Jump to content
Tuesday 05 December 2023

1stPeregrine

Medlemmar
  • Content Count

    269
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

1stPeregrine last won the day on August 20

1stPeregrine had the most liked content!

Community Reputation

99 Expert

About 1stPeregrine

  • Rank
    Kommendörkapten

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

3,970 profile views
  1. Tar upp denna tråd igen då även jag ligger i mälaren. Har tittat på Jotun Watershield då jag i stort sett inte har någon gammal bottenfärg kvar. Den skall vara biocidfri & godkänd för insjöar mm. Det är ju trevligt att få en snygg vattenlinje🙂 Är det någon som har erfarenhet av denna färg?
  2. Ser på din motorbild, sjövattenfiltret sitter efter sjövattenpumpen.
  3. Japp men mitt sitter före sjövattenpumpen, sugsidan, din är väl efter sjövattenpumpen, trycksidan.
  4. Jag häller i 20L blandad glykol i min TAMD 41, men vet inte hit mkt som behövs till AD 41:or. Bla @kossor kan detta.
  5. 2600:- låter väl dyrt. Förfilter är ju racor och finfilter på diesel. Ja vevhusfiltret är dyrt, instämmer, men i och med att jag har högt tryck i motorn är jag nöjd med vevhusfiltret och ventilationen i ventilkåpan, vilket jag inte hade i början efter ombyggnad från a till b motor.
  6. Ny fundering efter ha kommit en bit på väg. Är det skadligt att nyttja en muttermaskin för att lossa bultarna till svänghjulet? Känns lite lurigt! Jag har ingen "Plunsch" eller som det heter egentligen, 884 895-4 Låstapp för svänghjul, men tänkte tillverka något provisoriskt. Det är lite svår att få tillräckligt med kraft med de "normala" arbetsställningarna man har vid båt-meck!
  7. Toppengrej, skall anamma denna ide🙂
  8. Ok, gammal tråd men samma ämne! Jag skall byta min vevaxeltätning nu i vinter då den läcker. De beskrivningar jag tittat i, pentas verkstadshandböcker, så monteras den nya packboxen innan svänghjulskåpan monteras på blocket, behöver jag tänka på något särskilt vid Montage av packboxen när svänghjulskåpan sitter på plats? Ser att penta skickar med siliconfett till packboxen som skall smörjas mot vevaxel och kåpan.
  9. Häftigt jobb du gjort, imponerad!
  10. Trosa är ok, Utö trevligt, Landsort men där är det mesta stängt nu. Inte mycket liv i någon gästhamn nu.
  11. Tycker det ser intressant ut att den I slutet av testet verkar dra mer ström, kan det tänkas att det fortsätter så?
  12. Gå runt Dalarö, Saltsjöbaden mm. tycker jag är trevligare. Rutten in mot Södertälje är ren transport samt det kan bli lång väntan vid slussen.
  13. 400rpm anser jag vara för lågt, höj upp det närmare 600rpm och kolla hur oljetryckt uppför sig.
  14. Vad har du för motortemperatur när larmet kommer? På min 41:a faller oljetrycket från ~4,5 till ~3 när jag går ner från 3300-3400 rpm till ~1000rpm, då har jag legat på en motortemp på ~85°. Går jag sedan på 1000rpm en stund så sjunker tempen till ~78° och oljetrycket går upp till ~4. Min tomgång är strax över 600rpm.
  15. Ja och nej, de är inte helt jämförbart antar jag. Förra gången låg termometern mitt i kylen, denna gång i understa dörrfacket, för att snabbare kunna läsa av. Sedan var Lokaflaskorna kallare denna gång vid start, kylig morgon. Det blev varmare frampå men då låg flaskorna i kylen. Tempen i båten var likvärdig för övrigt när jag körde testen. Det väsentliga var att den inte startade stoppade minutvis.
×
×
  • Create New...