Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Guggen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    63
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

18 Trovärdig

Om Guggen

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja, mitt minne sviker mig tydligen, det fanns tydligen en separat box för autohelm piloterna som man kopplade in i remote uttaget, RNI, och kommunicerade via nmea. Lär vara en raritet att få tag på och har aldrig sett någon beggad att få tag i de år jag letade runt efter autohelm prylar och reservdelar. Frågan är vad en sådan faktiskt skickar och tar emot, om det bara är en remote över nmea eller vad man kan få ut. Tog en titt på ebay nu och det finns faktiskt en till salu, din för 3 tusen spänn, https://www.ebay.ca/itm/305035159195, vore helt magiskt att se en sådan fungera
  2. Jag har haft en Autohelm 4000 autopilot och meckat en hel del med den. Tog en stor funderare när jag först skaffade en nmea 0183 och senare (nu) en Raymarine Axiom plotter med n2k. Autopiloten snackar inte överhuvutaget med någonting, det finns inga kommunikationsmöjligheter med dessa gamla autohelm piloter, du kan koppla in remote och vindgivare, thats it. När det gäller övriga instrument har jag varit inne på banan att översätta nmea 0183 till n2k, det går, men kräver i princip att du har en konverterare per instument. Det blir helt enkelt för dyrt, meckigt och antagligen opålitligt. Det enda jag kommer göra så med är min vhf radio som kör ut ais data över 0183, där kommer jag pröva med en konvertering till n2k. För övrigt har jag fortfarande kvar mina zx81, vic20, c64 och amiga.
  3. En snabb titt på sökbåt och försäljningsstat där (vet inte var den kommer ifrån dock, handlare?). Du fick med en vettig 80 trailer, så du betalar nog faktiskt inte för mycket om allt är ok. Här har du en snarlik, men med 30 trailer antar jag, för 109k,https://www.blocket.se/annons/blekinge/buster_l_yamaha_50hk_med_trailer/110686105 Så jag skulle def pröva att trycka ner 10-15k.
  4. Det var ett bra pris och speglar nog lite att den där motorn är 8 år äldre än uttalat. Då motorn på dessa begagnade busters står för en tredjedel till hälften av värdet skulle jag tycka att kanske avdrag på 15k är rimligt.
  5. En alubåt, tex Buster, i den storleken väger väl mindre än 1.2t.
  6. Har du ngn typskylt, dvs beteckningen på motorn någonstans? Det fanns en mängd olika konverteringar av mb dieslar, i Sverige gjorde penta en som producerades på 60 talet, md4, men det finns brittiska, spanska etc som byggdes in på 80 talet. Sedan finns det eget konverterade såklart, men jag tror många har sötvattenkylning och värmeväxlar från sjövatten, men din har endast sjövatten? Hur ser pumpen ut/beteckning? Hur går slangarna till den pumpen? Här ser du en typisk md4/mb om636 med pumpen bakpå från 1963, pumpen är dock ny iår. Din är def nyare så det vore bra om man visste exakt vad det är för ngt
  7. Jag menar tvärtom att hen inte skall koppla på en vattenslang med tryck och än mindre att köra vatten med hög tryck genom motorblock. Utan testa komponenterna isolerat. Om man vill isolerat testa utan den sjövattenpump som sitter är min erfarenhet att en billig biltema-skruvdragarpump ger en sug som motsvarar en bronspump som ofta satt på sådana gamla maskiner.
  8. Jag hade problem med kokning av min md4 (marinkonverterad Mercedes om636). Det var flera fel där det ena på några år sannolikt orsakade det andra. I mitt fall (md4) går sjövattnet först genom bakslaget och kyler detta, sen vidare till sjövattenpumen. Det hade satt igen sig ganska bra där. Sedan hade detta orsakat att jabsco sjövattenpumpen fick minimalt med vatten och gick varm. Impeller slets ut. Efter byte av denna och en säsong senare packade lagren i min gamla jabsco bronspump ihop. Det var då jag upptäckte kedjan av felen. Om allt fungerar bra när du kör en vattenslang med tryck så är det sannolikt sjövatten pumpen och/eller slangarna till den och eller ev kylning av backslag som är problemet. Testa att bypassa backslagskylning (om du har sådan), testa sen att byta impeller och packningar. Byt gamla torkade slangar samtidigt. Det sista är att testa om pumpen verkligen fungerar tillfredställande (de är dyra men går ofta att renovera). Bypassa tex pumpen med en enkel borrmaskinspump och testa.
  9. Det har varit mycket med min md4 genom åren, men nu börjar den få riktigt bra, men jag har också bytt mkt på den Kan du ta en bättre bild? På den sidan sitter ju oljefiltret (det med 4 bultar in i motorblocket som man tar isär och gör rent själv), sen kommer insprutningen med grovfilter för dieseln, sen sist finfiltret som sitter bak nästan brevid sjövatten pumpen. Det fanns ett geovfilter med luftpump på en del tror jag, kan det vara ett sådant? Vad är defekt på "prylen" och vad orsakar defekten?
  10. Jag har en md4. Oljefiltret på md4 är i gjutjärn och ett sådant man gör rent själv och sitter på styrbord sida brevid insprutningen. Det är en dålig bild, men om det är på andra sidan om oljefiltret, brevid luftintaget, kan det vara en ersättning för orginal hand-oljepumpen i koppar, min sådan har läckt ut hela motoroljan under hård sjö en gång. Vad menar du med höger sida, står du då mot fören eller akter? Vad finns brevid?
  11. Jag har en md4 i min båt och meckar en del med den, detta år har jag varit tvungen att åtgärda just kylningen. Vad menar du med oljekylare?
  12. Jag har en 29 fots klaghamnskryssare, förlängd med ca 5 fot peke och extra förstag, motorseglare och mkt lik den du suktar efter. Det är en ketch och med förlängningen (och dubbla fockar eller jätte genua) går den snabbare för segel än motor. Men vill du segla är det inte en lättseglande historia, kryssen är dålig, kan vara svårt att slå med mkt segel, tung etc. Den är dock otroligt säker på öppen hav och klarar det mesta. Jag skulle dock med den erfarenhet jag har aldrig köpa en motorseglare som inte är ketch, de seglar för dåligt och den där mesanen är fantastisk att enkelt pilla upp när man går för motor för att få stabilitet.
  13. Det händer en del grejer med en båt när man hamnar i storm eller bara står och stampar mot flera meter höga vågor i timmar. Att korsa Östersjön i tveksamt väder ett antal ggr är både kul och bra för att hitta alla fel, det kan bli rätt stökigt där ute ibland. Jag har en "motorseglare typ" av 30fots båt, men förlängd ketch rigg ett par fot så den seglar hyffsat. Jag har varit ute mitt på Östersjön i dåligt väder och åska några ggr. Flera segel revs mit itu (i storm, gamla), Generatorn lossat. Roder lossat och pajat, autopilot kaput, däckventiler försvunnit etc etc. Jag har en mindre verkstad ombord med reservdelar både för rigg och motor. Jag skulle heller inte ge mig iväg längre utan ett riktigt bra vindroder
  14. Jag kör en smarsolar med två paneler, kör med dioder som ser till att strömmen inte går "bakåt" i det fall en av dem är helt i skugga. Vet ej om det gör så stor skillnad men de kostar en hundring st på tex amazon. https://www.amazon.se/gp/product/B087CPC4BP/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o07_s00?ie=UTF8&psc=1 Och sen kan du ha en sån här för paralellkoppling: https://www.amazon.se/Offgridtec-solcellskoppling-2-Faldiga-Kopplingsuttag-Solkontakt/dp/B007TJLBF8?pd_rd_w=lEBeb&pf_rd_p=d549205f-7069-4984-8d04-bbd25a0b8def&pf_rd_r=5MH6CP0M2SVG0JHXH6W8&pd_rd_r=332c580e-7597-465f-adf6-a5f06d9ef679&pd_rd_wg=0X9vd&psc=1&ref_=pd_bap_d_csi_pd_ys_c_rfy_rp_crs_0_i
  15. Du köper bara en Victor mppt display och kabel. Har en själv till en 75/15 som jag skall koppla in. Kostar runt 900 spänn på tex amazon.se. https://www.amazon.se/Photonic-Universe-official-distributor-VE-CONTROL/dp/B017T2XOE0/260-2037529-6322842?psc=1&pd_rd_w=okW6B&pf_rd_p=856bf2e7-6ec1-4de2-a9f6-a8d009dd15bb&pf_rd_r=G0KXBG4X7DV1NBVZGSBC&pd_rd_r=88af49b7-05de-4465-a968-65c602469511&pd_rd_wg=kCB8D&pd_rd_i=B017T2XOE0&ref_=pd_cart_rp_1
×
×
  • Skapa nytt...