-
Content Count
549 -
Joined
-
Last visited
-
https://www.henricssonsbatkapell.se/, ska vara bra kvalitét. Kan dock inte uttala mig om prisnivån. Men kvalitét kostar även gällande kapell🙂.
-
Bra jobbat! Men det var vågat😀. Nog klokt att skaffa en bättre vagn till nästa år.
-
Ser ut som ett hemmabygge. Vad säger förra ägaren? 1250 kg känns väldigt optimistiskt, hälften är mer rimligt.
-
Kan funka men 4WD är att föredra. Jag har dragit upp en Ryds 23 (väger ungefär som en Aguador 22) och boogie vagn flera ggr med en VW Passat Alltrack 190hk automat utan problem. Prova, i värsta fall får du släppa ut båten igen och byta bil.
-
Spännande projekt! Du behöver inte ha långtråkigt i vinter😀
-
Varför ta bort? Låt färgen vara istället.
-
Största fördelen med inombordare är badbryggan🙂! Hos lokala Marinan är grundservicekostnaden för inom och utombordare med samma storlek ganska lika. Byta bälgar är dyrt men det är även kamremsbytet på en utombordare. Vilket är ungefär samma intervall vart 5:e år.
-
Har du säkert redan sett men detta test ger en bra bild av båten och dess egenskaper https://www.praktisktbatagande.se/e-tester/test-askeladden-z7
-
Litet ja men enligt manual ok. Jag har samma motor och 109 timmar är ingenting, knappt inkörd🙂. Men som gusvo085 skriver börja med byta olja och filter. Kan ju även vara smart att göra servicen hos en auktoriserad firma så kan dom kolla på trycket samtidigt.
-
Är det ens ett fel? Enligt manualen, minimum oil pressure @ idle = 6 psi vilket motsvarar 0,41 bar.
-
TK trailer har många bra och prisvärda 30 vagnar, https://tktrailer.se BV1650 eller BV2000
-
Jag tänker att det blir svårt att jämföra om man inte väger in storleken på båten. En singelmonterad D6:a sitter oftast i en 28-30 fots båt vilken förmodligen skulle behöva minst 2x225 hk utombordare (se tex nya Aquador 300HT som erbjuder både inom och utombordare) och då går totalkostnaden förmodligen på ett ut. Servicekostnaden något billigare på utombordarna men bränslekostnaden går upp.
-
Vi pratar om en avancerad, kraftfull och driftsäker dieselmotor som idag kostar från 550 000 kr. Att då betala runt 22 000 i service (ink drev) kan inte vara orimligt. (Tänk på att TS hade fått pris inkl drevservice) Hittade några serviceprislistor på nätet: https://lbv.se/tjanster/motor-och-drevservice/ https://nimbusstockholm.se/wp-content/uploads/2022/03/Prislista-Nimbus-Stockholm-Vinterforvaring-2022.pdf Men man kan ju alltid mecka själv om man kan/vill. Själv kör jag en Mercruiser 4.3 MPI som kostar ca 3500 kr + material.
-
Låter rimligt för en D6 inkl drevservice.