Jump to content
Tuesday 17 May 2022

AndersAnkan

Medlemmar
  • Content Count

    25
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About AndersAnkan

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nu tror jag att jag hittat en lösning som är enkel och billig Köpte fågelpiggar på Krauta. Alltså en plast list med långa piggar på. Jag satte dessa på badbryggan med hjälp av styv elkabel som jag böjde till och stack ner mellan brädorna. Då blev det inte så lätt att komma upp för ankorna. Var nere nyss och det var inget bajs på brygga. Kolla själva. Enkelt och billigt
  2. Kan meddela att allt är löst. Kontaktade Volvo Penta på Björnhammarvarvet. Hittade vilken frostplugg som lostnad, men den hade utgått. Mätte gamla frostpluggen, Gick vidare till Hansenmarine, köpte 2 stycken. En var likastor som den gamla. Försökte slå i med hjälp av en hylsa som var lika stor som kanten på frostpluggen. Det gick inte så bra. Det var trångt och pluggen kom in snedt. Började om på nytt och använde en lite slägga (2,5 kg tror jag). Slog in pluggen, nu sitter den fint. Tack för alla tipps och hjälp
  3. Stort tack!!! jag köper en ny för att vara säker ska man verkligen använda silikon? Tänker att det blir varmt… såg ut som han hade på smet i filmen, men såg mer ut som fett… eller har jag fel?
  4. Du var båten sjösatt. Men när jag startade motorn så kom det vatten ur motorn. Jag tror det är havsvatten, och om jag inte har fel så är det från den delen av avgasröret där vatten blandas med avgaser. Det var i alla fall en hel del sot i vattnet. Jag kände under motorn och det var ett hål. Under hålet låg en metallbit. Nästan som en plugg. Kolla in videon så ser ni. Där ser ni även den andra pluggen som är kvar. Kan det vara så att det finns pluggar i motorn som ska skjuta ut om det fryser i motorn, så inte hela alltet fryser sönder? Jag stoppade tillbaka pluggen, slog lite på den med en tång så den fastnade. Sen läckte det inte, I alla fall sprutade det inte. Är det bara att gå ner med en hammare och banka tillbaka? Tipps? Motorn är en Volvo penta, inombordare, gammal GM motor, rak 4a Untitled.mp4
  5. Jo.... Men det verktyg jag visade verkar ju sjukt enkelt. BAra att sätta på och låssa med ett spärrhandtag. Filtret sitter på undersidan och det är lite knepigt att komma åt. A
  6. Hittade denna info om motorn NameValue Product NameG3-B-AQ-8 Product Designation3.0GSPBYMCE Part Number3868748 Production Period1996-1998 Number Of Cylinders4 Bore101.60 mm Stroke91.40 mm Compression Ratio9.2:1 Displacement2.96 liters
  7. Jag tänkte byte oljefilter till våren på min inombordare. Det är en Volva penta. Nu vet jag inte exakt vad det är för moter. Det är en gammal GM motor. Bensin, 4 tändstift. Gissar att den är från 1996. Det finns en skylt på motorn där det står: Type 30GS PBYMCE Går det att lista ut vad det är för filter på denna? Och fråga nummer 2, givet att filtret sitter lite avigt till tänkte jag köpa ett verktyg för att ta bort det. Tror ni att ett av dessa passar? I så fall vilken? Jag ser givetvis att det står att de är för bilar, men det kanske är samma storlek som för båtar... https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/oljefilterverktyg-2000042023?gclid=Cj0KCQiAzfuNBhCGARIsAD1nu-9NaI9SbzyBDcfw83Q8oRJzNeqeovaSpD-jD3vWUP6dWjSXqU5CqrkaAr_fEALw_wcB
  8. Ni har rätt som vanligt. Sökte på servopump Volvo penta och fick ngn bild som liknar det jag har. Har fyllt på röd olja, tror det är automat eller hydralolja av ngt slag. Bör man göra ngt mer? Typ lufta systemet. Har aldrig tänkt på att jag har servo. Undrar om den fungerar. Båten är inte svårstyrd på ngt sätt. Lättar att svänga åt ett håll än det andra när man kör. Men det är väl normal och har med att propellen snurrar åt ett håll, trodde i alla fall jag. Hur kan man testa på ngt sätt att det fungerar som det ska?
  9. aha... men då borde jag se en oljeslang till styrreglatet på ngt sätt... kanske bäst att jag fotar Tack för tipps
  10. jag kanske borde fota. vattenpumpen är bytt. Den har en impell. så den är inga problem Men den andra... på motorn sitter en fläktrem. den driver en burk som innehåller hydralolja. Från burken går 2 slangar till en metallstump som har med kylarvattnet. Tror du inte att detta är en oljedriveven pump? vad är det annars?
  11. Har en fråga till experterna i detta forum Har en motorbåt. I den sitter en inombordare, volvo, 4 cylinderar, gissar att den är drygt 20 å gammal. Sägs att det är en gammal GM motor. Det finns en vattenpump som pumpar in kylvatten. Den är nyligen bytt. Men, nu har jag hittat ytterligare en pump. Den drivs av en fläktrem, sen går 2 slangar (typ hydralslangar) till en metallstump som sitter i kylarvattenslangen (det är vad jag kan se efter kylarvattenpumpen). Pappa trodde att det var en oljedriven vattenpump. Jag har aldrig rört denna. Gissar att det sitter en impell innuti. (Kanske även bör nämna att det en sötvattenkylnings system som är monterat. Alltså en limpa där saltvatten går in och kyler ner en glykolblandning som går in i motorn.) Bör man byta ngt i den oljedrivna pumpen? Har inga problem med kylningen. Tror att tempen är ca 60-70 grader i motorn när man kör (om nu mätaren är korrekt). Men! Varje vinter då jag försöker dra i lite glykol i kylsystem har jag en "muff" från Biltema som jag sätter över insuget på drevet. Sen kopplar jag en slang till en glykolblanding. Har har jag lite problem att få bra sug... Är jag rätt ute? Bör man börja plocka isär och titta på en ny impell?
  12. Ärade vänner Då har man lärt sig lite. Jag har nu rensat flamskyddet. Det var mkt sot i det, men nu är det fint CHoken ser ut att fungera bra. Man kan se en röd liten spak som går ner när motorn blir varm. När flamskyddet var borta såg jag att det var ngt som öppnades och stängdes när jag petade på den. Så jag tror att choken är ok. Men, tomgången är lite hög. Prövade att peta lite på gasreglatet när motorn är igång. Trycker jag på det kan jag få ner tomgången. Kan det vara så att med åldens höst kärvar det lite. Jag spände ut gas vajern lite, blev lite bättre. sprutade även lite 5-56 på. Tror ni att det kan sitta ngt som hindrar gasen att gå tillbaka. Undrar om man vågar plocka isär och rensa.... Tänkte fråga er om tipps först. Ngn som haft erfarnhet av liknande?
  13. Stort tack för alla svar! Nu har jag lite att tänka på och pyssla med
  14. Så här ser förgasaren ut. Vet inte vad det är för sort… kan ngn hjälpa mig att se vad det är?
  15. AndersAnkan

    Autochoke

    Har en motorbåt med en volvo penta 135 hästar. Gammal, tror ca 1997, det är en gammal gm motor tomgången är hög. Har dragit ner tomgångsskruven till min. Gissar att autochoken ligger på. är detta ngt man kan åtgärda? Eller är det sjukt mekigt, och bätte att låta vara…. tacksam för tipps från experter i detta forum!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy