Jump to content
Thursday 01 June 2023

ABC

Medlemmar
  • Content Count

    722
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

ABC last won the day on August 20 2022

ABC had the most liked content!

Community Reputation

388 Expert

1 Follower

About ABC

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

1,230 profile views
  1. Antagligen är det så att impellerhuset eller locket är lite slitet och att impellern vispar runt luft utan att skapa tillräckligt undertryck. För att veta om det är så, testa att stänga bottenkranen, fyll filtret med vatten så att all luft åker ut, sätt på locket så att det blir tätt och öppna bottenkranen igen. Med vatten i hela systemet kan impellern pumpa som avsett. Har kört flera säsonger på det sättet tidigare, nackdelen är väl att om filtret läcker in luft så sjunker vattennivån och man kan behöva göra om operationen efter ett längre stillastående. Men för mig höll det hela säsongen utan problem. Rätt lösning är väl att fixa pumpen, dvs kolla så att locket sluter tätt kring impellern och inte är repigt, och om inte det fungerar kolla impellerhuset. Men den här lösningen kan fungera hela säsongen så du kan ägna dig åt riktig felsökning i vinter.
  2. Det finns alltid en viss variation i produkter och i deras noggrannhet. I ditt fall skiljer det 1/100 Volt mellan solcellsladdaren och din BMV, och som mest 0,04 Volt mellan dom tre. Omräknat i procent är 0,04 Volt 0,3% och även ett dyrt mätinstrument som Fluke 115 för omkring 3,000 kronor anger +/- 0,5% noggrannhet för spänningsmätning. Så du ska nog vara nöjd! 🙂
  3. Vår båt är också kopplad så, både landström och solceller laddar oberoende av huvudströmbrytare. Det är ju inte ovanligt att man vill ladda batterierna när man lämnar båten och då vill man (jag) ha avstängda huvudströmbrytare. Vill man inte ladda när man lämnar båten får man väl dra ur landströmskontakten.
  4. Insåg att det inte var fullt så enkelt när jag såg videon från Jerhand. Man vet aldrig riktigt nivån på frågor på forumet och jag tittade inte på vem som frågat, men hade jag sett att det var Seawolf hade jag nog avvaktat med ett svar och insett att användargränssnittet nog måste varit väldigt speciellt - och det var det! 🙂
  5. Vi gör väl av med c:a 5 kg per säsong, mer än 2 flaskor och mindre än 3 och då använder vi inte köket överdrivet mycket. Prisskillnaden mot att köpa på macken (339 kronor) eller hos GGM blir 3-400 kronor per år. Varför slänga dom pengarna i sjön?
  6. Gas och Gasolmästarna i Högsbo (Sisjön) tar 199 kronor. Oklart på deras webb om det är fyllning eller byte, men om det är som tidigare år så är det byte av flaska. Och priset är bra 🙂
  7. Tycker det ser ut som att båten är gul och att texten Mariner är målad med grå ram så att det gula utgör bokstäver. I så fall kan det gula vara originalgelcoaten. Första bilden verkar visa samma sak tycker jag, vit färg som man använt för att måla över den gula gelcoaten som någon sedan slipat igenom ner till plasten. Men som Georg säger, man behöver nog känna med handen också för att se i vilken ordning dom olika lagren ligger.
  8. Dessutom verkar slangen gå i en böj eftersom skrovgenomföringen och tankanslutningen inte är riktade rakt mot varandra. Så gängade anslutningar blir nog problematiskt att få dit. Jag hade nog försökt med kortast möjliga T-rör och slangar för att försöka ta upp böjen.
  9. Du får nog mer exakta svar om du talar om vad det är för drev du har (fabrikat och modell).
  10. På en segelbåt skulle jag säga att det är förödande med seriekopplade paneler. Där finns det alltid något som skuggar såsom mantåg, bom, mast, sprayhood, vant, osv. så parallellkoppling är definitivt en fördel. Då finns förhoppningsvis åtminstone en panel som kan ge bra effekt och inte, som vid seriekoppling, dras med ner i djupet för att någon annan har fått lite skugga.
  11. Hur har du mätt detta? Om du inte har litiumbatterier och det är en batterimätare som mätt ingående och utgående ström till batteriet, så har den inte alls tagit hänsyn till batteriets självurladdning. Mät spänningen så kanske du kan uppskatta den verkliga laddningsgraden!
  12. Man kan ju tänka sig att bygga något som kräver att ytterligare en knapp måste tryckas in för att slå på vad-det-nu-är. Till exempel att vippströmbrytaren tillsammans med en tryckknapp styr ett relä som i sin tur styr vad-det-nu-är.
  13. Låter ju nästan som att det är kommunen/hamnen som sent omsider kommit på att man inte kan eller vill använda båtplatserna som vanligt dom dagarna. Och att man sedan informerat Dockspot om det när folk redan har börjat boka. Dockspot har nog inte så mycket att sätta emot men det blir ändå dom som får lösa problemet. Bara för att klargöra, jag har inget med Dockspot att göra. Har använt dom vid några få enstaka tillfällen bara och tycker egentligen inte heller om systemet.
  14. Blev väl inte rätt länk här? Enligt reklamen är "Supersub 650 Smart är en helautomatisk länspump med nivåvakt och backventil." Det blev samma pump i dina två länkar 🙂
  15. Hur gör du med skyddsjorden? Är landströmsjorden alltid ansluten? Och inverterns jord?
×
×
  • Create New...