Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Niklas-L

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    403
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

37 Expert

Om Niklas-L

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har två båtar. Den ena med riktig toalett. Den har septiktank samt vatten. Eget utrymme med dörr också. den andra är en dagstur hardtop. Där köpte jag en portapotti från amazon. den är i mitt tycke bra. Den har ju samma funktion som julas hink, men trevligare då den har spolfuktion samt att man på en ”snyggt” sätt placerar avfallet i ett stängt utrymme, som även är diskret när man tömmer det. går enkelt att förvara och använda på olika platser i båten. Eller även ta i land om det är mer passande. min fru och barnen skulle nog inte nöja sig med en hink med lock. Men denna variant anser de vara ok. Så länge jag sköter tömning och övrig underhåll.
  2. Marecomfort. Värmdö eller så. Han reparerade Webasto kylboxar som läckte kylmedel.
  3. Kan tyvärr inte återkoppla om vikten på denna båt. men Ryds, ringde jag själv. Hade köpt en Yamarin 530 GT på Åland, där vi har sommarhus. Men tyckte det var mycket likt Ryds modeller, fast 530 DC. Ringde Ryds. hon i receptionen visste mycket väl var det var för modell och historian bakom det hela. Det var en Ryds båt, som byggdes i Sverige men fick andra dekaler och skickade till Finland. detta samtal skedde hösten 2009. Båten var byggd 1986. så då var det iallafall kunnig person på Ryds!
  4. Det stämmer det du säger, dvs att experterna rekommenderar nyare båtar och lutar sig på att det blir billigare för kunden i totalkostnad. Så kan det självklart bli, men deras främsta orsak till detta argument, är enligt mig följande. Besökte en firma i Stockholm som förmedlar båtaffärer, de äger sällan båtarna själv, utan säljer på uppdrag. De tar ca 10% av försäljningspriset i provision (som betalas av säljaren) Dessa återförsäljare tjänar mer pengar, ju dyrare båten är. Vidare så blir det färre reklamationer och ev dolda fel som visar sig i efterhand. De får mindre problem med kunder som köper nyare båt. Köpte mig själv en rätt ny båt för 8 år sedan. Nu är den 14 år gammal och bytte akterspegel förra året (visat sig att båtbyggarna av denna modell gjort en icke hållbar konstruktion) och fixat smått med motorn för en slant. Det hade jag sluppit om jag sålt den för något år sedan. Svårt att veta när problemen kommer, men är man händig och skruvar själv, så kan man självfallet hålla nere kostnaderna. Kan efter liknas med att köpa en äldre bil. Den kan fungera i många år, eller skapa en massa problem den närmaste tiden.
  5. Har haft liknande problem med utombordare med förgasare. 1. testa köra en sväng med akrylatbensin. Det löser mer eller mindre osynliga kristaller som skapats i förgasare. 2. ultraljudstvätta förgasare. 3. byt förgasare. Ibland har gammalt bränsle och dess bildande kristaller skadat förgasaren. Kan främst förekomma om motorn stått i flera år utan blivit använd. hade så på en PW50, bytte efter att en mc meckare skruvat på den, och inte kund få den att gå bra. självfallet så finns det fler saker. Men ovan är min erfarenhet vad som löst liknande problem för mig. lycka till!
  6. Haft en sådan båt. Eller en 450 sporting. Den hade så klart kapell och rutan kvar. Då regnade det inte in. modellen är i mitt tycke inte en modell som är gjord för att lämna öppen. Den har ingen självläns. jag hade hål till själva pontornerna. Så om det regnade eller kom in vatten på annat sätt, så la det sig i pontonerna. Till detta hade jag en liten pump med slang som jag kunde föra ner i varje hål, som fanns i varje ponton, samt tömma dem. Detta var gjort av tidigare ägare, men vanligt förekommande. Vidare så hade jag ”bottenplugg” i varje ponton. Så kunde även dra upp den på vagnen eller en ramp på stranden och tömma den på sådant sätt. men kapellet gjorde det inte vanligt förekommande. inget fel på båten i grunden. Men den är skapad för att ha kapell och inte självläns.
  7. Fick höra av min mek kille att 1500 under max var rätt. Ligger bäst på ca 4200 med min 135 från 2006.
  8. Har en Optimax 135 från 2006. Hade trasslet att den inte startade. Då var det en "sak" som kände hur ventilerna stod, som var trasig, då vägrade den hoppa igång. Allt fungerade i övrig som det skulle. Billig var delen, men felundersökningen gick på en slant. Inte sagt att du har samma problem, men kanske kan vara en sak att se över :)
  9. Min klubb har inte krav, men rekommenderar att man inte har båten låst. men anledning är att om båten bredvid börjar brinna. Kan de då inte flytta närliggande båtar, är risken stor att även de fattar eld. Går de att flytta. Så går branden begränsa på ett annat sätt.
  10. Tyvärr inte första dörren som gått sönder på MV-Marin av just den modellen. Den byggdes om på senare årsmodeller för att undvika detta problem. vet tyvärr inte vart du ska vända dig. Men Bella Boats drev MV-Marin på slutet. Jag lyckades få tag i plast detaljer till glasluckan i fören. Möjligen så sitter de på en glasskiva eller kanske en komplett akterdörr av nyare modellen!
  11. Jag hade en Ryds DC när grabben kom. Han fick åka i bilbarnstolen, med flytväst. det fanns en bra sufflet på stolen. Sedan en filt som hjälpte till. Men det var ingen optimal båt att ha med honom på. Blev få turer. Försökte få sätta honom i ruffen under lugn färd, men det gick sambon aldrig med på. Skulle nog inte gått så bra ändå, när ruffluckan även var trappen till fördäck. Slutade med att jag köpte en kabinbåt istället.
  12. Gällande motorn skulle jag läsa på, vilken som kom senast och har nyast teknik.
  13. Rekommenderar inte ”Hellgren” vagnen. Tiki har samma modell/utformning. har haft en tiki. problemet är att du inte har något ramverk bakom hjulaxeln. TK har ramverk bakom hjulaxeln. Den sitter mer i centrum. problemet är att du behöver dra din båt så långt upp på vagnen. För att aktern och motorn skall få stöd, så att du får för högt kultryck. nu kanske det går bra med en lätt linderbåt. Men med min dåvarande dc båt, så blev det så mycket tryck på kulan, att det var riktigt fel.
  14. Var själv en sväng på SeaSea. Skulle få ta i två Porta Potti. Fann modellen ’Porta Potti Qube 365’ Ordinarie 1599kr, nu kostade den 1395kr. Tyckte det lät dyrt ändå. Gick hem och googlade lite. Fann samma på Amazon.se nu 4 dagar senare så är de hemma. Priset ink frakt blev 1468kr men då avsedd det totalpriset för två toaletter! Tror att de svenska aktörerna snart kommer uppleva förändringen som Autoexperten samt Mekonomen fick uppleva, då både skruvat.se samt autodoc.se gjort för bilmarknaden!
  15. Båten har en separat toalett. Den är inte så stor och det saknas ”tvättställ” men det finns utanför i pentryt. Dock sätt folk som satt in ett mindre tvätt ställ och kran. Båten har en förruff som på bredaste stället är ca 210cm bredd. Vidare har den en akterkoj (där inombordare skulle suttit) den är ca 90-100 cm bred vid fötterna och 105-110 bred där kroppen/huvud är. Där har jag sovit med ett av barnen. Går bra. Eller så sover jag bak och min fru och barnen i fören. Stora fördelen med båten är att du får med det mesta. Men visst, det är lite trångt. för mig är total kostnaden intressant. Denna båt blir billig att äga, då jag gör allt själv och kan ta upp den med egen vagn och personbil.
×
×
  • Skapa nytt...