Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

rwidlund

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om rwidlund

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jo, det var en brand. Funderat på att föreslå alternativ o kapmaskin var bra! Eller att klubben ordnar lås med en central nyckel som kan användas. Försäkringen inte jättemycket dyrare (300-400) men jag vill ha båten låst och har svårt att tro klubben kan ta detta beslut utan medlemsbeslut.
  2. Det har kommit krav från båtklubben att alla båtar måste vara olåsta. Dvs ingen kedja/lås i bryggan. Vi har en ny styrpulpetbåt med 50hk motor inköpt för 1månad sedan. Vår försäkring har högre premie utan godkänt lås. Det är bevakning av medlemmar nattetid men det är en stor klubb och jag bedömer det ganska lätt att koppla loss iaf en mindre båt o sedan skära bort motorn på annan plats. Klubben säger att svenska sjö inte har krav på låst båt. Som jag tänker är det båtförsäkrinsbolagen som äger risken o de.bedömer ju att en låst båt är mindre risk. Mitt båt försäkrings bolag hade inte hört talas om ett krav på olåst båt tidigare. Hur skulle ni tänka? (Är kö till båtplats överallt så byta klubb är.svårt).
  3. Hur mycket bensin/olja går oförbränd ut i sjön från en 2-taktare som går på lågvarv jämfört med en elmotor (och 4-takt). Har trollat med diverse 2-takt 40hk ner till 4hk - går sådär. Vissa sunkar ner sig efter viss körning och verkar kräva lite gaspådrag emellanåt. Har använt Minn-Kotas största motor för 12V och den var suveränt tyst och gick många, många timmar om man körde på vxl 2-3 (av 5). Däremot blev båten svårhanterlig vid minst vind - fick låsa fast motorn rakt fram och styra med årorna istället. Så använd 12V elmotor för mindre insjö annars säger jag 4takt.
×
×
  • Skapa nytt...