Jump to content
Saturday 27 November 2021

Raceboat

Medlemmar
  • Content Count

    176
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Raceboat

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

674 profile views
  1. Somnat i tidigare inlägg antingen för att skydda segel mm och då behövs de. Det kan också vara markeringar för att hjälpa till vid trim av focken men då borde de vara en bit ut på spridare och förutsätter att du har fock.
  2. Om du vill ha lite mer konkreta och handfasta tips så kolla Boatlife. Där är motorbyte vardagsmat i forumet.
  3. Jag vill tipsa om Inferno 29. Lätt och snabb i lätt vind, inga problem att kryssa revad i 12 m/s eller segla en vecka till Åland. Den är i samma kategori som NF men snabbare, roligare än H-båt och jag tycker att den är riktigt snygg. Jämfört med Smaragden så har den högre i tak och vi har seglat ifrån dem i lättvind men jag är övertygad om att smaragden tar igen det i hård vind. Den har toalett, pentry, färskvatten, 5 kojer men jag skulle vilja ha lite mer stuvutrymme. Vi använder stickojen som stuv.
  4. Vi har också en aquasmart 2,4 m. Den funkar bra för oss, 2 personer och packning för en helg för transport till och från båten på svaj, eller att ta sig till land vid svajankring. Vi har en 2 hk, 4-takt. Det blir ingen räser men funkar ok Om du väljer någon annan modell skulle jag starkt rekommendera att ha en uppblåsbar köl. Vi hade botten med lattor tidigare och den fungerar men sämre/tyngre att ro och sämre att dra efter båten.
  5. Plutonium är inte magnetiskt så det är troligen något annat.
  6. Vi gjorde samma sak i våras, bytte från Lewmar 16 till Harken 35. De gamla hålen fyllde jag med Epoxy och toppade med Gelcoatspackel. Sen gjorde jag hål för nya vinscharna. Tyvärr har jag sandwich vid winchplattorna så jag gröpte ur balsan och gjorde "epoxybussningar" där. De nya vincharna passar exakt på winchplattan,, jag har för mig att de är 145 mm I diameter, så vi hade lite tur. Jag skulle försöka undvika distanser om möjligt och hitta rätt storlek på winchbasen istället. Annars håller jag med övriga med genomgående skruv, mutter och bricka på insidan, tätmassa mellan skrov och winch.
  7. Senast jag var hos gasolfyllarna så fyllde de inte 2012-flaskor, de bytte bara ut dem.
  8. Då blir det en oregistrerad släpvagn, inte bra....
  9. Jag har i 3 år haft biltemas blå 180 g presenning och i år var det dags för byte pga slitage. Valet föll på biltema 250 g formsydda variant. Anledningen var att jag vill ha en genomskinlig, jag hoppas att den lite grövre ska hålla lite längre samt att testa om det blir smidigare att spänna upp den fasade varianten. Mina tankar så här långt är att det är märkbart smidigare att spänna upp den, solceller laddar mycket bättre än med en blå press. Jag tycker att öljetterna känns lite smäckiga. Förhoppningsvis håller den i fem år, då har det varit ekonomiskt lönsam. Jag har inte gjort någon fysisk jämförelse med båtbutikernas formsydda varianter, men de är 50% dyrare och skall i så fall hålla i ca 8 år för att vara lönsam jämfört med en 180 g biltema... Till tidigare båtar hade jag under 12 år en begagnad, rejäl pvc-press. Den har jag fortfarande kvar till andra uppgifter. Utan att veta exakt vad en motsvarande, passande till nuvarande båt, skulle kosta så kan jag nästan lova att den skulle få lägst livstidskostnad. Men den är rejält mycket besvärligare att hantera.
  10. Jag tycker att sånt här är fantastiskt roligt. Har du fått svar på om det är separata tankar.
  11. Igår hade vi en strålande fin dag med bra vind och sol i Mälaren. Tyvärr slutade dagen med avmastning inför morgondagens upptagning så segelsäsongen är slut för i år för oss. Förra året tog vi en seglingsvecka i mitten av oktober och hade riktig tur med vädret, sol, bra vind och nästan ensamma, så det kan löna sig att ligga kvar i.
  12. Ingen fara, det är lätt hänt. Jag hoppas att du får förtroende för forumet och hittar några att bolla idéer med här. Jag ser gärna en projekttråd när du hittar och rustar din båt. Jag själv gillar idén med långsegling men tycker i praktiken att det blir långtråkigt att segla till Gotland. Så det gäller att ha insikt i sina begränsningar. En inspirationslänk, http://septimasailing.se Inte samma resa men ändå en som har kommit iväg.
  13. Angående astronomisk navigering så håller Oceanseglarklubben kurser i just detta.
  14. Jag kanske borde ha varit lite mer försiktig med ironin, ber om ursäkt för otydligheten. Det var inte min intention att skapa upprörda känslor. Jag blir imponerad av personer med TS driv och jag är övertygad om att du, om du företar dig resan, klarar det utmärkt. Det är lite poängen att det faktiskt går att segla omkring lite som man vill, globalt finns det relativt få områden som är reglerade. Inlägget om Oceanseglarklubben är ett seriöst och ärligt menat försök att hjälpa dig hitta andra med samma intresse. Jag är inte medlem, trots idoga värvningsförsök, men har ett flertal vänner och bekanta i klubben. Det är en förening som samlar många som brinner för långfärdsegling på alla nivåer, från drömmare till folk som har stor erfarenhet av oceansegling. Högst troligt kan du hitta någon som har gjort samma resa du tänker dig. Klubben anordnar, som tidigare sagts, kurser, fördrag och fester för att sprida kunskap och kontakter mellan varandra. Det finns säkert andra liknande sammanslutningar också.
  15. Du borde gå med i Oceanseglarklubben, https://www.osk.org. Den är full av såna som du som tror att det går att segla omkring som man vill. De har massor av kurser och utbildningar av och för just din typ av människor och tydligen har de roligt tillsammans också.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy