Jump to content
Friday 19 July 2019

Gaidin

Medlemmar
  • Content Count

    1,465
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Gaidin last won the day on November 9 2018

Gaidin had the most liked content!

Community Reputation

146 Expert

About Gaidin

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tänk på att alla planer är värdelösa, men planeringen är livsviktig!
  2. Varför skall du söka tillstånd för att ha båten i trädgården? Det borde inte kräva något tillstånd, även om du hyr fastigheten.
  3. Det är ganska vanligt att passadvindarna går så långt söderut som Kap Verde, då ligger det ju på vägen och det är inte alls dumt att stanna till där. Har man dessutom haft stiltje från Kanarieöarna och söderut, som vi hade 2013 då jag seglade över Atlanten, är det ett bra ställa att stanna till och tanka på. Vi hade inte mycket bränsle kvar när vi närmade oss Mindelo så vi stack in och tankade och sedan åkte iväg igen, jag var inte ens av båten så jag vet inte om jag varit på Kap Verde eller inte När jag själv skall över Atlanten 2021 så tänker jag lägga in Kap Verde som delmål. Dels kortar det resan på öppet hav och delar den i två delar, och dels tycker jag Kap Verde verkar trevligt. Det dröjer ju länge innan man kommer till Afrika igen tänker jag.
  4. Det någon reagerade på var nog inte din inställning till att stanna ombord, jag har samma inställning, men det kan alltid dyka upp omständigheter som förändrar det. Du värderade en annan seglares beslut när du inte var på plats och hade all info. I en överlevnadssituation är man inte samma stabila gubbe som hemma i soffan. För några år sedan lämnade en väldigt erfaren besättning en flytande Swahn på Atlanten. Varför? Jo, efter 2 (Två!) helvarv med båten uppochner så tappade de livflotten. När det då dök upp ett lastfartyg inom räckhåll var det ett moget beslut att överge båten, hade de inte gjort det och fått ett haveri hade de saknat livbåt.
  5. Det är en Najad 390. Kölen är halvlång båten är generellt väldigt stabil. Förra ägarna seglade henne jorden runt under fem år, både i storm och stiltje men fick aldrig en knockdown och seglade sig alltid ut från stiltjen med gennackern, som gav 0,1-0,3 knop. Det är ytterst sällan 100% stiltje.
  6. Det kan ju också vara så att masten lutar lite, det drar ju med sig båten.
  7. Skall segla till Skottland i sommar och hade förra året lite problem med generatorn. Jag har köpt ett bärbart bensindrivet elverk från Biltema, kostade strax under 5000kr. Detta är uteslutande en reservlösning om jag får problem med generatorn igen. Angående att bensin skulle vara bättre än diesel, det håller jag inte med om. Bensin åldras snabbare, är betydligt mer brandfarligt och mycket mer flyktigt. Jag kommer att ha några dunkar med diesel och en dunk med bensin surrade på fördäck. Bensinen är för jollemotorn och elverket om det skulle behövas. För närvarande har jag ingen annan laddning ombord, solpanelerna verkar ha fått problem och vindgeneratorn har troligen kabelbrott. Vindgeneratorn löser jag troligen under resans gång men panelerna får vänta till nästa år. Skall byta dem och regulatorn till lite nyare grejor. Båten är ny för mig, det är därför jag inte kommit längre 😃
  8. Det med sittplatser i hytterna, i de flesta för- och akterhytter är ju kojen delad som ett V, då sitter man bra. Frågan är ju om det skall vara en fåtölj eller bara en bänk att vila rumpan på. T ex i en Najad 343, som jag har/har haft, sitter man bra både fram och bak. Ståhöjden är iofs inte 2m men strax under 195, även i förpiken, så att hitta en båt under 40 fot som har utrymmet TS vill ha är nog ingen omöjlighet. Däremot elmotor på en så tung båt kommer att kräva oerhörda mängder batterier med tagens teknik men vem vet hur det ser ut om tio år?
  9. Som sagt så fylldes min cylinder på en YSB12:a men då hade avgaskröken redan rostad och vattned rann genom rosthålet ner tillbaka i cylindern. Men att de skulle ske med en felfri avgaskrök låter osannolikt.
  10. Det är inte mycket diesel som skall komma ut i röret vid varje varv så det kan vara svårt att se. Prova att lufta motorn genom att lossa bränsleröret lite från spridaren, kör sedan startmotorn och när det kommer bränsle ut ur den lite lätt lossade muttern från spridaren, då drar du åt muttern medans startmotorn gå. Så luftade jag alltid min Yanmar YSE och YSB. Och synpunkten på vatten i avgasröret skall du ta på allvar, har själv havererat en vevaxel på det viset, dock så hade avgaskröken då redan rostat sönder.
  11. Har de definierat vattenskoter som ett eget typ av fartyg eller hur tänker de lösa det rent juridiskt?
  12. Det var ju på samma båt Jag tvivlar på att VHF-frekvenser kan ta sig så långt oavsett atmosfäriska fenomen men jag vet inte, vågutbredning är ju en ganska komplicerat vetenskap. Jag skall över Nordsjön i sommar, skall bli intressant att se om vi syns på AIS hela vägen eller bara vissa bitar där vi möter fartyg. Nu är det väl iofs inte så glest mellan fartygen på Nordsjön så vi kanske syns hela vägen, i så fall är det ju bekräftat att någon förmedlar min AIS-signal till Internet.
  13. Om jag inte har fel så fungerar det såhär: Min AIS-signal tas emot av ett fartyg och hamnar då i det fartygets informationsbank, när sedan fartyget skickar ut sin egen AIS-signal, skickar det även med den informationen som det känner till, d v s även min AIS-signal. De fartyg som är inom varandras räckhåll kan då skicka min AIS-information vidare till kedjan av räckvidd tar slut. Man sprider alltså all den information man har, inte bara sin egen. När vi korsade Atlanten och var mitt mellan Cap Verde och Barbados, såg vi fartyg på AISen utanför Brasiliens kust.
  14. Jag rör ner partiklarna igen, rör man lite försiktigt är det ingen fara med konsistensen. När jag kolsyrade vindruvor körde jag med en kolsyrepatron, de är dessutom lite billigare än de med lustgas i, jag tror det tog någon timme. Ja, patronen töms genom att den punkteras, det går alltid åt en patron. Jag tror inte man kan använda den till flytvästen eller livbåten, det är lite mindre patroner.
  15. Såg att det även börjats prata om souse Vide. Skall jag hålla sifonen varm, eller vill att vätskan (Typ smält smör) skall hålla en viss temperatur över tid, ställer jag sifonen i min souse vide. Souse vide ombord vore inte fel! Det vore ett kul projekt att ha en termostatsyrd gasolspis för souse vide Grundieén med souse vide är att ha ett vattenbad med samma temperaur under lång tid. Man lägger sedan sin ingrediens (Kött, fisk, kyckling, ägg...) i en plastpåse och tar ut all luft, sedan låter man det helt enkelt ligga i vattenbadet. Allt från en timme upp till flera dygn.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy