Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

AndersAnkan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    45
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om AndersAnkan

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vilken respons! Stort tack för alla tipps! Bulten driver mig till vansinne, har tänkt på den över ett år. Den är inte kritisk på ngt sätt, men har jag påbörjat ngt har jag svårt att släppa… Brorsan har en svets! Tror det är en vanlig elsvets dock…. Kanske testar att borra o ser hur det går. Vill helst inte slipa en skåra.
  2. Har ngn tipps på hur jag ska få ut denna bult där huvudet gått av. Jag borrade ett håll och försökte med en grispitt, men den gick av... Den sitter bökigt till... Alla tipps mottas
  3. Har nu fyllt på med transmisionsolja och skruvat ihop allting. All monterat tillbaka. Satta fast ny vajjer till handtaget, och såg till att det var rätt spänning. Nu fungerar allt Oklart vad som var fel, kanske fel spänning tidigare. Tack för alla tipps
  4. yes pinjonigskruven snurrar när motorn går. En arm pressar på brickan till höger när man kopplar in drift av hjul Gissar att lamelldiffarna är kopplingen. kan man byta, eller ska jag bara peta på dem och hoppas på att det kommit skit emellan som gjorde att de inte fungerade?
  5. Jag vet att detta inte passar här, men detta forum har så mkt kunnigt folk. Jag chansar och ställer en fråga Jag har en gräsklippare som ska ha drift på 2 hjul. Driften fungerar ej. Jag har plockat isär växeln som bestämmer om kraften kopplas på eller ej. I bilden nedan ser ni växellådan. Det finns en arm som puttar på en bricka till höger om pilen. Denna bricka pressar ihop "fjällen" (eller vad man ska kalla dem) som den röda pilen pekar på. Jag tror detta är kopplingen som gör att det blir drift Vad tror ni om att jag sprutar in avfettningsmedel mellan fjällen och försöker "tvätta". Våga man det?
  6. Spelar det ngn roll om man använder en navtätning eller radialtätning? Ser att det satt en navtätning i hjulhuset på en båtkärra, men har beställt en 12 mm navtätning Bör jag beställa nytt eller är det bara att köra med den tjockare radialtätningen?
  7. Nu fick jag loss ytterbanan till det yttre lagret (det lilla) Men när jag ska knacka loss ytterbanan till det inre lagret är det svårt att komma åt med ett drivdon. Vinkeln är dålig. Dessutom sitter det ngn mjuk metall ivägen. Se bild nedan. Bilden är tagen innefrån, ni ser hur det är trängre i mitten på hålet, det gör att drivdonet som ska komma mot oss i bilden inte riktigt kommer åt... Ngn som har tipps hur jag ska kunna knacka ut den inre ytterbanan?
  8. Nu har jag plockat isär delarna. Yttre lagret kom ut i smådelar.... allt verkar mkt gammalt o rostigt Om ni tittar på bild 4 och 5. Ser jag de yttre hjulagerringen? Ska jag bruka våld och knacka ut dessa? Tacksam för hjälp!
  9. JAg tänkte mer på hur jag ska få ut axeltappen... den lär sitta som berget, fastrostad....
  10. Hur sjutton ska jag slå ut den. Sätta en skruvmejsel i 45 graders vinkel där tappen sticker ut? kanske börjar med att byta lager. Låter enklare….
  11. Tack, det var en grym beskrivning! Gissar att TK trailer är samma tillvägagångssett Båten är på, och den står på pallbockar, så hjulen kan snurra fritt. Frågan är bara om det är moment där man måste sätta fast i ett skruvstycke. Då blir det problem.... Tror du axeln kan vara skadad? Jag är livrädd att trailern pajjar med båten på...
  12. Fantastiskt. tack för fin beskrivning. Tänkte byta lager på en TK trailer och jag gissar att det är liknande tillvägagångssett. Men jag har en båt på trailer, och tror inte att jag får bort axeltappen ur trailern. Tror ni jag kan göra detta med båten på? (Jag har lyft upp den på pallbockar så hjulet är fritt i luften). Tänker att ett moment hänvisade du till att sätta fast i ett skruvstycke...
  13. Har en gammal båtvagn/trailer som inte är bromsad. Tror att kullager är slut för hjulen "glappar". Tänkte byta Axeltappar på båtvagnen (som är en TK trailer). Axeltapparna sitter fast med en genomgående bult, som ser ut att ha rostat. Den är tämligen grov, tror det var 21 mm (eller kanske 19mm). Den sitter i alla fall hårt. Ngt tipps hur jag ska få loss? Jag sprejade nyss på 5-56, tänkte låte det dra i ngra dar. Sen kommer nästa fråga. Tipps hur jag ska få ut den gamla axeltappen? Den lär också sitta... Dessutom står båten på trailer.... Bifogar lite bilder Alla tipps är välkomna
  14. Har en gammal volvo penta, ca 25 år. När jag gasar från lågvarv till högvarv dör motorn. Jag måste smyga upp farten. Var nyss nere o körde motorn och spelade in en video. Nu är motorn i och för sig kall, men ni ser och hör hur den dör när jag gasar. Vad kan detta bero på? Här hittar ni filmen
  15. Så här såg det ut i bränslefiltret när jag bytte... Ca 1 dl med guck... Man undrar när jag bytte senast. Men oj vad jag fick jobba.... Det var lätt att få bort filtret, men koppen som sitter längst ner (som ni ser på bild) satt fast som berget. Fick sätta fast den i skruvstycket och kämpa. Drog en skruvmejse rakt igenom, den gick av. Fick dra ett armeringsjärn rakt igenom, då fick jag loss det. Förutom guck satt det ngt vitt i gängorna och under packningen. Tror det är aluminium som oxiderat. Första misstaget var att jag bara tog bort en del med en stålborste. REsultatet blev att när jag skruvade på locket på nya filtret och fyllde på så läkte det. När jag skulle lossa filtret så lostnade inner delen mot "chassit". Fick peta in en pinne för att få loss. Sen fick jag köpa ett nytt på Sea Sea, ngt dyrare... sen petade jag bort mer vit oxidation. sen drog jag i det nya filtret allt vad jag orkade för hand (oljade även in oringen). Sen fyllde jag med bensin och skruvade fast. Nu går båten! Verkar inte läcka alls. har en trasa under filtret och har inte sett ngt där ännu!
×
×
  • Skapa nytt...