Jump to content
Wednesday 28 October 2020

RikardE

Medlemmar
  • Content Count

    1,120
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

RikardE last won the day on November 10 2019

RikardE had the most liked content!

Community Reputation

240 Expert

About RikardE

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 3, Klass 8. Skall även ta maskinist och utsjöskepparen
  2. Det går helt i linje med vad sittande regering tycker är bra. In med stora globala jättar - det är bra PR! Att dom inte betalar skatt i Sverige "såg man inte komma". Att dessa typer av företag står för stora utsläpp tänker inte heller sittande regim på - dom ser totalen - vilka kan man sparka på? Jo privatpersonerna. Snart blir det än mer skatt på både el och bränsle, kanske högre fordonsskatt och en kilometerskatt på båtar - allt för att hålla nere snittet.. Men vi kanske inte ska ha så stora krav på våra politiker - det är väl inte så många politiker som har arbetslivs erfarenhet? Dom flesta har ju kommit från skolan direkt in i politiken (ve och fasa om dom skulle bli kontaminerade med verklighetsförankring).. Då kanske vi ska vara lite stolta över vår svetsminister - han har ju iallafall varit svetsare...
  3. Man blir ju matt av alla påhittade skatter. Dom som har båtar för över 2 miljoner har ju en inkomst som är högre än snittet vilket gör deras marginalskatt högre än snittet. Ständigt denna kommunistiska ideologi om att dra in mer skattepengar på det lilla som svenskar kan njuta av - vore väl betydligt smartare att se över statens utgifter innan man gapar efter mer...
  4. Jag tillhör släktet - underhåll på rätt sätt. Jag bytte olja & filter i helgen som var. Efter att ha haft motorbåt med relativt stora motorer under många år så tycker jag att delar till en i mitt fall VP D2-40 är riktigt billiga. 5 liter olja, ett litet filter nu på hösten. Till våren byter jag dieselfiltren och impellern. Vad vill jag ska hålla så länge som möjligt och strula så lite som möjligt? Motor och segel, då gör jag som tillverkarna rekommenderar, jag tror att det finns en anledning till att dom har en speciell typ av olja, att filtren skiljer sig - det har jag sett - originalfiltren är tätare. Ny olja har en konserverande funktion som försvinner efter ett antal timmars körande - varför det är bra att byta på hösten. Angående det senare så anser jag att det är bättre att byta varje höst till en "temaolja" än att köpa original var 3:e år - för att man kör så lite.
  5. RikardE

    Letar båt

    För att göra dig än mer fundersam.. Börja med att göra en lista på det du behöver utrusta båten med - den listan tenderar att bli ganska lång. När den är klar så vet du kostnaden för detta, därefter ser du hur mycket pengar du har kvar att köpa båt för. Jag hade iallafall inte haft en långsegelbåt med låg tröskel in i ruffen - där vill jag har lite höjd - ifall det kommer svall bakifrån. Vidare hade jag valt den båt som dels seglar snabbast/bäst och som har trevligas layout - härlig sittbrunn för när man inte seglar och en härlig salong samt bra sovmöjligheter och vettigt med stuvutrymme. Ska man leva på en båt så ska det kännas trevligt - varför salong, sittbrunn och sovmöjligheter blir viktiga - här har alla olika syn på vad som är trevligt.
  6. Galet billigt! Nästan så man kan köpa en och lägga i båten som reserv..... Lycka till och återkom med hur den var att installera och hur funktionen är över tid. Klart intressant!
  7. Jag har faktiskt klarat mig från grundkänning i år, trots innovativa förtöjningar.. Fast jag har ju inte tagit upp än - ska inte ropa hej innan båten är upptagen..
  8. Jag har gjort turen i en Flipper 760 för 9 år sedan. Vägen upp hade vi fint väder, gick väddökanal upp till Öregrund, gick sedan raka vägen tvärs gävlebukten upp till Huddik och låg på en ö utanför. Vi hittade många fina skyddade natthamnar längs vägen, eftersom det är begränsat med tilläggningsmöjligheter så är naturhamnarna ofta utrustade med brygga, fasta öglor i berget, grillstugor mm. Riktigt trevligt! Vägen ner fick vi mer stökväder, utanför Hölick norr om Huddik hade vi 2,5 meters vågor som spolade över båten - bara bita ihop och köra - fanns ingenstans att gömma sig och vända upp var otänkbart då vi hade kommit halvvägs. Från Huddik ner till Norrsundet har du i princip en inre och en yttre led. Från Norrsundet och ner till Öregrund finns det inte så mycket till öar att gömma sig bakom. Söderut från Öregrund tog vi yttervägen - struntade i Väddökanal, kom in vid Arholma i norra skärgården. Värt att tänka på är att ha koll på vågprognoserna, det var det vi fokuserade på. Vår båt marschade 30 knop. Vi tankade egentligen för ofta, men jag tankar hellre fler gånger halvtank än att sitta med soppatorsk.. Vi tankade: Möja, Öregrund, Huddik, Härnösand - samma båda håll. Det är en fantastisk resa att göra!
  9. En kompis köpte förra hösten en kinavärmare. Kinavärmaren skulle ersätta en gammal luftvärmare från 1995 som sagt upp sig. Han har både vattenburen och luftburen värmare. Kinavärmare gick hela vintern till och från med bra flås. Under sommaren har dom av olika anledningar inte använt båten speciellt mycket. Under sensommaren så berättade han att displayen hade gett upp och behövdes bytas. Värmaren som sådan går fortfarande.
  10. Jag har testat flera olika varianter på olika båtar. Förra båten slipades lätt och oljades med Höveling olja - däcket blev gyllengult, mycket vackert på skarndäck, badbryggan tunnades ut snabbt, sen blev det mögel. Skarndäck blev ganska halt när det var blött. På nuvarande båt med teak i sittbrunn (2011) var teaken obehandlad och oskött - såg värre ut än ovan. Försökte med såpa och morste motfibrerna, fick det lite bättre - men inte bra. En lång överfart i regn förra sommaren så tog jag mig an teaken efter att den blivit rejält blöt. sprutade såpa direkt på och borstade mot fibrerna - det blev riktigt bra. Efter det har jag två ggr per sommar borstat lätt med såpa och sköljt av. Jag har som andra hört att brunsåpa skall vara bra - skall införskaffa det till kommande sommar. Olja teak utomhus kommer jag aldrig att göra igen, halt och ser efter en stund rätt trist ut. Såpa är vägen att gå tror jag.
  11. Jag har de senaste 6 åren använt grovdamsugare. Har en genomskinlig slang kopplad på dammsugarslangen, dels så ser jag dels så blir slangen lite tunnare och sluter tätt mot kranarna. 1. kör vattenpumpen tills det spottar och fräser. 2. Suger med dammsugaren i en vattenkran, varmvatten. 3. Öppnar övertrycksventilen och suger ur allt ur vv beredaren 4. Suger på alla olika kranar och slangar jag har, öppnar dom en och en suger tills det inte kommer något. 5. Tar bort duschhandtagen 6. Kör dammsugaren i alla pumpar. 7. Låter alla kranar stå öppna Det har fungerat hittills så det kommer nog fortsatt fungera tror jag. I år tänkte jag istället för att hälla glykol i toan tömma den och låta den vara helt tom. Slangarna till invatten tänke jag lätta på och suga torrt. Samma sak med duschlänsen, suga helt torrt sen ställa en luftavfuktare som får suga upp det sista. Så slipper jag kladd med glykol. Har haft funderingar om att använda lufttryck, får se om det blir några puffar i slangarna till watermakersystemet - 8 & 12 mm pex, inte helt övertygad att jag fått ut allt vatten därifrån än.
  12. Förarintyg, manövrering av snabba fartyg, radarintyg, VHF, mörkernavigering, fartygsbefäl Kl 8. Nästa på tur är utsjöskepparen.
  13. Laddar du hem appen Navionics boating så kan du se alla sjökort i hela världen. Där finns även tidvatten skillnader och vilka tider dom rör sig över, väder osv. Mycket kompetent app! Man får 15 dagars fri test tid innan man måste köpa så man kan kika runt - vi kommer köpa den utan tvekan. Kanalerna är bitvis väldigt grunda, man rekommenderar ca 1,5 meters djupgående vad jag förstått på andra forums information, 1,8 kan gå 2 meter är för djupt.
  14. Klart intressant artikel. Inga egentliga överraskningar, speciellt slutsatsen där dom intervjuat sina egna kaptener, vad dom föredrar - det är klart att en katamaran är enklare att hantera med dubbla motorer långt ifrån varandra och att dessa är bekvämare med mindre sjöhävning och minimalt med lutning. Att det dessutom är dyrare är ju ganska förståeligt, visst om man jämför kvadravolymen så blir ägande kostnaderna likvärdiga. Dock tror jag inte att man antingen tittar på en 40 fot katamaran eller en 55 fot enskrovare - eller var nu jämförbar storlek hamnar, jag tror att man tittar på båtar som är ungeför jämnlånga, jag är ju känd för att ibland ha fel - om det finns någon som defacto tittar på att köpa en för sig ny båt antingen kat eller enskrovare - om man tittar på jämnlånga eller volym jämna?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy