Jump to content
Monday 08 August 2022

Gausafeten

Medlemmar
  • Content Count

    182
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

38 Expert

About Gausafeten

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    N56°8.773 E014°51.268

Recent Profile Visitors

949 profile views
  1. Ska man försöka få det optimalt behöver man kunna mäta varvtal och hastigheter. Men med en 15-hastars motor vet jag inte om det skulle bli nån större skillnad. Går båten bra? och kommer den upp i plan (om det nu är en planande båt) så brukar man få vara rätt nöjd Att borra hål i akterspegeln hade jag nog väntat med (men kanske mest för att jag är lite feg och alltid har svårt för att borra hål i båtar )
  2. Spelar nog inte så stor roll, materialet är ju homogent, men har för mig att jag valde att sätta limmet på den blankaste sidan. Tror att det stod i guiden som följde med lagningskittet.
  3. Är läckan inte så stor så kanske försöka laga själv? https://kinamarin.se/polymarine/ Tyckte det gick rätt hyffsat och blev rätt snyygt när jag gjorde det, visserligen misslyckades jag med den ena lagningen, men det var ju bara att börja om så det blev bra till slut (det var lite knepigt att laga det ena hålet för det gick liksom inte att få ett bra plant mothåll ).
  4. Gausafeten

    Plats för GPS

    om garmin inte har något passande (vilket de borde) så har Ram Mounts garanterat något. https://www.rammount.com/consumer/on-water/powerboat
  5. Med nån C-kombo på kortet finns det utrymme för rätt stora trailerbara DC. Det har inte jag, så min inventering jag gjorde för några år sen mynnade ut i att de båtar jag skulle vilja ha inte gick att få tag på och de som fanns att tillgå och som jag (lagligt) kunde traila ville jag inte ha . Det är så många personliga preferenser och blandade variabler att sannolikheten att en persons inventering skulle passa nån annan inte är så stor. Att diskutera specifika modellers lämplighet och folks erfarenheter av just dem, det är vi däremot rätt bra på här i forumet En sak att ha koll på när man funderar på att traila stora båtar är vägklassning och höjdbegränsningar. Det är ju inte så många tunnlar i ditt område, men desto fler alléer så beroende på vilka vägar du hade tänkt åka så kan https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket vara till bra hjälp.
  6. Livslängden är tyvärr begränsad på de där givarna. Man vänjer sig att köra utan
  7. Manualen säger att det ska sitta en, den säger dock inte hur den ska se ut. Men placeringen stämmer rätt bra med den övre bulten i din andra bild.
  8. har du fått tag på en tunna som är djup nog så är det väl bara att testa. Är impellern kass ser du det, och är den ok så märker du det också. Det är ingen större fara att testa så länge du inte låter motorn bli för varm. Man ska inte dömma ut saker utan att kolla först. Men en 35hp i en tunna kan värma vattnet rätt fort så kör inte för länge för motorn vill gärna ha kylvatten som inte kokar
  9. Är det mekanismen på motorn eller spaken? Det brukar gå att haka av spaken så man kan kolla mekanismen separat. Ja sen är det elektrisk eller manuell choke? Eller en primer? Det finns så många varianter Dessutom gillar vi bilder
  10. Tja, största anledningen till det är väl att det är en yamaha i grunden
  11. Om den kan gå på fullgas utan problem bör den få soppa ok, även tändning borde då vara ok så att ultraljudstvätta förgasarna och noggrant kolla munstyckena känns som en logisk nästa grej ja.
  12. Jo jag tror det är rätt normalt att motorns bultar jordar motorn i skrovet. Det är ju egentligen inte önskvärt, men så länge det inte är någon ström som går den vägen ska det inte behöva bli någon korrosion på grund av det. Det är i alla fall så jag förstått det hela. (sen vet vi ju att båten vid grannbryggan kan sabba allt genom att ha elfel också, men vi som har vår båt på trailer slipper ju bekymra oss om just det problemet). Däremot - har du redan hittat tecken på skadad el så gå igenom så mycket av den du kommer åt, för har något av det kontakt med skrovet kan det bli värre. Ja sen vill man ju gärna att det där elektriska ska fungera också På måndag ska min i sjön - för nu har den fullt fungerande el .
  13. Vill dom tvunget ha några siffror hade jag gett dom 24-00 326 om du inte hittar något annat som är inpräglat direkt i skrovet i närheten av skylten. Men märkligt att de inte klarar att försäkra utan, mina har de inte protesterat mot att försäkra utan (sen vad som skulle hända om jag vill utnyttja försäkringen har jag iofs inte testat ).
  14. @Kane, mängden anoder har jag ännu inte funderat över men, jag har utombordare och det sitter fem stycken utspridda på rigg och motorfäste (plus de som ska sitta inuti motorn som jag inte har koll på). Känns som det borde räcka till en femmeters båt? Eller borde jag sätta några på skovet också? Har iofs inga synliga spår av korrosion på skrovet (eller, klart att det finns små prickar, men inget mer än så). Håller inte till mycket på västkusten för tillfället, men enstaka besök kan det nog bli.
  15. Vi har ju traditionella installationer med skiljedioder som orsakar spänningsfall på ca 0.7, så är man van att jobba med såna kan det väl vara rimligt att tycka att en generator ska lämna "för mycket" men är man rimligt kompetent säljare så bör man ju ta reda på sånt innan man säljer en pryl.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy