Jump to content
Thursday 23 January 2020

Freez

Medlemmar
  • Content Count

    136
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

16 Trovärdig

About Freez

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ryds 23 DC och Cresent 434
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lite liten motor skulle jag säga. Har själv haft en ryds 480 med en 30 hk (2-takt) som jag bytte upp till en 40 hk (2-takt) vilket gjorde stor skillnad.
  2. Som Gelis är inne på tror även jag det är bättre att sälja och införskaffa en nyare båt.
  3. Personligen tycker jag obehandlad teak är snyggast och enklast att underhålla. Jag hade tvättat med mjuk borste teakrengöring/gul såpa+mögelmedel, låtit torka och sedan slipat lätt. Därefter låtit trät få sin naturliga färg. Nyoljad teak är väldigt snyggt men blir snabbt smutsigt och får lättare mögelangrepp vilket innebär en massa onödigt jobb varje år... Vad säger proffsen? Här är en bra film i ämnet: https://hamnenplay.solidtango.com/video/131009-hostrustning-2
  4. Ryds 568 eller 510 är två bra val! https://hamnenplay.solidtango.com/video/ryds-568-gti-familjebatarnas-storsaljare-651
  5. Jag har en Cresent 434 med en Yamaha 15hk fyrtakt med trimfena och den planar med en/två personer. Dock väger en 25hk Mercury EFI ca 30 kg mer på akterspegeln. En ren botten är avgörande då minsta lilla påväxt påverkar väldigt mycket på fart och plantröskel. En trimfena/hydrofoil kan vara en möjlig lösning.
  6. Dryga 6000 kr i service per år låter inte speciellt dyrt i mina ögon med tanke på att du köpt en nästan ny motor värd ca 200 KSEK. Inte hade du servat din nya Volvobil själv😉? Att serva den på plats kan absolut vara ett alt men borde bli samma kostnad + resersättning om det ska utföras av en Yamaha auktoriserad firma. Helt övertygad om att full servicehistorik påverkar andrahandsvärdet positivt plus som Kane skriver är en förutsättning för att garantin ska gälla.
  7. Förstår inte varför ni gör så stor grej av detta? Tror de flesta vet att det är så man oftast benämner en gammal tvåtakts båtmotor med förgasare. Pratar man moderna tvåtaktare med direktinsprutning brukar man oftas benämna dem med varumärket tex Mercury Optimax (som vad jag förstått inte tillverkas längre) eller tex Evinrude e-Tec. Dessutom baserades artikeln på intervjuer med flera personer.
  8. En riktigt fin och exklusive propeller men 21p blir i ditt fall för hög stigning då motorn bara varvar 3500 varv. Tumregeln är att en minskning av stigning med 1 tum ökar varvtalet med 150-200 varv vilket borde innebära att 15-17p hade varit optimalt för just denna propp. Men som sagt kontakta Propellertrim (eller motsvarande specialistföretag) så hjälper dom dig att hitta rätt. Skulle tro att en Solas 4-blads stålpropp blir ett utmärkt val. Som jag skrivit ovan har jag en sådan propp på min Ryds 23 vilken jag är väldigt nöjd med. Låt Propellertrim avgöra stigning baserat på din båts vikt mm, sedan är de bara att prova och ev byta om du inte hittar WOT range. Sälj sedan din Mecrury Mirage Plus alt ha den som reserv😊. Lycka till!
  9. Skulle gissa att din båt har CE klass C Kategori C – ”kustfarvatten och inomskärs”: Båtar konstruerade för färder nära kusten, i stora bukter, flodmynningar, sjöar och floder då vindstyrkan kan vara upp till och med 6 Beaufort (ca 12 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 2 m. Personligen hade jag stannat hemma redan vid 10 m/s och >1 m vågor, blir ingen trevlig upplevelse trots att det skulle funka:-).
  10. Laddar fullt och låter dom sitta kvar men vore förstås absolut bäst att förvara dom i plusgrader med underhållsladdning.
  11. Jag hade bottenmålat med en epoxigrundfärg + en bottenfärg anpassad för västkusten. Detta arbete är ingen höjdare och kräver skyddsutrustning (som ex helmask) så det kan vara värt att köpa tjänsten trots att det är ganska dyrt. Eftersom båten är helt ny räcker det med att vaxa eller varför inte en lackförsegling.
  12. Eller var det goda nyheter då han inte hade några synpunkter på att motorn gick dåligt. En ny propp får du för runt 4-6000 kr. Propellertrim är en bra firma, köpte min propp därigenom. Fick bra hjälp och bytesrätt vilket är viktigt då man kan behöva prova sig fram. Eftersom den bara varvar 3500 har du en bra bit kvar till WOT range 4400-4800 rpm så du behöver helt klart en ny propeller. Din båtmek verkar ha koll och en 3-blads stålpropp behöver inte vara fel. Om man generaliserar ger rätt 3-blads propp ger oftast en högre toppfart än 4-blad. 4-blad ger bättre acc men är lite dyrare. Om det ska vara 3 eller 4-blad bestämmer slutligen du som kund men oavsett ditt val kan det bara bli bättre:-). Här finns en ganska bra artikel i ämnet: http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20141218/ny-propeller-i-var/?page=1
  13. Ja det är för lite, min Ryds 23 DC gör 36-37 knop med 1-2 pers ombord men då väger den betydligt mer. Som sagt kolla vad det står på din propp tex 13x19 (diameter x stigning) och som sagt vad du har i maxvartal idag. WOT range för din motor 4400-4800 rpm. Om vi utfår ifrån att motorn fungerar som den ska, kan ju ett alt vara att ta en kontakt med en seriös propellerfirma. Kanske hinner du till och med att prova ny propeller innan vinterförvaring😊? Många propellerfirmor erbjuder bytesrätt tex propellertrim.se. Där köpte jag min Solas som jag behövde byta 1 gång för att hitta rätt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy