Jump to content
Wednesday 02 December 2020

martinke

Medlemmar
  • Content Count

    47
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 Trovärdig

About martinke

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

243 profile views
  1. Har en kompis som fick lära sig den hårda vägen. Han ville inte borra hål i akterspegeln för genomgående bultar. Gick bra fram till han gjorde en skarp sväng, då vred sig motorn ur sitt fäste och hamna i plurret... 😅 Har för mig att det var en 60hk.
  2. Jag hade en HR435 tidigare och på den monterade jag spöhållarna på grabbräckena som medföljde båten från fabrik. Kanske kan vara ett alternativ istället för att borra i båten? finns spöhållare för olika rördimensioner.
  3. Samma vagn ovan finns också med boggi. Dock sticker ju priset iväg istället. Jag har trailat min båt på en boggi trailer och nog är det skillnad. Själva skumpandet försvinner eller hur man ska förklara.
  4. Jag har själv en Beneteau Antares 580 i ungefär samma vikt och har själv tittat på en BK Hengeren P 1821T efter tips från andra, just för att min båt har en speciell köl som gör att båten inte får stöd sista metern i aktern. Jag skulle tro att Örnviks Pilouthouse har en liknande köl? Fördelen jag tycker med denna vagn är att den har en låg totalvikt men ändå får ta relativt hög last, Alltså låg egenvikt. Då har man fler bilar att välja bland som man kan dra ekipaget med Totalvikt: 1800kg Lastvikt: 1450kg
  5. Jag är själv intresserad i detta! Kan nämna att jag faktiskt har bytt ut celler i ett cykelbatteri med lyckat resultat. Uppgraderade från 240Wh till ca 500Wh. Nu va detta ett gammalt elcykelbatteri från 2012 där man kunde gör BMS,n strömlös utan att den "tappade minnet" och självförstör sig själv. Jag använde en punktsvets som använder ett bilbatteri som strömkälla, köpt från Tyskland. Blev mycket billigare än en fullstor svets. Efter detta började jag bli intresserad av att bygga egna batterier för lite allt möjligt när jag ändå har en punktsvets. Men det blev lagt på hyllan! Så jag kommer följa denna tråd med intresse!
  6. Hoppas det löser sig!
  7. Har motorn förvarats rätt under transport. Kan möjligen vara motorolja i cylindern som ej går att komprimera.
  8. okej ja det låter ju bra. Får inspektera o-ringarna noga innan återmontering. Har du gjort samma operation?
  9. Har en Suzuki DF100A 2013 som inte riktigt går som den ska på tomgång, känns som den missar ibland och ruskar å har sig men i övrigt går den bra med bra acceleration osv. Har kollat alla slangar, bytt alla filter (förutom filtret i VST-tanken), primerblåsa bytt, tändstift bytt. Inga felkoder, Tomgångsvarv inom specifikation och IAC-ventilen inom spec. Tänkte att nästa grej jag kan göra är att rengöra spridarna (Dålig tomgång är ju första symptomen på skitiga spridare). Men innan jag har lossat dom så tänkte jag beställa nya tätningar till spridarna. Men dessa verkar vara gjorda av guld 1795kr för en sats o-ringar till spridarna?! herrejösses. Törs man återanvända dessa?
  10. Prova lätta på tanklocket och provkör? Jag skulle också prova byta ut primerblåsan mot en ny original suzuki.
  11. Tänkte jag kan berätta att jag förmodligen har hittat felet! Motorn började att gå sämre och sämre, varvtalet började vandra upp och ned speciellt på höga varvtal. Misstänkte bränsletillförsel, men det förklarar väl inte ljudet? Började kontrollera bränsleslang från tanken och fram till vatten/bränslefiltret och såg då att filtret satt lite snett. Det gick att skruva åt det lite över 2 varv?! Tog en tur igår på ca 1 timma. Motorn går helt normalt igen och ljudet är borta. Kan luft i bränsletillförseln orsaka missljud i bränslepumpen? Hoppas det va så enkelt!
  12. Kan det vara en nyckel till tanklocket? Har en liknande fast i metall till mitt tanklock.
  13. Hej alla! Kanske någon här har någon susning om vad jag kan ha för fel på min motor innan jag lämnar in den för felsökning, Suzuki DF100A årsmodell 2013? Det började med att motorn la av för mig när jag drog av gasen från högre hastighet och la i neutral. Dog rakt av. inga felmeddelande eller något. Startade precis som vanligt och det hände inte igen den dagen. Och idag hände precis samma sak igen. Motorn la av när jag gick från högre hastighet och la ur växeln. Startar om och går precis som vanligt. Verkar inte hända om man släpper på gasen försiktigt. Jag började felsöka lite idag och tog av motorkåpan. Det var då jag upptäckte ett konstigt ljud på tomgång, Se video. Ljudet försvinner dock direkt om jag lägger på lite gas på tomgång. men återkommer om jag släpper gasen, dock försvinner det efter ca 30sekunder på tomgång. Jag tycker ljudet är på insugssidan av motorn. Bränslepump som gnisslar? Finns inga felkoder från motorn och IAC-ventilen (Idle Air Control) duty ligger inom specifikation 50% på tomgång. Även tomgångsvarvtalet ligger inom spec. Så långt har jag felsökt. Video på hur den låter på tomgång. Video på hur den låter på ca 900rpm //Martin
  14. Förmodligen är det tryck i slangen från motorn och inte i tanken. Vet inte hur man löser det. Starta motorn innan du sätter i slangen kanske?
  15. Det går att beskära bilden mjukvarumässigt för den som funderar på att sätta upp en själv. Då kan man beskära bort delar som inte får filmas. Min båtgranne är dock glad att någon håller lite koll på båtarna. Bensinstölder stup i ett och förra året en båt som blev stulen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy