Jump to content
Tuesday 09 March 2021

1stPeregrine

Medlemmar
  • Content Count

    106
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

26 Expert

About 1stPeregrine

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

634 profile views
  1. Jag använder ett sjövattenintag, till toa, diskbänk och spolslang ingen backventil. Har inte upplevt några problem.
  2. Jag såg det också idag, har noterat att det var ett tag sedan det uppdaterades. Mycket tråkigt, jag kommer sakna hans teckningar.
  3. Jag tänkte kolla mina backventiler i rattpumpen, nu när jag ändå skall tömma systemet för att montera en autopilot, då dessa låter lite vid rattutslag. Min fråga är då, jag tror att den svarta skruven/proppen man ser på sidan av rattpumpen är backventilen men jag har inte kunnat finna någon info om detta. Nu har jag inte provat att skruva på den ännu, fortfarande inte tömt systemet, men funderar på vilken typ av bits som kan användas, någon som gjort detta & vet? /Johan
  4. Ok, min 86 är kopplad på minus och 85 kommer från plus på timern. Det ger att dioden vänds med pil mot 85 från 86, tycker att minus borde kortsluta när timern släpper på plusström till relät, men jag är inte rätt man att ifrågasätta detta. Tack för förklaring och direktiv 😉
  5. Ok, då är jag med, diod från minus till plus på spolens anslutningar, får pröva fast det känns som att jag kortsluter.
  6. VHF & GPS:erna ligger på egen direktström redan (eftersom jag tar med dessa när jag lämnar båten i hemmahamn spelar det ingen roll att de ligger utanför brytaren) men NMEA2k gör ingen nytta när jag ligger still, gps:erna är då avstängda & VHF:en, som alltid är på (när jag är ute), har egen gps-antenn. Intressant att det inte drar någon nämvärd ström, trodde att det drog lite ändå. Får fundera på detta eller göra som George föreslog.
  7. Hej, Jag behövde en brytarplats till intervalltimern på min brytarpanel så då fick NMEA2000 anslutningen gå bort. Min fundering är att ta ström till NMEA2000-systemet från instrumentpanelen så att det sätts på när motorn startas & stängs av samtidigt med motorn, det behövs ju inte när jag ligger still. Jag har sökt i manualer & på nätet men inte hittat var jag skulle kunna gå på. Jag funderar på att det kanske går att nyttja inringad + tv om siffrorna 61, där har jag tagit loss en kabelsko med 2 kablar, kanske går till trimplanen?, för att kunna ta in panelen. tog även loss ytterligare en kabelsko nere vid den lilla ringen 2 kablar där också. Nån som vet något lämpligt ställe, NMEA2000 kräver ju inte mycket ström men det är skönt att veta att det är avstängt. /Johan
  8. Hej, jag vill tacka för inspirationen i bla denna tråd, finns flera i detta ämne, som fick mig till att bygga ihop intervalltorkning i båt tillslut:-) En detalj har jag dock inte löst ännu, var skall jag sätta dioderna som det skrivs om i alla dessa trådar? Mitt system, 2 st Roca W12 med varsin 4-läges vridbrytare, bygger på 2 st växlande relän, en Vellman Timer, en vippbrytare On-Off-(On) samt en 7-ledarkabel. Matning till resp torkare är bef i panel där också bef säkring används. Jag har inget snitsigt schema utan bara arbetskladden hur det är kopplat. Skall jag sätta en diod vid respektive relä över 85-86, pil mot 86, så tycker jag det skrivits förut. Kortsluter det inte när pulsen från Vellman kommer? Det fungerar himla bra & jag styr vilken eller båda torkarna jag behöver använda med intervallen med att jag vrider på resp till parkeringsläget som då ger ström till resp relä. Sedan kan sätta igång Vellman via vippströmbrytaren, antingen konstant On eller en sekvens i (On)-läget. God Jul till er alla!
  9. Ser ut att vara den, finns inte så många att välja på. Har inget artikelnummer. Det är höjden som är kritiskt, jag har 3-4 mm tillgodo mot bänkskivan.
  10. Hej, jag bytte i min Nimbus 3003 förra vintern och den som jag fick att passa var Eno Open Sea, glömt vilket nummer. Den fungerar precis utan kastrullhållarna monterade. Ett litet jack i bakkanten för gasolröret tv, syns ej då spisen står på plats. Monterade den på original släden, lite jockigt, men fungerar.
  11. När jag sökte läckan på vår gummibåt tog jag diskmedelvatten som jag penslade på, sedan la jag gladpack som jag strök lufttätt. Då såg jag lättare var det pös ut luft.
  12. Jag tror att det är för att den gängade nippeln inte skall spräcka plastmuffen. Jag har samma ring på min nya septitank för luftningen där nippeln skall skruvas i plastmuffen. /Johan
  13. Tack, tycker jag oxå, ja en Nimbus 3003-89 med 41A motor.
  14. Vill minnas att det är 2 gummipackningar, olika storlek, som skall sitta där, ca 1 cm höga. Fick med dessa i packningssatsen när jag bytte avgaslimpa för länge sedan. Red, är det inte pos 24 du söker?
  15. Vill nog säga kjex och inte kecks 😉
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy