

AndersAnkan
Medlemmar-
Innehålls Antal
66 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
10 TrovärdigOm AndersAnkan
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Ni hade helt rätt. Lossade de två bultarna och då blev en bit lös som jag kunde ta bort, se röd bil. Jag trädde på ny rem och spände upp den. Gick smidigt och jag behövde inte palla upp motorn Tack för hjälp!
- 16 svar
-
- 2
-
-
Jag tog loss alla remmar och snurrade på alla hjulen. Allt snurrar fint. MEN.... Jag märker att remmen som driver servon även driver hjulet som driver alla andra remmar. Denna rem sitter helt lös, och går inte att spänna mer. Blir att beställa en ny att installera. Tack för all hjälp Hur ska jag få den på plats, måste jag lossa hela motorn? Bifogar en bild, det är remmen som går ner till höger i bild....
-
När jag vred på nyckeln nästa gång så snurrade allt..... Visst är det märkligt? Bifogar en bild på motornummer. Tack för hjälpen
-
Hur kan detta vara möljigt? Motorn är igång, men inga drivremmar snurrar..... Och hur kan man laga detta? Clarvix_motor.mp4
-
Står det inte dimension på de gamla lagren? När jag tog ut dem kunde man se på ena sidan…
-
Idag fick båten nya tändstift. De gamla var mkt sotiga…. Kom på att jag köpte båten 2014 o inte bytt sen dess. Visst jag kör inte mkt men ändå. 90 sek styck för NGK stift på Mekonomen är inte så farligt Märkte att den startade perfekt efter bytet o att den gick snabbare så fort jag la i växeln o körde på ”tomgång”. Kraften är tillbaka! Stort tack för alla tipps o allt engagemang! Nu leker livet! ps vet inte vilket gap jag ska ha. De hade 0,75 från affären o jag ändrade aldrig…
-
Tack för alla svar problemet började efter sjösättningen. Båten gick ok till ca 2000 varv, sen dog den vid ökat gaspodrag. jag skruvade loss förgasaren, en Holley förgasare. Lämnade in förgasaren till en mek som tig isär o rengjorde. jag bytte även bränslefilter. Bränslet i det gamla fiiltret var grumligt längst ner, o det var lite vatten Efter detta kan båten gå bättre men inte bra. Får upp i 3000 varv men typ inte mer. Den saknar kraft. Har skruvat på blandningen på förgasaren. Har testat ett kvarts varv tunnare o ett kvarts varv fetare. Men ingen skillnad idag köper vi 4 nya stift. Hoppas att det hjälper…. ngra skriver att jag bör göra kompressionsprov. Är det ngt jag kan göra sjölv? Eller ska den lämnas in för detta? ang vad jag har för motor. Det ska vara en gammal gm motor som de gjort åt Volvo. Det är tummbultar i hela båten… bifogar en bild på motornummer… är det ngt mer jag kan göra själv?
-
Har haft problem med min volvo penta inombordare. Har renoverat förgasaren men det hjälper inte helt. Motorn har ingen kraft, den planar knappt. Motorn varvar upp till drygt 3000 varv, tror den brukade gå upp till 4000 varv. Eller för att uttrycka i knop, förr kunde jag få upp i 28/29 knop, nu går den max ca 20 knop. Jag tänkte nu byta 4 tändstift. Det har inte bytts på mkt mkt länge. Kan inte var fel, men jag undrar o det är problemet. Detta är min motor. Hur vet jag vilket tändstift jag ska köpa? Har frågat Chatgpt som sa att jag skulle köpa. Stämmer detta? Och tror ni att detta kan lösa problemet? Tack för all hjälp! Fabrikat Modell Gnistgap Kommentar NGK BPR6EFS 0.035" (0.89 mm) Rekommenderat stift Champion RS12YC 0.035" Alternativ med rätt värmetal Volvo Penta 3851245 0.035" Originaldelen Motor Product Name G3-B-AQ-8 Product Designation 3.0GSPBYMCE Part Number 3868748 Production Period 1996-1998 Number Of Cylinders 4 Bore 101.60 mm Stroke 91.40 mm Compression Ratio 9.2:1 Displacement 2.96 liters
-
Jag misstänker att jag har vatten i bensintanken Hur kan jag få bort utan att ta ut tanken? vad tror ni om denna idé jag kör båten till soppatorsk. Ser om jag kan slanga ut ngn bensin. Sen häller jag i 5 liter etanol. Sen slangar jag ut all etanol. Sen i med 5 liter till. Slanga ut. Sen i med 98 oktan? kan det funka?
-
Här är 2 bilder på förgasaren…
-
Du har såklart rätt Här är motorinfo. Förgasaren vet jag inte vad det är…. Ska leta efter ngn bild Product Name G3-B-AQ-8 Product Designation 3.0GSPBYMCE Part Number 3868748 Production Period 1996-1998 Number Of Cylinders 4 Bore 101.60 mm Stroke 91.40 mm Compression Ratio 9.2:1 Displacement 2.96 liters
-
Har en gammal volvo penta inombordare. Varje år har den krånglat lite nör det varit gammal bensin. Det som händer är går bra fram till ca 1800 varv, sen när man drar på dör motorn tillfälligt för att sen gasa upp till ca 3000 varv som är bra marchfart. Det har fungerat om man gör det försiktigt, samt om man fyller på med ny bensin. Pappa säger att det är när förgasaren byter från lågfart till högfart, om det är olika munstycken eller ventiler. Fattar inte riktigt ... I år är det värre än någonsin. Motorn går ok till 1800 varv men sen dör den helt. Har fyllt på med 20l bensin, det blev lite bättre. Men den vill knappt upp över 1800 i varv Vad tror ni om att köpa en förgasar renoveringskt? Vad annars kan man göra? tipps?
-
Trasig generator, dåligt spänd drivrem, eller ngt annat...
AndersAnkan postade ett ämne i MotorbåtSnack
Hej Körde precis båten efter att ha sjösatt den (det är en inombordare Volvo Penta 135 hästar) IMG_8257(1).mp4 . Den gnisslar fruktansvärt! Tidigar har det gnislatt lite när man startat, men nu gnisslar den hela tiden. Jag har sprejat remsprej men blir inte bättre. Jag gissar att gnisslet kommer från generatorn. Men är inte helt säker. Tänker att det kan vara 2 saker, 1) ospända drivremmar? 2) En gammal generator Frågor till alla experter. a) Hur vet man om generatorn håller på att pajja? Den ger ström i alla fall. Kan den skära och skulle det då gnissla innan b) Hur mkt ska man spänna drivremmarna? Har laddat upp en film här där ni ser mig dra lite i dem. En lär ganska lös... Jag kunde till och med vrida skivan utan att remmen följde med. Gissar att jag ska börja med att spänna den. Ska jag även spänna de andra? Stor tack