Jump to content
Friday 18 June 2021

PerWe

Medlemmar
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About PerWe

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

211 profile views
  1. Att fyrbladiga inte är bästa toppfartsproppen har jag hunnit lära mig. Skulle jag byta till 17P innebär det ungefär samma fart som idag fast vid 6200rpm, då är frågan när mår motorn bäst? Jobba med lite högre rpm och lättare eller med lägre rpm och tyngre? Och den frågan gäller ju då över hela registret.
  2. Jag vill trimma för att få motorn att gå så pass fint som den är tänkt att kunna gå, toppfart vs varvtal visar att det finns lite att justera i detta fall(tror jag), därav trimningen. Samt att det kan vara kul . Marschfarten kommer nog vara ganska samma lika. Hänsyn ska vi alla visa, oavsett toppfart.
  3. Hej, Går i funderingar på att eventuellt uppgradera min Verado 300 V6 -17 om det är möjligt. Önskar förslag på firmor som anses kunna detta för att diskutera vad jag ev kan förvänta mig. Varför trimma: Idag har jag en 4 bladig Revolution 4 19P och med denna får jag en toppfart på ca 42.6kn men motorns varvtal är 5750rpm vilket är 50rpm under max rpm intervallet som är 5800-6500rpm. Har även testat 3 bladig Enertia 19P och då fick jag 46.5kn på toppen vid 6000rpm, som fortfarande är liiiite lågt i intervallet. Så det låter som Enertian är det jag skall gå på men vill helst behålla fördelarna med den 4 bladiga. Så min tanke är att med lite mer effekt kommer motorn upp i varv, går mer rätt inom tänkt intervall och jag behåller den 4bladiga proppen. Båten går egentligen bra som är en Flipper 760DC, vid testerna var vi lite överlastade för test, vi hade full tank och 3 personer i båten. Som sagt, önskar förslag på firma som pysslar med uppgradering av Mercury för att se vad jag kan förvänta mig, tar gärna även emot synpunkter på mina funderingar. /Per
  4. Tack för all hjälp, jag testade även Victron Community där jag fick svar att det är 14.4v som gäller för Victron batteriet
  5. Detta kunde jag hitta på Victrons hemsida: Normal 14.2 -14.6 och fastest 14.6 - 14.9 Och på batteriet står det Cycle use: 14.4 - 14.7 Men det gjorde det inte lättare för mig att välja 14,4 eller 14.7 eller?
  6. Aha! Ja startbatteriet är som sagt Nordmax AGM 100Ah och till förbrukningen valde jag Victron AMG Deep cycle 110Ah. Då ere bara å söka upp infon på resp batt, men inte så konstigt då att det kan vara lite olika
  7. Hej, Tittade på den CTEK bilden tidigare idag då jag alltid tyckt att CTEK verkar ha koll och grejorna har alltid funkat. men där står det klart och tydligt 14.7v Har alltid kört CTEK till mina racehojar. Leverantören är Batteripoolen och batteriet är Nordmax AGM 100Ah, som skall användas som startbatteri. Första tidiga infon jag fick var 14.4v från flera håll, men under dagen har jag börjat svänga över till 14.7v då det är nog övervägande 14,7 rekommendationer som jag hittar men det är inte svårt att hitta 14.4v rek för AGM, därför blir jag ju lite frustrerad eftersom jag inte vet.
  8. Nu med laddaren på plats & fungerande upptäckte jag snabbt att batterierna var halvslut resp helkass, så jag köpte nya AMG anpassade för resp uppgift, start resp förbrukning och dessa vill jag självklart ladda & underhålla på bästa sätt för att få dem att hänga med så länge som möjligt. Och nu då till den STORA frågan, vilken laddspänning skall användas till AMG batterier? Ska laddaren ställas in på 14,4 eller 14,7? Nedan bild är saxad från en annan tråd här på forumet och där står det tydligt 14,4v och samma info har jag fått från en vad jag uppfattat som betrodd källa då han driver företag med båtar/båtservice mm,. (Tror att Tudor är uppgiftslämnare för bilden) Samtidigt fick jag denna info då jag frågade tillverkaren av det ena batteriet: """Hej Per, AGM & Gel-batterier är mer trögladdade och kräver då en högre laddspänning än ett traditionellt syra batteri. Skulle man sätta ett AGM-batteri på laddspänning 14,4V så blir batteriet ej 100% full laddat. Men man skall göra precis som du gjorde, att fråga batteritillverkaren/leverantören om man är osäker. Mvh Per""" Och surfar man runt på nätet upplever jag samma sak, åsikterna går liksom isär om vilken laddspänning som är bäst anpassad för AGM. Jag har ingen "AGM knapp" på laddaren utan jag måste välja 14.4 alt 14.7 Så frågan lyder alltså: Vilken laddspänning väljer jag till mina AGM batterier? /Per
  9. En annan enkel grej att kolla kan vara locket som ofta finns i aktern vid "motorbrunnen". Vet ej om du har det på din, men den funkar väl som inspektionslucka. Sitter locket dåligt eller har skadad oring/packning kan du få in vatten den vägen när båten ligger & guppar på sjön då det sköljer över kanten vid motorfästet. Igenom detta hål kan du oftast även se akterspegelns insida, kanske kan du se vart det har runnit. Har hänt mig då locket suttit dåligt
  10. Stort tack till alla, ska nu ut på jakt efter lite 6mm2 pryttlar
  11. Stämmer, det var den infon jag gick på. Hittade ingen annan info så jag gick på denna 🙄 Man lär så länge man frågar😉
  12. Hej stämmer att det var den infon som jag tog som kabeldimension, då jag inte kunde hitta ngn annan info. kan tycka att det på ngt sätt borde stå ngn rekommendation men har inte hittat det
  13. Jag har nog inte tänkt att vänta så länge, tänkte bara göra en sak i taget. Solcellerna är nog på plats innan sommarn börjar på riktigt Däremot blir jag lite fundersam över hur grova kablar jag skall ansluta mellan laddaren & batterierna. I produktbladet står det Batterianslutning 13mm2(AWG6), men efter lite sökande har jag förstått att 13mm2 inte finns att finna, iaf inte på "normala" inköpsställen. 10mm2 är då för klent så då får det bli 16mm2. Sen har jag läst mig till här på forumet att pluskabeln ALLTID ska säkras av, men behövs det med en så pass grov kabel? Har sökt lite och inte lyckats finna ngn slim & smidig säkringshållare där 16mm2 kabel får plats. Ställde även frågan i båttillbehörs butiken där laddaren köptes och fick svaret: Nä det behövs inte. Laddaren ger som MAX 15A per utgång, Laddaren i sig är säkrad internt med en 20A säkring. Min gissning är att det skulle gå bra med mindre kabelarea, men jag vågar inte gissa. Någon som kan detta & kan komma med ett utlåtande på tillräcklig kabelarea?
  14. Hej, Stämmer att den extra utgången är för ett extra framtida batteri, iaf är det tanken, om det händer eller inte får vi se. Båten är ny för mig inför säsongen så vi får se hur förbrukningsbanken håller, har inte jättemycket grejer som drar ström men kylbox och smågrejor finns ju. Ska senare lägga till en solcells lösning till förbrukningen, de får helt enkel räcka för denna DC med enklare övernattningsmöjlighet. Att ladda startbatteriet så var min tanke, varför inte om möjligheten finns?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy