Jump to content
Sunday 26 January 2020

RikardE

Medlemmar
  • Content Count

    900
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

RikardE last won the day on November 10 2019

RikardE had the most liked content!

Community Reputation

142 Expert

About RikardE

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vi har med små barn haft både kabinbåt, DC, Fly och segelbåt. Alla båtar har sina för och nackdelat. Kabinbåt. Smidigt att kunna öppna halva taket och stänga när det blir dåligt väder. Generellt lite varmare i båten på sommaren pga alla rutor. DC Min fru tyckte att Fly inte är bra speciellt med småbarn så vi hade först en DC. Lite lättare att hålla koll på familjen. Barnen klättrar upp och ner för trappen till kabinen. - Man sitter nere i grottan om det är för kallt för att vara uppe under kapellet. + En styrplats att hålla reda på, en plats att uppdatera med plotter osv. FLY Ja barnen klättrar up och ner för trappen/stegen till fly. + Man sitter högt när man är inne med bra översikt över omgivningen (om man har Forbina/ Nordwest) Med en Princess sitter man lägre ner. + Överlägset att manövrera från fly, jag satt alltid uppe, mössa och vantar på i oktober/nov. - Två styrplatser att uppdatera instrument på.. - Lite sidvindskänslig, men lär man sig att jobba med vinden brukar det lösa sig. I dagens båt, en segelbåt så klättrar ungarna upp och ner för trappen till kabinen, klättrar på masten inne - väntar bara på att dom ska klättra utomhus på masten... Barn är barn, så länge man har förklarat riskerna och dom har flytis på sig så spelar det ingen större roll om dom ramlar i vattnet. Våra ungar har ramlat i redan i MAJ, sen lär dom sig.. Hade jag köpt en ny motorbåt så hade det garanterat blivit en Fly - fördelarna överväger en sporttop eller DC tycker jag. Sen hade jag haft en båt med raka axlar för att få en lugnare gång som jag kan tycka passar en Fly båt.
  2. Vad jag förstått så kan ankarspelet ta skada av och mata ut mer lina om man bara låser sitt ankarspel. Snubberlinan gör nytta på fler sätt. Den gör att man slipper skramel och avlastar ankarspelet. Den är väl inte speciellt krånglig att använda även om det blåser upp, bara hala upp ankarkättingen så kommer snubbern med, kroka av och fortsätt hala in. Om man inte har en snubberkrok så kan man ju använda en dyneema lina som precis går igenom hålen i kättingen med dubbla öglor eller liknande och förtöja med en bra tamp - enkelt och billigt.
  3. Vi har haft båda varianterna. Förra båten var det i princip bara porslin och glas. I nuvarande har vi melamin. Det går, men är inte lika trevligt att äta på kan jag tycka. Hade vi haft mer plats så hade vi nog haft båda. Vinglasen är i glas - skärgårdsvinglasen i plast använder vi bara när vi sitter på berget. Man kan ju har tallrikar i melamin och riktiga glas. Glasen tycker jag personligen gör större skillnad mellan glas och plast eftersom man har dessa mot munnen, inte varje dag man har tallriken i munnen Trevliga bestick är en annan viktig sak tycker jag, vi har haft enklast möjliga i någon båt, fina i en och mitt emellan i flera. Behöver inte vara värst, men trevliga att hålla i. Sen beror det ju på hur mycket man är ute med sin båt. Vi som är ute mycket kanske lägger mer på vardags saker än om man är ute två veckor på sommaren och två helger under sommaren..
  4. Dom säljer sina reklamplatser till den som betalar mest kan jag tänka mig. Därtill finns det ett antal andra parametrar så som ålder på användarna. Ser man til dom som använder denna site så kan jag tänka mig att det är en överrepresenation av män i åldrarna 35-65 år. Dessa borde om dom är singlar eller less på sin kärring vara intresserad av en yngre tjej - rent statistiskt alltså.. Själv är jag väl medelålders och borde fått en kris och hämtat mig en ung ryska, krisen har jag inte riktigt sett - om inte byte från motorbåt till segelbåt var en slags kris.. Min fru har jag precis gift mig med efter 10 år - mer nöjd än någonsinn, blev ingen rysjka för min del 😂 P.s. gör som jag - lär dig ignorera reklamen - smidigt att inte titta på den alls.
  5. Av egen erfarenget vet jag att det är ganska kostsamt att uppdatera och modernisera båtar som är i bra skick. Att helrenovera ett vrak är sällan något som går att försvara rent ekonomiskt. Mitt förslag är att köpa någon standard båt, många är i sämre skick än ägaren säger. Lite nyfiken - varför skall det vara ett vrak?
  6. Det är trist att som du säger folk inte är så pigga på att utbilda sig.. Personligen så har jag tänkt att gå utsjöskepparen under våren, en 4 dagars kurs verkar det som.
  7. Som redan påtalats, minsta krav eller vad som är bar för en själv är två olika saker. Alla är vi olika. Personligen så tycker jag att utbildningar är roligt - jag njuter av att lära mig nya saker. Klass VIII var en av de mest inspirerande utbildningar jag haft, vara ute och nattnavigera utan plotter med sjökort och radar bland grynnor och skär - det var väldigt lärorikt - sådant som jag haft nytta av. Jag kände mig tryggare efter den utbildningen, då har jag 20 år på sjön. Jag skall ta utsjskepparen - av samma anledning, att få med kunskap, känna mig tryggare när vi är ute och seglar med familjen. Det kan ju vara bra att kunna läsa och beräkna tidvatten och strömmar när man seglar på dom stora haven - så man inte fastnar i ett hamninlopp för att man inte hade koll på dessa faktorer..
  8. Jag har haft flera hytt & fly båtar innan min segelbåt. Alla hade olika typer av belysning då vi ofta kommer ut på höstkvällar när det är kolsvart ute. Min lärdom är: Fjärrstrålkastare, sån med fjärr kan man strunta i, dom lyser dåligt och på en punkt. Floodljus/ arbetsbelysning är vad som fungerar bra. Bred ljusbild med koncentrerat ljus i mitten är bäst. Den som visades ovan från jula kan absolut fungera (Snön reflekterar betydligt mer än vad ett sommarberg gör vilket kan göra att det inte blir lika bra höstkvällar.). Personligen hade jag satt två sådana i masten, en mot däck och en framför båten, ev kompletterat med två som har en smalare ljusbild, även dessa i masten eller nedre spridarna. Ev skulle en sådan under varje spridare kunna lysa upp halva skärgården.. Nu tror jag inte att det kommer se speciellt snyggt ut, kanske bättre då med några kuber inne vid masten. Får man ljuset högt upp kommer man ha bättre ljusbild och se mer. Personligen så har jag ficklampa och pannlampa nu för tiden eller låter lanternorna lysa upp lite. En nattkikare hade varit riktigt häftigt
  9. Boracol kan du köpa i Sverige, det har jag gjort, om det var lokala båtbutiken eller annan butik kommer jag inte ihåg, men det var i Sverige.
  10. Har teaken varit oljad så har det kommit in fukt under oljan - som möglar.. Teak bör man inte olja och ha sig, då får man ofta en massa följdproblem. Ombehandlad teak blir efter en tids misskötsel mossig, det går att tvätta bort så ser den som ny ut igen.. Mögeltvätt som Peter rekommenderade och sedan rotborste, massor med gulsåpa borsta tvärs fiberriktningen så kommer det se ut som nytt. Inte högtryckstävtt, då trycker man in skiten och fibrerna reser sig.
  11. Har du lithium till din förbrukningsbank behöver du egentligen inte en laddare - om din generator klarar att ladda batteriern. Du skall absolut inte blanda olika batterityper i samma bank. Det måste vara olika bankar för att fungera. "Om du endå provar så är jag nyfiken på hur det gick och vad som hände med batterierna - men det är emot alla regler och rekommendationer. " Laddaren skall har en inställning för Litium om batterierna skall ligga med laddare på. Om du har koll på dina batterier och stänger av laddaren när batterierna nästan är fulla kan du köra med vilkan laddare som helst till dina litium batterier (jag har testat och det fungerar fint, dock stökigt att bevaka laddningen). I övrigt så bör du ha en laddare per batteribank. En solcell är oxå ganska vettigt, viktigt är dock att du har en regulator som klarar litium batterier annars kommer du ta livet av batterierna.
  12. Var försiktig med slipningen, det ser ut att vara väldigt tunn laminat. En gång brukar man kunna slipa innan man kommer igenom laminatet. Ett alternativ kan vara att köpa nåtad plywood på den lokala båtaffären, malla, såga upp, slipa till och lacka.
  13. RikardE

    Vilken watt?

    Kör du under färd spelar ju inte batteriernas storlek så stor roll, då är det mer beroende av att din generator klarar belstningen. . Hur stark generator har du? Är den tilräckligt kraftig är det bara att köra. Tänkvärt är väl att belastningen kan bli hög = kan vara risk för överhettad generator - viktigt att du inte köp på tomgång - då får inte generatorn tillräcklig kylning, den måste upp i varv för att kyla sig, om du inte monterar vattenkylning, men det kanske är överkurs.. Har du inget elverk som kan gå vid sidan om och driva ACn? Det brukar det ofta sitta på båtar med AC - då är det en säkrare lösning att köra elverket samtidigt och låta den driva AC. Du får betydligt mindre problem. Jag har haft elverk på två båtar, dessa har det inte varit några problem med att köra under färd av olika anledning.
  14. RikardE

    Inför båtköpet

    Jag har haft tidigare variant av Princess V. Vi kikade själva efter en V42, valet föll på en Princess 46 Riviera. Det är en båt jag förövrigt kan rekommendera, en sparbössa i sammanhanget. Storleken/vikten som det blir med en så pass stor båt som 40 + fot hade jag personligen valt axlar. Det blir enorma påfrestningar på drev, du kanske kör lugnt och vettigt, men tidigare ägare? Man får själv värdera vad man skall ha för motor. En D6, modern och trevlig i sin gång, bränsle effektiv, men man är i händerna på sin VP verkstad, helt ok om man har en bra verkstad. Den dagen box går sönder så kostar det sina modiga 40.000 det är fortfarande ganska mycket diesel.. Ett alternativ till D6 med axlar är Tamd 63 med axlar - betydligt enklare motor - mindre som kan gå sönder, enklare på många sätt - samtidigt som det är en bra motor. Visst drar den någon dl till, men det spar man in i underhåll tror jag. I övrigt håller jag med tidigare talare, Windy - billig att åka mycket med, snabbare och kanske roligare att köra. Ganska trång i jämförelse med dom andra. Det är en kvalitetsbåt som är tämligen lätt att bli av med när man vill byta. . Princess - det är ganska bra kvalitet. Vacker båt, bra med utrymme, som är tämligen lätt att bli av med. Bavaria, ja inte speciellt vacker, men oceaner av utrymme. körmässigt vet jag inte hur kul den är - dock säljs det ganska många - så det är nog inte så illa som vissa kanske ger sken av. Folk kan ju säga vad dom vill, det säljs ganska många Bavarior oxå varje år, så den punkten kanske är en ickefråga. Mitt råd, åk och titta på alla båtarna, känn efter vad du själv uppskattar - ibland så tror man sig vilja ha saker på ett visst sätt, sen när man upplever olika så ändrar man uppfattning.. Mycket gemytligt problem
  15. Om yrvind mfl korsar hav i minimala farkoster torde det mesta vara ok att korsa hav med. Med dagens tekonologi avseende prognoser och att man på havet med sattelitkommunikation kan få realtidsuppdaterade väderleksrapporter kan man undvika att antingen åka ut i oväder eller att ändra sin kurs för att hålla sig ifrån oväder längs den tänkt rutten. Det frångår inte diskussionen om olämpliga båtar, däremot kanske det till viss (stor) del handlar om olämpliga kaptener på båten ifråga. En oceanbyggd båt med skedda & lång köl - som är säker kanske är långsammare än en modernare båt. Har man en långkölad båt kan man tryggare segla igenom ovädret. En modernare "spad roder" båt som är snabbare kanske kan segla ifrån ovädret - så man slipper stå ut med ovädret ifråga. Ju fler parametrar man lägger in i evationen desto mer komplicerat blir det. Personligen är jag helt med på resonemanget att en Hallberg Rassy eller än hellre en AMEL är betydligt bättre att korsa hav med än ex vår Hanse 400. Står jag i valet att åka med vår Hanse 400 eller att inte åka alls (om jag inte är en av dom lyckliga om har möjlighet att köpa en AMEL) - ja då är valet superenkelt för mig - Jag försöker med vår Hanse, även om den klassas som skärgårdsbåt.. Med sunt förnuft och moderna hjälpmedel, satnav, eprib och en livbåt så tar jag personligen chansen heller än att jag stannar hemma.. Fast jag kanske inte är helt sund..
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy