Jump to content
Wednesday 16 October 2019

RikardE

Medlemmar
  • Content Count

    850
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

121 Expert

About RikardE

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag vill byta från vattentoa för att bli av med lukter och problem. Då är det ju en riktig man skall ha, känns ju dumsnålt att köpa en enklare för att få andra problem.. För att hantera urinlukten så kan man lägg i lite socker i urintanken läste jag någonstans.
  2. Hur hanterar du urinen? En separat löstagbar tank? Ut i vattnet? Vi är inne på att byta ut tanken då den är för liten och problemet med tömning Om man ligger i hamn 1 vecka blir total. Dessutom lukter det lite på toan. Vi har funderat på mulltoa ganska länge, kikat på dom två etablerade märkena, men om man kan köpa en separett för mindre än halva priset så....
  3. RikardE

    Batterimonitor

    Köp en riktig, som är beprövad. Där du får ström/spänning och framförallt vad som går in och ut i batterierna.. Battman, Sim marine Pico eller liknande, mer pengar - absolut, men det är instrument som fungerar.
  4. Beroende på vad som finns på båten du åker med så finns det två möjligheter. Sattelitkommunikation - dyrt, men fungerar, hastigheten är idag bättre - flera som tankar upp 15 minuters filmer varje dag på sina överfarter. Det går, men kostar. Till detta behöver man en telefon eller ett modem. 10-17,000 för handhållna, vettiga manicker. Dessa går att Hyra om man vill, använd en sökmotor för att hitta. Därutöver behöver du ett abb. Kontantkort/kvartals abb finns. Alternativt är om det finns en kortvågsradio med modem ombord då kan du skicka kortare mail, tveksam att man kan ladda ner poddar. Ser man på erfarna seglare som Gurra Krantz så avråder han folk att ha telefoner och ligga och lyssna med hörlurar - ifall något händer så hör man inte. Ladda ner det du vill ha i poddväg innan. Vill du ha kontroll över din kommunikation hyr en sat telefon. Jag sitter och sammanställer det som behövs för en säker överfart - då är jag lite bekväm och vill bandannat ha sat komm. Det blir ganska mycket pengar som skall ut om man vill ha mycket bekvämligheter ombord.. FÖr övrigt ser jag överfarterna - även semestrarna hemma som ett bra sätt att slippa ifrån mobilen och alla förbannade pling, sms, mail och samtal. - Det kanske är värt mer för din hälsa att lägga telefonen längs ner i din sjösäck.. KUL att du skall över!!
  5. Köp en bättre begagnad är mitt tips. Idag är alla 7 tummare ganska billiga, om man gillar Raymarine, Simrad, osv som är samma ftg grupp eller om man gillar Garmin - det är en smaksak.. Vidare framgår det inte vad det är för båt och var du skall åka. Liten båt ? Insjö? Havet ? större båt? Vilka farter skall du navigera i ? Skall du ha radar? Behöver du delad kartbild? Jag har haft 5" plotter - det blev så litet att jag endå satt med sjökortet i knät. Mindre än 7" så kan man strunta i plotter - är min personliga åsikt. Om du har en surfplatta så kan du alltid köra Navionics appen - den Är faktiskt bra. Då sparar du 6000 kr som du kan lägga på annat kul till din båt.
  6. För Sveriges del så tror jag faktiskt att de svenska politikerna och medierna - som ägs av politikerna eftersom dom är skattefinansierade försöker hålla fokus på miljöfrågor (då även Gre ta) och höjer skatter med hänvisning till miljön - för att hålla fokus från den nedbrytning som är i full gång i Sverige. Att politikerna fortfarande lever i förnekelse för de enorma samhällsproblem vi står inför i Sverige med kriminaliet och klastyre som finns i de utsatta områdena, det vet vi alla. Då är det ett galant sätt att hålla fokus på miljöfrågor och domedagsprofetsior kring världens undergång. Här passar Gre ta väl in - medvetet särskrivet för att jag inte vill bidra till att dom får träffar på nätet - det är dom inte värda. Lyfter man blicken lite och ser vad som gjorts i Sverige - innan Gre ta. Höjda bränslepriser - ok vissa människor kör mindre bil - troligtvis för att dom inte har råd längre - Regerigen som är emot segregering påskyndar den, det har alltid dom rödgröna lyckats med. Höjd fordonsskatt på bilar - de 3 första åren (varför?) Hur skall detta bidra till en renare natur? Nu skall man höja skatten på nya fordon igen - vad är miljönyttan? Det finns ingen, det är ett sätt för staten att få in pengar till den stora kistan som läcker som ett såll med alla bidrag.. En möjlig följdeffekt är att folk behåller sina bilar under en längre tid - vips har vi i Sverige en äldre med nedsmutsande bilpark - kontraproduktivt med andra ord. En ny husbil kostar numera 24,000 i årsskatt?!?! Vad är miljönyttan? Kabe tvingas varsla och stänga sina fabriker, eftersom folk slutat beställa nya husbilar. Vilken samhälls och miljönytta? Kunderna slutar handla (skatteintäkt minskar) folk blir av med jobb när KABE tvingas stänga (skatteintäkt minskar) dessa numer arbetslösa kan inte handla eftersom dom inte har pengar (minskade skatteitäkter) butiker i närområdet tvingas varsla eftersom färre handla (minskade skatteintäkter) - en stor negativ spiral har börjat. Man skyller på miljön - men pengarna som "vi betalar för miljöns skull" vad är den egentliga miljönyttan? Miljöskattepengarna går till att fylla dom andra hålen i stadskassan - som man har dagit på sig utan konsekvänstänk när man vill vara humanitära och välkomna alla - precis som detta med alla hutlösa nya skattehöjningar - helt utan konsekvänsteänk. Samma regering som är humanitär drar in på äldrevården - dom personer som defactor byggt upp landet, dom får minsann filtar och kall mat - det är så man skäms.
  7. Jag använder oxå en vattendamsugare för att suga ur vatten ur slangar, pumpar, kranar mm. Har fungerat dom sista 10 åren så det lär väl fungera några år till tänker jag. Kulventilerna brukar jag där jag kommer åt spruta in 5-56 eller liknande smörjmedel och göra motionera dom lite. Egentligen kanske man skall ha vattenfast fett, typ Agapi. Duschmunstycken tar jag av, alla kranar låter jag stå öppna så eventuella droppar kan försvinna. Hade en duschblandare typ engreppsblandare av hemma modell den frös sönder en vinter så har man sådana föreslår jag att man plockar ner den och suger ur den ordentligt samt lägger inne i värme någon vecka så den är helt torr - sen tillbaka till båten. Toan har jag börjat skölja ur ordentligt innan upptagning, spola in vatten gärna med lite tvättmedel av miljögodkändtyp... Sen fyller jag med vatten, tömmer, fyller, tömmer några gånger så det blir så rent som möjligt. Missade det ett år på föregående båt, satan i gatan vad den avluftningen luktade nästkommande sommar.. Toa problematiken kommer bli ett ickeproblem för oss då vi bestämt att byta till en separett/Airmaid eller liknande - för att slippa tramset med septic tömning. Har hört från många som använder den typen av toa att dom är otroligt nöjda. Dessutom frigör vi värdefullt utrymme där tanken sitter idag. För övrigt håller jag med IngemarE - bekanta dig med båten och titta noga innan du börjar mecka - eller kanske ännu bättre - ta in en mekaniker som får hjälpa dig med alla moment och göra det helt rätt. Det finns många varv som har dom tjänsterna till sina kunder - det kan vara väl värda slantar att får det rätt gjort och lära sig hur proffsen gör.
  8. Är det sötvattenkyld är det bästa att tömma sjövattensidan på vatten. Har man inte möjlighet till det så kopplar man på glykol någonstans innan impellern, suger igenom glykolblandning, personligen så kör jag några minuter så det verkligen cirkulerar glykol. Jag kopplar bort min slang från sjövattenfiltret, stoppar ner i en dunk och kör igenom 12 liter. Motorn är en VP D2.
  9. Restaurangbesök innebär ju egentligen inte signifikativt med hamnavgifter. Man kan ligga på svaj och sedan ta jollen in till land och handla/äta osv. Hur många här planerar att släppa måsten och ta en runda runt karibien?
  10. Om man vill så kan man leva gott på 10 000 kr per månad räknat på 4 personer, två vuxna två barn. Så länge man struntar i marinorna.. Det är ju när man är iland som det går pengar.. Bara se på semstrarna, dom dagarna som man ligger i hamn blir det dyrt.. Har man bra koll på sin utrustning och inte rökar ut för haverier så klarar man sig med 10 per månad i buffert för båtens utrustning. Jag tror att youtubandet fyller fler funktioner, hade det funnits möjligheter tidigare så hade fler gjort det. Innan tuben så skrev folk böcker om sina överfarter istället - skillnaden är ganska liten egentligen. - Visa/hålla kontakt med familjen där hemma. - Ha något att göra på överfarterna, det kan bli lite segt efter en tid. - Sen kommer en inkomst - dock kommer inkomsten först när man lyckats och fått massa följare. Jag har filmat endel, med betoning på endel när vi seglat, jag säger bara - All heder åt dom som gör detta helatiden - det kräver enormt mycket!
  11. Jag verkar vara gammaldags och ha en gammal båt (2011). Det sitter en kompass i båten som syns perfekt från styrplatsen. Jag började min båtkarriär innan det fanns plottrar, lärde mig lägga kurser och girpunkter på sjökort och följa dessa. Om jag tittar på plottern och bestämmer en kurs som är bra så tycker jag att det är mer avslappnat att hålla en kompasskurs och titta på kompassen då och då. Dom gånger jag inte använt kompassen så fastnar mina ögon på plottern - det är helt kass, kanske enkelt när man navigerar och styr själv. För er som inte har/använder kompass - börja öva - det är kul och lärorikt. Titta på plottern, se var ni är utom fara för annat och se vilken kompasskurs ni skall hålla, lägg över något på plottern. Jag har gjort så många gånger, dels för att inte leva efter plotter dels för att minnas var och hur jag skall köra. Idag kan jag ta mig runt till ganska många ställen utan att använda plotter, genom kompass och minne. Skulle något hända med plottrar eller gps satteliter så kan jag ta mig hem/vidare utan större problem
  12. Mellan säsonger. Under säsong sitter min på. Jag Z vek dom, rullade dom och la ner det som hade en säck i en säck. Det andra ligger ihoprullad och väntar på att få komma till ett loft.
  13. Som titeln lyder. Hur förvarar ni era segel? Jag har läst om att man kan vika eller rulla. Focken vek jag ihop och la i den medföljande segelsäcken. Storen har jag vikt omlott, sedan rullat den. Innan dess tog jag ur alla lattor för att den skulle bli mer lätthanterlig. Vet inte om det hade varit smartare att låta lattorna vara kvar och rulla upp det istället. Hur gör ni andra erfarna seglare?
  14. Absolut - vika barn har egentligen ingen "riktig" barndom? Knappast lilla bortskömda Greta. Perspektiv, man skall ha perspektiv på saker och ting.. Problematiken med klimatdebatten är att dom forskare som inte håller med alarmisterna/ gängse media tystas. Elsa Vidding, Lars Bern för att nämna några som har åsikter som bygger på fakta, men eftersom dom inte går i linje med alarmisterna så systas dom i vanlig media. Läst om forskare som följer gängse norm - för att dom då får ha kvar sina jobb.. Bara det att de forskare som har andra åsikter inte ens tillåts ventilera sina tankar tyder ju på att klimatkrisen inte tål att synas. Det finns ju många som säger att klimatkrisen och Gretas korståg framhålls som det viktigaste för att vi skall flytta focus från vad som händer i lilla Sverige.. Ett land som varit lugnt och tryggt, men som nu leder alla olika brottsstatistiker, våldtäkter, sprängningar, skottlossningar, mord, kriminallitet, knarkhandel osv. Om det är så det låter jag folk fundera på själva. Var 10:e år är det något nytt - allt för att hetsa allmänheten och skaka ur folk en massa pengar, samtidigt som man vill driva utvecklingen åt något specifikt håll - som "man" tjänar pengar på. Det har varit ozonlagret, när jag gick i skolan var vi på väg mot en ny istid i Norden, sen var det något annat.. Nu är det koldioxiden - som dessutom är "syre" för växter.. Norra halvklotet har aldrig varit så grönt som det är idag, det växer så det knakar. Att Greta skulle göra det hon gör själv är löjeväckande - det krävs enorma summor pengar för att finansiera hennes "livsstil" eller vad man nu vill kalla det. Hon är sponsrad, dom som sponsrar har incitament att tjäna pengar på hennes korståg. Vi har absolut en klimatförändring, det har alltid varit en klimatförändring, det har varit båede varmare och kallare på jorden, Grönland har ju varit en av dom grönaste öarna, Sahara har inte alltid varit en öken, det har växt druvor i Sverige, druvor som idag bara växer i centrala europa. Klimatet har alltid förändrats. Men att det skulle vara en kris - det håller inte jag med om iaf. Al gore sa ju 2008 att polarisanra skulle vara smälta 5 år senare - mig veteligen var han upphöjd till skyarna då, men hade fel, som så många andra alarmister ofta har.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy