Jump to content
Wednesday 14 April 2021

anuba

Medlemmar
  • Content Count

    241
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

59 Expert

About anuba

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

656 profile views
  1. Jag har inte köpt 591 för att trodde att det fortfarande var polyuretan. Efter den här lilla utredningen har jag blivit mer positiv till 591.
  2. Jag spontanköpte den maskinen för något år sedan. Osäkert vilket namn den hade. Den säljs med två olika handtag som visas på bägge bilderna. Den fungerar utan problem men den är enbart oscillerande och man kan inte låsa rondeller så att den blir bara roterande. Jag tycker inte att fick bort vaxet lika bra som min 180mm Jula-maskin. Då kör jag med UltraGlozz Superpolish som får torka in lite. Så min maskin blev har blivit en hyllvärmare. Men man är ute efter 150mm oscillerande maskin är den nog inte sämre än andra. Jag tror dock att roterande maskiner är effektivare för polering av båtskrov.
  3. Jag var på väg att skriva samma sak som dig men kollade lite för säkerhets skull.
  4. 291 är polyuretanbaserad väl inte den bästa fogen om den skall vara utsatt för ljus. Jag har mest använt den på ställen där man vet att man skall ta bort det senare. Den nya 591 är STP polymer-baserat vilket är en mer stabil fogmassa. Tål mer UV-ljus och limmar bättre. Den är närbesläktad med MS Polymer som du kan hitta från andra tillverkare. Då ofta som kombinerat lim och fog. Enligt många skall denna typ av fog vara bättre och kan ersätta polyuretanbaserad fogmassa. https://swe.sika.com/content/dam/dms/se01/6/sikaflex_-591.pdf https://www.sisib.com/library/public/2016/PCC-STP (Silane Terminated Polyether).pdf Du kan nog lugnt börja använda 591:an.
  5. Om du ändå är på Biltema så köp en liten grovdammsugare och använd dem när du lossar på det smulande isoleringen.
  6. Om du behöver något kraftigare än aceton så är det här en bra rubbing som har grovhet mellan 1000-sandpapper och vanlig båtrubbing. Om du kör den med maskin så får du det så blankt att du senare kan bara lägga på vax, https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/p/d/b5005010001/ Den är bra att för de flest svåra fläckar och om du skulle få för dig att laga gelcoat någon gång.
  7. Jag brukar köra med en 180mm roterande Jula-maskin på ytterskrovet och för hand på ovansidan. Det är så lätt att man kommer åt kanten av rondellen som gör att men får märken, när man polerar mer komplexa ytor. Då passar handtrassel bättre. När jag lagar gelcoat så använder jag en vanlig 125mm excenterslip. Då vill jag gärna jobba med så små ytor som möjligt. Den polerade ytan växer snabb med storleken på rondellen. Jag har också köpt en oscillerande 150mm polermaskin. Min tanke var att den skulle vara lite lättare att jobba med i trånga ytor. Men den kunde inte arbeta bort intorkas vax lika bra som handtrassel. Så den gör ingen nytta.
  8. anuba

    NMEA 0183

    Du är känslig i den här frågan. Jo det går bra. Två parallelkopplade 120ohm blir 60ohm. Den har mest DC-effekter vid så här korta kablar. Men kablaget kommer inte att klara höga datatakter. Om du bor i Götet så kan du kommer över till mitt labb så kan jag visa dig. Men det blir inte TS blir mer hjälpt av. Orsaken till att jag hitta på den här tokiga idén var att jag hade på vinst och förlust hade köpt en gateway på Ebay. Den passade fint på CAN-bussutgång från motorn men jag fick inget kontakt med plottern. Enligt alla träffar på nätet skulle jag köpa en 5m CAN-kabel som du skulle innehåll resistanserna. Några lösa termineringar som i NMEA2k hittade jag inte att köpa. Eftersom jag kan löda och har resistanser ville jag inte göra några ingrepp på motorsidan av CAN-bussen. Därför valde jag att göra ingreppen i Gatewayn och chansade att en plats för motståndet skulle räcka. Då skulle det inte finnas någon risk att sabba motorns CAN-buss om nästa ägare skulle sätta ett Smartcraft-system på motorn.
  9. anuba

    NMEA 0183

    Du är kul IngmarE. Det går utmärkt att terminera en kort buss med låga datataker, i en punkt. En resistiv terminer på en har både en likströmsfunktion för rätt bias av förstärkarna och en termineringsfunktion för att förbygga ringningar på bussen. Men om datatakten enbart är 500kbps så pratar vi om våglängder på över 300m med ett antagen effektiv permativitet på 3 i kabeln. Så långa kablar har man oftast inte. Smartcraft verkar vara begränsad till 7m. I det fallet kan det var bra att sätt de 120ohm ohmarna i varje ände. En 0,5m kabel bara 0.1 % av längden. Det är då ingen som helst risk för hög stående våg eller ringningar. De störning (rigningar på signalen) uppstår energi inte brinner upp i någon last och att lasten inte är samma som kabeln. Men om kabeln är kort relativt frekvenen kan denförsummas och man kan betrakta det som en punktformat system. Det är bara att plocka fram oscilloskopet och mäta. Men det blir inte sämre av att följa IngmarEs råd och oftast köper man färdiga terminering som för NMEA2k. Jag har jobbar tyvärr med detta, varende dag, i trettio år.
  10. anuba

    NMEA 0183

    Jag kopplade min Mercruise 4.3 mpi till en Garmin 722xs med hjälp en en sådan här dongel, https://www.mercurydelar.se/privat/gateway-8m0151748 Om motorn är hyffsat modern så har den en can-busskontakt. Oftast med ett väderskydd i. Finns det Smartkraft i båten är den här kontakten inkopplad i något typ av nätverk. Det kluriga för mig när jag kopplade in den var att det saknades termineringmotstånd på CAN-bussen. Då föreslogs att montera in en extrakabel mellan donglen och CAN-kontakten. En CAN-buss skall se ut så här. https://www.kmpdrivetrain.com/paddleshift/practical-tips-can-bus/ Då jag tyckte det kändes onödigt lödade in en 60ohmare i min dongle. Om kabeln är kort och datahastigheten låg funkar det att sätta två 120ohmare i samma punkt, 60ohm. Men om du inte är så händig skulle jag rekommdera att skaffa kapeln som innehåller motstånden. Det finns också den här donglen som jag tror är bättre dokumnterad för inkoppling, https://www.yachtd.com/news/mercury_smartcraft.html Då jag har en sådan i min nuvarande båt till min VP D4, (fick löda i den också) rekommenderar jag att du läser installtionmanualen ordentligt innan du beställer. Det finns olika versioner om man skall koppla in i serie med en CAN-buss eller mot en öppen oterminerad CAN-buss. Ursäkta att det blev mycket text.
  11. Självkörningssystemet verkar ha failat.
  12. Det går att få bra fart på en Tesla om man är lite tung i foten. Det är en Performace som gör 0-100 på 3.5s.
  13. Om du har stora skador så det värt att ta upp skadan, ta bort allt trasigt, låta det torka och lägg glasfiber med polyester. Här finns en youtuber som har en del tips. https://youtube.com/c/boatworkstoday Epoxyspackel lägger du mer på skador som inte kommer synas eller där du skall lägga på färg senare. I den här skadan borde du avsluta med en färganpassad gelcoat. Det kan du få hjälp med att banda till hos en bra plastbåtsverkstad eller i bästa fall hitta din standardfärg i en båtaffär.
  14. Den såg kul ut. Intressant att se en bild vid din montering. Hur är den tänkt att fungera? Tar man bort den kluvna brickan när man kör ankarspelet. Hur mycket bredd krävs det för att få ut sprinten? Den ser lite stor ut för min ankarställing fram på min båt.
  15. Då har du löst ett problem som jag också har funderat på. I min värld trodde jag att det räckte med att bara inspektera förfiltret med jämna mellanrum. Men du menar att systemet kan sätta igen fastän man kollar och tömmer förfiltret? Har bara haft min båt i tre år och förgående ägare hade rengjort tanken. Så nu tycker jag att det börjar bli dags för mig att få koll på min smutssamling.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy