Jump to content
Sunday 17 January 2021

RikardE

Medlemmar
  • Content Count

    1,162
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

RikardE last won the day on November 10 2019

RikardE had the most liked content!

Community Reputation

256 Expert

About RikardE

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag kikade vad ett system med En SD10 med 13 Kw batteri, 22 nm räckvidd i 5 knop (för kort). Det landar på det facila priset av 39400 Euro. nästan 400 000 kr. Jag tror att man skulle vilja ha storleken större om man som vi har en 40 fot båt. Med 15kW motor och 19 kW batteribank så landar man på 46600 euro - 25 nm räckvidd, jag hade nog velat ha 50-60 iaf. Så någon spänn till blir det. Känns inte som att det är riktigt ekonomiskt försvarbart i nuläget. Det kanske landar på 650000 kr. Känns svårt att motivera och väldigt svårt att få tillbaka den dagen man vill byta båt.. Då har man dessutom bara en motor. Leker man med tanken att man köper två mindre system 6 eller 8 Kw motor - kostar motor och styrsystem 13000 Euro. 26000 Euro för två om man skall anamma det smarta tänket som Salona 46 har. Då kan man bomba utrymmet där motorn är idag med batterier. 15 st 700A celler = 10 kW 48V (135 kg batteribank). Då får man en räckvidd på 20 nm kanske till kostnaden av 11000 Euro + kringutrustning som inverter, laddare och BMSer bygger eget batteri, kanske 5 000 euro till. ca 450 000 kr plus arbete. Säg att man kanske kan få 45 000 kr för en D2-40 med drev som har 380 timmar - 400 000 kr i extra kostnader. Det enda man behöver diesel till är då värmaren. Sedan är väl frågan - vilket är smartast - en större batteribank eller komplettera med ett elverk? Hade ju velat slippa ifrån dieseln helt.. Visst regenererar motorerna mycket om man har deras ställbara propeller - men det är inte alltid vi ha möjlighet att segla - vrålmotvind och vi måste hem av någon anledning - eller överfart mot ex Gotland och vinden dör.. Jag kan ställa upp med min båt som donatorbåt och visningsexemplar om någon tillverkare vill sponsra åtminstone delar av kostnaden sådär en 70% kanske..
  2. Vi köpte en 12V dammsugare som ovan med sladd. Lät som en jetmotor, kunde knappt få upp brödsmulor, den försvann snabbt ur båten.. Nu kör vi med en hemmadammsugare och dammsuger när vi har landström - fungerar perfekt! Kaffebryggare har jag aldrig funderat på.. Idag är ju invertrarna ganska prisvärda, då kan man ha inverter och riktiga hemma körsprylar om man måste ha stavmixer, vattenkokare och kaffebryggare i båten.. Vi är ju gammeldags, kokar vatten på spisen och gör kaffet i en pressobryggare..
  3. Jag tittade på Sailing Uma, dom var iväg och provseglade den nya Salona 46 - med eldrift! Den stora revolutionen med denna lösning var att man istället för En motor hade två, en på var sida under akterkojerna. I utrymmet där motorn normalt sitter hade man batterierna på 30 kW och styrning till motorerna. Två mindre motorer än vad som normalt används på den storleken av båt. Fördelarna verkade vara många! Bättre manövrerbarhet med dubbla motorer Dubbel laddning 900W/ motor vid 8 knops segling Utrymmet under nedgångstrappan är ett perfekt ställe för en stor batteribank - dessutom centrerad i båten = vikten centrerad. Jag skulle gärna ha denna setup i min segelbåt - snacka om perfekt, antingen så seglar man eller så åker man tyst.. Det enda som kvarstår att lösa är ju värme i båten (för att helt slippa diesel). En elvärmare drar enormt med ström. Kanske det kommer någon form av värmeväxlare typ luftvärmepump som kan anpassas.. Jag kör elbil och ser hur mycket kortare räckvidd man får när det är kallt och värmen produceras. Vad tror ni andra - kan detta vara framtiden för båtar? Man tänker ju byt 1 mot 1 - istället för 1 mot 2 mindre motorer.. Ser ju fördelen med att komma ifrån buller, service och annat som är förenat med en dieselmotor och drev.
  4. Ett gott råd. Gör dig av med ovanan att ta emot båten med kroppen. En vacker dag får båten mer fart än du tänkt eller så kanske något annat gör att det blir mer kraft än din fot klarar av. Det var det första jag lärde min fru när hon började hänga med ut: Inga fötter eller arbar ivägen - om det går för fort kan vi laga båten med plast - fotleden är ett hvt att laga.. Sitter vanan där att kasta ut foten så kommer vanan sitta där när du åker en större båt - med en olycka som troligt scenario. Många människor som skadat sig otroligt mycket när dom trott att dom skall ta emot en båt med kroppen..
  5. Jag började min båtägar karriär själv. 5,5 meter - 25 fot - 32 fot - 26 fot (här kom min fru in i bilden) därefter har det blivit några andra båtar runt 40 fot. Jag åker själv flera gånger per år, man lär sig snabbt hur man skall agera och hantera båten ifråga. En fördel med att vara själv är att man inte behöver förklara allt tydligt - kommunikation mellan besättningsmedlemmarkan ibland vara mer utmanande än att göra allt själv Ett mycket vettigt tillbehör är fjärrkontroll till bogpropeller och ankarspel - det underlättar enormt! Du kan då förflytta fören sidledes när du står i fören. Med ankarspelet kan du bromsa båten det sista. Sen gäller det att vara ta det lugnt och se till att allt är förberett, tampar och annat sitter där som ska när man ska lägga till, då är det bara för den som tar emot eller du själv att ta tampen och sätta fast båten så den inte åker iväg. Därefter kan man i lugn och ro knyta fast som man vill ha båten. Välkommen till en otroligt beroendeframkallande livsstil!
  6. Köpläge eller inte beror snarare på hur kinkig man är med det man köper och hur länge man ämnar äga båten. Är man ute efter en speciell modell i bra skick som man skall äga länge är det bara att köpa. Är man ute efter en båt av en ungefärlig typ i en ungefärlig storleksklass där ålder osv inte är det viktigaste har man ju större möjlighet att köpa en vettigt prisad båt.. Om man som ni verkar bestämt er för en specifik tillverkare och modell så är det nog bara att bita i äpplet. Det kommer alltid komma ut lite billigare och lite dyrare.
  7. Ett tips är att försöka hålla sig till en tillverkare av kringutrustningen - då dessa kan kommunicera med varandra. Jag köpte för 4 år sedan 8 180 Ah celler. Dessa är byggda som två batterier, första 3 åren hade jag mini BMS som inte var kopplade till någon övervakning. Jag hade lågspänningsskydd inget annat. Start bog ankarspel hade AGM batterier Flyttade över batterierna till nuvarande båt. Startbatteri AGM Förbrukning mina 2 x 180 A batterier. Bytte till BMS123 som verkar fungera bra. Har PICO övervakning - vilket med facit i hand är lite överdrivet då jag inte har en massa olika schuntar eller mäter tankarna. Men den känns vettig och bra i det stora hela. En liten 10 år gammal 40W solcell som får maka på sig pga sittbrunnskapell. Vet inte vad det blir för nya solceller än. Har en lågspänningsvakt som för tillfället är urkopplad, detta då den bryter all ström när bogproppen går (bogen går på hushållsbatteriet). Funderar på att bygga om detta, så den får ett eget batteri men det är förenat med endel kostnader så det blir när det blir. För mig har detta fungerat bra. Det är en relativt ny teknik där det finns en massa olika skolor och sätt att bygga, vissa mer komplicerade andra mindre komplicerade. Ser man på LIME Power så gör dom väldigt enkla installationer - som uppenbarligen fungerar - mao ingen skugga på dessa herrar. Det man skall vara noga med är att inte ligga på tomgångsladdning - då får inte generatorn tillräckligt med kylning och kan brinna upp. Personligen så kör jag som det är nu tills den dagen generatorn brinner upp (om det sker) - då byter jag till en modernare Balmar generator.
  8. Som heterosexuell man ser ju hellre reklam för lite nakna tjejer än reklam för gonnoré medicin, eller Garn för den delen som det är nu...
  9. Det är väl inte odelat dåligt med modern teknik. Datasimuleringar där beräkningsmodellerna blir bättre år för år. Båtarna kan få förstärkningar där det behövs. Till skillnad mot förr - när man la på 2000 kg extra material bara för att.. Det är inte bara serietillverkade båtar som blir delaminerade, har bekanta med Nimbus som varit med om delaminering, Nordwest båtar som fått böldpest - pga lite oaktsam tillverkning. Det är stora volymer och stora krafter som rör sig i en otrevlig miljö - vattnet påfrestar allt. Bara för att just denna blivit delaminerad betyder det inte per automatik att alla Beneteau lider av det.. Det kan ju vara både fusk eller missar som tillsammans med smällen gjort att det delaminerats. Tar inte Beneteau i försvar utan vill öppna för fler infallsvinklar.
  10. Precis med sjön = i sjöns riktning. Mot sjön är mot sjöns riktning. Motsjö och motvind + lätt båt kan resultera i en herrans massa otrevligheter..
  11. Jag tror efter att ha haft en Flipper 760 i 3 somrar att jag har lite matnyttigt att komma med. Flipper 760 har egentligen bara en akilleshäl och det är stötigheten i krabb motsjö/sidsjö, kan vara steget/ inrundningen i skrovet som gör att det smäller lite. Om man kan leva med det och att det inte är världens vackraste båt så är den bredare och rymligare än alla ovan nämnda utom 850 som är en större båt. Går finfint i vattnet, ekonomisk att köra och äga. Om du kan hitta en 90 talade med integrerad badbrygga så får du den ljusa inredningen - båten känns betydligt modernare. Vi hade en VP D4 i vår, tyngden i en större motor gör mycket positivt för gången i vattnet. Vi marschade allt mellan 25 och 30 knop med 1,1 L/dist i förbrukning. 1500 distans blev det den sommaren som vi körde som mest. 3 meters medsjö - surfade i 25 knop över vågorna utanför jättendal. Hade 2,5 meters sidsjö vid horndal på väg söderut (spolade över båten), vi kunde inte göra annat än att härda ut eftersom det är helt öppet och blåste upp snabbare än prognosen sagt. I efterhand - tryggt och säkert! Båten är otroligt välplanerad, det finns otroligt mycket välplacerade och användbara stuvfack. Hade vi inte skaffat fler barn så hade vi säkert haft kvar den båten några år till - det är absolut en av dom bästa båtar jag haft, har haft många båtar.
  12. Skrovlängd och vikt samt skrovets form är avgörande i vad båten klarar av. Ofta klarar båten mer än besättningen. Generellt skall man väl flytta sina gränser/ lära sig sin båts och sina begränsningar lite i taget. Stockholms skärgård, hela östersjön är ju känd för sin korta krabba sjö, det märks ju mest inomskärs. När det går sjö skall man försöka ha sjön mot sig eller med sig. Att ha den rakt i sidan är alltid det sämsta. Man kan ju precis som vi seglare kryssa även med en motorbåt. Behöver ni stå still så är tipset att alltid ha fören mot sjön/vinden, så blir det betydligt lugnare & säkrare. När jag kört med mindre, lättare, snabba båtar i ordentlig sjö har jag surfat på vågorna, följt sjön i den mån det gått - ofta går det riktigt bra, sålänge det inte är för stark motsjö/vind - då kan man ha otur så båten följer med vinden bakåt - det kan vara lite läskigt... Hände mig i en 5 meters rib för 17 år sedan. Fart är nyckeln så länge man inte går mot sjön.
  13. Jag hade valt Autopilot framför radar. När man börjat använda AP så vill man inte sluta.. Vår båt fick ett Code One i julklapp..
  14. @Comfort4 riktigt snyggt! Min ankarbox är full av fendrar.. Var har du gömt dina fendrar?
  15. Barton hängaren är fin fin! Personligen så har jag inte så djupa stuvar. Tamparna ligger i backar. Hade jag haft djupare stuv hade jag satt en stång och slagit dubbla halvslag runt så hade dom hängt oaktat lutning. Hänga dom ute i fallpåse eller på pushpit? Jag skall kika på att skaffa en fallspåse till var sida, dels för att få bort kontroll och skotlinor från sittbrunnen, men även vissa förtöjningslinor - få mer plats i stuven.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy