Jump to content
Monday 18 October 2021

Mewsen

Medlemmar
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Mewsen

  • Rank
    Kadett

Profile Information

  • Location
    Huddinge

Mina båtar

  • Båtens namn
    Combinor 28
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, Tack för svar! Jag var nere idag och kollade oljan via stickan och den såg fin ut. Ska dock pumpa ut all olja på lördag, så jag misstänker att domen kommer först då. Tänker också att impeller och pumphus borde klara sig fint, eftersom detta "bara" stannar, eftersom remen inte längre driver impellern.
  2. Hej, Hade ett litet missöde idag när jag skulle köra motorn varm innan jag skulle pumpa ur oljan. Jag låg och maxade båten i ca 28knop (4000 varv) och motorn är en VP 5.7 Gxi-G. Men helt plötsligt började motorn larma pga av överhettning. Så jag stängde av motorn och öppnade luckorna ner och det kom varm rök ut från motorn i cirka 10 minuter. Det som hänt var att drivremen lossnat och drev inte längre runt pumphus osv. Allt blev överhettat och verkar ha kokat över både här och där, eftersom all glykol låg under motorn. Men jag lät motorn svalna av i 30 minuter och sedan spännade jag tillbaka gamla min gamla rem. Sedan fyllde jag på med ny glykol. Jag startade upp motorn och körde ca 10 minuter för att komma hem. Temp höll sig bra och oljetrycket var fint. Men nu till min fråga: kan något ha skadats av detta eller räcker det att jag fyllt på glykol och att jag till helgen byter till ny rem? Det enda jag hörde när jag körde tillbaka var ett tjutande ljud. Men känslan var att det kom från remen. Men jag funderar också på om impeller kan ha tagit skada av överhettningen? Vad tänker ni?
  3. Hej alla och tack för glada tillrop eller tillrättavisningar Jag ska inte hymla kring att detta är helt nytt för mig. Men det som började med att två torkarmotorer som lagt av, till att inte förstå varför jag hade ström fram i kabeln men ändå inte lyckas driva motorn (som gick bra när jag kopplade den direkt till batteriet). Vid det tillfället provade jag att koppla en 12v lampa till samma kabel som lös med halv styrka, därav mitt förklaring "svagt 12v". Jag tror mig förstå att felet ligger i minuskabeln (eftersom multimetern visar 12.8v när jag mäter) och tänker att jag ska följa kabeln tillbaka och försöka hitta vart felet ligger. Visst kan jag göra som Hybro säger och leja bort detta till någon. Men samtidigt är jag nyfiken och vill verkligen lära mig. Jag vill lära mig och föra den kunskapen vidare till andra båtägare. Vi får hoppas att jag inte bränner ner vare sig båten eller mig själv...
  4. Hej! All el i båten fungerar bra. Men sen började vindrutetorkarna gå långsammare och tillslut la dom av. Jag provade då att koppla loss en 12v lampa som lös med fast fint sken och kopplade in den på vindrutetorkarens sladd. Då lös lampan med hälften så mycket styrka. Hur kan jag mäta detta och vad kan vara fel? (Jag har kollat säkringen och bytt). Är det gamla kablar?
  5. Ok, tack för era svar. Blev förvirrad när jag hittade en båt på just 12meter, där man bytt ut båda orginalmotorerna á 320hk till två stycken nya á 575hk. Något som förvirrade mig. Kan orginalmotorerna varit så underdimensionerade? Men jag tror jag släpper den här tråden. Det är alldeles för många faktorer som spelar in
  6. Hej, Jag har kollat lite på Volvos olika diesel motorer och jämfört specar. Lite för att jag också kollar på ny båt. Låt säga att vi har en båt som väger 9ton. Man vill kunna glida fram i 8-12 knop. Gör motorstyrkan någon skillnad då, eftersom man kör på låga varvtal. Enligt spec ovan och om man klickar in sig på t ex D11, så har den bara ett topp varvtal på 2100. Medan t ex D4 260hk har en topp på 3500 varv. tänker jag rätt att det krävs lägre varv för en D11 att driva båten i t ex 10knop, än vad en D4 gör? Jag förstår, men ändå inte. Hur ska man tänka kring bränsle förbrukningskostnad i glidarfart på dom olika motorerna.
  7. Hej, har ju helt glömt att återkoppla på min tråd. Jag ogillar ju när man inte får veta från trådskaparen om problemet blev löst eller vad som hände. Så här kommer min återkoppling. Problemet är löst. När jag bytte bränslefilter, så har jag förmodligen kommit åt kabeln som sitter alldeles intill filtret. Kabeln satt inte helt ihop och så snart jag klickade ihop den så var allt frid och fröjd. Så båten har använts hela sommaren. :)
  8. @Cobalt233 Håller helt med dig. Tänker att jag rensar tank, byter filter igen och gör rent avluftningsslangen.
  9. @Georg_Ohm Tack för svar. Jag tror du har helt rätt. Det krävs en rejäl rengöring. Jag tror eventuellt att jag löst problemet med stoppet. Strömkabeln till bränslepumpen sitter precis vid bränslefiltret. När jag bytte det i höstas så är det väldigt trångt och förmodligen har jag kommit åt den kabeln. För när jag kollade det nu, så inser jag att kabeln inte suttit riktigt i. Men med tanke på allt skräp som var i filtret så passar jag på att göra rent allt först och sedan startar upp med ren tank, färsk soppa. Så hoppas jag att kabeln är lösningen på problemet. Återkommer och berättar hur det gått.
  10. Hej, Jag har en Volvo Penta 5.7 Gxi-G (årsmodell 2007). I höstas gick motorn perfekt. När jag plockat upp båten så bytte jag oljefilter, pumpade ur gammal olja och fyllde på med ny. Bytte pumphus och impeller. Bytte alla tändstiften. Köpte nya propellrar. Jag blästrade också båten och målade om. (glömde att tejpa för avluftningen till tanken). Dessvärre glömde jag fylla bränsletanken inför vintern. Hade strax under halva tanken. Jag bytte också bränslefilter och minns bara att jag tog loss filtret och det rann ut en del bränsle. (så att jag borde haft en bytta under). Men igår när jag sjösatte, så gick motorn igång och jag körde iväg cirka 5 minuter. Hamnade i någon större båts vågor så att båten började gunga rejält. Motorn började strax efter det gå ojämnt för att sen dö. Jag lyckades starta upp den, men då gick den bara i 3 sekunder. Provade detta typ 5 ggr, med samma resultat. När jag kommit tillbaka till hemma hamnen så skruvade jag bort bränslefiltret och hällde ut det som var i. Där var det märkbart mycket småskräp, trots nytt filter. Det som också var intressant var att jag inte hade något spill av bränsle när jag skruvade bort filter (som i höstas). så här tänker jag: 1. tanken behöver tömmas och göras rent ordentligt. 2. avluftningen behöver monteras ner och göras rent. Fråga: Är det något mer som jag måste göra rent här? En annan spaning. När jag plockade bort bränslefilter i höstas så rann det ut massa soppa. Men nu gjordet det inte. Kan det ha blivit stopp i pumpen eller kan den lägga av? Finns det något enkelt sätt att kolla, göra rent? Sista frågan: Japp varmvattenberedaren frös sönder i vintras också. Den kopplas via motorn. Kan det på något sätt påverka? Den skapar bara varmvatten genom att använda motorns kylvatten. Vill också vara tydlig med att ingenting larmade när vi körde. Motorn bara dog.
  11. Hej, Jag letar efter fakta kring Combinor båtarna. Jag har googlat massor, men det känns som att det inte finns någon fakta kvar. Vet någon något om dessa båtar så skriv gärna. Vet någon om man kan hitta gamla ritningar över båtar någonstans? Finns det gammal företagsfakta kvar över båtbyggare från sent sjutiotal? Jag har förstått att båten är byggd på Värmdö. Jag har sett flera olika Combinor båtar, med och utan fly. Ibland är köket inne och ibland i cockpit. Eftersom jag själv funderar på att göra om lite i planeringen av min båt så vill jag förstå hur den är byggd. T ex så har jag stora glasfiber områden i fören, under sovdelen. Vad är det? Extra flythjälp? Förstärkning till skrov? Eller kan jag riva detta på något sätt för att få mer utrymme? Som ni ser, massor av frågor.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy