Jump to content
Sunday 09 May 2021

ABC

Medlemmar
  • Content Count

    443
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

ABC last won the day on December 17 2020

ABC had the most liked content!

Community Reputation

189 Expert

About ABC

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Här är en tabell jag hittade för ett tag sedan, har tyvärr glömt var och för vilken batterityp det var. Men det visar i alla fall spänningen på ett belastat batteri och verkar väl stämma rätt bra med vad du upplever?
  2. Har sedan 5 år tillbaka också en sådan fast med WLAN (108W) och den har alltid fungerat perfekt. Numera finns det även en med inbyggd splitter (108S). Med WLAN kan man ta emot AIS-information till plattor och datorer trådlöst och använda i t.ex OpenCPN. 🙂 Nej, den har en egen programvara som är lättanvänd. Man använder programvaran till att konfigurera den och det gör man väl i princip bara en gång. Dom AIS:er som programmeras med ProAIS2 är baserade på samma kretskort som dom olika "tillverkarna" köper in och bygger in i egna lådor. Har glömt vad företaget som tillverkar kortet heter. Och nej, det går inte att aktivera silent mode från plottern. Tror att du måste ha en AIS från din plottertillverkare för att det ska fungera. Om det ens fungerar då.
  3. Fast den länkade manualen är för NMEA-2000 adaptern TLA100 som verkar fungera för massor av olika givare så den figuren är inte relevant. Adaptern heter TLM100 och hittas här även om den verkar komma med en TLA100-adapter.
  4. I kväll får vi i alla fall svaret på om antennen är problemet eller inte. Och även om det skulle visa sig att antennen inte är problemet så kan ju TS jämföra antennerna med varandra och verifiera att den fasta antennen är minst lika bra som den nya. Det skulle i alla fall jag anse vara viktigt om det var min installation.
  5. Om du har en mast på 3,5 meter och en segelbåt har en mast på 15 meter så bör ni se varandra åtminstone på 12 nm avstånd. Två motorbåtar med 3,5 meters antennhöjd ser varandra på 8 nm avstånd om inga hinder finns emellan. Det finns en kalkylator här om du vill laborera med siffror. Det gäller iofs att effekten från AIS-sändaren räcker till det avståndet, men siffrorna här stämmer rätt bra med mina erfarenheter, och det bör absolut inte vara några problem när det gäller kommersiella båtar med klass-A sändare som är lite starkare.
  6. Behöver man en kulventil även om man inte har problem med Mozartkulor?
  7. APA är ett av många meddelanden (textsträngar) som plottern skickar ut. Just APA = Autopilot Sentence A och innehåller information om bäring till nästa waypoint och cross track error (XTE). Autopiloten vill veta vart den ska styra för att komma fram men även hur mycket den har avvikit från den ursprungliga linjen/rutten så att den kan återgå dit. Meddelandet APA behövs inte om din autopilot tar emot andra meddelanden som skickas, t.ex meddelandet APB som din plotter antagligen skickar i stället. APB innehåller mer info än APA och det finns även andra meddelanden som kan fungera. Vilka meddelanden supportar autopiloten? Klarar den APB är du nog hemma.
  8. Fast det är väl inte helt sant? Det finns VHF-enheter med inbyggda AIS-mottagare, men jag har bara sett någon enstaka med inbyggd transponder och den var svindyr.
  9. Det kanske är svårt att få ekonomi i det hela? Man skulle behöva upp emot 1000 tvättar per säsong bara för att täcka underhållskostnaderna. Sedan ska dom 2,5 miljonerna betalas av. Räknar man med 10 års livslängd är det ytterligare 1,500 tvättningar per år som behövs. 2500 tvättar under fyra sommarmånader = 120 dagar = minst 20 tvättar varje dag 1 juni-30 september. Men det kanske man får in? Eller så får man sponsra lite med medlemsavgifter för miljöns skull 🙂
  10. ABC

    Bilder på din RIB

    När jag så bilden trodde jag först att det var ett eget bygge, och att då bara ha en månad till sjösättning lät otroligt optimistiskt. Men så var ju inte fallet, här är det ju proffs som bygger! 🙂
  11. Jag hade dubbelkollat antennkontakter så att dom inte är oxiderade eller har dåliga anslutningar. Och att du har rätt sorts kablar, RG58. Har du skarvar på kabeln? Eller du kanske kan testa igen med din gamla VHF om du får kontakt med t.ex Stockholm Radio? Tycker det verkar konstigt att du får in så få AIS-mål men jag vet iofs inte hur det är i ditt område. Bara ett mål är på långt avstånd, dom andra är mer eller mindre inom synhåll. Här på västkusten får jag in 50+ båtar när jag slår på AIS:en. Kan du inte prata med någon annan som har en AIS i närheten och jämföra vad ni ser? Ett alternativ är att du skaffar en reservantenn (fast kanske lite dyrt för bara ett test) eller gör en egen typ denna som du testar att ansluta direkt till AIS:en. Då vet du i alla fall om det är antennen som spökar eller om det är något annat fel. Du kan ju ha fått ett måndagsexemplar.
  12. ABC

    Bilder på din RIB

    Verkar vara en hel del kvar att göra?
  13. ABC

    Bilder på din RIB

    Vem har sagt att den ska vara klar om en månad? Han säger bara att den är en månad försenad. Skulle tro att vi pratar om lagom till juletid. Kanske julen 2021? 😂
  14. Nej du behöver ingen VHF. Det kan ju vara så enkelt att du är i radioskugga för Marine-traffics mottagare? Eller att din antenninstallation inte är helt perfekt. Hur högt sitter din antenn? Hur långt bort ser du andra båtar?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy