Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Mundicott

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Mundicott

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, jag köpte en begagnad, tvåtakts Yamaha 115 hk från typ 2001 förra året. Den gick felfritt första säsongen, men i år trilskas den lite. Dels tappar den kraften i höga farter, dels tjuvdör den på tomgång i låga varv. Efter ca 4000 varv ökar inte farten längre med gaspådrag; har tappat ca sex knop maxfart från 34 till 28. När den går på tomgång dör den ibland, även när den är varm. Har tvättat botten på båttvätt, men knappt någon skillnad. Nån som är skicklig på sånt här? Smuts i förgasaren? Tacksam för svar Emil
  2. Tack för alla svar! Jag gör helt enkelt ingenting med botten. Får leva med det lilla estetiska gruset i ögat när jag ser den gamla spräckliga färgen ovanför vattenlinjen i fören. Men, det spelar ingen roll..
  3. Vad är det värsta som kan hända om jag inte målar? Att jag får blåsor antar jag? Hur svårt/dyrt är det att åtgärda och hur stor är sannolikheten? Nån som vet? Är vid båten nu och kan konstatera att det inte är målad någon primer. Det är bottenfärg direkt på plasten. 1. Ta bort färgen och köra omålat 2. Låta färgen vara kvar och låta bli att måla 3. Ta bort färgen och lägga på epoxi 4. (min pappas förslag) måla bottenfärg utan att göra nåt annat Hmm...
  4. Ja, det är svårt också att avgöra hur mycket data som ligger till grund för påståenden om exempelvis vatteninträngning och effekten av denna. Bra, du menar alltså att det inte behöver ligga något alls på gelcoaten? Om jag slipar bort färg, eller löser upp den och skrapar, så skadar inte det på nåt sätt heller? Jag tror att jag ska tänka på fiskarna genom att inte måla. Då mår de nog bäst
  5. Ja, jag håller med dig egentligen. Behandlar man inte gelcoaten på något sätt alls då? Kör man helt obehandlat? Och ..bör jag ta bort de sista färgresterna?
  6. Jag kör den i Stockholms skärgård
  7. Hej! Förra året köpte jag en begagnad Yamarin 5910cc. Den var då bottenmålad. Under säsongen såg jag att färgen släppte ganska mycket. Den flagnade alltså. När jag tog upp den och använde högtryck släppte 75% av all färg direkt typ. Jag tror att den förra ägaren körde omålat alla år innan han bara slaskade på färg utan primer inför försäljningen. Låter det som en rimlig gissning? Nu kan jag inte bestämma mig. Slipa av den lilla färg som är kvar och köra omålat, eller lägga på några lager primer och sen måla? Om jag målar, finns det risk att vatten som redan trängt in i gelcoaten orsakar bölder? Om jag inte målar, vad ska jag då tänka på? Tacksam för klok input! (Förlåt, kanske la detta i fel forum? Kan jag flytta tråden själv?)
  8. Ja det finns ju verkligen både för- och nackdelar med både 4 och 2. Kanske är en gammal tvåtaktare från Yamaha hyfsat driftsäker? Jag hade gärna haft ljudnivån hos en 4-taktare.. men.. Nu har jag köpt en båt! Det blev Yamarinen jag nämnde ovan. Lite oklart med servicehistoriken vilket är en osäkerhetsfaktor, men få gångtimmar _uppger_ säljaren. I morgon ska jag köra ner den från Singö med mina lite ringrostigs navigeringskunskaper. Håll tummarna. Tack för alla synpunkter! mvh Emil
  9. Tack för din synpunkt! Såg en film på youtube nyss där en kunnig människa visade vad man bör göra när man köper begagnad motor. Kompressionstest, tömma ut olja, plocka av propellern med mera. Låter ju bra, men det är knappast nåt jag har nerver att göra när man står där med säljaren. Finns det når enkelt men smart att göra? Provköra kanske helt enkelt?
  10. Har tittat på några av dem, ja. Tack för tips. Ska kolla på en båt idag. Motorn är en Yamaha, 2-takt, 115hk, från 2001. Säljaren uppger endast 120 gångtimmar. Vad tror ni om det? Risk att den rostat sönder om den gått så lite? Vågar man köpa en motor från 2001?
  11. Tack för input. Det låter som ett klokt råd. Just nu är hetaste kandidaten en yamarin 5910 cc, med en 2-takts Yamaha på 115hk. Frågan är om barnen vill kunna gömma sig från blåsten ibland..
  12. Hej, Jag har just köpt sommarställe och ska köpa min första motorbåt. Har växt upp med båtar så jag är inte helt rudis, men det var ett tag sen nu. Vi bor i innerskärgård och kommer mest åka runt där bland hyfsat skyddade kobbar och skär. Ser inte direkt att vi kommer sova i båten, ej heller använda den för transporter då vi kan köra upp till huset med bil. Mest utflykter/persontransporter och en del vattensport så småningom, när barnen blivit större. Övriga familjen har noll båtvana. Jag har tittat en del på bowriders under sex meter, t ex Bella 530 excel, och yamarin 5150. Verkar vara bra båtar som fyller vårt behov. Kanske att de blir lite korta? Alternativet är väl främst en något större styrpulpet? En vettig walkaround har jag knappast råd med, då jag inte kan lägga över 200k. Hittar helst något för runt 100k, men kan gå en bit till om jag hittar rätt båt. Eller ska man satsa på aluminium för ett minimalt underhåll? Då kan ju sonen (och jag) råka köra in i bryggan ett par gånger under läroprocessen utan att det gör så mycket. Är det någon som kan komma med vettig input vore jag mycket tacksam. Det ör ett roligt och svårt beslut tycker jag Emil
×
×
  • Skapa nytt...