

AndersAnkan
Medlemmar-
Innehålls Antal
51 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
8 NeutralOm AndersAnkan
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Vad tror du om denna? Halva priset mot original... https://www.moory.se/p/impellersats-d2-55-d2-75-30-43-57-74-81-430-431-432-434/?trueroas=19039831640&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwzrzABhD8ARIsANlSWNP-DW81OjdfBbEvL8loqQiVCaigWd0mQK29hoZaFlAeZlkzldm4IX0aAtEYEALw_wcB
-
STort tack. Hur hittade du detta....?
-
AndersAnkan började följa Skillnad mellan navtätning och radialtätning, Ny impell, Glykol inför vintern innombordare och och 3 andra
-
Impellen till vattenpumpen har ngra år på nacken. Tänkte köpa en ny. Har denna bild på asken sen förra köpet. Kan ngn hjälpa mig vad jag ska söka efter? Har sökt på lite nummer men hittar inte. Ni brukar var duktiga på detta. Motorn är en volvo penta , se info nedan. Vet inte det är bäst att köpa original eller plagiat... vad tycker ni? Detta är lite motorinfo om det hjälper Name Value Product Name G3-B-AQ-8 Product Designation 3.0GSPBYMCE Part Number 3868748 Production Period 1996-1998 Number Of Cylinders 4 Bore 101.60 mm Stroke 91.40 mm Compression Ratio 9.2:1 Displacement 2.96 liters
-
Stort tack. Ni har rätt. Svårt att sova gott efter att ha läst era inlägg Nu var jag nere och drog igenom 7 liter glykolblanding (3 liter koncentrat, 4 liter vatten). Nu är jag helt säker på att det kom blått vatten ur båten. Nu sover jag gott!
- 6 svar
-
- 3
-
-
Jag har en motorbåt med inombordare. 135 hästar, volvo penta, rak 4a, en gm motor, ca 25 år gammal. kylningen består av 2system. Ett slutet som kyler motorn. O ett som ta in vatten och kyler det slutna system o kör ut vattnet i avgassystemet Inför vintern brukar jag körs på en muff drevet och koppla till en kran. Sen byter jag o låter motorn suga i glykol. Det ör alltid kladdigt o jobbbigt… i år drog båten i sig ca 4 liter. Sen slutade den att suga i. Jag ör osäker om det var blått vatten som kom ut eller ej. Det var blått i hinken under, men det kan ha droppat från läckage vid muffen tror ni att det räcker med glykol? Eller ör det risk att det fryser sönder? eller tror ni att det mesta rinner ut ändå o att det inte ör så mkt vatten kvar i motorn? man är ju lite nervig att ngt ska frysa sönder
-
Sonen har fått en ny moppe, en 4taktare. Jag vill hälla i lite motorolja då den ligger under oljenivån. Enligt instruktionsboken ska det vara SAE 5W40 Syntetisk API SL/SJ Jag fattar syntetisk och eW40, men vad betyder resten??? Kan jag använda denna olja? "Motorolja Mobil Super 3000 5W-40 1 l" https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/motorolja-624103/
-
Vilken respons! Stort tack för alla tipps! Bulten driver mig till vansinne, har tänkt på den över ett år. Den är inte kritisk på ngt sätt, men har jag påbörjat ngt har jag svårt att släppa… Brorsan har en svets! Tror det är en vanlig elsvets dock…. Kanske testar att borra o ser hur det går. Vill helst inte slipa en skåra.
-
Har ngn tipps på hur jag ska få ut denna bult där huvudet gått av. Jag borrade ett håll och försökte med en grispitt, men den gick av... Den sitter bökigt till... Alla tipps mottas
-
Har nu fyllt på med transmisionsolja och skruvat ihop allting. All monterat tillbaka. Satta fast ny vajjer till handtaget, och såg till att det var rätt spänning. Nu fungerar allt Oklart vad som var fel, kanske fel spänning tidigare. Tack för alla tipps
-
yes pinjonigskruven snurrar när motorn går. En arm pressar på brickan till höger när man kopplar in drift av hjul Gissar att lamelldiffarna är kopplingen. kan man byta, eller ska jag bara peta på dem och hoppas på att det kommit skit emellan som gjorde att de inte fungerade?
-
Jag vet att detta inte passar här, men detta forum har så mkt kunnigt folk. Jag chansar och ställer en fråga Jag har en gräsklippare som ska ha drift på 2 hjul. Driften fungerar ej. Jag har plockat isär växeln som bestämmer om kraften kopplas på eller ej. I bilden nedan ser ni växellådan. Det finns en arm som puttar på en bricka till höger om pilen. Denna bricka pressar ihop "fjällen" (eller vad man ska kalla dem) som den röda pilen pekar på. Jag tror detta är kopplingen som gör att det blir drift Vad tror ni om att jag sprutar in avfettningsmedel mellan fjällen och försöker "tvätta". Våga man det?
-
Spelar det ngn roll om man använder en navtätning eller radialtätning? Ser att det satt en navtätning i hjulhuset på en båtkärra, men har beställt en 12 mm navtätning Bör jag beställa nytt eller är det bara att köra med den tjockare radialtätningen?
-
Nu fick jag loss ytterbanan till det yttre lagret (det lilla) Men när jag ska knacka loss ytterbanan till det inre lagret är det svårt att komma åt med ett drivdon. Vinkeln är dålig. Dessutom sitter det ngn mjuk metall ivägen. Se bild nedan. Bilden är tagen innefrån, ni ser hur det är trängre i mitten på hålet, det gör att drivdonet som ska komma mot oss i bilden inte riktigt kommer åt... Ngn som har tipps hur jag ska kunna knacka ut den inre ytterbanan?
-
Nu har jag plockat isär delarna. Yttre lagret kom ut i smådelar.... allt verkar mkt gammalt o rostigt Om ni tittar på bild 4 och 5. Ser jag de yttre hjulagerringen? Ska jag bruka våld och knacka ut dessa? Tacksam för hjälp!
-
JAg tänkte mer på hur jag ska få ut axeltappen... den lär sitta som berget, fastrostad....