Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

RikardE

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 191
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

RikardE senast vann den dag 10 November 2019

RikardE hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

263 Expert

Om RikardE

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag vet folk som haft sina värmare väldigt länge, fick 8 säsonger berättat för mig av en auktoriserad tekniker iom att jag tyckte att det var märkligt att min dåvarande värmare behövde renovering efter 8 år..
  2. I förra båten var värmaren bytt, Ebersprächer till Ebersprächer, värmare nr 2 var 8 år och behövde renovering, lämnades in för detta. Varpå firman som utförde renoveringen sa: Räkna med att en värmare fungerar ca 8 år, sen är det dags för en större översyn. Sett till det så tror jag att det hur eller hur blir billigare att köpa kinavärmare - om dom fungerar..
  3. @Comfort4 Som vissa gör (jag med flera) så laddar generatorerna inte med maximal spänning - då kan du teoretiskt inte överladda batterierna. Då behöver man inte en high volt cutoff. En risk om man har korrekt spänning på generatorn och en högspännings relä som klipper laddning är att generatorn brinner - max belastning till inget på en millisekund. Low volt cut of/lågspänningsrelä är viktigt att ha för att skydda batterierna från djupurladdning. sök på DC to DC chager så hittar du kraftigare - men dom kostar halva skjortan.
  4. @sege Detta är mitt sätt att resonera och bygga lifepo system. Om du har en DC to DC konverterare så får du ut helt rätt laddspänning till Lifepo batterierna - du får ut maximalt av dom. Då behöver du även ha ett högspänningsrelä som klipper laddningen när batteriet är fullt. Om du istället har din generator som är avsedd för agm/bly batteri med lägre laddspänning och en ARGO fet som separerar batterierna vid laddningen så kommer generatorn aldrig att ladda dina lifepo helt fullt eftersom spänningen är något lägre. Fördel - du spar endel pengar i din installation. Jag har kört så i 4 år. Har kamrater som kört på samma sätt i 4 år.
  5. Om man skall fästa något som har en särskild vikt på en pinne, pinnen är fäst på en båt som rör sig i havet, det kan vara stökig sjö så man av en händelse greppar pinnen som stöd. Eller så kan bet blåsa osedvanligt hårt vilket även detta påfrestar pinnen och saken i toppen av särskild vikt. Då skulle jag personligen vilja ha en pinne som är avsedd för ändamålet. Vädertålig och stabil med fäste för prylen i toppen som klarar diverse påfrestningar. Pinnen köper man en gång - den håller i vansinnigt många år - häri har jag svårt att se varför man ska snåla med några tusenlappar. Radarn eller vad man nu skall fästa behöver säkras och är säkerligen dyrare än pinnen? Alla resonerar olika - det var en annan sida av myntet med att hinna enklast möjliga lösning på ett faktiskt möjligt problem.. I jämförelse så kan man istället för att köpa fall hos båthandlaren köpa blå presseningslina och hissa seglet med - snöre som snöre och det är ju oxå billigare. Innan någon blir skit arg så skrevs detta med lite ironi.
  6. Vis av erfarenhet, haft några större båtar utan sido dörr (40-46 fot). Där jag körd båtarna regelbundet själv. Dockmate är kul, men det är för liten båt för att du skall ha maximal glädje av den. Båten du kikar på är såpass tung att du med god marginal kan köra fram till platsen där du skall lägga till och knyta fast båten. Är det såpass blåsigt att du inte kan hantera det själv är det troligtvis för blåsigt även om ni är två. Det är en enorm skillnad att lägga till med stor båt jmf en liten. Min minsta båt var 18 fot, kastade i ankare siktade ungefär där jag ville lägga till. Gick fram, tog en lång tamp, skjöt ut båten från land, förtöjde i land och drog in båten. En större båt släpper jag ankaret, siktar i princip på det grässtrået jag vill ligga mot. Stannar med motorerna, låser ankarspelet går fram och tar med tamparna, förtöjer i lämpligt & tightar upp ankaret. Jag har alltid gillat prylar, men testa först och lär dig hantera båten utan alla gadjets.
  7. Köper du en större båt med dubbla motorer klarar du dig väldigt långt med bogpropp. BB motor fram och fören rör sig framåt, fören mot SB sida BB motor back och fören rör sig bakåt, fören mot BB sida Skall du in sidledes så kör du fram med den ena, följer efter med bog propp, förljt av back med den andra motorn och följer efter med bogpropp. Jag hade på min förra båt dubbla motorer, raka axlar, bog och häck propeller. Använde mest bogis, använde bogproppen mycket. Tills den dagen jag körde sönder den. Då började jag köra båt på riktigt och använde bara reglagen - man kan göra förvånansvärt avancerade manövrar med dubbla motorer utan extra hjälp. En bogpropp är bra att ha på en stor båt. Men att lägga ner 35000 på häckpropp - spar pengarna till något roligare, framförallt lär dig att hantera båten utan alla tillbehör - det är vansinnigt mycket roligare och man blir säkrare på att hantera båten. Som ett tips!
  8. Det är otroligt vanligt i butiksledet att jobba på det sättet. Inför alla stora reor höjs priserna veckorna innan för sedan få ett reapris som beskrivits ovan. Vissa butiker har haft samma pris oavsett om dom kallat det kampanj eller inte - rätt tröttsamt faktiskt. Anledningen är att folk i allmänhet är ganska lättlurade, ett högt överstruket pris följt av ett lägre = Bra affär! Jag tror det är på pricerunner som man kan se prisernas förändring över ett år eller liknande, alla butiker följer samma mönster. Var inne i en känd hemelektronik kedja av en slum, någon hade glömt att ta bort ordinariepriset under rea skylten - samma som Mackey noterat: Lägre ordinariepris än reapriset..
  9. VHF? Är inte det en bra nödpryl att ha? Den fungerar ju betydligt bättre i skärgården än vad en 2G/3G/4G telefon gör med eller utan knappar. Det man tappar på en VHF är ju iof möjligheten att streama lets Dance, det senare är en icke fråga för mig, men det finns säkert många som inte kan leva utan just lets dance..
  10. Dom nyare näten har ju kortare räckvidd, men högre bandbredd. Vi kommer kunna streama HD upplöst film relativt långt ute i skärgården, men inte kunna ringa lika långt ut som idag. Känns som en försämring kan jag tycka, med kortare räckvidd behöver man dessutom placera ut fler antenner - som inte direkt förskönar naturen. Känns som att PTS borde tänkt till lite längre. Sen kan det ju för all del vara så att tekniken är utdaterad i befintliga master och måste bytas eller vilket kanske är ett troligare scenario - dom som bygger och underhåller nät tjänar mer pengar på att byta ut än att hålla gammal vid liv.
  11. Jag har fått frågan flera gånger från försäkringsbolag avseende spårutrustning på olika fordon. Att köpa en spårsändare kostar ofta mer än den minskningen i försäkringspremie jag har fått presenterat för mig, inte ens över 5 år har den betalat sig. När jag skulle försäkra bilen fick jag frågan om det sitter spårsändare. Svarade att jag kan följa bilen i realtid i min app. Det räckte tydligen inte? Samma sak där - skillnaden i premiejustering var fånigt låg om jag skulle montera en sändare. Om premie skillnaden är fånigt låg finns det ju ingen anledning att montera in en manick till. Eller är jag som vanligt ute och snedseglar?
  12. Jag har kört Öland - Nacka i början av April då jag hämtade den dåvarande båten på Öland. Stannade i Kalmar, tankade fullt, delvis inomskärs, delvis utomskärs nattade en natt i Trosa skärgård. Därifrån till Nacka, tankade fullt 4,5L/distans i 18 knop var min förbrukning. Jag ser inte varför man inte skulle vilja göra den resan - fantastiskt härlig resa att göra. Till skillnad mot sommaren så kan man sikta på precis rätt kobbe att övernatta på. Så länge man har ett resefönster över några veckor så man kan få bra väder så är det inga problem att köra. Har man bara en viss helg finns det ju uppenbara risker att man får risigt väder. I Nacka finns det mackar som har kort automat och är öppna året om. Kalmar har kortautomat, när jag kom så var mackägaren turligt nog på plats. Söder om har jag inte full koll på. Varvar ni 15/7 knop och kör långa pass får ni ner snitt förbrukningen ganska mycket och kan njuta av att laga mat och äta under gång. Lite avis på resan faktiskt!
  13. En generator ska inte stå och ladda på tomgång alls - generatorn får ingen kylning..
  14. Jag bytte vår bälg nu i vintras (9 år gammal). Bälgen som sådan såg helt ok ut, drevet hade lite ärgskador i ovankant, otroligt vanligt enligt mekanikerna. Slipa, lacka - ser ut som ny. Jag har hört om bälgar som är 20 år och varit i bra skick, har även hört om bälgar som varit dåliga efter 6 år. För egen del så är det en billig försäkring att byta bälg. Om den spricker så tror jag inte att försäkringsbolaget står för ersättning iom att man inte följt rekommendationerna om byte.
  15. Det är precis av den anledningen vi beställde just det segel som enligt flera är "fel". Jag tror att det blir bra, för det den skall nyttjas till. Kommer återkomma med återkoppling när vi använt det. Eftersom ursprungsfrågan om vad vi skall tänka på när vi använder seglet inte blev besvarad antar jag att den inte behöver besvaras - vi gör som vi alltid gör. Testar och ser vad som händer..
×
×
  • Skapa nytt...