Jump to content
Sunday 24 October 2021

Sandgrens

Medlemmar
  • Content Count

    108
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

2 Followers

About Sandgrens

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Mina båtar

  • Båtens namn
    Yamarin 64 dc

Recent Profile Visitors

814 profile views
  1. Den ska sitta i din automatchoke och fästas på chokespjället.
  2. Kan även vara en "neutral safety switch" som krånglar. Men tror Suzuki begränsar neutralvarv till 3000 eller 3500 varv.
  3. Kolla om Outboard Service har sånna på lager, de har mest till nyare motorer men värt en chansning. Annars kan ev. OlsenMarin renovera vhuset.
  4. Vad är det för kontakt på den? Har en som ligger på skrivbordet med artikelnummer 37721-99e12 om den kan passa.
  5. Halloj, 2 år senare är man tillbaka. Båten stod inplastad över ett år då som vanligt med alla projekt, så tappar man lite gnistan. Men jag kan glatt meddela att första provturen i sjön är avklarad. Lite strul med motorn men nu ska allt funka som det ska. Hela båten är lackerad (förutom golvet *host*), ny styrning, nya kablar och batteri, nytt mätarhus och en sjukt massa annat. Helt otroligt hur många timmars arbete man lagt på att slipa, slipa och slipa för att få en finish för lackeringen. Glatt överraskad var jag hur pass bra den gick i sjön. ca 200 kg last, full tank och utrustning så gick den upp i 33 knop med 65 hk från -93. Nu ska jag även sätta på stålproppen, så kanske får någon knop extra. Planade extremt snabbt och i låg hastighet. FRÅGA, vet någon vart jag får tag på ändbeslag till relingslisten? Bilder kommer!
  6. Jobbat på yamaha utombordare och servat många maskiner. För det första till er som spekulerar om en motor startas efter service är svaret självklart JA. Det finns servicescheman till varje motor som ska fyllas i och yamaha är mycket noga. Angående denna oljepåfyllningsfunktion kan jag bara instämma. Det är ett "slutet" system med slangar från ett fat med en elektronisk klocka du ställer digitalt in oljemängden, sedan ner med "metallböjen" i motorn tills det klickar i handtaget. När oljan börjar ta slut skummar det rejält, men när det skummar är det viktigt att kolla oljestickan då det kan bli fel mängd när luft pumpas. Jag tror att lösningen de föreslår kommer funka bra. jag själv skulle bytt oljan, kört 5 minuter, bytt igen kört 30 minuter, bytt igen och kört 2 h för att försäkra sig om att inget nytt vatten kommit in. Eftersom denna stora mängd vatten kommit in på de få minuter "vi" startar motorn så bör det isåfall synas efter 2 h. Att öppna ventilkåpa för att se efter korrosion är nog ingen dum ide heller. Jag går emot dig och tror på kontaminering i oljefatet...
  7. Ta av växelhuset och blås upp i kylröret med tryckluft. Se till att där du blåser in blir någorlunda tätt så att du får lite skjuts i det. Kolla kylkanalerna. Öppna upp bultarna som håller fast anoderna i kylkanalerna och ta ut anoderna, antagligen är de helt borta om det inte gjorts förut. Poängen med det är att du ser in i kylkanalen o ser hur mycket skit det finns. Dubbelkolla även så att termostaten öppnar när den ska. Börja med det här iallafall.
  8. Sandgrens

    När byta bälg?

    Bytte bälg på ett riktigt otäckt 120 s drev häromdagen. Bälgen var 8 år gammal och så superfin ut från motorrummet. Men, vid isärmontering av klämringen så såg man det som jag försöker förklara ibland. Det är inte bälgen som läcker utan anläggningsytan mot klämringen. Aluminiumet var helt korroderat som låg emot bälgen, det var så skrovligt så att det hade korroderat ca 2 mm i höjd. I sin följd så sipprar vatten in där det har blivit korrosion då bälgen inte längre kan hålla tätt. Den hade även en 5 cm lång spricka som var ca 3 mm djup. Dagen efter böt jag en 7 år gammal bälg på ett 130 drev, där såg det fint ut och endast lite ytkorrosion.
  9. Sandgrens

    När byta bälg?

    MD2040 möjligen 120 drev om jag minns rätt. Ägaren påstod att bälgen var bytt för ca 5 år sedan, men utan kvitto. Lappen ovan drevet satt kvar, misstänker dock att bälgen aldrig var bytt då gummilappen hade samma höjd som skrovet då den var övermålat så många ggr med bottenfärg.
  10. Sandgrens

    När byta bälg?

    Jag själv var med och tog upp en segelbåt från botten i hamnen 2019 på vårkanten. När vi sedan lyfte ur motorn för att den skulle bytas så noterade vi sprickor i bälgen (s-drev) om man drog lite i bälgen blev det till små hål. Vi bads däremot om att vara tysta över det så att det inte skulle komma upp i försäkringsärendet. Vet ej om bälgen var orsaken till att den sjönk, men stora misstankar gick dit.
  11. Sandgrens

    När byta bälg?

    Ni vet att vi skriver på en 4 år gammal tråd, men alltid kul att diskutera. Intressant att höra olika syn på bytesintervaller på bälgar, jag tillhör däremot den gruppen som gärna följer tillverkarens rekommendationer, om inte tillomed oftare. Självklart, ett s-drevs bälg utsätts inte för mycket slitage om man jämför med ett klassiskt vp 290 drev (intervall 3-4år), där drevets bälg utsätts för både snäckor samt att den rör sig varje gång man tiltar & svänger. Där är det även enkelt att byta bälgen när man ändå tar av drevet under vintern. Har man mercruiser drev är det dock lite krångligare då bälghuset ska bort. Att höra att vissa har kvar originalbälg från -80 tal ger mig mardrömmar. Även fast det är på ett s-drev så kan aldrig ett gummi som är 40 år gammalt täta lika bra som ett gummi som är nytt. Jag tror dock att många viker sig undan för att byta bälg på s-drev då det kan kosta mellan 10-15 tkr på verkstad, medans på ett vanligt drev betydligt lägre summor.
  12. Sedärja, vilken tajming att man efter 1,5 års vila från maringuiden kommer rätt in på en renovering lik min egen Har du frågor är det bara att fråga, jag har lärt mig från mina misstag samt att jag nu har en lättare utbildning i plast & laminering. Ska bli kul att följa din! Kanske hinner du ikapp mig till våren!
  13. Hej, Nu kanske du redan löst det, men brukar finnas någon, eller flera, bultar under kavitationsplattan (ovanför propellern), ibland under eventuell trimfena. Sen på din bild till höger så sitter det en rund plast/gummi plupp. Ta bort den och där under finner du en växelstång. brukar sitta 2 st 10 mm muttrar som ska skruvas åt vardera håll. Det är 2 pinnar som kommer dela på sig så du sedan kan ta ut växelhuset! För övrigt så de 2 skruvar du har lossat är nivå och luftskruv för växelhusoljan, skruva tillbaka de så att det inte rinner ut eller kommer in smuts. Hoppas det inte var för krångligt att förstå!
  14. Hej allesammans. Svar NEJ, projektet har inte stannat upp. Har hållt på med det under sommaren och är endast lackering av överdelen kvar. Tyvärr har jobb ätit upp mycket av fritiden men nu till våren kommer båten vara färdig! Ska uppdatera med lite bilder!
  15. Hej, Har för mig att kåpan ska gå att ta loss utan att lossa något annat, du får nog bända lite mer alternativt en enklare avdragare. Växelpinnen är delad i 2 delar, den övre delen med o-ringarna och packboxen ska gå att ta ut ovanifrån, men undre delen som har en urgröpning för en låskula med fjäder ska installeras underifrån, alltså ta isär växlarna. Någon får rätta mig om jag har fel, men har för mig det när jag senaste höll på med ett suzuki-hus.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy