Jump to content
Sunday 19 May 2019

Gaidin

Medlemmar
  • Content Count

    1,457
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Gaidin last won the day on November 9 2018

Gaidin had the most liked content!

Community Reputation

144 Expert

About Gaidin

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Som sagt så fylldes min cylinder på en YSB12:a men då hade avgaskröken redan rostad och vattned rann genom rosthålet ner tillbaka i cylindern. Men att de skulle ske med en felfri avgaskrök låter osannolikt.
  2. Det är inte mycket diesel som skall komma ut i röret vid varje varv så det kan vara svårt att se. Prova att lufta motorn genom att lossa bränsleröret lite från spridaren, kör sedan startmotorn och när det kommer bränsle ut ur den lite lätt lossade muttern från spridaren, då drar du åt muttern medans startmotorn gå. Så luftade jag alltid min Yanmar YSE och YSB. Och synpunkten på vatten i avgasröret skall du ta på allvar, har själv havererat en vevaxel på det viset, dock så hade avgaskröken då redan rostat sönder.
  3. Har de definierat vattenskoter som ett eget typ av fartyg eller hur tänker de lösa det rent juridiskt?
  4. Det var ju på samma båt Jag tvivlar på att VHF-frekvenser kan ta sig så långt oavsett atmosfäriska fenomen men jag vet inte, vågutbredning är ju en ganska komplicerat vetenskap. Jag skall över Nordsjön i sommar, skall bli intressant att se om vi syns på AIS hela vägen eller bara vissa bitar där vi möter fartyg. Nu är det väl iofs inte så glest mellan fartygen på Nordsjön så vi kanske syns hela vägen, i så fall är det ju bekräftat att någon förmedlar min AIS-signal till Internet.
  5. Om jag inte har fel så fungerar det såhär: Min AIS-signal tas emot av ett fartyg och hamnar då i det fartygets informationsbank, när sedan fartyget skickar ut sin egen AIS-signal, skickar det även med den informationen som det känner till, d v s även min AIS-signal. De fartyg som är inom varandras räckhåll kan då skicka min AIS-information vidare till kedjan av räckvidd tar slut. Man sprider alltså all den information man har, inte bara sin egen. När vi korsade Atlanten och var mitt mellan Cap Verde och Barbados, såg vi fartyg på AISen utanför Brasiliens kust.
  6. Jag rör ner partiklarna igen, rör man lite försiktigt är det ingen fara med konsistensen. När jag kolsyrade vindruvor körde jag med en kolsyrepatron, de är dessutom lite billigare än de med lustgas i, jag tror det tog någon timme. Ja, patronen töms genom att den punkteras, det går alltid åt en patron. Jag tror inte man kan använda den till flytvästen eller livbåten, det är lite mindre patroner.
  7. Såg att det även börjats prata om souse Vide. Skall jag hålla sifonen varm, eller vill att vätskan (Typ smält smör) skall hålla en viss temperatur över tid, ställer jag sifonen i min souse vide. Souse vide ombord vore inte fel! Det vore ett kul projekt att ha en termostatsyrd gasolspis för souse vide Grundieén med souse vide är att ha ett vattenbad med samma temperaur under lång tid. Man lägger sedan sin ingrediens (Kött, fisk, kyckling, ägg...) i en plastpåse och tar ut all luft, sedan låter man det helt enkelt ligga i vattenbadet. Allt från en timme upp till flera dygn.
  8. Jag har ju bara testat min egen ISI Gourmet Whip så jag kan inte uttala mig om andra men innan köpet läste jag på en del. Det som skiljer ISI från många andra är att ISIn klarar varma vätskor. Skall man bara vispa grädde så fungerar en billigare variant säkert lika bra, det är ju ungefär halva priset. Jag är lite nördig även när det gäller matlagningsprogram på framförallt lyxkrogar, när man ser en sifon på en sådan restaurang är det alltid en ISI.
  9. Ytterligare en sak som slog mig. Trycket i sifonen gör att marinering och infusioner går snabbare. T ex kan man göra egen Limoncello på under en timme. Då sprutar man ju inte ut vätskan genom ventilen utan tömmer och öppnar sifonen för att hälla ut innehållet. Med tanke på att patronerna innehåller lustgas kan man ju alltid ha lite skojigt när man ändå skal tömma ut gasen 😄
  10. En sak att tänka på är att det inte går att ha för stora ingredienser, de måste kunna passera genom ventilen så persiljesmör med persiljan kvar i kan nog bli knepigt. Jag brukar alltid sila det jag häller i sifonen, annars är det lätt att det täpper till sig. Själv brukar jag, när jag gör smaksatt smör, låta smöret ligga kvar på svag värme i kastrullen ett tag så alla smaker sprider sig. Sedan kan man hälla det i sifonen genom en sil, skumma upp smöret och sedan hälla tillbaka det man silat bort. Köp inte den stora (1 liter) om du inte verkligen behöver den, det går åt två patroner (Ca 8kr/st) för att få upp trycket i den, den jag har på en halvliter klarar sig med en patron. Några av godsakerna jag gjort i den är: Grädde som jag infuserat champinjoner i, Stek champisar, häll på grädde och låt stå ett tag, sila ner grädden i sifonen och spruta sedan tillbaka på champinjonerna. Grädde med smält Chevré, sila och skumma, ett jättegott chevréskum, om man nu tycker om yllekofta i maten. Jag är inte mycket för desserter men det finns ju hur mycket som helst man kan göra med grädde och diverse frukter. Eller skum på annat än grädde såklart. Det mesta med fett eller proteiner går att skumma med lustgas. Äggula och buljong, bara äggvita (Smidigt när man gör ostsufflé)...
  11. Grädden blir fluffigare och mer voluminös så du får helt enkelt ta lite mer grädde. Skall du ha den i varmt kaffe så smälter den ju ändå när den värms.
  12. Just ISIs sifon kan hantera varma vätskor vilket gör att du kan hälla i smält smör t ex. Lite brynt smör i sofinen med en tesked soja blir ett härligt smörskum. Smält smör med äggula är ju en bas till många såser (Bea o s v) När jag skummar upp saker har jag en patrun med lustgas men det finns även med kolsyra vilket man kan ha till att kolsyra vatten med, eller vindruvor och annan frukt, det är ganska häftigt att äta kolsyrade vindruvor.
  13. Eftersom jag är notoriskt lat och även matlagningsnörd så har jag löst mitt gräddvisparproblem med en sådan här. Den fungerar dessutom utmärkt att skumma upp såser, fixa goda puréer och en massa skoj.
  14. Jag tror att Raceboats inlägg var lite ironiskt med en lite känga till de som inte tror att man kan segla runt på oceanerna lite hur man vill. Oceanseglarklubben (Och även JordenRuntSeglarKlubben) är en väldigt seriös samling seglare.
  15. Skall du till Thailand är nog en vanligare väg att åka genom Panama och sedan ta sig vidare västerut. Köpa båt på plats?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy