Jump to content
Saturday 16 October 2021

martinke

Medlemmar
  • Content Count

    61
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

14 Trovärdig

About martinke

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

422 profile views
  1. Tror det är svårt att tömma hela systemet i dagens avancerade insprutningssystem. Kommer alltid ligga kvar bränsle i fuelrail, slangar, spridare m.m. Kika bara på amerikanska båtforum där har E10 funnits ett tag och det verkar vara stora problem i vissa fall. Tror det bästa är att köra sista tanken på 98 oktan eller koppla in motorn på mindre tank med alkylat som Mackey skrev. Och spraya absolut inte in något fett i insuget på fyrtaktare. Risk för att kladda ner luftmassemätare, dyrt. Dock fungerar det bra på 2 taktare och är att rekommendera.
  2. Vad jag förstår blir det mest problem under vinterhalvåret med E10. Korrosion och avlagringar i bränslesystemet när motorn inte används. Etanolen binder mer vatten/fukt. I min handbok till min Suzuki utombordare står det att man kan köra motorn på E10 men det rekommenderas inte, eller nått i den stilen har jag för mig.
  3. Jag har själv letat efter någon vettig lösning och denna verkar hittills den bästa lösningen! Dock dyr. https://turboswing.com/ Finns lite svenska återförsäljare om du googlar lite 🙂
  4. Har hört att kugghjulet för kamkedjan kan glida på vevaxeln vid grundstötning. Det skulle förklara varför du inte har kompression.
  5. Jag har också råkat ut för att jag inte hade någon skvallerstråle trotts helt ny impeller. Det var bara skräp som täppt till hålet på min Suzuki DF100A Ta en ståltråd å peta upp i skvallerröret å se om strålen blir bättre. Ser ut som att det kanske bara är lite skräp just där.
  6. Såhär står det i min manual för utombordaren: Modernare motorer är det säkert inga problem att köra på E10. Tror snarare problemen kommer när vi inte använder våra båtar över vintern. Korrosionsproblem i insprutningssytemen exempelvis.
  7. https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/e10-bensin-kommer-nu-till-sverige/ Nu kommer vi förmodligen få mer bränslerelaterade problem med våra båtar...
  8. Jag undrar om någon vet vart man kan få tag i nya ”gummiflärpar” till regnläns? Har letat lite här och var, men hittar inget som passar. Enklast kanske är att tillverka själv av någon typ av gummiduk?
  9. Denna tråd fick mig å tänka på detta videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=hOzhaiKv_Zg
  10. Jag gick från en liten styrpulpetbåt på 4.30m med 40hk. Till en början undrade jag hur fan ska man lyckas lägga till med denna när det blåser lite 😅 Men man vänjer sig och till slut får man hyfsat kläm på det. Men ja den tar ganska mycket vind speciellt i sidled och den är ju relativt liten för att vara så hög så att säga.
  11. Jag hade själv lite samma krav som dig! Kunna övernatta 2 personer någorlunda iaf! Och fiska från båten mest trolling i mitt fall, samt kunna traila båten (har dock BE kort). Det blev en Beneteau Antares 580. Kunde få ha varit lite större, men priset drar iväg snabbt. Men jag är mycket nöjd med båten för min användning!
  12. Min erfarenhet av "Keyless" i bilvärlden var när jag tog en hyrbil när min bil var på reparation. Vilket Skit måste jag säga.... Under dessa 5 dagar jag hade bilen så tappade bilen kontakt med nyckeln 3 gånger, detta va en Subaru. Skulle inte vilja sitta på sjön och inte få igång motorn! Förhoppningsvis är Suzukis Keyless system mer driftsäkert än Subarus 😅
  13. Ja Rotexen har fungerat bra för polering för mig och ännu bättre att slipa med. Men prislappen är nog närmare 6000kr.
  14. Vad jag förstår måste man ha en lite mer kraftfull maskin som orkar med när man lägger lite tryck mot gelcoaten. Men jag är ingen expert på polering! Jag har polerat min båt med min vanliga slipmaskin Festool Rotex 125 med polerhättor. Den är väldigt stark dock inte så högt varvtal som man kan önska. Men jag blev nöjd med resultatet!
  15. Har en kompis som fick lära sig den hårda vägen. Han ville inte borra hål i akterspegeln för genomgående bultar. Gick bra fram till han gjorde en skarp sväng, då vred sig motorn ur sitt fäste och hamna i plurret... 😅 Har för mig att det var en 60hk.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy