Jump to content
Sunday 05 July 2020

martinke

Medlemmar
  • Content Count

    38
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Trovärdig

About martinke

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

157 profile views
  1. Prova lätta på tanklocket och provkör? Jag skulle också prova byta ut primerblåsan mot en ny original suzuki.
  2. Tänkte jag kan berätta att jag förmodligen har hittat felet! Motorn började att gå sämre och sämre, varvtalet började vandra upp och ned speciellt på höga varvtal. Misstänkte bränsletillförsel, men det förklarar väl inte ljudet? Började kontrollera bränsleslang från tanken och fram till vatten/bränslefiltret och såg då att filtret satt lite snett. Det gick att skruva åt det lite över 2 varv?! Tog en tur igår på ca 1 timma. Motorn går helt normalt igen och ljudet är borta. Kan luft i bränsletillförseln orsaka missljud i bränslepumpen? Hoppas det va så enkelt!
  3. Kan det vara en nyckel till tanklocket? Har en liknande fast i metall till mitt tanklock.
  4. Hej alla! Kanske någon här har någon susning om vad jag kan ha för fel på min motor innan jag lämnar in den för felsökning, Suzuki DF100A årsmodell 2013? Det började med att motorn la av för mig när jag drog av gasen från högre hastighet och la i neutral. Dog rakt av. inga felmeddelande eller något. Startade precis som vanligt och det hände inte igen den dagen. Och idag hände precis samma sak igen. Motorn la av när jag gick från högre hastighet och la ur växeln. Startar om och går precis som vanligt. Verkar inte hända om man släpper på gasen försiktigt. Jag började felsöka lite idag och tog av motorkåpan. Det var då jag upptäckte ett konstigt ljud på tomgång, Se video. Ljudet försvinner dock direkt om jag lägger på lite gas på tomgång. men återkommer om jag släpper gasen, dock försvinner det efter ca 30sekunder på tomgång. Jag tycker ljudet är på insugssidan av motorn. Bränslepump som gnisslar? Finns inga felkoder från motorn och IAC-ventilen (Idle Air Control) duty ligger inom specifikation 50% på tomgång. Även tomgångsvarvtalet ligger inom spec. Så långt har jag felsökt. Video på hur den låter på tomgång. Video på hur den låter på ca 900rpm //Martin
  5. Förmodligen är det tryck i slangen från motorn och inte i tanken. Vet inte hur man löser det. Starta motorn innan du sätter i slangen kanske?
  6. Det går att beskära bilden mjukvarumässigt för den som funderar på att sätta upp en själv. Då kan man beskära bort delar som inte får filmas. Min båtgranne är dock glad att någon håller lite koll på båtarna. Bensinstölder stup i ett och förra året en båt som blev stulen.
  7. Vet faktiskt inte vad kameran drar. Jag laddar den en gång i veckan. Finns dock en liten solcellspanel som man kan koppla direkt in på kameran som jag sneglar på att köpa. Men jag bor på 5min promenadavstånd till båten så det funkar att ladda hemma.
  8. Får man mycket rabatt på försäkringen om man skaffar GPS-tracker? Har själv funderat länge på att skaffa en. Men det blev en GSM kamera med inbyggd PIR istället, Får en notis i telefonen när någon rör sig framför kameran. Tyvärr lär det väl inte hjälpa när de "professionella" stöldligorna bestämt sig för att stjäla motorn. Vad jag förstått använder de sig av störsändare "Jammer" som stör alla signaler såsom GPS, GSM osv. Då kan dom transportera bort båten i lugn och ro, sedan montera av motorn och demontera eventuella GPS larm. Det mest effektiva tror jag är att motivlackera en motor om man vill behålla den. Tyvärr sänker det värdet om man skulle vilja sälja båten i framtiden.
  9. Har ett elschema för denna motor i datorn. Såhär ser relät ut.
  10. vad jag förstått är det också viktigt att "bottna" den sidan av cylindern du luftar. Eller hur man ska förklara.... Vrida motorn maximalt åt ena hållet och lufta den sida där cylindern har bottnat. Då minimerar man risken att luft ligger längst in i cylindern.
  11. Jag gjorde en liten skiss på hur jag gjorde det ensam! Då kan man ratta på ensam tills all luft är borta. Alltså jag skapar en loop med en genomskinlig slang så jag ser luftbubblorna och leder ned oljan i tratten medans jag samtidigt snurrar på ratten åt ett håll.
  12. Jag hade själv problem när jag installerade en autopilot till min befintliga styrning. Men jag löste det genom att vrida motorn helt åt te.x. styrbord och då öppna luftnippeln på babord sida cylinder och oljan från nippeln ledde jag i en slang ändra fram till rattpumpen, skapade alltså en loop. Då va det bara å snurra på ratten till all luft va borta och sedan göra motsvarande åt andra hållet. Och ingen olja kommer till spillo!
  13. Jag har en Webasto (äkta) värmare. I manualen står det att slangen för förbränningsluft och avgasrör ska vara på samma sida av båten. Sitter intag och avgas på babord respektive styrbord sida, så kan det bli tryckskillnad vid blåst och man får problem med förbränningen. Så pass känsligt är det.
  14. Har en Raymarine ev100 autopilot som har lite fuffens för sig. Den visar i displayen att den detekterar magnetism helatiden och blir aldrig färdig. Har köpt längre kablage till givaren och flyttat den långt från metall. Men ändå så visar den i displayen ”detekterar magnetism” ? autopiloten fungerar som den ska i övrigt. Men tänkte om någon här vet varför den gör såhär?
  15. ni som undrar hur det gick! Har provkört båten idag med höjd utombordare och en fyrbladig RXB4 17” rostfri. Båten blev mycket trevligare att köra! Inget vattenstänk kring motorn och jag når 5900rpm på fullgas, 30 knop landa jag på då. Men jäklar vilket bett motorn har i vattnet nu. Mycket bättre acceleration! Och jag kan trimma ut motorn helt och hållet utan att båten börjar ”galoppera” eller ventilera. Vet inte om det beror på höjd utombordare eller propeller. Men helnöjd med resultatet!!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy