Jump to content
Monday 02 August 2021

Niko_okin

Medlemmar
  • Content Count

    39
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Niko_okin

  • Rank
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Pappas båt

Recent Profile Visitors

364 profile views
  1. Vad är det för gröna fläckar? bild?🙂 krom och aluminiumpolish fungerar på mycket, men bäst på just krom och aluminium...(såklart😃)
  2. Är den här manualen rätt?🤔
  3. Aluminiumpropeller är mjuk och om du kör sönder den så går den sönder istället för att du kör sönder växelhuset. Men den är ju sim sagt var mjuk, då förlorar du lite kraft oh hastighet. Därför skaffar sig vissa stålpropeller som är styvare och du får därmed högre hastighet. Men kör du på något med en sådan propeller så går nog en del andra saker sönder också. om det inte är riktigt illa så skulle jag bara slipa bort vassa kanter som blivit på din propeller du har nu..
  4. Hej, jag har en motor med avbruten skedda, jag har också kollat på att svetsa fast en ny, det finns det säkert fler som gör men en i Huddinge är specialiserad på att svetsa växelhus och propellrar. Nu vet jag inte hur lägligt det ligger för dig men det finns säkert fler. Skeddan är vad jag vet endast ett skydd för propellern så att så länge det inte läcker så går den ju att köra med. Förra ägaren till min motor hade på någon plasticpadding, något hårt spackel så den inte var så vass så man inte gör sig illa på den. Så du har flera alternativ, antingen så låter du det vara eller så lämnar du in den. Det finns också ny skedda man kan köpa och skruva fast men då måste det finnas kvar ca. Tre centimeter av skeddan. Man kan ju svetsa själv också men det behöver du ha gjort förr, svetsa aluminium är... Spännande. Lycka till!
  5. Intressant @raol! Det är nog ett projekt som jag ska försöka med! Men denna gång får jag hålla koll på när det blir så mycket att det kommer ut genom avluftningen i värsta fall om den inte reda stängt av. Tack för input båda två!
  6. Så här tror jag att det ser ut på ett ungefär. (bild lånad från sjöräddningens sida om att tanka säkert)
  7. Hej! Jag ska ut på en något längre resa än vad som tidigare gjorts av nuvarande ägare(mig). Jag ska till Koster! Men innan dess måste jag tanka... Men på de snart sju åren som jag ägt båten så har jag nog bara tankat två gånger. Då har jag tankat när motorn börjat hosta och då har jag pytsat i en 20 liter dunk Diesel. Men nu inför denna resa så skulle jag vilja tanka fullt på en sjömack. Jag antar att handtaget stoppar av sig själv när det är fullt precis som på vilken landmack som helst. Men då kommer frågan... Stannar den inte för sent om dieseln har fyllts på hela vägen upp i slangen? Sitter inte luftningsslangen lägre? Då måste det ju börja rinna ut igen innan den stannar? Jag vill inte behöva skruva bort locket på tanken nere i båten och ha polaren där nere och titta ner så det inte rinner över... Det känns inte helt rätt, och inte särskilt säkert heller. Är det något jag hittat på själv att det kan rinna ut innan den stänger av själv? Tack på förhand!
  8. Efter som att du kört startgas in i cylindern som inte tänder så tror jag att det inte tänder helt enkelt, då borde inte förgasare vara felet. Men som alltid så kan jag ha fel. Har du kollat att u får gnista från tändstiftet? håll det mot godset, dra runt motorn och se om det gnistrar till.
  9. Jaha ja... Så jag "snor" lite av styrningen åt höger och flyttar den till vänster. "Tar från de rika och ger till de fattiga". Men när jag ställer ratten rakt så står ju motorn redan rakt, nästan. Motorn är liite svängd, så då ska jag ha ett stag som bara är några millimeter längre?🤔
  10. Hej Jag har köpt en gammal rib nyligen och har stött på några småfel. Bl.a. Min teleflexstyrning(?) Som inte går hela vägen när jag svänger vänster. Det tar liksom stopp, och då har jag inte hunnit vrida ratten fullt ut åt vänster. Det tar bara stopp. Känns som en inställning som kan justeras men jag ser verkligen ingenting som jag kan ändra på... Hur justerar jag rattutslagen? Jag delar tre bilder, bild när den styrs rakt fram, fullt åt höger och tyvärr bara halvvägs till fullt åt vänster
  11. Snyggt! Jag missade att kolla vilket datum du hade skrivit det första inlägget🤣.
  12. Precis, det är bara att slipa ner tills trät ser snyggt ut och sedan pensla på mycket tunna lager International Original eller billigare alternativet, Biltemas fernissa. lägg tunna lager med en bra pensel och slipa mellan lagerna. När du senare ska hålla efter så räcker det med att slipa ner en bit av fernissan och lägga på ett tunt tunt lager. Med de tunna lagerna så slipper du rinningar.
  13. Jag tycker om att segla i de flesta vindar över sex m/s men helst inte över 10 m/s. då kan ddet börja bli lite mindre behagligt. Jag har hittills bara seglat på ostkusten, men det ska bli ändring på. och jag kommer segla med de segel som alltid använts sedan dess att vår Mirrorjolle var ny.
  14. utgår man ifrån ditt namn @reva så verkar inte som att skicket på seglena är det viktigaste.. 🤣 Nä men jag förstår fullt vad du menar, det är samma problem med folk som tar dåliga eller för få bilder när de ska sälja en bil på blocket.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy