Jump to content
Thursday 22 April 2021

1stPeregrine

Medlemmar
  • Content Count

    114
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

26 Expert

About 1stPeregrine

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

686 profile views
  1. Ja det är inte en Kosterfjord utan ser ut som en smögen 45:a. Den har jag ingen erfarenhet av vad det gäller konstruktion av skrovet tyvärr.
  2. Nu såg jag bilden, det är ingen Kosterfjord 46
  3. Du har ingen bild på båten då de är lite olika i konstruktionen tror jag
  4. Det är väl glödning på MD32 också som kräver lite mer än tex 41:orna? På min gamla MD21 var det det och då fick jag glöda en stund innan start.
  5. Ursprungsfunktionen var att A-motorn rök väldigt mycket när den var kall så spjället skulle minska detta, har nog fungerat sådär tror jag. Han kanske kopplat bort strömatningen till den? Jag tog bort hel rasket när jag bytte min avgaskrök, lättade båten med 1-1,5 kg😉
  6. Hej, De nya avgaskrökarna har inget spjäll. Ta bort solenoidenarmen också. Det är inga problem att göra jobbet i sjön heller bara stänga kylvattenintaget först.
  7. Denna kan kanske ge en vägledning VP moment klemkobling.pdf
  8. Hej, dessa har jag nyttjat flera gånger, bra kvalitet och håller lovade tider. Köp till behandlingen av mattan också, fungerar mycket bra så inte fläckar sätter sig. https://www.stockholmsmattlangett.se/produkter/bat/batmattor/
  9. Jag använder ett sjövattenintag, till toa, diskbänk och spolslang ingen backventil. Har inte upplevt några problem.
  10. Jag såg det också idag, har noterat att det var ett tag sedan det uppdaterades. Mycket tråkigt, jag kommer sakna hans teckningar.
  11. Jag tänkte kolla mina backventiler i rattpumpen, nu när jag ändå skall tömma systemet för att montera en autopilot, då dessa låter lite vid rattutslag. Min fråga är då, jag tror att den svarta skruven/proppen man ser på sidan av rattpumpen är backventilen men jag har inte kunnat finna någon info om detta. Nu har jag inte provat att skruva på den ännu, fortfarande inte tömt systemet, men funderar på vilken typ av bits som kan användas, någon som gjort detta & vet? /Johan
  12. Ok, min 86 är kopplad på minus och 85 kommer från plus på timern. Det ger att dioden vänds med pil mot 85 från 86, tycker att minus borde kortsluta när timern släpper på plusström till relät, men jag är inte rätt man att ifrågasätta detta. Tack för förklaring och direktiv 😉
  13. Ok, då är jag med, diod från minus till plus på spolens anslutningar, får pröva fast det känns som att jag kortsluter.
  14. VHF & GPS:erna ligger på egen direktström redan (eftersom jag tar med dessa när jag lämnar båten i hemmahamn spelar det ingen roll att de ligger utanför brytaren) men NMEA2k gör ingen nytta när jag ligger still, gps:erna är då avstängda & VHF:en, som alltid är på (när jag är ute), har egen gps-antenn. Intressant att det inte drar någon nämvärd ström, trodde att det drog lite ändå. Får fundera på detta eller göra som George föreslog.
  15. Hej, Jag behövde en brytarplats till intervalltimern på min brytarpanel så då fick NMEA2000 anslutningen gå bort. Min fundering är att ta ström till NMEA2000-systemet från instrumentpanelen så att det sätts på när motorn startas & stängs av samtidigt med motorn, det behövs ju inte när jag ligger still. Jag har sökt i manualer & på nätet men inte hittat var jag skulle kunna gå på. Jag funderar på att det kanske går att nyttja inringad + tv om siffrorna 61, där har jag tagit loss en kabelsko med 2 kablar, kanske går till trimplanen?, för att kunna ta in panelen. tog även loss ytterligare en kabelsko nere vid den lilla ringen 2 kablar där också. Nån som vet något lämpligt ställe, NMEA2000 kräver ju inte mycket ström men det är skönt att veta att det är avstängt. /Johan
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy