Jump to content
Monday 28 November 2022

Gausafeten

Medlemmar
  • Content Count

    187
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

38 Expert

About Gausafeten

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    N56°8.773 E014°51.268

Recent Profile Visitors

1,085 profile views
  1. Vad som helst med fyrhjulsdrift är bättre än utan. Hade tidigare den gamla grand vitaran och så länge båt+trailer inte vägde väldigt mycket mer än bilen så funkade det bra överallt. Men när vi skulle sjösätta en polares stora amerikanska flytetyg så var jag rätt glad att det fanns stopp på rampen för då vägde den lite för lätt. Själv hade vi en kabinbåt på 1.5t plus kärra och det var inget problem med vitaran, Volvo V50 med bara framhjulsdrift funkar men det tar lite på kopplingen :). Om jag fattar google rätt ska outbacken väga ca 1600 så på en ramp med fast underlag borde du kunna hantera det och en hel del mera.
  2. Jag har inte gjort det på just eniros app, men på andra appar tidigare så har man antingen fått bekräftelsemailet direkt från google bara nån sekund efter jag tryckt, eller så har det kommit noll info och vid nästa tilfälle har de dragit den högre avgiften, så det funkar sådär med de där prisökningarna Men du borde kunna se det på https://play.google.com/store/account/subscriptions
  3. jo. Har inte lyckat än, men ger det en dag eller två till. Det är så jäkla varmt och torrt så vågar knappt plock fram vinkelslipen . Ska se om vi kan göra lite plats i garaget så kan backa in den där, men et blir inte förrän i kväll isåfall.
  4. Jo jag misstänker att det var ett tag sedan det fettades in så antar att det blir vinkelslipen då. Försöker väl med mer olja först, man är ju lat av naturen men sen blir det sågen.
  5. Skulle hjälpa farsan med hans gamla utombordare. Det är en 10 hästars tvåtaktare från förra seklet och den sitter fastlåst med skruvtvingar, och en tvingen är utbytt mot ett lås som vi nu inte får upp (och vi har rätt nyckel). Låset tror jag är abus, ser ut som en blåvit cylinder i linje med bulten. Jag är övertygad om att det redan finns svar här på forumet men hittar inget när jag letar tyvärr. Så är det någon som har en ide om hur man får upp ett sånt här lås?. Nyckeln går i och jag kan utan problem vrida ca 30 grader innan det tar stopp. Hur funkar de här låsen? Är det fjädrande låsning så jag ska vålda lite till på nyckeln eller hur får jag upp låset?
  6. Ska man försöka få det optimalt behöver man kunna mäta varvtal och hastigheter. Men med en 15-hastars motor vet jag inte om det skulle bli nån större skillnad. Går båten bra? och kommer den upp i plan (om det nu är en planande båt) så brukar man få vara rätt nöjd Att borra hål i akterspegeln hade jag nog väntat med (men kanske mest för att jag är lite feg och alltid har svårt för att borra hål i båtar )
  7. Spelar nog inte så stor roll, materialet är ju homogent, men har för mig att jag valde att sätta limmet på den blankaste sidan. Tror att det stod i guiden som följde med lagningskittet.
  8. Är läckan inte så stor så kanske försöka laga själv? https://kinamarin.se/polymarine/ Tyckte det gick rätt hyffsat och blev rätt snyygt när jag gjorde det, visserligen misslyckades jag med den ena lagningen, men det var ju bara att börja om så det blev bra till slut (det var lite knepigt att laga det ena hålet för det gick liksom inte att få ett bra plant mothåll ).
  9. Gausafeten

    Plats för GPS

    om garmin inte har något passande (vilket de borde) så har Ram Mounts garanterat något. https://www.rammount.com/consumer/on-water/powerboat
  10. Med nån C-kombo på kortet finns det utrymme för rätt stora trailerbara DC. Det har inte jag, så min inventering jag gjorde för några år sen mynnade ut i att de båtar jag skulle vilja ha inte gick att få tag på och de som fanns att tillgå och som jag (lagligt) kunde traila ville jag inte ha . Det är så många personliga preferenser och blandade variabler att sannolikheten att en persons inventering skulle passa nån annan inte är så stor. Att diskutera specifika modellers lämplighet och folks erfarenheter av just dem, det är vi däremot rätt bra på här i forumet En sak att ha koll på när man funderar på att traila stora båtar är vägklassning och höjdbegränsningar. Det är ju inte så många tunnlar i ditt område, men desto fler alléer så beroende på vilka vägar du hade tänkt åka så kan https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket vara till bra hjälp.
  11. Livslängden är tyvärr begränsad på de där givarna. Man vänjer sig att köra utan
  12. Manualen säger att det ska sitta en, den säger dock inte hur den ska se ut. Men placeringen stämmer rätt bra med den övre bulten i din andra bild.
  13. har du fått tag på en tunna som är djup nog så är det väl bara att testa. Är impellern kass ser du det, och är den ok så märker du det också. Det är ingen större fara att testa så länge du inte låter motorn bli för varm. Man ska inte dömma ut saker utan att kolla först. Men en 35hp i en tunna kan värma vattnet rätt fort så kör inte för länge för motorn vill gärna ha kylvatten som inte kokar
  14. Är det mekanismen på motorn eller spaken? Det brukar gå att haka av spaken så man kan kolla mekanismen separat. Ja sen är det elektrisk eller manuell choke? Eller en primer? Det finns så många varianter Dessutom gillar vi bilder
  15. Tja, största anledningen till det är väl att det är en yamaha i grunden
×
×
  • Create New...