Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024

ABC

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    825
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

ABC senast vann den dag 20 Augusti 2022

ABC hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

462 Expert

1 följare

Om ABC

Senaste Profilbesöken

2 220 profilvisningar
  1. Trodde att Arkimedes princip var att när en kropp sänks ner i ett badkar så ringer telefonen.
  2. Men ledordet idag är att allt ska vara billigt. Skulle man ha riktigt gummi i sulan och skinn på ovansidan skulle ju skorna kosta mer att tillverka. Och så kan man ju inte ha det 🙄. Nä, så låg kvalitet som möjligt som man sedan säljer till så högt pris som marknaden tillåter, det är modellen. Dessutom är ju fördelen att saker och ting inte heller håller så länge och då får man sälja desto mer. För det är väl precis det här som är grundidén med egna varumärken: köp in så billigt som möjligt, dvs med så låg kvalitet som möjligt men precis på gränsen till good enough, absolut inte bättre än så, och sälj sedan till ett pris strax under dom etablerade varumärkena. Och när det dyker upp någon annan leverantör som erbjuder sig att producera lite billigare så byter man såklart leverantör. Så kunden vet aldrig vad den får, för det som var ok igår... Hurra för egna varumärken som t.ex MultiMarine från SeaSea och Hjertmans 😒
  3. Det finns verkstadshandböcker och instruktionshandböcker på Internet om ni Googlar lite. Här är ett utdrag ur den del av verkstadshandboken som beskriver sjövattenpumpen:
  4. Det är nog en bra kompromiss, sätter man dom högre upp på skrovet blir det svårare för stöttan att hantera sidokrafter och den riskerar att glida upp längs skrovet. Kättingen begränsar visserligen rörligheten till viss del, men den sitter ju oftast en bit ner och det är ju inte den som ska ta upp sidokrafterna från båten.
  5. Det är naturligtvis en smaksak, men jag föredrar solglasögon med en varm ton. Det blir då vackert-väder-glasögon. Är dom grå eller blå tror man ju att det är dåligt väder så fort solen går i moln. Så nuförtiden köper jag bara solglasögon som förbättrar vädret, vinter som sommar!
  6. Eller om någon ställer sin packning nära fluxgatekompassen och har metallföremål som t.ex verktyg eller en ståltermos i den. Det har hänt oss några gånger... Så börja med att leta reda på den och se om det hjälper att hålla saker borta från den.
  7. När jag testade för någon månad sedan fick jag fyrkantiga områden där sjökortet aldrig laddades in hur jag än försökte. Går inte att lita på. Edit: Och nej, det var inte en dålig Internetförbindelse. Sjökorten runt omkring laddades in vid behov, antagligen trodde den att det redan var laddat.
  8. Om det är armen du menar som sitter lite högt så kan du lossa skruven och flytta ner den någon centimeter eller så. Men du är ju begränsad av kåpan på andra sidan också så någon större förflyttning går inte att göra. Om det är ett problem? Möjligen om det blir för mycket lina i överkant när den rullas in, men har du inte märkt av något problem så har du nog inget problem!
  9. Känns som väldigt mycket overkill för en "liten solcellspanel". Jag hade bara satt en vanlig flatstiftssäkring efter regulatorn. Ser man ett behov av att kunna stänga av panelerna ofta så kanske en strömbrytare bör finnas, men jag kopplar bara ur panelen under vintersäsongen och då är det ju enkelt att ta bort säkringen. En strömbrytare tillför inte mycket i så fall.
  10. För oss, och säkert många med oss, betyder det att man inte heller gör ett snabbstopp och kompletteringshandlar om man måste betala 100-150 kronor extra för maten.
  11. Kanske självklart, men var noga med att få rätt längd också, inte bara rätt diameter 🙂
  12. Jag har använt avgasbandage från Biltema till metalldelarna vid skrovgenomföringen. Själva skrovgenomföringen är dubbelisolerad (Eber) så för skrovet är det inget problem. Men slanganslutningarna är oskyddade, och speciellt den till genomföringen ligger i överkant i ett stuvfack och då finns risken att något kommer att ligga an. Det fungerar över förväntan och virar man 5-10 varv så kan man hålla handen emot utan att bränna sig.
  13. Dom flesta bilar har någon form av luftutsläpp där bak så att luft man släpper in har någonstans att ta vägen, t.ex. om man kör fläkt och det blir övertryck i kupén. Så att täta kanske inte är bästa idén? Men det kanske inte är ett sådant utsläpp du har hittat?
  14. Det finns två olika standarder för bränslemätare, en EU-standard och en US-standard. EU-instrumenten mäter 0-180 Ohm medan US-instrumenten 240-30 Ohm för tom till full tank. Så blandar du givare och visarinstrument blir det fel. En US-givare ger alltså 30 Ohm för full tank, precis som du mätt upp. Men ett EU-instrument kopplat till denna visar då i näst intill tom tank. Så du får fundera på hur du bäst löser det, antingen lämnar du tillbaka det du köpte eller så skaffar en ny tankgivare. Skulle gissa att du har en amerikansk båt?
  15. Det är nog så enkelt som att kompressorn har för stor startström och att invertern vägrar eller inte kan leverera den. Kan också vara en kondensator som sitter där som är urladdad och som hjälper till att dra mycket ström i början. Testa att starta den med landström och byt sedan över till invertern. Om det är en kondensator så kan det eventuellt fungera.
×
×
  • Skapa nytt...