Jump to content
Wednesday 10 August 2022

Jacques

Medlemmar
  • Content Count

    197
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

58 Expert

About Jacques

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Dalarna

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. I cm? Låt oss säga på en 6m båt som väger 1000kg.
  2. Hej, Har nån koll på skillnaden i flytläge på sötvatten och saltvatten? Det är givetvis högre i saltvatten men hur mycket?
  3. Säkert finns det någon Fenix specialist någonstans, hur vi hittar denne vet jag ej. Men för oss andra hjälpsamma och tekniskt intresserade skulle nog mer info, kanske i bildform ge oss en mer ärlig chans att komma med tips. 🤓
  4. Hej, I Sete börjar canal du Midi som övergår i canal du Garonne och mynnar ut i just Biscaya bukten vid Bordeaux. Kanske inte spot-on vad du sökte men vi kommer göra denna resa fast omvänt nästa sommar. Vi ska gå Smedjebacken- Toscana.. 😅 Tror Midi har en förgrening i början från medelhavet där du troligtvis bara kan passera den ena.
  5. Jag använder en Jetboil med pressotillsats. Samma kit som jag fjällvandrar med och ibland åker det med på nån helgtur med hojen. Simpelt att använda både i båten och ta med iland på lämpligt skär.
  6. Det var så enkelt så att radarn och/eller kablaget var paj direkt ur kartong helt nytt. Trist när det händer. Furuno Sveriges initiala förslag på lösning av detta var ett riktigt ruttet förslag. 🙄 Vi får se vart det slutar.. Trevlig helg, på söndag blir det Mälaren!
  7. Trodde installationen av en radar skulle vara en baggis.. 🙄 Har en Furuno nätverksradar, drs4d-nxt tror jag den heter. Infon ska visas på en Furuno tzt16. Tre kablar, plus och minus, sen en nätverkskontakt. Ingenting händer automatiskt och inget går att hitta i menyerna? Ström ja, omstart ja, osv.. Furunos troubleshooting ger inget. Nån som har koll?
  8. Glömde förtydliga att oavsett om du använder den bästa bränsletillsatsen i världen, så ersätter den inte rengöring av tankarna, slangbyten, filterbyten och annat underhåll.
  9. Flera dieselrelaterade problem löser du med denna produkt. Började själv använda denna för över 20 år sedan. https://www.lubvision.se/produkter/diesel-nectar/
  10. Då den svarta pricken något norr om gängorna på bilden sannolikt är ett kilspår skulle man kunna prova med en avdragare. Annars om man på ett vettigt sätt får lite moment på den i rätt riktning, kan den räcka med ett litet ”knack”. På din första fråga låter jag nån svara som meckat med just det.
  11. Ang tystare.. För några år sedan var jag på Parkers varv i Polen och fick prova samma skrov på 9m med både inom och utombordare. Utombordarna var i just detta fall otroligt mycket tystare. Jag kan säga att jag åkte dit med inställningen att inombordare var ett bättre val ljudmässigt.
  12. Absolut, den ursprungliga jag vill länka till är just så enkel.
  13. https://boatsclima.com/ Hittar inte länken nu, måste ligga på gamla burken som jag inte kommer åt just nu. Denna är dock liknande, den andra var 12v och hade en bättre kollektor än bara en slang.
  14. Produkten som diskuteras finns redan att köpa som ett färdigt kit. Hittar dock inte länken nu, ska kika vidare. Men det var en enkel princip med en sänkbar kollektor och sen cirkulation genom en konvektor med en fläkt. Drog riktigt lite ström vill jag minnas, återkommer..
  15. https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/utombordarfaste/utbordarfaste-aluminium-max-35kg
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy