-
Innehålls Antal
7 802 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
154
ChristerN senast vann den dag 4 September
ChristerN hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
2 665 ExpertOm ChristerN

-
Placering
Silvermedlem
Profile Information
-
Plats
Stockholms skärgård
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag vet inte vad det är för sensor du har så jag kan inte svara, och vad var frågan? 🙃 Fick för övrigt mail från dem idag att jag skulle betala årsavgiften. Jag som har deras löfte på att jag ska få ett år fritt från när de lyckats få larmet att fungera. Och det gör det ännu inte! Grrr
- 27 svar
-
- 1
-
-
Kollade igår en YT med Victrons grundare och deras nuvarande VD. VDn utsätts för några barnsliga frågor om deras produkter. ”Reportern” håller fram en Orion XS (DC/DC-laddare) framför VDn som svarar: ”Enkelt, det där är en DC/DC-omvandlare” och förklarar sen funktionen av en laddare. Suck!
- 27 svar
-
- 2
-
-
-
Kul tråd. Började skriva men det blev alldeles för långt... Ska försöka hålla mig kortare nu (även om också detta blir långt). Född på en ö i Stockholms skärgård. Föräldrar utan direkt båtvana. Från jag var dryga året har jag varit helt fascinerad av vatten och det som flyter. Inte att vara i vattnet. Sägs det. Byggde flottar av flyttimmer som det på den tiden fanns gott om i skärgården. Stiga Matros Första egna båten en Stiga Matros som senare visade sig vara en båt byggd av Saga. Kuskade länge runt i denna i närliggande vikar. Satt på aktertoften och sparkade med benen och låtsades det var en motor. Men jag tog mig framåt. Byggde hemmagjord mast och sticksvärd och försökte segla med denna med blandat resultat. Seglade mycket med grannars båtar. Pigg-jolle, Yak-jolle, Lill-triss, Trissjolle, Askeladden och Flipper. Var nog bland de första i Sverige att segla Windsurfing-bräda då en granne tog hem en sån från USA runt 1969-70. Var tidigt den i familjen som fick ta hand om underhåll och reparationer av båtar och motorer. Flipper Andra egna båten en Fabola Flipper Scow som jag seglade mycket med och en gång höll jag på att stryka med. Här tackar jag KBV som av en händelse var i närheten och dessutom lyckades se mig och kunde rädda mig och mina kompisar efter ca 40 minuter i 6-gradigt vatten. Blev en del reparationer efter detta äventyr (galenskap skulle jag säga idag). Bytte till mig en Crescent 420 mot en gammal soffa som vi skulle slänga. Båten hade en knäckt akterspegel och en dåligt fungerade Johnsson 5 hk. Lagade akterspegeln och fick fart på den gamla motorn. Det var en sån där med gammaldags trycktank, dvs dubbel slang till och från tanken där den ena byggde tryck och den andra släppte fram soppan. Köpte en ny Honda 8 hk och satte på båten efter några år. Sen följde några år då barnen tog all tid och kraft och pengar men de fick lära sig både ro, segla och köra motor när de kunde simma tillräckligt bra. Seglade mycket med en kompis i hans Albin Express under 5-6 år. Bla SM i Oxelösund och flera race på Baggensfjärden och runt i skärgården. Yamarin 490 Tredje egna båten köpte jag när barnen hade blivit lite äldre och ekonomin blivit lite bättre. Det var en Yamarin 490 med en Yamaha 50 hk. Fiskade mycket från den och åkte vattenskidor etc. Den fick gå många timmar under de första åren. Bytte motor för några år sedan till en Selva 70 hk. Jättebra båt! Bella 630 Den första bobara båten köpte jag 2004 och det var en Bella 630. Ville kunna sova över i båten efter att tidigare bara haft öppna båtar. Funkade sådär. Hade den i ett år. Bella Falcon Den andra bobara båten blev en Bella Falcon 26. Klart mycket bättre än den första och nu kunde frugan tänka sig att följa med ut. Ägnade mycket tid åt att fixa till den ganska skröpliga båten innan jag sålde den två år senare. Annars en båt med ett fantastiskt skrov som tålde sjö väldigt bra. Nimbus 29 Coupé Den tredje bobara båten var en Nimbus 29 Coupé som vi tittat på när vi letade Bella Falconen och som plötsligt dök upp igen. Det som först verkade vara en jättestor båt kändes nu inte alls så stor. Liksom tidigare båtar fixade jag mycket med Nimbusen innan vi kom på att den som planande båt studsade lite för mycket och att våra ryggar inte mådde så bra av det. Hade några kompisar som just bytt upp sig till en Saga 315 med halvplanande skrov. Sålde Nimbusen efter fyra år. (Ni ser mönstret? Första båten ett år. Andra två år. Tredje fyra år.) Saga 315 Efter att ha titta runt på olika begagnade Saga 315 fick vi sedan ett tips om en ny 315 som var demo-båt och som låg i Göteborg. Vi tänkte att en weekend i Göteborg kan vara trevligt så vi åkte ner och tittade på den. Efter diverse diskussioner med säljaren, dåvarande generalagent för Saga i Sverige, där han erbjöd ett bra inbytespris för Nimbusen, åkte vi hem och funderade och kontaktade banken om möjligheten att få lån. Allt verkade funka och även om det var mer pengar än vi kanske hade råd med så slog vi till. Även på denna båt har jag lagt oerhört mycket jobb för att få den som jag vill ha den och nu, 16 år senare, känns det oöverstigligt att lägga det jobbet på en annan båt så jag gissar att vi kommer behålla den ett bra tag till, även om det ibland suger efter en båt där barn och barnbarn kan följa med. Vi får väl se men livet som pensionär är inte speciellt lukrativt men jag brukar säga att jag har så jag klarar mig. Det blev alltså inte så att jag hade båtarna i 1, 2 4 och 8 år innan jag sålde dem vilket verkade vara ett mönster efter de första bobara båtarna. Oj, vad långt det blev ändå!
- 19 svar
-
- 5
-
-
Då ser du de tre strecken jag nämnde tidigare.
- 27 svar
-
- 1
-
-
Min heter NorthTracker och när man öppnar den ser det ut så här:
- 27 svar
-
- 1
-
-
Kolla hur ofta den skickar position. Min enhet gör det en gång om dagen när båten ligger stilla (samma klockslag som jag senast strömsatte den) men likväl känner den inte av när båten flyttas för det mesta. Häromdagen tänkte jag kolla att enheten fick ström då appen fortfarande visade att båten låg i hemmahamnen trots att jag var långt därifrån, så jag plockade ner delar av inredningen för att komma åt den. När jag kopplade ur den för att mäta så kom det genast ett sms om att strömmen var bruten till enheten och den skickade med en länk till en karta och där var positionen uppdaterad! Sen kan jag kolla det som de kallar logg via appen (via tre streck uppe till höger). Är jag på en längre resa så syns den som flera kortare resor med ca en timmes avbrott mellan resorna. Inte förtroendeingivande!
-
Skit! Det har hänt även mig. I mitt fall (gammal båt ej längre i min ägo) lackade jag över mitt misstag och efter ett tag såg jag det inte. Ingen annan heller. Man får nog tänka att en båt är en sak man ska använda och inte något man ställer ut på ett museum. Så försöker iaf jag tänka när det inte blir riktigt som jag tänkt mig.
-
Nu var det inte min mening att vara otrevlig och avsiktligt missförstå dig och du har säkert rätt i att man innefattar DC/DC-laddare inom begreppet DC/DC-omvandlare men min avsikt var att tydliggöra för de (oss) som inte direkt förstår att du menar DC/DC-laddare när du skriver omvandlare. Anledningen är ju, som du säkert har full koll på, att DC/DC-laddaren har bättre förmåga att ge den laddning som batterierna behöver jämfört med en DC/DC-omvandlare som oftast ger en konstant spänning ut. Så har iaf jag lärt mig även om det var länge sen. Om jag har trampat dig på tårna ber jag härmed om ursäkt.
- 27 svar
-
- 1
-
-
Det var många år sedan jag kollade på det så jag kan ha fel men jag har för mig att samtliga som ansvarar för båtens framförande, oavsett storlek på båten, måste visa gott sjömanskap. Gör man inte det och något händer så blir man skyldig. Skadeståndsskyldig och ansvarsskyldig och kan dömas för detta. Detta kan ge väldigt långtgående ansvar och kännbara straff. Men någon har kanske mer uppdaterad information i frågan.
-
Menade att en DC/DC-omvandlare inte ger så bra laddning som en DC/DC-laddare för det är skillnad på dem!
-
Helst ska det väl vara en DC/DC-laddare
-
Dags att kontakta supporten, ja. Jag misstänker att de ledsnat på mig då jag inte får några svar på mina mail. Uppmanar dig att ringa. Ska jag göra när jag är tillbaka från min båttur om några dar.
- 27 svar
-
- 1
-
-
Du har fått flera bra möjliga orsaker till varför du får dålig laddning av @Mackey men jag anser att om man har två paneler i olika riktning, om än bara så lite, och om de riskerar att vara lite skuggade så bör de ha varsin regulator. Tunna paneler som är limmade på en yta blir också ganska varma vilket sänker effekten och där är "tjocka" med luft under betydligt bättre i allmänhet. Nu vet jag ju inte om det är tunna eller tjocka paneler du har. För att testa panelerna så får du undersöka om de är seriekopplade eller inte. Koppla sen loss den ena och se till att den andra har bra kontakter och mät spänningen på regulatorn på panel-sidan. Sen kopplar du in enbart den andra och jämför dina mätvärden. De bör vara ganska lika om du har samma sol på bägge. Ger ena panelen betydligt lägre spänning kan den ha gett upp.
- 17 svar
-
- 1
-
-
OT. Nu vet jag att jag kommer med lite nörderier, men förlåt mig! Jag har, förutom min strömbrytare jag skrev om ovan, satt två Schottky-dioder i serie på senseledningen till mitt BT-skiljerelä som gör att startbatteriet måste upp ca 0,8V över angiven tillslagsspänning innan det kopplar ihop batterierna och kopplar isär batterierna när spänningen är 0,8V högre än angiven frånkopplingsspänning. Detta för att startbatteriet ska kopplas ifrån så snart som möjligt efter att jag stängt av motorn och att förbrukningen inte ska belasta startbatteriet i onödan då jag har en väl tilltagen batteribank. Jag har väl haft det så i kanske tio år och ser bara fördelar. Jag håller på med lite såna här saker bara för att jag tycker det är roligt, men jag är ju lite nördig.
- 36 svar
-
- 1
-