Jump to content
Friday 01 July 2022

Freez

Medlemmar
  • Content Count

    510
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

97 Expert

1 Follower

About Freez

  • Rank
    Flottiljamiral

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ryds 23 DC och Cresent 434
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja de ser ut att vara ett lite väl stort avstånd. Kan du hitta beteckning på din gamla propeller så går det att jämföra med din nya?
  2. Lite svårt att tolka siffrorna på original proppen men kan det vara så att du bytt till en propeller med större diameter vilket normalt förbättrar accelerationen men försämrar toppfarten. Även rake och cuppning påverkar prestandan.
  3. Absolut och det kan också vara kondens som påverkar. Kör upp soppan och fyll på med nytt. Häll även i tillsats tex Sta-bil eller Tri-pak.
  4. Instämmer med Kane, med det varvtalet har du "rätt" propeller. Två personer i båten och 29,7 knop får räknas som väl godkänt🙂. 11 3/8 är diametern och 14 är pitchen.
  5. Se mitt svar ovan. Jag har för ett par säsonger sedan köpt nya luckor direkt via Ryds.
  6. Min fråga var vad motorn varvar på full gas enligt dina instrument, kan ge en fingervisning om du har rätt propeller. Fota även propellern framifrån, där brukar diameter och pitch vara instansade.
  7. Vad varvar motorn på full gas? Vilken beteckning är stansad på din befintliga propeller? Vanligast på en så pass liten motor är 3-blad. Men som sagt diameter och pitch påverkar.
  8. Så klart att tillverkaren vill maximera förutsättningarna. Vore oseriöst om man inte använder GPS, vilket jag utgår ifrån att man gör. Landar du runt 28-30 knop så får du nog vara nöjd beroende på förutsättningar (vikt), propellerval osv. Vanligtvis brukar en 3-blad ge högre toppfart men inte alltid då även diameter och pitch spelar in på hur proppen levererar.
  9. I detta test har man lyckats kräma ut 31,5 knop med 2 pers ombord. Har du samma motor och propeller? Testbåten är helt tom och har bara 15 liter bränsle samt en fyrblads spitfire propp. https://bergshamravarv.se/onewebmedia/HR 442 SC - Mercury F50.xlsx.pdf
  10. Båten på bilden är en Bavaria 29 sport från ca 2005. Med en budget på 250 ksek. En Ryds 20 DC? https://www.blocket.se/annons/stockholm/ryds_20_dc_2008_mercruiser_4_3_mpi_2008_fint_skick/101393316.
  11. Har du Defa startspärr? De kan spöka.
  12. Troligen urladdat batteri.. men inte ska du start motorn på land utan kylning..
  13. Vet inte om jag tolkar broschyren rätt men det står 115 = 5000 och 115 XSR = 6300. XSR innebär optimerad motor. https://sydvastmarin.se/onewebmedia/1801-Selva-Prislista_web_uppsl.pdf
  14. Vad jag kan se är maxvarv 5000. Vad presterar befintlig propeller vid fullgas? Låter lite märkligt att den "slirar" i 22 knop. Det har inte att göra med hur du tiltat motorn och att den tar luft?
  15. Senaste åren har jag blandat https://www.tripak.se/vadar/ i bränslet. Jag upplever att det minskar kondensen vid vinterförvaring mm och jag har inte haft några problem med kondens sedan jag börjat blanda tillsatsen i bränslet. Värt att testa. (Sta-bil funkar säkert också men jag har bara erfarenhet av Tri-pak)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy