Jump to content
Wednesday 21 October 2020

1stPeregrine

Medlemmar
  • Content Count

    85
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

22 Expert

About 1stPeregrine

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

501 profile views
  1. Vad tror ni om att ha ett spjäll på 60 mm sedan övrigt 65 som tidigare. Stryper det för mycket eller fungerar det med den punktvisa strypningen? Jag ser att det blir svårt att hitta övergång från 80 till 65 mm. https://www.minlada.se/shop/forgrening-med-spjall-3x60-mm
  2. Ja planera måste jag. Konstaterade att båda mina system är uppbyggt av 65 mm slang & utblås. Så nu letar jag runt att hitta ett spjäll som kan nyttjas med diverse övergångar övriga grenar har jag redan så det är spjället jag måste lösa. Tyvärr är det ju så himla trångt just där allt skall ihop så något måste nog flyttas, men det skall lösa sig. /Johan
  3. Tack, det finns en del uppenbarligen, nu måste jag kolla exakt vilken dimension jag har, när jag skall ta bort allt & börja om & planera hur det nya skall dras smartast. /Johan
  4. Jo det är nog så det måste bli, gäller bara att inte glömma öppna så det inte är stängt när dieselvärmaren sätts på, kanske en liten brytare på spjället kopplat till värmarens av/på knapp. Den ser ju lite snitsigt ut med tillhörande vred till wiren. Är det bara företag eller även privatkunder där. /Johan
  5. Summa summarum så blev det ett nytt ankarspel istället & försäljning av elmotorn. Mer vinterjobb 🙂 /Johan
  6. Hej, nu när båten är på land har jag rivit ut septitanken för att sätta in en större & då krävs det mer plats förstås. Vad jag måste göra är att dra om varmluftsslangarna så den nya tanken får plats. Nu har jag börjat fundera på varför skall det vara separata slangar till gångvärme & dieselvärmaren? Är det så att det inte fungerar att båda systemen delar på en slang. Gångvärmen nyttjas ju bara under gång & dieseln när motorn är av. Ok, jag behöver inte ha defrosterutloppen kopplade till dieselvärmaren men övriga till ruffarna, toa & doghouse borde kunna dela tänker jag. Det hade ju även gjort nydragningen & isoleringen enklare om det fungerar. Är det någon som har en sådan installation & som kan dela sina erfarenheter? /Johan
  7. Då tycker jag en Olight slår det mesta & är laddbar!
  8. Hej, lyfter en gammal tråd då jag fått nästan samma problem. Ämnet är fortfarande ankarspel Lofrans Panther från -89. Spelet trilskades sista helgen ute så nu när jag fått hem henne tog jag in spelet i garaget & kunde konstatera att det var kilproblem på mitt ankarspel också. Kilen finns men har inte suttit korrekt läge tror jag efter byte av elmotor som förra ägaren gjorde för 5 år sedan eller så. Nu hade kilen lossnat & kilade mot motorn därav oväsendet som gjorde att jag stängde av. Motorn fungerar kanon & mekaniken i ankarspelet likaså, inga glapp skrammel alls. Problemen som jag uppdagade är att, dels är kilen skadad samt att kilspåret på axeln snedslitit så stoppkant saknas. vad som ytterligare spär på det är att axeln har en spricka i anslutning till kilspåret. Min fråga är kan sprickan svetsas samt lagas (fylla i material & fräsa nytt spår) för att få till ett helt kilspår? Kilen måste ju lösas också? Varför jag frågar om det går är, antingen river jag isär hela spelet för att få axeln fri för åtgärd (den är ju centrum i hela spelet) eller så får jag köpa ett nytt ankarspel. Vad tror ni som är kunniga i svets- & fräsarbeten? Jag kan inte & har ingen utrustning men en mekaniskverkstad kan kanske? /Johan
  9. Hej, jag tog hem båten idag & kollade, jag mindes fel, det är urtag i balkarna som jag tog för divinycell.
  10. Jag vill säga att det beror på årsmodeller. 26:an som du pratar om har det inte, ivarje fall inte före 74. Min nuvarande 3003 har det delvis ner mot botten men inte i kölsvinet med hål igenom distansmaterialet så att genomföringar sitter i ytterskrovet. Som artikeln nämner 90-talsbåtar men även senare 80-talare kan nog ha det. Min är en 89:a.
  11. Det var en drömbåt för mig med när jag växte upp i norra bohuslän på somrarna, de var riktig fräcka. Hade sedan en 74:a i 16 år. Ja det är det så du bör kunna se inifrån hur skadan ter sig ut. Det är tämligen tjock botten ~10 mm vill jag minnas, det var ett antal år sedan, då jag monterat genomföringar men tjockare i kölen förstås.
  12. Hej, däcket är sandwich med balsaträ imellan, korrekt @kossor , tänkte på själva skrovet som är enkellaminat. Lite slarvigt svar av mig, skall tänka före efter.
  13. Nej det har den inte. 2600 vet jag inget om.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy