Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Muggevvigge

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Muggevvigge

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej igen och stort tack för alla svar på tidigare frågor! Ja, mitt första båtprojekt rullar på så sakteliga. Har skrapat och slipat en första vända runt om hela båten och blir glad varje gång jag tittar på det vackra röda träet. Ska nu ge mig på en andra och tredje slipning. Kan 120 och 240 funka som slippapper? Behövs det ännu finare? Om jag förstått det rätt: Betsa först, sedan olja och sist fernissa? Har hittat en underbar bets som heter ZAR 140 Merlot. Någon som har erfarenhet av ZAR:s produkter? Det lilla jag läst verkar i alla fall bra. Efter betsning, vad lägger jag bäst på för olja? Roslagsmahogny? Behöver man fylla ut springan mellan friborden med något för att minska risken för läckage? (Se bild) Runt en del av träpluggarna har det kommit fram något mörkt, ser ut som fett. Tycker det ser trist ut, men vill heller inte slipa ner hur mycket som helst i träet och jag vet ju inte om det ens försvinner om jag slipar ner ännu mer. Jag kanske bara ska strunta i det och kanske en mörkare bets, olja och fernissa tar bort det tydliga. (Se bild) Vad göra med skrovet under vattenlinjen? Har förstått att slipa det helt trärent inte är bra och onödigt. Vad gör jag då med springorna mellan borden? Det sitter något gammalt klet (Ettan?) mellan, men jag kanske bara ska fylla på med något nytt. Bitumen? Är det något annat specifikt jag behöver göra för att hålla det så tätt som möjligt den dag båten ska i havet? Jag frågade om tjära i mitt förra inlägg, men det röstades ned. Måste också fråga om trimplanet i aktern. (Se bild) Det är ju helt manuellt, känns gammalt men i fint skick. Är det någon som vet när trimplan i den här formen började användas? Ska man tro att båten är vinglig som tusan när man kör? Att det är därför de satts på eller kan det vara original? Planen för båten är att betsa och olja skrovet innan vintern. Visst är det bättre att vänta med fernissa till våren med lite torrt väder? Tittar man invändigt i båten (Se bild) verkar ju förra fernissningen inte gått något vidare... Där finns det jobb att göra. Det blir alltid strul när jag ska lägga upp bilder, men jag ska försöka! Som alltid oerhört tacksam för feedback. Ha det gott!
  2. Hej alla! Som förstagångsägare av en gammal träbåt läser man allt som går på nätet. Mycket kommer från er med er enorma kunskap, vilket är oerhört tacksamt för en nybörjare. Jag har kommit en bit på väg med skrapandet och slipandet, men nu börjar också frågorna komma om fortsättningen. Mycket går tacksamt att läsa i gamla trådar, men jag tänker att material och verktyg kanske förändras och utvecklas med åren, även om det just inom träbåtsvärlden vara det gamla som funkar bäst. Hursomhelst, följande frågor har jag: 1/ När det kommer till behandling av träet, är det rätt uppfattat att betsa, olja och sedan fernissa? Jag vet att många avråder från att fernissa t.ex. däcket då det lätt blir halt, men jag tycker det är så jäkla snyggt! En del i detta är att jag egentligen vill ha själva däcket där det är nåtat i en ljusare färg än övriga båten som jag vill ha riktigt mörk. Som jag har förstått det är det oftast en annan träsort, typ Oregon Pine ihop med mahognyn som ligger ihop då man gör så, men allt på båten verkar gjort i samma vackra röda Hondurasmahogny. Går det ändå att med bets få fram en ljusare ton i t.ex. däcket, tror ni? Eller ska man köra samma bets över hela? 2/ Lägger man någonting för att täta mellan borden ovanför vattenlinjen? Jag tänker att det kommer ju ändå i kontakt med vattnet, även om de delarna kanske inte ligger i vatten. Kanske samma som nedan? 3/ Jag har förstått att det finns en hel del mer eller mindre kladdiga produkter och metoder för att täta skrovet. Jag fastande för Bitumen. Rätt eller fel? 4/ Skrovet är idag målat med någon svart färg och det sitter en slags gegga mellan springorna. Läste någonstans att man inte ska skrapa ner botten till trärent, utan bara se till att allt ser schysst ut och sedan måla på igen. Men ska jag inte pilla ut den gamla geggan (Ettan?) Innan jag använder typ Bitumen? Hur vet jag att den färg jag målar nytt med funkar på den gamla? Tjärar man båtar nuförtiden eller är det dumt? Tänker att det har man väl gjort i 1000 år, men det kanske finns bättre metoder och medel nu. 5/ De nåtade däcken är tre. Ett i aktern, ett övre fördäck och ett nedre i fören. Det aktre ser tätt och fint ut i nåten. Jag har grovslipat och det verkar hålla ihop utmärkt. Behöver jag ändå nåta om, tror ni? Det övre däremot har jag tagit bort all nåt i, då det såg risigt ut och en del av träet rest sig någon millimeter. Jag har kört med nåtkniv och skrapa och fått det så rent det går i springorna och jag har skrapat och grovslipat och det ser bra ut. Vad lägger jag i som nåt? Det ska ju gå att lacka över, tänker jag. TEC 7 rekommenderar många, men det är väl inte idealiskt att lacka över? Förslag? Det vettigaste jag hittat verkar vara det billigaste, så då blir man ju misstänksam. Biltema Multibond. Det kommer mer frågor framöver, men det snurrar tillräckligt i skallen med dessa. Tacksam för all feedback, då detta är otrampad mark för mig, men det är fan så härligt med träbåt. Fast den ligger på land!
  3. Hej och tack för feedbacken! Uppskattas! Ja, det är ju min första träbåt och jag älskar varje minut jag får gå och pilla med nått. Även att skrapa! Om du är uppväxt med träbåt så minns du kanske känslan😀😀 Visst är det mycket jobb, men jag har ingen stress. Kommer den i vattnet nästa år är det bra, annars får det bli året därpå. Kom bilderna upp förresten? Ha det gott! /R
  4. Downloads.... Jag bryter ihop.... /R
  5. Nytt försök med bilder och lite mer om spaningen. Jag fick en bild av Johan på Swedish Classic Boats om en Forslund från 54 med väldigt snarlikt skrov. Jag hittade också filmen från AB Sjöexpress som hittade den fina Forslundaren fråm 53 i en lada. Samma där. Allt är inte likt, men väldigt mycket både i skrov och detaljer. Har förövrigt plöjt igenom allt jag kunnat på webben. Lasse L:s förslag ska jag förstås gå vidare med och se vad det ger. Jag har kommit en liten bit på väg med skrapandet och frågorna börjar komma allt mer. För övrigt har allt jag hittills gjort vart kul, utom ta bort den gamla nåten. Inte kul... Det blir kanske en ny tråd inom kort då arbetet kommit lite längre. Än så länge är det ju grovgöra. Hoppas nu bilderna kommer upp.... Det ligger ett gäng, små bilder bifogade nedan där det står färdig på, men jag ser ingen..... Ha det gott alla! IMG_3127.HEIC IMG_0594.HEIC IMG_1854.HEIC IMG_3336.HEIC IMG_5569.HEIC IMG_6396.HEIC IMG_6861.HEIC IMG_8318.HEIC IMG_8976.HEIC IMG_9149.HEIC IMG_9532.HEIC IMG_0221.HEIC
  6. Tack Peter_K. Tyvärr lirar det inte ändå. Får bara upp att jag kan ladda 9,77 mb. Inga bilder. Surt....
  7. Tack Lasse-L för tipset! Det ska jag göra bums. Lintott, jag är nog lite för osmart. Jag hittar inget plustecken någonstans...
  8. Jag köpte båten i Uppsala och nu ligger den och pryder vår trädgård utanför Åkersberga i lilla Björnhuvud. Ingen av de tidigare ägarna verkar ha någon koll på ålder eller ursprung.
  9. Verkar tyvärr inte som att jag kan lägga upp fler bilder. Tydligen någon maxgräns som jag antar att jag nådde med de tre första. Sorry.
  10. Har tagit ett par bilder till. Lite svårt att få till snygga kort med dubbla presseningar över båten...
  11. Ha, ha! Ja du, frugan delar nog inte den uppfattningen fullt. Ännu! Tack för supporten!
  12. En tanke. Jag vet att snickare förr i världen gärna lämnade någon form av märke efter sig, för att omvärlden i framtiden skulle kunna se vem som gjort bygget. Tänkte att båtbyggare kanske också ville göra det, men jag kanske är helt fel ute på det. I så fall, var skulle man gömma det märket? Tror inte det skulle vara det första man ser. Men vad vet jag. Bara en tanke, som sagt.
  13. Spännande! Jag kan ta lite fler detaljbilder och lägga upp under dagen, så kanske du/vi/alla får en hint eller två. Vad vet man om trimplan från förr? När började man använda det och har det funnits på några andra Forslundare som du vet? Tänker också på den lilla träbågen vid kapellet. Var det något som var vanligt förr i tiden? Tack för ditt engagemang!
  14. Kul att man har en "stor" båt! Fast kanske lagom roligt när man ska lära sig lägga till med åtta meter bår och rak axel..... Den som lever får se!
  15. Tack Rascal! Hm, än rörigare som sagt. OK, då låter det ju mer som jag borde söka den gode Hennings båtar. Tack för den infon! Sedan vet jag inte om mina åtta meter räknas som större ruffbåt... Kanske inte, men jag ska absolut kolla.
×
×
  • Skapa nytt...