Jump to content
Friday 28 January 2022

Gaidin

Medlemmar
  • Content Count

    1,598
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Gaidin last won the day on January 7

Gaidin had the most liked content!

Community Reputation

232 Expert

About Gaidin

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag sitter själv i en liknande sits. Jag fick vatteninslag I olja och cylinder inom garantitiden p g a felaktig installation. Det jag gjort hittills är att jag tagit in en extern firma som gjort en utvärdering och besiktning för att beskriva den felaktiga monteringen. Detta har jag skickat till Volvo och till varvet som monterade. Varvet är inte villiga att stå för sitt misstag med annat än kanske en fjärdedel av vad det kan tänkas kosta. Mitt nästa steg blir att kontakta ARN. Kanske med hjälp av en jurist. Min situation är lite annorlunda än din, jag seglade iväg lite längre och är på Kap Verde men jag tänkte det kunde vara till hjälp hur jag hanterat mitt problem hittills.
  2. Olika platser, olika bekymmer. 😀 Men nu börjar det bli kallt. Knappt över 22 grader och lite mulet.
  3. Vilket ju ger ett ännu större incitament till att köpa en robust båt. Här finns ofta exempel på hur knap slits loss från båtar. Det märks att man inte är i omskärs.
  4. Nja. Atlantdyningen tar sig in i marinan. Jag ligger långsides mot en brygga och det rycker som fan i tamparna, knakar och lever. Jag har sju linor till bryggan för avlastning, till fyra knap på båten...
  5. Jag har själv ställt mig samma frågor och ungefär samma budget. Det handlar mycket om hur du vill ha det ombord. Jag har en Najad och min filosofi när jag valde båt var att jag hellre valde en äldre båt som var av god kvalitet och framförallt robust och trygg. Jag har aldrig varit orolig i båten trots 36 timmars bidevind i kuling över Nordsjön. Alternativet är kanske en modernare båt. Du får en snabbare båt med bättre utrymmen för ungefär samma pris skulle jag tro. En sådan båt är lite livligare och kräver nog mer av besättningen vid lite hårdare väder. En smaksak helt enkelt. Jag valde en båt som redan varit ute men det betyder ju också mer slitage och grejer går sönder hela tiden. Ca 10% per år är en tumregel jag kan skriva under på, trots att jag bara varit ute fem månader. Är på Kap Verde nu och har det bra. Den bästa båten du kan köpa är ju den som kan ta dig ut. Utan att lägga sju svåra år på rustning. 😎 Några tips att kolla på som jag själv kan tänka mig. Najad. Hallberg Rassy Malö Contest Contessa, lite livligare Moody När jag tittar här I marinan är de flesta monohulls Benetau, jeneau och Hallberg Rassy. Det ligger nog fem HR här och två najader inkl min. Panacea
  6. Jag är fortfarande ute, fast inne, I en marina. Har fastnat lite p g a motorproblem så det tar ett tag till. Det är helt ok att fastna här i Mindelo. Kvinnorna är vackra, folket är varma och trevliga och klimatet är alldeles utmärkt! Har t o m hittat lite bra restauranger. Ett tips är att köpa Micke Vestins senaste guidebok om Sao Vicente för den som är nyfiken. Min båt syns t o m på omslaget. 😎
  7. Planen är att inte ha så mycket plan men Stilla havet lockar en del. Nu är jag I Gambia och ni har väl läst Mackeys beskrivning om hur vi kom hit. 🥴 Jag tänker vara ute tills hälsan eller pengarna tar slut, om jag inte tröttnar. Kan rekommendera Portugal om ni vill ut ett år. Jag hade lätt kunnat stanna där över vintern. Kanarieöarna är också inom räckhåll på ett år om man vill ta det lugnt, vilket man ju vill.
  8. Jag räknar ner för fullt. 3 månader förbrukade av 120. 😎
  9. Menar du den böjen som kommer från motorn och går in i ljuddämparen? Hade en som rostade sönder med vatten i motorn som resultat. Jag köpte en ny, den var dyr. När jag året efter bytte motor sparade jag den nya kröken men i påskas brann den inne i ett förråd, annars hade jag haft en som bara hade några timmar på nacken...
  10. Det finns en grupp på Facebook som heter CG Pettersson och hans båtar. Jag hittade med framgång den båt jag växte upp i som barn.
  11. Har en VFHM (Garmin black box) och cert, registrering och MMSI. Använder den inte jätteofta, sist var det förra året när det kom ett lastfartyg på skärande kurs mellan Gotland och Västervik, han väjde så fint efter ett samtal. Har även en kortvågsradio men inget LRC-cert, dock ett vanligt A-cert som radioamatör men det är ju inte samma frekvenser. Brukar använda min anropssignal som vanligt med tillägget M, M (Marine, Mobile) när jag testat den.
  12. Vad var det som gjorde att man valde att överge skeppet?
  13. Har en alkomätare, en Dräger, som tydligen är riktigt bra. Den behöver kalibreras en gång per år och det kostar ca 500Kr. Jag använder den ofta, både till sjöss och hemma innan jag kör bil efter en kväll med fest. Det jag använder den till oftast är att jag blåser under kvällen när jag dricker, då har jag koll på hur det kommer att se ut dagen efter om jag skall köra bil. Jag förbränner drygt 0,1 promille per timme vilken man lär sig efter lite blåsande under en morgon. Ombord på min båt får man gärna dricka en öl eller ta ett glas av något annat, även under segling, man får dock inte bli berusad. Tar man en öl lite då och då med någon eller några timmars mellanrum kommer man inte upp i några alkoholhalter som påverkar omdömet. Jag resonerar som alltid; Att mäta är att veta. Jag köpte alkomätaren efter att ha blivit stoppad "dagen efter" i bil och fick åka in och blåsa på stationen, jag blåste då 0,1 promille och klarade mig men fick en rejäl tankeställare i hur svårt det är att veta om man är 100% nykter eller inte.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy