Jump to content
Saturday 18 September 2021

Gausafeten

Medlemmar
  • Content Count

    94
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

14 Trovärdig

About Gausafeten

  • Rank
    Kapten

Profile Information

  • Location
    N56°8.773 E014°51.268

Recent Profile Visitors

340 profile views
  1. Små ribbar är (eller egentligen alla oavsett storlek) otroligt sjövärdiga båtar, vi har en gammal tremeters med riktigt plastskrov och jag skulle inte tveka att ge mig ut med den nära på oavsett väder och förhållanden, blöt blir man såklart, för man sitter ju max två-tre decimeter från vattnet men i normalt väder är det ju inget problem med sånt. Vår är godkänd för sex personer och 25h (och dessutom C-klassad). Men för enklare förvaring så är en modell med högtrycksdurk bättre.
  2. jo det ser ju ut som en B20 och den vanligaste marinversionen heter AQ130, men det finns några olika varianter. Du har ju ett drev där bak antar jag, några varianter är 100 eller 280. Du löser säkert ut vilken modell det är på egen hand om du googlar de beteckningarna, eller postar några fler bilder. Forumet älskar bilder. Jag tycker det ser ut som ett trevligt skrov så det kan nog bli en rolig båt
  3. Ska göra det, men vill inte aktivera trial förrän jag ska ut med båten. Aktiverar man först så rätt vad det är har dagarna gått och tiden är ute. Igår kom det 20+mm regn och i morse låg det träd längs vägen som inte har legat där innan så det blåste nog rätt bra också Inte kul båtväder direkt , även om förmiddagen var fin - men då var jag ju på jobbet.
  4. Det är det jag gillar med geminimaps, där visas det bara data där det finns något, men det hittar jag inget sätt att visa i någon av navigeringsapparna Mitt syfte är att kunna åka någorlunda säkert även i de större insjöar som vi har här i regionen (NV Skåne/V Blekinge/S Småland). I havet finns det ju sjökort, men det finns ju inte för sjöarna, med ett eller ett par undantag - men jag vet ju också att de sjökort som finns i sjöarna är i huvudsak baserade på handlodad data, och självklart har det missats en hel del sten i de korten Fiska, utforska, campa på någon ö, att använda motorbåten i dessa sjöar istället för att paddla kanot. och helst med hel propeller hela vägen
  5. Eftersom det inte har blivit av att åka till båttillbehörsbutiken för att kolla på plottrar (jo det tog slut på pengar efter semestern så besök i dylika butiker får dröja lite), så har jag istället surfat runt och försökt jämföra lite av de olika navigeringsapparna som finns till android. Jag har inte provat ute till sjöss utan enbart testat i soffan ännu , de flesta verkar ju göra det de förväntas. Enda (lilla) besvikelsen hittills är väl navionics som man inte ens kan kolla på hur gränssnitt och menyer ser ut innan man antingen har startat en tvåveckors trial, eller startat en prenumeration. En sak som jag inte har lyckats hitta någon info om är om de olika varianter av "community maps" har något stöd i någon av apparna. Garmin har något de kallar Quickdraw, C-Map har Genesismaps för Lowrance/Simrad/B&G bla, Navionics har 'Navionics Sonar Charts'. Har inte hittat om det finns flera (jo open sea maps finns också, men med noll info i mitt närområde så vitt jag kan se) Anledningen till att jag letar efter dessa är på grund av att flertalet av de lite större sjöarna här i närheten finns antingen enbart i genesismaps, eller i navionics sonar charts, Ivösjön och några andra stora finns såklart i alla med "riktig" data, men i övrigt är kvaliten "sådär" minst sagt. Navionics sonar charts syns i webappen och i androidappen (tror jag), men imho är sonar charts fruktansvärt svåra att navigera efter på androiden, om de är bättre på en riktig plotter vet jag inte, men ser det likadant ut så blir det ju lika grötigt där. Dessutom ser många av kurvorna ut att vara påhittade (ska vi vara snälla och kalla det för interpolerade kanske? ). Genesis är betydligt bättre då de helt enkelt har tomt där de inte har data så det är egentligen de jag helst skulle vilja ha in i någon app. Men det har jag inte lyckats med, inte heller att köra deras hemsida i mobilen har funkat, ska iofs prova med lite fler olika webbläsare innan jag dömer ut det helt men websida är inte tillräckligt bra som verktyg ändå. Nåt bättre borde finnas. Hur ser det ut med er andra? Nån som har nån bra lösning, eller förslag på fler ställen/appar att kolla på. Att använda sjöfartsverkets data klarar ju alla (till lite olika priser), tror c-map eller wärtsilä isailor är de jag föredrar just nu. Men saknar som sagt de där entusiastkartorna.
  6. Är med Jan där, att kunna växla låter som ett recept för "otur" . Att ha fasta kopplingar så att man kan ta ut 12 eller 24 valfritt är väl inte dumt, men växla med de krafter det handlar om i ett par batterier.... hmm, nä båtelektronik är dyrt som det är.
  7. Håller med om att det känns märkligt, det normala med skit i bränslet är ju orolig gång eller att den helt ger upp vid belastning. dvs den får inte tillräckligt med bränsle för att det stoppar eller begränsar längs vägen, det vill säga det symtom du först hade. Jag tror att du med de tester du gjort med sugslangen kunnat utesluta att den suger luft (där). Men all den skiten du hittat i tanken, kan man ju rimligen tro att det även hamnat skit på fler ställen. Jag hade nog kollat hela vägen från tank till förgasare och rengjort. Gräs och bös är lätt att hitta och få rent, men färgflagor är värre, de täpper lätt till munstycken och kan hindra rörelser i förgasaren. Det är trist när det inte funkar som det ska, men bränsleslangar och filter är ju normalt lätta att kolla och göra rent (även om det lätt försvinner lite skinn från knogarna när det ska lossas som suttit fast länge ).
  8. man kan klicka på plusset bredvid citera under flera inlägg, sen får man med sig hela texten för programmet vet ju inte vad man vill citera, så då får man helt enkelt rensa bort allt man inte ville ha med.
  9. hmm, vi har en 22fots kabinbåt och den funkar bra ihop med en float on. Man behöver inte köra ner hela trailern i vattnet, men man behöver blöta filten lite och det hjälper ju till ifall båten är lite slemmig på undersidan Men vi har en bra ramp i Sternö och det underlättar såklart. En brantare ramp eller en tyngre båt så hade det nog funkat sämre att vinscha. Jag kör upp båten halvvägs och vinschar resten, då hamnar den centrerat och bra. Men det är inget jag hade velat göra varje vecka - fast det går så klart smidigare ju mer man övar.
  10. i tankarmaturen sitter det ju en slang ner mot botten på tanken, den ska ju vara hel och tät i anslutningen så den inte suger luft. Slangen bukar ha en liten sil i botten men annars ska bensinen kunna rinna tillbaka ner i tanken om man trycker in kulan. Är mellanrummet mellan slangens ände och tankens botten stor är det en hel del bränsle som inte kan utnyttjas innan den börjar suga luft. Det är lite lurigt när det känns som att man har flera liter kvar när man känner på tanken men motorn inte kan utnyttja det.
  11. och den ska förbli hård en liten stund, dvs den lilla inbyggda backventilen/membranet ska täta bakåt. Sen ska inte tummen gå igenom gummit i blåsan för då bör man redan ha bytt ,been there , done that
  12. Float on har sina fördelar, speciellt när man inte kan se trailern alls inifrån båten vid upptagning (enligt min egen högst personliga uppfattning alltså). Enda nackdelen är väl egentligen om båten ska ligga på trailern när den bottenmålas/tvättas, det blir större yta som är blockerad.
  13. Problemet för min del har varit att motorn är så lättsvängd att det räckt med att omfördela vikten lite i båten för att motorn ska svänga, åt ena hållet har den fallit ända mot ändstoppet medan åt andra hållet kanske bara ungefär halvvägs (när båten ligger stilla, vid rörelse framåt blir det ju en självverkande kraft som gör att den kvickt går till ändstoppet), och snabbt går det. Jag har alltså inte kunnat släppa ratten ens en sekund innan båten börjar svänga, konsekvenserna varierande med hastigheten framåt. Så dricka en cola funkar ok, men nått mer komplicerat funkar inte (så länge nån annan öppnar colan dvs). Men med hjälp av beskrivningen kunde jag hitta och spänna slangklämman runt rattnavet och i alla fall med båten liggandes vid bryggan känns det betydligt bättre nu. Får ha mejseln med ut nästa gång och justera mer till sjöss. Gissar att jag drog åt väl hårt nu Sen i höst/vinter ska jag göra ett försök att få av ratten så att jag komma åt att plocka isär och göra rent styrväxeln, misstänker att det kan behövas en del övertalning att lossa en ratt som suttit på plats i över femton år ...
  14. bara fyi, alla mackar och pumpar är idag märkta med vilken klass av bränsle som säljs : https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/ny-markning-av-drivmedel-i-hela-europa/ Jag tyckte det var rätt fånigt när det kom, men nu fattar jag poängen
  15. Jag har en Ultraflex, och med hjälp av google (ni har väl koll på den vackra bilden google har idag?) hittade jag en installationsmanual, där visar den att det ska sitta en slangklämma runt styraxeln som man ska komma åt via ett hål . Måste ner till båten för att kolla igen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy