Jump to content
Wednesday 13 November 2019

Gaidin

Medlemmar
  • Content Count

    1,477
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Gaidin last won the day on November 9 2018

Gaidin had the most liked content!

Community Reputation

156 Expert

About Gaidin

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är faktiskt det som är tanken. Är dock lite missnöjd med raspberryn än så länge, den skulle må bra av lite bättre prestanda, zoom och scroll går ganska trögt men det kommer nog en ny generation innan jag sticker iväg. Tack för synpunkterna allihop! Det blir nog en ny plotter och den gamla som reserv och sedan bildskärm i sittbrunnen. Skall skruva isär lite själv och se om det kanske är något man kan laga själv.
  2. I min båt sitter sedan jag köpte den en Raymarine eS127, en 12" multifunktionsskärm med pekfunktion. Nu har pekskärmen börjat trycka lite själv som den vill och slutat ta emot tryckningar i ytterkanterna på skärmen. Jag kollade med Raymarine och de har fasta priser på reparation, man skickar in sin plotter och får en reparerad tillbaka. Priset för detta är £950 ☠️ En ny motsvarande plotter kostar knappt 25000kr så det är ju halva priset mot en ny. Däremot får jag ju en ny 9" för samma pris som reparationen kostar och jag måste nog säga att storleken på plottern är inte så viktig för mig, nu är den ju t o m en del i vägen (Sitter på rattpidestalen, utsvängbar). Så lite stöd här, kära medlemmar? För- och nackdelar? En ny plotter är ju en ny plotter, 9" eller 12" De nya Axiom-skärmarna verkar dock inte ha knappar eller rattar över huvud taget och med tanke på hur det gick för min touchskärm är jag lite skeptisk till att rationalisera bort reservrutinerna. Det är inte heller livsviktigt att det är just Raymarine, jag har inget nätverk i båten, logger och AP är Simrad, Vind är Garmin och ekolodet är Interphase, AISen är en TrueHeading så jag har de flesta fabrikaten Till saken hör att jag år 2021 sticker iväg på långsegling utanför mina sjökorts trygga område och jag kommer inte att köpa digitala sjökort för hela världen så användningen av skärmen är framöver inte jätteviktig. En kul grej med den befintliga eS127:an är att den har HDMI-ingång och jag tänker mig att jag kan använda den i sittbrunnen till min datornavigation...
  3. Jag tycker jollen i den första filmen var kul med genomskinlig botten.
  4. Har hört att all annan såpa än brunsåpa löser upp fettet i teaken, stämmer det? Som alternativ till Boracol för att ta död på beväxtlighet fungerar ju klor bra, det bleker dessutom teaken.
  5. Gick själv Thyborön till Peterhead nu i somras, 76 timmar tog det med kuling i motvind nästan hela vägen. Jag rekommenderar absolut att ta utsjöskepparen eller skaffar dig motsvarande kunskaper på annat sätt. Det är gott om tidvatten runt brittiska öarna. Väl på plats kan man prata med andra seglare för att få tips och gamla skräckhistorier om eddies, väggar av vatten och annat roligt Båten fungerar säkert bra, se bara till att åka i rätt väder och var ordentligt förberedd.
  6. Lokal mat finns på marknaderna också, inte bara på restauranger. Jag som är matnörd brukar ofta diskutera recept av de jag köper råvarorna av. Streetfood är också väldigt kul, och billigt.. Jag seglar med låg budget och tänker lägga det största fokouset på min resa på maten och kulturen runt.
  7. Vet inte om jag är med på vad du skriver, du verkar ha tappat något ord men... Jag är en "vanlig" seglare utan youtubekanal och inkomst därifrån. Inte särskilt rik heller, har bara sparat undan en påse pengar och sålt huset...
  8. Det enda intyg du behöver är SRC om du skall prata på VHF, vilket du kommer att vilja. Skall du genom vissa kanaler i europa behöver du kanalintyg men det är ju en valfri väg att ta, du behöver inte gå genom kanalerna. Har du en båt, inte ett skepp, behöver du inget intyg för att framföra den. Jag vet inte vad som krävs genom Panama. Däremot är det "Good to have" Utsjöskepparen, dels för att utbildningen ger dig bra kunskaper men det ser även snyggt och seriöst ut om det skulle dyka upp någon nitisk tjänsteman som gillar stämplar. Det finns sedan andra papper som du behöver. Bevis på att din båt är din, t ex registreringspapper, själv har jag min båt registrerad i fartygsregistret hos trafikverket, men det finns alternativa register, t ex kryssarklubben. Ansvarsförsäkring hade jag inte åkt utan, jag vet inte om vissa länder kräver det, men vissa marinor gör det.
  9. Mycket är nog också valfritt som kan anpassas till sin egen budget. Försäkring och mat kan ju variera efter smak, ligger man mycket eller lite på svaj eller i marinor? Gör man mycket själv med reparationer och lagar grejor i stället för att köpa reservdelar så blir ju förhållande också annorlunda. Men tårtan var ändå intressant, den ger ju en fingervisning på vad man kan planera för.
  10. Är det ens säsonger längre? Säsongerna blir längre och längre p g a klimatförändringarna. I indiska oceanen pratar man i dag inte längre om tyfonsäsonger; de kommer året runt. Så länge det finns säsonger så får man ju hålla sig undan från de bälten cyklonerna far fram. Stilla havet sträcker sig ju ganska långt i nord- och sydlig riktning så det är ju inget problem att hålla sig undan, precis som alla andra långseglare gör. Dessutom kommer sällan de tropiska stormarna utan förvarning om man har vettiga väderprognoser så jag är egentligen inte bekymrad så länge jag är ombord, det blir ju värre när man lämnat båten för att besöka Sverige emellanåt.
  11. Själv sticker jag iväg 2021 men har inte som mål att segla jorden runt. Mitt mål är att segla till Stilla havet och bo på båten tills hälsa eller ekonomi sätter stopp, då får jag segla hem igen. Troligen har jag då gjort ett varv runt jorden men oavsett det så har jag levt i den miljön jag vill, sett det jag vill och skapat mig min egen livsstil. Sedan får det kallas vad det vill.
  12. Tänk på att alla planer är värdelösa, men planeringen är livsviktig!
  13. Varför skall du söka tillstånd för att ha båten i trädgården? Det borde inte kräva något tillstånd, även om du hyr fastigheten.
  14. Det är ganska vanligt att passadvindarna går så långt söderut som Kap Verde, då ligger det ju på vägen och det är inte alls dumt att stanna till där. Har man dessutom haft stiltje från Kanarieöarna och söderut, som vi hade 2013 då jag seglade över Atlanten, är det ett bra ställa att stanna till och tanka på. Vi hade inte mycket bränsle kvar när vi närmade oss Mindelo så vi stack in och tankade och sedan åkte iväg igen, jag var inte ens av båten så jag vet inte om jag varit på Kap Verde eller inte När jag själv skall över Atlanten 2021 så tänker jag lägga in Kap Verde som delmål. Dels kortar det resan på öppet hav och delar den i två delar, och dels tycker jag Kap Verde verkar trevligt. Det dröjer ju länge innan man kommer till Afrika igen tänker jag.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy