Jump to content
Sunday 01 August 2021

anuba

Medlemmar
  • Content Count

    318
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

83 Expert

About anuba

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

976 profile views
  1. Jag övervägde också att köpa en Aq 26 för några år sedan men det blev en Jeanneau 805 Leader med en VP D4. Ett nyare alternativ är Jenneau 8 Leader. Dessa båtar är i samma storleksklass men är rymmligare. Ett plus är det breda skandäcken och stor soffa. Tyvärr så säljs det inte många av dem i sverige jämfört med Aq. Kostnad får man på alla båtar. Köp en båt som du gillar och är praktisk.
  2. Fullt möjligt. Kollar detta med Ctek just nu.
  3. Jag byggt ut det lite och använder både Cteks interna solpanelsregular och en extern Victron.
  4. Jo dina beräkningar är det inget fel på men har redan testat och förbrukat ett startbatteri.
  5. Det är bara google lite så får du reda på hur mycket. ”VENE TEST In 2019 SUNBEAMsystem panels won the award of “Best Premium Solar Panel” by the Finnish Magazine VENE. The test was very extensive and had many categories. And it worth highlighting our outstanding results on the heat test. “Only 13% power drop measured at 75oC compared to 25oC”.” https://www.sunbeamsystem.com/tough_independent_test_winner/
  6. Det är varma men inte så man bränner sig. Inte mycket värre än ett mörkoljat teakdäck. Delvis därför kör jag med gråteak. Men om jag skall vara ärlig så har jag inte djupanalyserat det. Efter att mina första paneler gick sönder på tre år, är jag lite skeptisk att gå för mycket på panelerna. Men vi sitter rätt ofta och solar på dem med en dyna imellan. Jag kan kolla med en termometer nästa gång solen skiner.
  7. När båten ligger still och laddas av solen så stiger spänningen sakta i startbatteriet. Det kallas väl för bulk-fasen. När spänningen uppnår 13.1V tror D250 att motorn är igång. Då laddar STARTBATTERIET servicebatteriet, inte 55W panelen. Detta pågår i max några minuter tills startbatteriet är urladdat till 12.8V. Sedan startar processen om igen. Man ser också den här effekten efter att man har kört motor, när startbatteriet är helt fullt. D250 tllåter inte att spänningen på startbatteriet är högre än 13.1V. En positiv bieffekt är kylskåpen köra dagtid fastän jag har kopplat bort servicebatterierna, under laddningpulserna. Därför hade jag inte så stora problem av de trasiga batterierna under dagtid.
  8. Du förstår nog inte. D250SA är en switchad DC/DC omvandlare. Den kan skapa skapa vilken spänning som helst till servicebatterierna. Det enda som får laddningen att starta är det spänningsvillkoret jag nämnde. När den börjad ladda tar den energin från startbatteriet. Inte från solpanelen. Om den bara laddar ner till 12.8V så tömmer den inte batteriet. Det är ingen slump att jag i första hand vill ladda startbatteriet. Eftersom jag har kopplat bogpropellern och ankarspelen till startbatteriet kommer det att tömmas successivt efter flera korta båtturer. Cetek-system underhållsladdar inte startbatteriet tillräckligt om jag hela tiden laster servicebatterierna med kylskåpen. Jag har har fått tummen upp av Cetek för den här lösningen.
  9. He,he! Jag hade skickad ändå. Överföringen av energin från startbatteriet fungerar så att solpanelen laddar startbatteriet upp till 13.1V. Då startar D250SA att ladda servicebatterierna med 10A tills spänningen faller till 12.8V. Jag tror att det är ok. Min motor har startat fint i alla fall.
  10. Man hoppas ju alltid det skall finnas någon expert som har sett samma problem. Men egentligen vill jag bara veta var jag skall sätta tempsensorerna. Jag har i all fall följt ditt råd och skickat en fråga till Ctek om det är något fel på mitt system, Det blev ett så här bra schema, utan brytare och säkringar,
  11. Jo det gör säkert D250SA men Smartpassen stänger nog bara av direktkopping till generatorn när det blir för varmt. Jag hade bara hoppats att någon på forumet var bra på hur blybatterier fungerar.
  12. Jag bytte ut mina solpaneler i år. De tidigare var ett okänt märke som såg ut som en kopia på Sunbeam. Man skulle kunna gå på dem men eftersom de gick sönder var kanske inte sant. Mina nya paneler verkar leverera mycket mer energi. På en av panelerna har jag en energimätare. Den har visar 45W maxeffekt på 55W-panelen. Så högt kom jag aldrig på den tidigare. Det ser ut som Sunbeam har förbättrat inkopplingen av kabeln med en stor gummiplatta, vilket jag tror förbättrar kvalitén. Så jag tror inte att färgen spelar någon större roll. Panelerna verkar bra. Men svart färg borde förbättra förmågan att ta emot solenergi även om värmen ökar. Det är dock lite lurigt att montera den lilla panelen som inte hade skruvar. Den gled lite på det lutande underlaget medans limmet torkade.
  13. anuba

    Påkörd av sten

    Vad har du för drev? Dina propellrar ser ut att vara för ett Volvo Penta DBH drev. På mitt DPH-drev sticker 1.2m i nedre läget och 1m i beachläget, högsta körbara läget. 0.5m har jag bara i trailerläget men då kan man inte köra motorn. Så om du har kört båten är det nog rimligt att då kan gå på grund på 1m.
  14. Helt kontroll vet jag inte. Mina batterier ju trasiga. Enligt en tidigare tråd om systemet fungerar Smartpass som ett skiljerelä som ligger parallellt med D250SA, mellan start och servicebatteri. Den senare sköter finladdningen på slutet. D250SA motiverar Ctek med att en generator inte kan skapa den spänning som ett AGM-batteri vill ha. Tempsensorna skall skydda mot överladdning, om de sitter på rätt ställe. Cetek föreslår det själv detta om man har laster på starbatteriet som jag har, https://www.ctek.com/storage/05CB43885935ABBFE7D7B52B43408B1AF9902D5F9475D3EE618891C191CF2C0C/8d780ba29aad4845992625eec56c05c6/pdf/media/8bbc64a286954c2aa1bba39c02a058b1/D250SE _ SmartPass 120S with charger on Starter battery.pdf Jo, det sista du säger har jag också funderat på men Ctek säger att det skall vara ok. Jag tycker i alla fall att mina nya Victron Deep Cycle beter sig bättre enligt min BM-1. Inga större laddströmmar när jag vet att batteriet är fullt.
  15. Så fungerar inte Ceteks D250SA. Det är en DC/DC-omvandlare som laddar service batterierna med en helt annan spänning än startbatteriet. Om man sedan har en Smartpass så kopplas generatorn direkt på startbatterierna, upp till en viss spänning. Jag tror att det är det absolut bästa metoden om man vill ha kontroll på laddningen. Sedan har jag två solpaneler. En 110W via Ctek 250SA som laddar servicebatterierna och en 55W via en Victron regulator på startbatteriet. Nätladdaren har jag enbart på startbatteriet. När spänningen går över 13.1V laddar startbatteriet/generatorn servicebatteriet. Jag har fått godkänt av Ceteks support med en här metoden. Mina servicebatterier har aldrig varit totalt urladdade och om det hade hänt hade de tålt det 300 gånger. Men visst kan jag ha missat något.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy