Jump to content
Friday 29 May 2020

martinke

Medlemmar
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About martinke

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

134 profile views
  1. Får man mycket rabatt på försäkringen om man skaffar GPS-tracker? Har själv funderat länge på att skaffa en. Men det blev en GSM kamera med inbyggd PIR istället, Får en notis i telefonen när någon rör sig framför kameran. Tyvärr lär det väl inte hjälpa när de "professionella" stöldligorna bestämt sig för att stjäla motorn. Vad jag förstått använder de sig av störsändare "Jammer" som stör alla signaler såsom GPS, GSM osv. Då kan dom transportera bort båten i lugn och ro, sedan montera av motorn och demontera eventuella GPS larm. Det mest effektiva tror jag är att motivlackera en motor om man vill behålla den. Tyvärr sänker det värdet om man skulle vilja sälja båten i framtiden.
  2. Har ett elschema för denna motor i datorn. Såhär ser relät ut.
  3. vad jag förstått är det också viktigt att "bottna" den sidan av cylindern du luftar. Eller hur man ska förklara.... Vrida motorn maximalt åt ena hållet och lufta den sida där cylindern har bottnat. Då minimerar man risken att luft ligger längst in i cylindern.
  4. Jag gjorde en liten skiss på hur jag gjorde det ensam! Då kan man ratta på ensam tills all luft är borta. Alltså jag skapar en loop med en genomskinlig slang så jag ser luftbubblorna och leder ned oljan i tratten medans jag samtidigt snurrar på ratten åt ett håll.
  5. Jag hade själv problem när jag installerade en autopilot till min befintliga styrning. Men jag löste det genom att vrida motorn helt åt te.x. styrbord och då öppna luftnippeln på babord sida cylinder och oljan från nippeln ledde jag i en slang ändra fram till rattpumpen, skapade alltså en loop. Då va det bara å snurra på ratten till all luft va borta och sedan göra motsvarande åt andra hållet. Och ingen olja kommer till spillo!
  6. Jag har en Webasto (äkta) värmare. I manualen står det att slangen för förbränningsluft och avgasrör ska vara på samma sida av båten. Sitter intag och avgas på babord respektive styrbord sida, så kan det bli tryckskillnad vid blåst och man får problem med förbränningen. Så pass känsligt är det.
  7. Har en Raymarine ev100 autopilot som har lite fuffens för sig. Den visar i displayen att den detekterar magnetism helatiden och blir aldrig färdig. Har köpt längre kablage till givaren och flyttat den långt från metall. Men ändå så visar den i displayen ”detekterar magnetism” ? autopiloten fungerar som den ska i övrigt. Men tänkte om någon här vet varför den gör såhär?
  8. ni som undrar hur det gick! Har provkört båten idag med höjd utombordare och en fyrbladig RXB4 17” rostfri. Båten blev mycket trevligare att köra! Inget vattenstänk kring motorn och jag når 5900rpm på fullgas, 30 knop landa jag på då. Men jäklar vilket bett motorn har i vattnet nu. Mycket bättre acceleration! Och jag kan trimma ut motorn helt och hållet utan att båten börjar ”galoppera” eller ventilera. Vet inte om det beror på höjd utombordare eller propeller. Men helnöjd med resultatet!!
  9. Kan det vara oljeslang? Alltså för oljeinblandning?
  10. martinke

    Suzuki DF50

    Jag hade en Suzuki df40 tidigare, princip samma motor som din. Gav man den gas utan växel i lät den lika som din, det är varvtalsbegränsning för att skydda motorn. Om den gör likadant med växel i kanske det är något med en microbrytare på växellänkaget eller liknande som krånglar, motorn tror att ingen växel är i fast det är det? Borde gå att testa genom att starta motorn med växel i? Ska inte gå att göra normalt. Försiktig på gasen i fall den skulle starta med växel i.
  11. Har du hunnit provköra båten än? Har precis höjt min motor också. Men inte fått ned hon i sjön än och provkört!
  12. I min hamn där jag har min båt klipps kättingar och tampar av och båten bogseras bort för att sen jobba ostört när de monterar av motorn. Då hjälper inget larm tyvärr. GPS larm fungerar inte nu heller. Tjuvarna har lärt sig och använder störsändare som stör ut alla typer av radiosändare.
  13. Har själv lite skrot liggandes. Något intressant?
  14. martinke

    Motor

    Det han menar är att man kan jämföra motorerna. Den ena motorn kanske är 4-cylindrig medans den andra är 3-cylindrig. Den fyrcylindriga får förmodligen bättre motorgång. Nu tror jag dock båda alternativen är 3-cylindriga? Vet ej. Men oavsett vilken motor du väljer så tror jag du blir nöjd!
  15. martinke

    Motor

    Jag skulle ha valt Suzuki. Kanske för att jag själv har en och är jätte nöjd 😀 Suzukin kanske skramlar lite mer pga att den har kamkedja. Men tycker själv det är en fördel med kedja.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy