-
Innehålls Antal
7 843 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
156
ChristerN senast vann den dag 19 November
ChristerN hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
2 708 ExpertOm ChristerN

-
Placering
Silvermedlem
Profile Information
-
Plats
Stockholms skärgård
-
Kul att läsa och se vad du gör! Jag kan inte över huvudtaget bidra med något runt motorer och mekanik men läser gärna dina inlägg och ser dina bilder. Fortsätt så! (Bara så du vet att det du postar även läses av andra.)
-
Jag tejpar ibland byggplast över gallren på utsidan till luftintagen till motorn men hur man gör beror ju på hur man kommer åt och vad som i övrigt är lämpligt. Jag skulle tex inte tejpa mot en invändig matta. Men vanliga däcks-ventilatorer har man ju oftast en möjlighet att stänga från insidan.
-
Först. Sätt inte durkslag med sommarvägsalt i diskhon om den är i metall! Diskhon kommer rosta även om det står rostfri på den. Sätt durkslagen i varsin plast-hink istället. Fyll på saltet utanför båten för att inte få salt-damm i båten. Sen. Stäng ventilationsintagen. Jag går så långt så att jag sätter i propparna i diskho och tvättfat för att minimera intaget av luft och har en press som sluter åt runt motorns luftintag. Du vill inte ha in mer luft utifrån än absolut nödvändigt. Sen är det alltid bra om man avfuktar med en maskin först, som skrivits ovan.
-
Vad jag har förstått så kan man smälta ner plasten och använda till nästa års täckning. Tror att vi människor på många områden ”silar mygg och sväljer kameler”, kanske också i detta. Där är nog båtägare varken bättre eller sämre än andra invånare i landet.
- 54 svar
-
- 2
-
-
-
Skulle gissa att @Mercury_44XS kan svara.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Hej och välkommen till MG! Jag tycker din ritning ser väldigt bra ut. Sällan man ser det när nybörjare ritar. En landströmsladdare är bra att ha. Den kopplar man oftast in direkt på förbrukarbatteriet/-banken. Rent allmänt så brukar vi skriva att man sällan behöver ladda startbatteriet och därför inte behöver koppla ihop bankerna. (Den ström man tar från start-batteriet är kort och hög men återladdas snabbt om startbatteriet är någorlunda friskt.) Jag, som är rätt nördig på el, har ett fjärrstyrt relä som jag kan koppla ihop bankerna med på vintern. Kanske mest för att jag har möjligheten och för att jag tycker det är kul att fixa. Om du bara har en laddare och ingen mer AC-utrustning ombord är det OK enligt ”boken” att bara dra en sladd till laddaren. Säkerställ dock att det finns en jordfelsbrytare/personskyddsautomat inkopplad där du tar strömmen ifrån. Har du annan AC-utrustning ombord krävs en landströmsanläggning med jordfelsbrytare och en del andra krav på utrustningen. Men det kan vi ta mera om när du berättar mer om din nya båt. Vad gäller regulatorer och laddare så brukar jag rekommendera Victrons grejer. Lätta att ställa in rätt värden för de olika faserna för laddning av olika typer av batterier och deras system är lätta att bygga ut om/när det behövs. Bra att tänka på är att ett skiljerelä, tillsammans med tex regulatorer, ofta drar lite ström hela tiden så ett bra tips är att koppla bort batterierna under vintern så håller batterierna bättre. Återkom gärna för fler frågor för här på MG finns god kunskap om el-system i båtar.
-
Att batterierna mår bäst av att stödladdas några gånger under vintern torde vara en väl underbyggd sanning. Sen kan många batterier klara sig utan att få dessa stödladdningar men ofta med reducerad kapacitet i banken. Men har man små behov och en hyfsat stor batteribank så är det klart att man kan klara sig.
- 20 svar
-
- 1
-
-
Bra skrivet! Potentialutjämningsjord, är det inte vad jänkarna kallar ”bonding”?
-
Det är möjligt att 1,80 klarar sig men några jag känner var på väg nedåt via kanalerna för kanske 10 år sedan och blev fast någonstans i Frankrike då det då var extremt lågt vattenstånd. Vissa delar av kanalerna var bara några dm djupa. Detta var, vad jag förstår, ett extremt år men det är tydligen inte ovanligt att djupet varierar kraftigt med årstiden, så det gäller att välja rätt tid och ha lite tur. Tyvärr vet jag inte när de ”fastnade” men båten hade 1,75 i djupgående.
- 5 svar
-
- 1
-
-
Eftersom du sedan länge (?) är en användare av siten så har du antingen accepterat eller nekat alla dessa kakor för länge sen gissar jag. Du har alltså en ”inställning” hos dig som de som är förstagångsbesökare inte har.
-
Jo, visst har vi tulpaner även på Ostkusten. Annars skulle vi ju inte behöva någon bottenmålning eller några båt-tvättar alls! Själv har jag förmodligen mer än någonsin. Såg längs vattenlinjen att det var ganska mycket och bogproppen hade väldigt dålig effekt på slutet av säsongen. Båten togs upp igår och jag har ännu inte sett den på land sedan dess så jag vet inte hur mycket det är. Jag var tvungen att ligga stilla under de perioder tulpanerna "settlade" vilket förmodligen är anledningen men jag har aldrig haft mer än ett par stycken havstulpaner pga bra bottenfärg. Ska bli spännande att se när jag åker dit i nästa vecka.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Nu gäller ju den aktuella frågan, om jag förstod den rätt, en båt där nuvarande ägare har ett avtal om förvaring på ett varv och under förvaringen säljer båten. Då har vi ett läge där den nye ägaren inte har något avtal med varvet. Sedan, hypotetiskt, så går varvet i konken och den gamla ägaren, som har ett avtal med varvet, är då inte juridiskt sett ägare till båten och den nya ägaren har inget avtal med varvet. Och, som jag skrev inledningsvis, så har detta prövats (alltså har det förekommit såna fall) och om jag minns rätt så hade den nye ägaren rätt till båten då denne "tagit båten i besittning" genom att ha börjat visst renoveringsarbete och hade privata saker i båten.
- 25 svar
-
- 3
-
-
Känns som att den frågan varit uppe tidigare. Som jag minns det så finns det rättsfall på just såna händelser och där gäller det att köparen tar båten ”i besittning”. Fortfarande som jag kommer ihåg det så räcker det med att köparen placerar egna saker på båten. I hur stor utsträckning detta måste ske och vilka saker som räknas kommer jag inte ihåg. Killgissar och säger att det räcker att du tar dit lite verktyg och fixar lite med båten.
- 25 svar
-
- 1
-
-
Saga 315?
-
En sak att tänka på är att batterierna, vilka det nu är, klarar de högre strömmarna som förekommer. Det handlar tex om ankarspel, bog-/häck-propp och liknande. Många väljer att sätta dessa stora förbrukare på start-kretsen (eller en separat krets) som oftast består av någon variant av bly-batterier. Gör man inte det måste BMSen som behövs till alla LFP-batterier klara dessa strömmar, och det är inte så vanligt att en enstaka BMS gör. Men har man flera LFP-batterier parallell-kopplade och de har varsin BMS får då varje BMS bara en andel av den totala strömstyrkan. Om du förstår vad jag menar? Annars är det bara att återkomma!
