Jump to content
Saturday 06 March 2021

ABC

Medlemmar
  • Content Count

    385
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

ABC last won the day on December 17 2020

ABC had the most liked content!

Community Reputation

157 Expert

About ABC

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Alternativt: koppla sense-kabeln från generatorn på batteripolerna så känner generatorn laddspänningen där och kompenserar för spänningsfallet över dioderna.
  2. Hmmm... Du lyckades alltså med konststycket att fånga en halv makrill förra året?! 😄😇
  3. Att det fungerade bra med provtryckningen var ju bra. Men hur gick det med den här provtryckningen? Den är mycket intressantare 😂
  4. Vad blev resultatet av det då? Du får gärna rapportera! 😅
  5. Jag har använt IF till både hus och reseförsäkring utan några som helst ifrågasättanden eller krångel, snarare tvärt om. Det är visserligen 10+ år sedan men vid resa utomlands blev jag av med en hel del saker vid ett inbrott på ett hotell. Fick ersättning t.o.m. utan självrisk från dom och värderingen av förlusten var precis vad jag begärde. Dessutom ringde dom tillbaka ett år senare och frågade om jag hade haft några ytterligare utgifter som jag ville ha ersättning för! Hur det är med båt vet jag inte, men det kan nog bero på skaderegleraren minst lika mycket som på bolaget.
  6. ABC

    Gasolinstallation

    Om inte mitt minne sviker mig så finns det två versioner av den här: MTG-3000 och MTG300H där jag tror att den förstnämnda har en skruvplint för spänningsmatning och den andra en kontakt av typen hörlursplugg (3,5mm ?). Eller så var det precis tvärt om. Hur jag vet det? Den första jag köpte hade en plugg men jag såg det i tid och kunde lämna tillbaka den... I vart fall, tänker du montera den permanent så se till att köpa den med skruvplint. Det blir en säkrare anslutning:
  7. Det är klart att det är bättre om det hade larmat, men var hittar man sådana gasollarm?
  8. När spänningen kommer tillbaka, om den nu skulle försvunnit när du tittat bort, så gör larmet en kalibrering och piper högljutt 4-5 gånger. Så hade du varit i närheten hade du helt klart fått veta att du har problem. Risken med att den inte har batteribackup är jag beredd att ta 😇
  9. ABC

    Benämningar ombord

    Och dirk men inte dirkslag... 😇
  10. ABC

    Benämningar ombord

    Och så har vi ju durk och durkslag 🤔
  11. Det finns en affärsmässig aspekt i detta också. Jag jobbar i en annan bransch men när man får frågor eller någon vill ha hjälp och det inte tar speciellt mycket tid kan man hjälpa till ändå. Man får tänka på att det kan vara potentiella kunder som, om dom blir bra bemötta, kan komma tillbaka och då kan det vara ett större jobb man vill ha gjort. Är man grinig och sur riskerar man att dom går till konkurrenten och får bättre hjälp där... 😮
  12. Information från Telia: Det digitala samhället kräver snabba nät med hög kapacitet för att leverera moderna tjänster och en bra kundupplevelse. För att ge ännu mer plats åt nya högpresterande 5G-nät och uppdaterade 4G-nät påbörjas nu utfasningen av det gamla 3G-nätet. Ambitionen är att all användning ska vara överflyttad till nya moderna nät i slutet av 2023. Telia miljardsatsar på utbyggnaden av 5G och uppdaterade 4G-nät som kan leverera moderna och krävande tjänster. När arbetet är klart kommer 5G-nätet, precis som 4G-nätet, att täcka mer än 90 % av Sveriges yta och nå 99 % av befolkningen. Satsningen innebär också att kapaciteten i 4G-nätet fördubblas och att nya mobilmaster byggs. För att få plats med allt det nya påbörjas utfasningen av det gamla 3G-nätet som används allt mindre. Tillverkarna slutar att utveckla de gamla teknikerna och i förlängningen blir det svårt att få tag i utrustning och reservdelar. Ny teknik är också mer miljövänlig. Ett modernt 5G-nät är fem gånger mer energieffektivt än äldre generationers nät. För att garantera en säker och kontrollerad övergång görs utfasningen successivt och parallellt med att kunder flyttas över till 4G och 5G. Ambitionen är att utfasningen av 3G-nätet ska vara klar i slutet av 2023 och 2G-nätet i slutet av 2025.
  13. Du får gärna förklara! Vad blir skillnaden vid akterbojsförtöjning och svajförtöjning? Hur vrids den sönder menar du?
  14. Håller med om vad som har skrivits hittills, men visst kan vi väl vara överens om att kvalitén har sjunkit med åren? För hur svårt eller dyrt skulle det vara att ta hjälp av några experter när man skriver en artikel om "så gör du ..."? Dom har ju doktor Diesel som fått en egen spalt vilket ju är bra, och hade man haft en panel av personer som honom hade det lyft tidningen avsevärt. Och ja, det finns intressanta artiklar även idag så jag prenumererar på den. Att sedan blanda in Båtnytt och testa löjligt dyra 45-50 fotare från t.ex. HR eller snabba motorbåtar, eller att återkommande jämföra öppna styrpulpetare med varandra är säkert kul för testarna, men det är en annan målgrupp av läsare. Själv är jag måttligt road av att få veta att en av dom går 2 knop snabbare än dom andra med samma motor. Risken är väl snarare att man tappar läsare än att man får fler? Ska jag slå ytterligare ett slag med sleven så kan jag väl ge min syn på PBO också. Den vänder sig till den fattiga båtägaren (skulle inte säga "vanligt folk" som du säger Raol) med artiklar som beskriver hur man renoverar sin fallfärdiga lanterna, hur man svetsar ihop sin egen koks-kamin av 6 järnplåtar och ett rör så man slipper köpa en dyr värmare (ja, det beskrevs för ett par år sedan), hur man bygger en egen elmotor med en skokartong som kåpa (ful är bara förnamnet), hur xyz höll på att förolyckas i en storm när hans 40 år gamla motor som inte underhållits slutade fungera. Ok, det finns mer användbara artiklar också, men den har en i mitt tycke en annan målgrupp än PB. Prenumererade på den för ett par år sedan men läser den nu bara av och till via Readily.
  15. ABC

    Rostig klämring.

    Ta samtidigt en titt på bälgen och dess kondition. Det kan stå ett årtal instansat i den och är den väldigt gammal eller känns spröd/trött (hur jag nu ska uttrycka det när gummi blir gammalt) så kanske det är dags att byta den och samtidigt ta en rejäl titt på klämringen. Volvo Penta föreslår byte var 7:e år men det är nog rätt överdrivet. Men är den 20+ skulle jag nog passa på och byta den om din plan är att ha kvar båten ett tag.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy