Gå till innehåll
torsdag 11 september 2025

anuba

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 013
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    19

anuba senast vann den dag 26 Maj

anuba hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

489 Expert

Om anuba

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

5 221 profilvisningar
  1. Jag köpte en båt för några år sedan som jag bytte kylarvätskan på. Den tidigare ägaren hade inte bytt på sina fem år. Den kylarvätskan var så rostig längst ner i motorn så att hade skapats en plugg i tömningshålet- Jag behövde använda en luftpump för att trycka bort rostpluggen. Den kylarvätskan var väldigt röd. Nu när jag har försökt att byta regelbundet har inte kylarvätskan visat sig lika rostig. Jag tror du kan byta din vätska utan att oroa dig. Se bara till att få ut all vätska om du har tänkt att köra några sköljningar med vanligt vatten. Jag missade nog något tömningshål då min färdigblandade kylarvätska. 40/60, blev utspädd till något som knappt höll -10 C. Det var några liter vatten kvar som jag inte hade fått ut.
  2. Helt otroligt vad AIn är smart. Se här vad Googles AI svarar på frågan "Är en dcdc-laddare en dcdc-omvandlare?" "Ja, en DC/DC-laddare är en typ av DC/DC-omvandlare med en specifik funktion: att ladda ett batteri. Medan en vanlig DC/DC-omvandlare enbart anpassar en likströmsspänning till en annan, lägger en DC/DC-laddare till funktionen att omvandla och samtidigt reglera strömmen på ett sätt som är optimerat för batteriladdning" AI är lite som Björn Gustavssons påse, 😉
  3. Jag bara retas lite. Tack för att du engagerar dig.
  4. Jo, du har lite utmaningar med detaljerna och förstå den intuitiva innebörden av text. Även om du lägger energi på att missförstå texter avsiktligt så har du inte helt rätt ute.. Begreppet DC/DC-omvandlare kan innefatta ett större antal funktioner. Du kan räkna in DC/DC-laddare till gruppen DC/DC-omvandlare. Man kan till och med se en laddningsregulator som en DC/DC-omvandlare men då blir min text rätt svårbegriplig. Så jag säger egentligen inte huruvida man skall använda en spänningsomvandlare syftad att ladda eller bara tillhandahålla en konstant spänning. Det har jag lämnat över till läsaren att själv förstå.
  5. Det har visat sig finnas en del alternativ till DC/DC-omvandlare. Vissa talar sig varma om vattenkylda generatorer och det finns också en del externa regulatorer till generatorn som skall ha anpassad laddningsalgoritm för LFP och hantera värmen i generatorn. https://www.wakespeed.com/product/ws500-advanced-alternator-regulator/ Men dessa lösningarna är dyrare en Orion XS 50A.
  6. Jag vet inte om Helly Hansen har bättrat sig men när jag hade en Askelladden från 2006 var inte deras kapell särskilt bra. De hade en väv som bröts ner rätt snabbt i solljus. Det är rätt vanligt att se deras blekblå kapell på äldre Askelladden-båtar. Det är bättre att bygga ett kapell i polyester som håller solljus bättre. De flesta kapellmakare gör det billigare än originalet.
  7. Misstänkte att du skulle upptäcka det. Min kompis var så ivrig så han lade ut bilden innan han var klar. 840 A genom en BMS känns rätt optimist.
  8. Med så lite panel har jag svårt att tro att det skulle göra någon skillnad vilket batteriteknik du laddar. Om du kör den vanliga bulk/absoptions-cykeln bör väl blysyrabatterierna ta emot all ström som panelen ger ifrån sig under bulk-fasen. Såvida du inte kör någon egen laddcykel.
  9. Jag är kanske trög men hade du tänkt att sätta en MPPT-regulator mellan LFP och blysyra? Är inte de flesta solpanels och MPPT-regulatorer av buck-typ och kan inte reglera upp utgående spänning över ingående spänning? Man det kanske fungerar ändå? De flesta DCDC-chargers är av buck/boost typ och kan både reglera upp och ner spänningen.
  10. Jag har just gått igenom ett supportuppdrag för en kompis som skulle ersätta sin servicebank i bly till LFP. Han ville också envisas att köra alla roterande maskinen från servicebanken. När vi började gå igenom maxströmmarna för olika celler fann vi att det kunde stå olika siffror på olika sidor för samma cell. Slutligen valde han EVE LF280K v3 som borde kunna ge 280A korta stunder. Vissa datablad hävdar även 560A. Då LF280K har kommit upp till version 3 kändes den mest mogen för uppdraget. Genom att lägga tre batterier parallellt med tre BMSer skulle det kunna ge 840 A. JK BMSerna skall kunna ge 300 A/st korta stunder. Så här snyggt börjar det bli,
  11. Menar du att ha både LFP och blybatterier som förbrukningsbank? Eller menar du blybatteriet för motorn? Om du menar det första är det en intressant tanke men den känns onödigt komplicerad. Ser inte fördelen med att behålla blysyran.
  12. Är inte tanken med tanken () att pumpen skall gå lite mer sällen. Går inte pumpen varje gång du öppnar kranen nu?
  13. Om du har köpt en ackumulatortank med gummiblåsa kallas den hydropress. Frågar men google blir svaret, "Ett hydropress ska ha ett förtryck som är 0,3 bar under pumpens tillslagstryck. Tillslagstrycket är det tryck där pumpen startar igen. Till exempel, om din pump startar vid 2,0 bar, bör lufttrycket i hydropressen vara 1,8 bar."
  14. Det är alltid lite osäkerhet när lägger till med "slemtamp". Man vill helst lägga till i motvind så att båten glider ut lite lagom efter att man har förtöjt i fören. Ett alternativ är att ha med sig hjälp som håller fören från bryggan medan man förtöjer aktern. Om vindförhållandena är riktigt ogynnsamma brukar hålla vi oss i grannbåten tills man är klar. I vilket fall som helst underlättare det att få upp tampen om man har en Ghook. Det blir inte bara enklare. Man kan göra också ett bra intryck på bryggan. Dock skall man vara försiktigt att inte trassla in Ghooken i någon av fenderlinorna. Då kan effekten bli lite sämre. https://www.bryggdelar.se/products/ghook-med-forlangningslina?variant=41281140261020&country=SE&currency=SEK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gad_source=1&gad_campaignid=17178557694&gbraid=0AAAAABo8vEiAwCTlCq258xEguq7C2CTkO&gclid=Cj0KCQjwqebEBhD9ARIsAFZMbfxfHKWoNXuzX3_JL_fkhaUOeUpmZnh8PA_ey3apCJxGh9a-NmpujbAaAmNMEALw_wcB
  15. Problemet har väl ökat sedan jag har börjat lägga mig långsides. Jag har insett att man kan slippa en del trängsel in naturhamnarna på det sättet. Sedan får jag också användning av min nya fenderplanka i ek. De säljer sådana i Bauhaus. Den borde också fungera som landgång. .
×
×
  • Skapa nytt...