Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

1stPeregrine

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    277
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

1stPeregrine senast vann den dag 20 Augusti 2023

1stPeregrine hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

101 Expert

Om 1stPeregrine

  • Placering
    Kommendörkapten

Profile Information

  • Plats
    Stockholm

Senaste Profilbesöken

4 191 profilvisningar
  1. Nej, du behöver inte plocka isär något, skruva ut fyrkantsbulten bara.
  2. Du kan ju se på dessa ställen om det finns en fyrkantsmutter, om ja, finns det en anod.
  3. Har haft en D-motor där fanns inga men på B är det inte omöjligt att det finns någon.
  4. Ta en bild på ändstycket på värmeväxlare mot turbon, där kan det ev finnas en. På oljekylarens gavel mot fronten på motorn kan det finnas en, svårt att ta en bild pga generatorn, men där kan det också finnas.
  5. Hej, På de äldre Lofrans, säkert flera fabrikat, så hade man minus samt 2 plus fram till motorn från reläet. På de nyare har de ett annat relä som växlar plus & minus istället vilket ger att det endast behövs 2 kablar till motorn. På mitt nyare Kobra har jag endast 2 kablar samt jag fick byta mitt gamla relä då det var för 3 kablar.
  6. Om det är original Valeo generatorer så är de på 60A.
  7. Det bör vara en borttagbar lucka över propelleraxeln som du kommer åt under kojen i akteruffen, så var det på min 26:a. Då kommer du åt "Black Jacken" som jag tror du har.
  8. Tar upp denna tråd igen då även jag ligger i mälaren. Har tittat på Jotun Watershield då jag i stort sett inte har någon gammal bottenfärg kvar. Den skall vara biocidfri & godkänd för insjöar mm. Det är ju trevligt att få en snygg vattenlinje🙂 Är det någon som har erfarenhet av denna färg?
  9. Ser på din motorbild, sjövattenfiltret sitter efter sjövattenpumpen.
  10. Japp men mitt sitter före sjövattenpumpen, sugsidan, din är väl efter sjövattenpumpen, trycksidan.
  11. Jag häller i 20L blandad glykol i min TAMD 41, men vet inte hit mkt som behövs till AD 41:or. Bla @kossor kan detta.
  12. 2600:- låter väl dyrt. Förfilter är ju racor och finfilter på diesel. Ja vevhusfiltret är dyrt, instämmer, men i och med att jag har högt tryck i motorn är jag nöjd med vevhusfiltret och ventilationen i ventilkåpan, vilket jag inte hade i början efter ombyggnad från a till b motor.
  13. Ny fundering efter ha kommit en bit på väg. Är det skadligt att nyttja en muttermaskin för att lossa bultarna till svänghjulet? Känns lite lurigt! Jag har ingen "Plunsch" eller som det heter egentligen, 884 895-4 Låstapp för svänghjul, men tänkte tillverka något provisoriskt. Det är lite svår att få tillräckligt med kraft med de "normala" arbetsställningarna man har vid båt-meck!
×
×
  • Skapa nytt...