Jump to content
Wednesday 17 April 2024

jeppe_lu

Medlemmar
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About jeppe_lu

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. jeppe_lu

    Gannet 40

    God morgon, är det något här på forumet som har erfarenhet kring Gannet 40 awc? Jag har sökt med ljus och lyckta efter båten, men finner inte mycket! // Jesper
  2. Ingen expert på området? 😳
  3. God kväll, jag har varit och tittat på något som är klassar som min drömbåt. Den finns inte jätte-många exemplar av och den är till ett dugligt pris. Men i en av kabinerna ser man att vatten har runnit uppifrån och förra ägaren har försökt lokalisera läckan utan resultat. Har någon något super-tips på hur man enklast (nåja) letar upp eventuella läckage. Teaken är limmad, så den kan uteslutas direkt. Det är en motorbåt, så inga stag eller vinschar eller dylikt är det inte heller. Tack och bock på förhand.
  4. Ursäkta min spydighet, men skall jag starta misstänkt tråd? Jag erbjuder mig även att starta en MOMS-tråd... 😘
  5. Det kanske inte är pessimismen jag är här för, men absolut att höra era tankar. Jag har kontakt med en båtmäklare i USA som har en båt för 100 000:-... Inredningssnickare har tyvärr sämre betalt än vad "brötiga" snickare har, vart fall i Göteborgs-området. Renodlade båtsnickare i all ära, men jag tycker nog att just inredningssnickare gör ett minst lika bra jobb. Vidare är ju en av anledningarna till att jag kanske helst ser att det blir just ny inredning, är att jag tycker de mörka träslagen, de "typiska" båtinredningarna är så jäkla tråkiga. Men en nyrenoverad trawler kan man ju bestämma helt själv... (=
  6. Hej och tack för samtliga inputs, mycket fokus på CE-märkning. Vilket har en otroligt stor roll i sammanhanget. Men för att inte komma ifrån ämnet så skall jag ställa upp lite hur jag tänkt mig: Båt, 42 fots trawler från erkänt bra varv: 100 000:- Frakt, tull och moms: 150 000:- Inredning: Material av dubbelsidigt laminerad poppel: 100 000:- Då är lådor osv med... Snickartimmar av inredningssnickare: 1,5 månader á 600:- / h, ca 150 000:- Ankarspel, akter-och bog-propeller, GPS, AIS(?) eventuellt autopilot: 150 000:- Genomgång av Ford Lehman-dieslarna som sitter i: 50 000:- Kapell och vindskydd till nedre flybridge: 40 000:- Nya dynor och ett par nya stolar: 60 000:- Invändig el, här ingår "vitvaror" och batteri-bank: 100 000:- Diverse lyft och interna transporter: 50 000:- Totalt: 950 000:- Oförutsedda utgifter (för skoj skull) 150 000:- Här har ni min uppställning! Igen, ta gärna fram stora sågen om ni inte håller med på någon punkt. Men om man lyckas med detta, så har man i min mening en fruktansvärt prisvärd och "ny" båt, för mindre pengar än en rätt så sliten Grand Banks 38.
  7. God morgon, och tack för alla dina inputs. Jag har jobbat som snickare och har väl inte tummen mitt i hand. Förstår inte i min vildaste fantasi hur det kan ta över ett år att få till inredning till en båt, när det tar 6 månader att bygga ett lösvirkes-hus på över 200 kvm... Ja, jag vet att det inte är 4 raka väggar i en båt, osv osv...
  8. Ponera att den är CE-märkt i grund och botten...
  9. God kväll på er, Min hjärna har sedan ett par dagar gått på fullvarv, innan dess har ett litet frö såts. Vi har efter många år på segelbåt, ett par år testat lite snabbare motorbåt kommit fram till att det är trawler jag och min familj skall ha!? Efter blocket fram och tillbaka, hittat en del intressant, men inget riktigt suveränt för en rimlig summa pengar, har jag fått en snilleblixt. En hyfsat fräsch Grand Banks i 40-fots klassen kostar i Sverige runt 1 400 000:-, det är i mina ögon kanske lite vääääl mycket för en båt från 70- & 80-talet... Vad tror ni om: Att importera ett riktig skrothög till trawler (givetvis med friskt skrov) Blåsa ut all inredning Montera in ny inredning Sy nya kapell Sy nya dynor Nya elsystem Ny nav-utrustning Totalrenovera motorer Montera bog- & akter-propellrar Ankarspel fram och bak Osv osv. En helt full-smetad båt helt enkelt... En del inledande frågor: Vad kan det kosta att ta hem en 40-fots trawler? Hur lång tid kan det för en båtsnickare att totalrenovera en båt? (Invändigt) Just for fun: Vad tror ni ett slutpris hamnar på? Kanske frågan som jag inte önskar allt för ärliga svar på: Är jag helt dum i huvudet som går i dessa banor? Stora sågen är varmt välkommet, personliga påhopp undanbedes, men om ni verkligen måste hata och skriva av er ilska, så shoot! // Jesper
  10. God kväll! Tack för era input... Då hoppar vi över detta! Trimplanen däremot får sig kanske en liten upgrade! // repseJ
  11. God kväll, Precis som det låter. Jag har två mercuicer 4,3l på min Searay 270 Sundancer. Är det möjligt att konvertera/byta drev till Bravo 3? Vill tro att båten går bättre, mer ekonomiskt / mindre oekonomiskt och lägre plantröskel med duopropparna? Vad tror ni? Eller är det att kasta pärlor åt svin? Tack för kommentarer! // repseJ
  12. Gott folk! Som rubriken lyder, när min motor står högt upptiltad så rullar ratten så lätt! Men när jag trimmar ner motorn blir det trögt som attan! Jag misstänker luft i systemet? Rätt eller fel, vad säger ni?
  13. jeppe_lu

    Tvålkopp.

    Greppar det inte när du svänger... Eller vad händer med specifikt?
  14. Såklart! När jag fått i mig en bit mat så klarnade meningen för mig! (= Tack så länge
  15. Hmm, denna kommentaren hjälper inte mig! Propparna är ju åt olika håll...?
×
×
  • Create New...