Jump to content
Sunday 24 January 2021

Pontus_pf

Medlemmar
  • Content Count

    151
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Pontus_pf

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Så här ser nuvarande ut. På andra sidan är den genomskinlig. Egentligen inte så praktiskt att den saknar handtag... Dokumentväska kanske är nåt jag ska söka på... Kanske finns nåt nättare än just den du länkade till.
  2. Ja precis jag vill ha nåt i A4-format. Den där säcken tror jag inte inte är så bra för en mjuk motormanual, papper och liknande. Men man kan ju fundera på om jag skulle kunna förvara dessa saker i båten egentligen när jag tänker efter nu...
  3. Jag har idag en väska, eller fodral kanske det kallas (inga remmar eller handtag), där jag brukar ha manual för båt/motor och sen lägger jag nycklar och annat där med. Kanske iPad som jag använder som plotter med. Den jag har nu tror jag är orginal som kom med båten från Flipper för 15 år sedan som börjat paja. Finns det liknande väskor att köpa någonstans? Det närmaste jag hittat är "Robship cockpit bag" i storlek small men den verkar vara mer gjord för att permanent sitta i båten då det är sugproppar på den. Jag har den främst för transport och sen förvaring i båten. Måste kanske inte vara från en båtbutik men vet inte vad man ska leta annars. https://www.watski.se/Sittbrunsvskor-Robship-11qlG?artnr=106995&gclid=Cj0KCQiAk53-BRD0ARIsAJuNhpvkfx6jibU4AFGhdf8U8XplFjV-kkctTmqifhGX1nxakR8WC1iN95caAry4EALw_wcB
  4. Läste på länk nedan: The fuel data is averaged and is NOT reported mechanically through the fuel gauge or senders. Fuel data accuracy can vary. Och: Calculations are averaged based on your usage and inputs on the Fuel Management screen. Så verkar tyvärr bara vara uppskattningar. Lite trist, skulle vilja ha nåt som motsvarade flödesmätare. Men jag har köpt den ändå. Från: https://samerwebapp01apncus01.blob.core.windows.net/mmgw-env-b/filer_public/0f/01/0f0159a1-8ba3-4eef-8fe3-710a99c70e7f/8m0127340_vv_mobile_faqs.pdf#page11
  5. Jag lännade feedback via deras app. De skulle framföra mina önskemål. Var en del andra som hört av sig om samma sak. Sen om det är samma sak som att de kommer fixa det vet jag inte...
  6. Saknades ett n Inte van, ska det stå. Men frågan var som sagt om det gick se liter per distans istället för per timme.
  7. Kan man se liter per distans eller måste man räkna ut det själv? Är ännu inte van kollar per timme.
  8. Har ni kommit underfund med varför ni ”bara” ser några få mätvärden? Jag har 4,3 MPI från 05/06. Har dock inte köpt nåt än.
  9. Undrar om nan kan lita på bränsleförbrukningen samt i sin tur t.ex. bränsle kvar i tanken. Eller om det bara är beräkningar/uppskattningar den går på?
  10. Fler som använt detta? Eller ni som skrivit hur funkar det såhär ett par år senare? Jag tänker mig att jag vill ha den främst för bränsleförbrukningen, sen finns det kanske nåt mer kul. Är den att lita på? Det verkar finns nån annan gateway och så med men om man har redan har analoga instrument och vill komplettera med lite digitalt + bränsle räcker det med VesselVie Mobile som jag förstått det?
  11. Nu har jag bytt kylarvätskan. Gick åt 12 liter åtminstone. Någon plugg vid sidan av motorn hittade jag inte som crabfish skrev om, å andra sidan är det omöjligt att se nåt i det trånga utrymmet. Jag lossade slangarna nere vid det som jag tror kallas limpor, på båda sidor av motorn. Slangarna kommer från termostathuset, den nedersta på varje sida. Sen lossade jag slangen mellan värmeväxlaren och det jag tror är en pump. Sen vid påfyllning gick det mycket lättare än förväntat. Jag hällde långsamt i vid locket på värmeväxlaren och kunde fylla på allting direkt! Vätskan passerade alltså termostaten trots att den var helt kall. Luftnippeln på termostathuset var öppen hela tiden. När det var fullt hällde jag i expansionskärlet till ”kalla” nivån. Sen stängde jag luftnippeln, startade motor och öppnade luftnippeln då och då tills det bara kom vätska. Märkte att det gick ut lite luft ur expansionskärlets slang i början med. Sen klart. Om jag gjort rätt... Att fylla allt från expansionskärlet försökte jag först men det går inte för öppningen från kärlet är jättelitet, mindre än slangen ut. Luftningen i termostathuset luftade båda sidor så att säga, jag klämde lite på alla slangar jag hittade och det märktes hur det kom luft/vätska då. Jag vet inte om det är normalt att man kan fylla hela systemet direkt? Det man läst innan är ju att termostaten måste bli varm först. Just detta moment var jag lite orolig för, angående hur fort termostaten öppnar om det bara är luft i kanalerna, men det behövde jag alltså inte fundera mer på sen. Min termostat funkar iaf för motortempen stannar jämt vid 60+ grader. Edit: Eller uppåt 70, minns ej nu.
  12. Tack för infå då låter det lite hopfullt att man kan försöka. Hur låter följande procedur? 1. Töm systemet enligt crabfish sätt tidigare i ämnet. Då får jag iaf ut hälften av vätskan. Har också läst i manualen annars att det är hela 19 liter. 2. Återanslut allt igen. Även luftningsnippeln som tydligen ska finnas vid termostathus? 3. Fyll så mycket det går i locket på värmeväxlaren. Stäng sedan lock. 4. Fyll upp expansionskärlet en bit. 5. Starta motorn och fyll vid behov på mer i expansionskärlet medan motorn är igång. (Locket på kärlet öppet hela tiden). 6. Förmodligen fyll på ännu mer när motorn blir så varm att termostaten öppnar. 7. Kontrollera efteråt att kylvätskan är på bra nivå i expansionskärlet både varm och kall. klart?
  13. Ingen som vet nåt om detta. Om man vill skruva så lite som möjligt... Kom på att jag hade en Seloc-manual men inte står det nåt där inte! Kan man efterfylla medans motorn går? Eller måste lockt va stängt? Såg en som gjorde så på sin bil. Kan man inte bara efterfylla via expansionskärlet medan motorn går? Fylla så att det hela tiden finns bra med nivå där? Låter ju smidigt om det skulle funka. Luften kanske letar sig ut där med som är högsta punkt?
  14. Jag har fortfarande inte bytt glykol. Tänkte göra nytt försök i år... Gelis skriver varmköra så att luften försvinner. Hur går detta till konkret? Ska jag hela tiden fylla på via värmeväxlarens lock? Stänga av motorn, fylla på? Starta igen, köra, stänga av, öppna lock, fylla på lite till? Man ska väl inte ens öppna locket när vätskan är varm? Kan jag köra med luft i systemet ett tag alltså? Eller kan jag fylla på via expansionskärlet istället och göra allt detta medan motorn går?
  15. Vad är mirakelsvamp? Kommer upp massvis med olika när man googlar på det. Kan man bara köpa vilken som helst med det namnet? På ICA t.ex.? På Clas Ohlson säljer de inget som heter mirakelsvamp. Har en grå relingslist som jag vill få bort alla vita/ljusgråa fläckar på.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy