-
Content Count
320 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
2
-
1stPeregrine started following Johnson (1977) 70hk går ojämnt!, Suddig syn och glasögon, Erfarenhet av NorthTracker? and and 7 others
-
Instämmer till fullo i allt detta samt att man ser botten bättre när det behövs.
-
Som jag tolkar schemat borde det vara F9 för kylskåpet.
-
Få bort rester av impeller volvo penta kad 42
1stPeregrine replied to Jens_Sthlm's topic in Mek & Teknik
Många gånger ramlar bitar ner i intagsslangen under sjövattenpumpen, lossa den slangen å försök spola ur den. -
Penta 41 centrumbult vevaxel åtdragningsmoment?
1stPeregrine replied to dawe_a's topic in Mek & Teknik
Hej, det verkar vara 180 Nm om jag tolkar rätt. Tekniska data Penta 41 mm.pdf -
Ser nu att jag markerat 2 olika givare i katalogen, nån utav dem var det jag köpte till ett 21:an, var några år sedan.
-
Det bör lysa på bakkant av själva givaren när första tråden passerat om den fungerar.
-
Jag köpte induktiva givare från elfa, vilket var densamma och var billigare än original. Jag kan ladda upp vilken givare det var till 21:an om du tror det är samma på 32:an
-
På 21:an hade jag endast en stålring på ankarlinan vilket räckte gott för att aktivera den induktiva givaren.
-
Det låter som att känselkroppen (minns ej det korrekta namnet) som registrerar trådarna på ankarlinan inte fungerar, har själv haft det problemet. Kolla med en ny sådan då borde det fungera. Själv hade jag en 21:an så jag vet inte vilken induktiv givare som passar på en 32: an.
-
Fel, satt på 41A-motorerna också. De motorerna hade lägre kompression. Glödstiften inringade på bilden.
-
På 41B finns det inga glödstift, satt på A-motorerna.
-
Montera expansionskärl på en Volvo Penta TAMD41A
1stPeregrine replied to Wildeside's topic in Mek & Teknik
Okej den tanken kan jag förstå. -
Montera expansionskärl på en Volvo Penta TAMD41A
1stPeregrine replied to Wildeside's topic in Mek & Teknik
Vad är tanken/behovet med att montera ett expansionskärl till i systemet. Blev lite nyfiken på det. -
Håller med dig, tycker det är en jäkla massa demontering, 41:an är ju rakt på bara!
-
Vad jag funderar över efter att ha följt denna intressanta tråd är att om man har en äldre båt som kan ha fel som man själv inte är medveten om, tex en 40 år gammal motor som nu fungerar bra men fortfarande är gammal, kan/får/är det genomförbart att sälja båten som renoveringsobjekt istället? Gör det någon skillnad i bedömning vid ett tex eventuellt motorras inom 2 år?