Jump to content
Saturday 11 July 2020

RikardE

Medlemmar
  • Content Count

    1,045
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

RikardE last won the day on November 10 2019

RikardE had the most liked content!

Community Reputation

219 Expert

About RikardE

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Diesel är generellt att föredra i en båt, mindre stök, mindre känslig för fukt osv samt drar något mindre bränsle. Fördelen med en V8 är att dom är tystare och billigare att underhålla när något händer. Jag har haft en 2556 med en V8, 350. Det är en trevlig båt, med den mindre V8an drog min båt 2,5L/ distans har jag för mig. Vet inte hur mycket en diesel kan dra, 1,6 kanske. Dieslarna har dyrare delar än vad bensinarna har. Beroende på körmönster så hade jag gjort drivmedelsval därefter. Kommer du köra mycket 1500 distans/ år - då är det billigare att köra en diesel. Kommer du köra 250 distans per år så kommer dieseln att bli dyrare iom dyrare service osv. Jag hade personligen tittat på alla 3 båtarna. kollat hur insatta säljarna är i sina båtar - hur väl underhållna och omhändertagna dom är. Sen hade jag betalat en soppaslant till säljarna för en provtur i alla 3. Därefter köpt den som tilltalat mig mest. Skicket är absolut avgörande på begagnade båtar. Jag hade hellre köpt en välvårdad och välunderhållen fin båt med V8 än en normal till halvtaskig båt med en dieselmotor. Vet av erfarenhet att det kostar enormt mycket att rusta upp gamla ej underhållna båtar.
  2. Eldrift hade varit underbart! Slippa surret var diesel 4:an när man av olika anledningar inte kan segla. Dock ser jag problematiken efter en halv säsong med elutombordare. Det är tyst och trevligt - men går inte speciellt fort allt - om man gasar på sugs batteriet torrt snabbt. Kan tänka mig med dagens Lithium teknik att man blir ganska begränsad i skärgården med eldrift (jag spekulerade både i vår motorbåt och denna att konvertera) 10 ton båt som skall köras i några timmar. När tekniken är mer utvecklad eller om man har en liten och lätt båt med vetskapen att man inte kan köra så långt så kan det vara ett alternativ. Glädjen är tysk, ingen oljelukt eller kladd när man lyfter motorn - och att den är delbar och väger mindre är ju perfekt
  3. RikardE

    Fråga kring vhf

    Om du tar ner masten regelbundet kan det vara så att du fått något brott på din antennkabel - Då hör du mindre. Om du har möjlighet - mät din kabel & din antenn.
  4. Vi åkte från Stockholm till Eskilstuna för några år sedan, det är ju inte riktigt likadant i Mälaren som det är i saltsjön. Träd och annat växer hela vägen ner till strandkanten på många öar. Känns som att det är klubbholmar där det är möjligt att lägga till - med bryggor och annat så det underlättar ju lite. Vi tog en natt i Mariefred - det är att rekommendera, man ligger med aktern (eller fören om man vill) mot slottet - riktigt härlig morgon utsikt.
  5. Grattis till vad som ser ut att vara en fin båt. Samma frågor dyker ofta upp - många trådar som behandlar samma saker - vilket man endå kan förstå folk vill ställa frågorna på sitt sätt med sin vinkling. Det man generellt kan säga om mindre dieselmotorer så är som nämnts tidigare - dom kan gå hur länge som helst. Detta pga att det är små effekt uttag och lågvarviga motorer. Min 40 hästars motor genererar 27 hk som vi åker när vi åker för motor - det är liknande på många segelbåtar. Vad man ska tänka på och lägga fokus är hur båten är skött. Hur väl säljaren har koll på sin båts alla delar. Hur väl den är omhändertagen och skött. Det är i mina ögon mer värt än en båt där någon kastat in en nyare motor för att dom inte skött den gamla eller något på båten. Intervjua ägaren om båten och dess egenskaper! Kolla under alla luckor om det ser välvårdat ut = ofta en bra fingervisning om det är ägare som brytt sig.
  6. Troligen är din standard propp i aluminium, av en standardpropp kan du nog inte förvänta dig ett magiskt grepp i tvära girar. Då får du kika på en stålpropp - eftermarjnadspropp och egen uppdatering. Avseende fartresurserna så skulle jag ta upp det med ÅF, speciellt om dom oxå påtalat detta. Det är stor skillnad i en 4bladig stål propp och en tre bladig alu propp (eller vad som sitter). Orsaker som kan ge lägre toppfart är vikten - hur många var ni i båten? Mycket packning? Kraftig motvind?
  7. Det mesta går att finna på tuben, Här är Distans Shores ute och skall passera Panama kanalen - dom gör det denna gång med en Agent och visar vad som krävs. Vet att även RAN sailing gjort denna resa och dokumenterat, men gjorde det utan agent - vilket blir billigare. Var jag ville komma är att det på samma sätt säkerligen finns fler filmer gjorda av långseglare som täcker som olika kraven. Att framföra fritidsbåt - speciellt en mindre finns det inga krav på. Många som bara givit sig av. Utbilda sig på vägen - kan vara ett trevligt sätt att fördriva tiden på över atlanten - men hur skall man få din blå bok ifylld?
  8. Är det plasten som det är lite hål i så får du slipa rent - se så det inte finns fukt, laga med styren eller epoxi och kanske någon matta. Sen primer och bottenfärg. Det är ju en blyköl så det kommer ju inte rosta. Det värsta som kan hända är fukt inträngning som i vinter fryser och du får en frostsprängning. Kan du plasta - eller känner att du har tid att lära dig till onsdag - plasta annars kast i den i plurret och kör en sommar så tar du tag i det under höst/vinter/vår istället..
  9. Nej, jag har inte något framför mig, men eftersom jag måste byta mina lanternor (eller dra ny el) vet inte riktigt än. Skall undersöka saken. Jag har idan mindre modell av lanternor som lyser super bra, har tänkt ersätta dom med något i liknande storlek. Hann inte komma dit idag, meckade med min furlex & lite annat. Eftersom vi ofta är ute även i mörker och dimma eller vad det nu är för väder känns det viktigt ur säkerhetssynpunkt snarare än ett bötesföreläggande.. Blir vi påkörda blir det i värsta fall vila 2 meter under jorden. En böteslapp betalar man och glömmer - mitt och familjens liv känns viktigare
  10. Jag har tankat mina bilar med HVO100 - fungerar hur bra som helst. Tankade båten med HVO100 (VP D2-40) det fungerade hur bra som helst tyckte jag. Idag skulle reservdunken ner till båten, fyllde upp den med HVO - eftersom den inte luktar och växer i den. Ett mycket bra bränsle tycker jag. Hade det gått att tanka HVO på sjömack så hade jag gärna gjort det. Jag dunkade ner HVO till båten, det blev lite för mycket bärande av dunkar..
  11. Det var ganska dyrt faktiskt - men en stor skillnad - Kymmendö är en sjömack på en ö. Strömma är en landsjömack = billigare transporter ut.. Vi gör av med mer än 10L per säsong - men inte lika mycket som när vi hade motorbåt - tycker endå att det borde finnas någon form av rimlighet..
  12. Nu jämför du helt olika typer av lanternor. Absolut håller dom gamla stora Hella bra - kan lova att dom inte var gratis då. Dom lanterntorna som jag refererar till är moderna led lanternor som är en bråkdel av dom gamla hella burkarna.
  13. Jag har av egen erfarenhet och andras erfarenhet (deras är saltvatten) Lanternorna har ganska begränsad livslängd med tanke på hur utsatt dom sitter. Jag har original LED lanternor, min SB lanterna har sagt upp bekantskapen med omvärlden, båten är tillverkad 2011, lev 2012 - kan tycka att det är lite kortlivat. Man bör nog fylla alla håligheter med epoxi eller sika så det blir helt tätt.. Vet inte om en billigare lanterna är sådär jätte bra sett ur livslängd. Visst man kanske kan byta oftare - men om jag inte vill byta och tycker att det är ett resursslöseri hur ska man då göra? Ser man till dom som är "hutlöst dyra" så kanske det är så att dom är hutlösat bra? Jag vet inte det är en frågeställning. Det värsta jag vet är när saker går sönder för snabbt.
  14. Stockholms skärgårds dyraste bränsle och sämsta service måste vara Strömma Kanal på Värmdö. 16.59/L Diesel. Vatten får man inte tanka alls.
  15. Idag finns det ganska mycket olika ledlampor, billigaste = blåaktigt sken. Lite dyrare har ett varmare ljus som går lite åt det gula = mer rätt. Min fabriksmonterade akterlanterna lyser kritvitt väldigt intensivt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy