Jump to content
Tuesday 22 April 2025

sajjen

Medlemmar
  • Content Count

    348
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

sajjen last won the day on January 21 2021

sajjen had the most liked content!

Community Reputation

199 Expert

About sajjen

  • Rank
    Kommendör

Profile Information

  • Location
    Mölndal

Recent Profile Visitors

2,127 profile views
  1. Jag har en likadan. Den är isolerad, men muttern ger kontakt/kortslutning mellan ytternav/blad och innernav/drev. Jag har alltid trott att det var meningen, så att anoden på drevet kan skydda propellern.
  2. Det var ju startkablarna, https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/startkablar/startkablar-35-mm2-2000050386, som var kopparpleterad aluminium (CCA = Copper Clad Aluminum). Batterikabeln du frågade om är mer än dubbelt så dyr per meter, men har också mycket bättre ledningsförmåga.
  3. Motorn verkar finnas i tre varianter, den största har en effekt på ca 10kW. Det motsvarar ca 13hk. 2*220Ah*48V blir ca 20kWh. Eftersom det är bly kan du kanske använda 50% utan att skada batterierna. Eftersom det är bly ger de sämre energiuttag när de laddas ur snabbt. Om du kör på fullgas kan du kanske bränna på i trekvart.
  4. Startkablarna är kopparpläterad aluminium, motsvarar inte alls 35mm2 kopparkabel.
  5. Tyvärr blir jag inte förvånad över det usla bemötandet från båttillbehörshandlarna Är det kanske så att Hempaspeed på samma vis som andra "hala" färger bara funkar bra på båtar som kommer upp i tillräckligt höga hastigheter?
  6. sajjen

    Motorbyte

    En 40 år gammal men välskött och sötvattenkyld motor kan ha mycket liv kvar. Många 40 år gamla motorer är sjövattenkylda och har bara fått "underhåll" när något slutat funka. Då är de ofta inte mycket att hurra för.
  7. Jag skulle gissa på att det har funnits påsar för att förvara fallen i, som knäppts fast där.
  8. Att ge priser utan moms till privatpersoner får man inte göra. Men utan ett fast pris från början är man ju i underläge om man vill klaga...
  9. En anledning att plocka bort navet nån gång ibland är att annars blir det eventuellt skitsvårt att få av det den dag det behövs.
  10. Slår ett slag för Viking. Fristående med kunning personal. 130 kr. https://vikingyachting.se/butik/mast-rigg/windex-vindvisare/windex-birdspike/
  11. Bilden är på tok för suddig för att någon ska kunna svara. Försök igen med bättre belysning.
  12. GREFAB står för bockar, stöttor och all hantering av dem. Lämna båten vid kranen, så sköter de resten. Samma, fast omvänt på våren. Täckställning står du själv för. Med tanke på hur många sådana som blåser sönder första stormen varje år, så är jag rätt nöjd med att mina landgrannar inte sköter sina egna stöttor.
  13. En svag krona gör import dyrare, inte begangade båtar. För övrigt så var kronan svagare för 20 år sedan än vad den är nu. Ingen är förvånad över att en 15 år gamal bil är värd mindre än när den var fem år gamal. Varför är det inte uppenbart för båtägare att samma sak gäller där? EDIT: De flesta ser ju givetvis det här som uppenbart och självklart, jag tänker på de som lägger ut sin HR Monsun med originalsegel på blocket för 450', utan bilder med annonstexten "Sveriges finsate, ny motor 1992. Ring, svarar inte på meddelanden."
×
×
  • Create New...