-
Content Count
102 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
19 TrovärdigAbout Jacques
-
Rank
Örlogskapten
Profile Information
-
Location
Dalarna
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Instämmer.. För att behålla en miljö på forumet där alla törs hjälpa till och känna att dom vill bidra, kanske man inbland måste ifrågasätta när någon är väldigt snabb att klanka ner. Det bästa är väl om man på alla forum har samma ton som vid fikabordet.
-
Varför är man så snabb att klanka ner på varann på forumet, på nåt man missförstått dessutom? Det håller ju bara om man är lika snabb att stå för sina ord, eller? Min bild av hur ett forum ska vara är nåt annat, men jag har väl fel där med förstås.
-
Hittade nu en större vagn med 1200 kg totalvikt, och även den funkade utmärkt. Nu blir man verkligen nyfiken på vari gissningen eller felaktigheten bestod? Kanske får man olika resultat beroende varifrån i landet man använder kalkylatorn? Då verkar vi i Dalarna vara betrodda. 😂
-
Ok då efterlyser vi ett regnr på en båttrailer med totalvikt på 1000kg, typ den jag visade från början, TK trailer har en liknande med. Alltså en trailer som skulle funka för TS behov alldeles förträffligt.
-
Vart exakt gissar jag? Lägg in trailern jag visade i kalkylatorn så får vi se..😄
-
Ursäkta, glömde skriva färdigt.. Totalvikt för ekipage på B kort är 3500kg. 1000kg väger båt och bromsad trailer, vilket lämnar 2500kg över. Du ska alltså ha en bil som får dra 1000kg bromsad vagn, och som inte har en totalvikt över 2500kg. Vad har du för bil och vad står i regbeviset?
-
Denna Fogelsta har en totalvikt på 1000kg, och lastar din båt vad gäller vikt och längd. 181000B X
-
Det är ju som du vet från hojvärlden en smaksak vad man väljer och uppskattar. Finns en uppsjö av alternativ i det prisspannet. Sliver Hawk är säkerligen en fin båt, har dock ingen större erfarenhet av dom. Själv har jag haft två Buster som jag varit helt nöjd med. Alu är ett gott alternativ för båtar. En vända med högtryckstvätten då och då är all kärlek jag gett mina iaf. Är du lite i startgroparna för detta med båtliv får du nog räkna med att göra så gott du kan med valet nu, men ha i åtanke att du kanske efter en säsong eller två vill byta till exakt det du vill ha, med nyvunnen erfarenhet och kunskap. Lycka till och välkommen till båtlivet! Jag åker mycket hoj själv men kan villigt erkänna att den bästa dagen på vattnet övertrumfar lätt den bästa dagen på två hjul. 😄
-
Skruva bort luckan och väg den. 😁 Halva luckans vikt delar du sedan med antalet dämpare. Sedan detta värde ggr 1,5 ca. Där har du kraften för varje dämpare. På deras hemsida hittar du både film och bra instruktioner för valet av dämpare.
-
Ok, ja jag hade ingen koll. Något ny här..
-
En överdos tålamod hjälper alltså? Hatten av... 😅
-
Aha, nu fattar jag... 😂😂😂 Mitt inlägg var skämtet förstås. Eftersom detta är ett båtforum så sammankopplade jag båt och mobil och hur dessa kunde samanvändas. Dessutom hade jag precis läst en bra bok om ankring där bland annat detta togs upp. Ber om ursäkt för min sena koppling, vilket iof gör det ändå roligare.🤣 Min erfarenhet och kunskap har raderat allt vad ego och prestige heter så jag triggas inte av underförstådda syrligheter, även om jag uppskattar dom. Absolut, det var kul...😂
-
Prova att dra enligt anvisat moment en gång med momentnyckeln, så får du en god känsla.
-
Har du ekonomin klar för en 602, så lär du ju knappast ångra det valet när du väl sitter i båten.