främsta försegel där normalt stora genuan åker upp, problemet just nu är att den sitter på ett bogspröt som går ut över 1m och det går inte att slå utan att springa uppe på däck och hjälpa seglet runt det andra förstaget. Och jag seglar ofta själv. Länge var jag inne på en cu-rulle, då kan man ha det som rulle med nuvarande segel och man kan byta segel lika lätt som tidigare. Nyss var jag inne på en furlex eftersom jag ändå kommer behöva beställa en ny genua snart. Fast då sitter man där med endast ett försegel och saknar möjligheten att tex köra två fockar mm och efter vad jag läst så är det inte ovanligt att rullsystem i rimlig prisklass (plastimo, furlex) strular en del. Ingen lösning är optimal, man får göra avkall på någonting oavsett hur man väljer att göra. Då jag fick beställa två nya segel detta år (stor och mesan) så är min tänka rull-budget för året förbrukad, men som det ser ut testar jag nog en cu-rulle och ny genua med hakar nästa år (+ett klassiskt rullkapell), då kan jag både sätta det som ett rull segel men också ta upp och ner det som vanligt.
  8. Jag tror du får svårt att hitta en billig regulator som har ett batteriskydd som är tillförlitligt. Har själv haft blandade upplevelser av "load" utgången på dyrare regulatorer än Biltemas. Köper du en separat så kan du dessutom ställa in vilken spänning den skall klippa vid, tex victrons battery protect. https://www.solarquip.se/produkt/batteryprotect-12-24v-65a/
  9. Det är inte speciellt dyrt bortsett från visby mitt på sommaren. En upplevelse är att lägga till på stora karlsö, det finns bara några enstakla platser och man brukar ankar i varranda om det är rimligt väder. På östra sidan har ni trevliga ställen såsom Ljugarn, Herrvik, Valleviken mfl. Det finns en hel del övergivnma industribryggor på norra delen av ön där man kan lägga till.
  10. Har du segel till den också?
  11. Även jag har beställt en i april, ingen info än så länge.
  12. Jag skulle dock vilja säga motsatsen, att segelbåtar inte behöver någon jätte generator. De flesta har väl idag solceller som kan hantera den last man har. Generatorn har fler och fler endast kopplad till starten. Jag har tagit bort mitt skiljerelä och har numera endast en manuell omkoppling om jag skulle behöva ladda förbrukningsbanken, vilket inte har hänt än. Stora generatorer är snarare användbart på motorbåtar som är små sommarstugor, de är ofta antingen beroende av landström eller generator. En generator på en segelbåt är rimligtvis för att underhålla starten och som en nödlandning av annat, då spelar det ingen större roll vad man har, bara det laddar.
  13. Normalt, typ med ett start och två förbrukning blybatterier som säg alla kan ta emot 20a st så räcker 35a. Startbattriet är i princip alltid fullt och de andra kan då ta emot kanske max 40a. Men visst är det så, stora generatorer är billiga och små original dyra. Betalade över 5k för min nyproducerade likströmmare, en 100a från Biltema kostar väl en tusing...
  14. Det betyder alltså att det fungerar att underhållsladda dem :), när de kräver bulk så slirar det och ger knappast några 85a, samt drar i förlängningen av remmen. Jag tror det i ditt fall skulle fungera mkt bättre med en original. Det finns en anledning att det satt en 35a på och inte 85...
  15. Just md5 finns dock flera som varnar just för att kasta på stora generatorer då man behöver justera tomgång mm då de kommer gå trögt. Gjorde själv detta på min 39hk md4 tidigare, en 100a, istället för original 20a likströmmare. Blev bara en massa problem, rem som slirar, trög gång, Värdelöst.dessutom kan mina tre batterier kanske ta emot maximalt 60ah totalt och med tanke på att starten alltid är full så blir det snarare 40a, utöver det faktum att man dessutom knappast behöver laðningen speciellt ofta. Köpte en ny original oem likströmmare på 20a från Tyskland. Lycklig igen. Men som Peter skrev, en 50 kan säkert fungera, om du nu hittar någon med samma fästen, annars är det knappast värt det.
×
×
  • Create New...