Jump to content
Sunday 29 March 2020

megalordon

Medlemmar
  • Content Count

    47
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About megalordon

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

337 profile views
  1. Hej, Det här med sugtömmningsstationerna är ett ständigt problem. Dels att många inte fungerar, men när de väl gör det lyckas jag sällan få bra effekt utan får bege mig därifrån tveksam på om jag fått något tömt eller om det bara skvalpat lite fram och tillbaka i slangen. Jag har träffat på två typer sugmunstycken. Den ena (och vanligaste) i form av ett propp som man med 90 graders vinkel pressar mot tanköppningen, och den andra i form av en strutformad sak som man sticker ner i tanköppningen. Den första har jag aldrig lyckats får någon bra effektivitet av, upplever att den pumpar ut en skvätt lite då och då oavsett hur full tanken är. Den sistnämnda däremot (har enbart hittat på en enda plats - Höviksnäs Hamn på Tjörn) fungerade fanstastiskt bra, suplade i sig tankens innehåll på nån minut lite drygt och det vad väldigt tydligt när det inte fanns något mer att suga upp. Någon som vet "tricket" med propp-varianten som längs västkusten iaf verkar vara den absolut vanligaste? eller är den modellen bara så kassa som den verkar? /Bosse
  2. Jag har också funderat på detta. Viss utrustning går direkt via batteriet och inte via huvudströmbrytaren. Min slutsats är att det är av säkerhetsskäl som t.ex VHF är direktkopplad såväl som brytaren för länspump. Jag har alla dessa "förbikopplade" säkringar avstängda då jag varken har VHF eller elektrisk läns. Med detta gjort är det inga gröna lampor tända när huvudströmbrytaren är avstängd. /Bosse
  3. Hej, Jag har haft detta problem nu i vår och sommar, har tyvärr inte sett denna tråd tidigare, men har testat de flesta saker som tipsas om här utan effekt. Idag fick jag information från 2 oberoende källor att det finns ett klockbatteri som används för att beräkna satelliternas position i förhållande till datum och tid, och att detta batteri med tiden blir dåligt och framförallt när det används intensivt under sommaren och sedan ligger orört övrig tid år och och år in. Jag fick veta att det förmodligen till slut kommer fungera, men att det tar väldigt lång tid - och mycket riktigt, efter ca 45 minuters sökande hade den plötsligt hittat satelliterna. Såklart påstår de i butikerna att detta batteri inte går att byta... Någon som har en annan erfarenhet? /Bosse
  4. Det är enbart för att slippa påväxt, bortsett från det ser allt ut att vara i gott skick. Hade däremot gott om liv lite varstans, framförallt ett gäng mindre musselodlingar...
  5. Hej, I och med att vi ligger vid en brygga med bojar som akterförtöjning har jag letat lösningar som förenklar livet vid till- och utläggning. Läste om bojkroken HandyDock i ett av vinterns nummer av Praktiskt Båtägande. Någon som har erfarenhet av dessa krokar, är de bra? Är de starka nog för vår båt med deplacementvikt på 2 300 kg? /Bosse
  6. Tack för kloka svar, tar med mig dessa till nästa helg då vårfixningen är planerad. /Bosse
  7. Hej, Jag har rekommenderats att måla drevet inför sjösättning. Gjorde så inför förra säsongen. Dock blev det en del påväxt, framför allt på de områden som var svåråtkomliga, bland annat en mindre musselodling vid genomföringen till skrovet. Jag sticker inte gärna in en pensel där och kluddar färg utan att veta vad jag träffar... Någon som har bra råd eller tips vad man skall tänka på och hur man bör göra i samband med målning av drevet? /Bosse
  8. Hej, Intressant att det skulle kunna bero på minus på plus och vise versa i det här läget. Det var ingen tydlighet kring vad som var vad på det uttag jag satte in inför förra säsongen. Varför jag inte tidigare gått på det spåret var att USB-propparna pajjadebåde via det ursprunliga uttaget såväl som det jag installerade från och med i sommras. Kan det vara så att även det ursprungliga (som även är det första, från batteriet räknat, av de två parralellkopplade uttagen) kan bli påverkad på det här sättet av att det andra uttaget är felkopplat? Speciellt då man enbart har en ladare inkopplad i den första... /Bosse
  9. megalordon

    Boatwasher?

    Hej igen Salty, Vår båt är strax över 7 meter. Som jag skrev så fanns ju färg kvar på skrovet från tidigare säsonger och jag vet ju såklart inte hur mycket effekt den gav i somras, dock var det tydligt vid första tvätten att mycket av den färgen revs loss av borstarna - något som fick miljöhjärtat i mig att gråta en smula . Hoppas vi kan följa upp på den här tråden efter årets säsong Skulle vara spännande att höra hur det får för oss. /Bosse Hej och tack för dina erfarenheter! Intressant tanke att du räknar med 4 tvättar/ säsong. Hur stor är din båt? Något som jag funderade över var när jag läste att man bör tvätta 2-5 vecka. Det blir ofta om man då tittar på att genomföra kanske var 3'e. Men känns ju positivt att höra om dina tankar att tvätta 4 gånger / säsong. Tiden för sjösättning/upptagning liknar ditt exempel. Jag tror att det blir färg denna sommar och sen i för nästa år efter att fått mera referenser ifrån de som testat i vår hamn, köra på detta. Såg färgen du länka till, kostade ju en slant för 8 meter båt. Men gillar idén om att den håller upp till 6 år. Med vänliga hälsningar Salty
  10. Valet föll på Kvarnby Textil i Mölndal. Dynorna är nu klara och avhämtade. Jag kan varmt rekommendera dem. Jobbet är snyggt och proffsigt gjort. De var även väldigt noga med att ta tillvara på våra åsikter, frågor och funderingar på ett väldigt bra och förtroendegivande sätt. Bortsett från själva resultatet var jag nöjd med att det rakt igenom var "raka rör" som gällde, alltså inte massa säljsnack och smörande - utan istället "så här mycket kostar det och det här är vad du får - take it or leave it". /Bosse
  11. megalordon

    Boatwasher?

    Hej Salty, Vi hoppade över bottenmålning förra säsongen till förmån för den nyinstallerade Boawasher-anläggningen i Stenungsund. Sjösättning gjordes sent i april och första tvätt gjorde vi inte förrän mitten på juli (det var först då anläggningen invigdes). Inför första tvätten hade vi tappat ca 7 knop (från toppfart på 28 knop). Dessa återfick vi genast efter tvättning. Nästa tvättning gjorde vi sedan i slutet av augusti, även då hade vi förlorat ca 7 knop. Sammanfattningsvis skulle vi nog behövt tvätta 4 gånger istället för 2 under säsongen för att klara oss utan märkbar effektförslust. Det fanns ju iofs en del effekt kvar i den färg som målats på inför tidigare säsonger. Med omålat skrov tror jag det skulle behövas iaf 6 tvättar för en säsong som löper april-september som våran gjorde. Inför denna säsong funderar vi på att lägga på en coating från Seaboost som är utvecklad just för borsttvättar. Den är giftfri, räcker för 6 säsonger per målning och gör det svårare för havstulpaner och annat att fästa. Dessutom utlovas att ev. växtlighet lossnar enklare vid bortsning. (http://www.seaboost.fi/seaboost-coatings/?lang=sv). Förhoppningsvis kommer detta göra att det även i fortsättningen räcker med tvättning 3-4 ggr per säsong. /Bosse
  12. Hej, Det har blivit dags att klä om dynor, soffor och stolar i båten. Någon som har bra råd/tips/erfarenheter på duktiga utförare (helst i närheten av Göteborg/Västkusten)? Även tacksam för tips kring materialval m.m. /Bosse
  13. Jag har inga bra siffror på just marschfart. Men med 4,3-motorn topptankade vi i somras efter 82 nm och fick då i 193 liter bensin (2,3 l/ nm). Körningen dessa 82 nm var blandad men företrädelsevis tuffar vi lugnt fram i 5-6 knop alternativt runt 22, mycket sällan över det eller nått däremellan. Tilläggas att detta var med 4 personer (2 barn) ombord och en rejäl packning.
  14. Ja, det är som flera andra i tråden nämner, att det är t.ex. säkringen för självläns (jag fick slå upp ordet "bilge" i ordlistan förstförst ) som inte går på huvudströmbrytaren. Dock finns det inte någon elektrisk självläns monterad i båten. Har efter lite undersökningar rett ut att det bara är 2 säkringar som är direktkopplade, och dessa finns ingen utrustning kopplad mot så jag har dem därför avstängda för jämnan och därmed problemet löst. Varför jag ändå ser det som ett problem att ha dem påstlagna med detta är att det är en diod på i säkringsskåpet som lyser för dessa säkringar när de är påstlagna och det innebär ju att det isf står att drar ström kontinuerligt från batterierna (om än mycket lite) vilket förkortar batteriets livslängd om jag förstått det rätt.
  15. Det var så lite så, blev så glad över att äntligen höra från någon mer som tuffar runt i denna trevliga båt om sommaren Ser gärna att denna trågen lever vidare, har gott om utmaningar och behov av tips och trix jag med /Bosse
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy